Fenmerca 61

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 04 Mar, 2016 18:45

Tig träningen fortsätter..
En formsydd spolarvätskebehållare :)

Image
Image

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Fenmerca 61

Postby Mattileinen » Fri 04 Mar, 2016 19:39

Kul att du gör eget!
Tummen upp :thumbright:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Fri 04 Mar, 2016 22:47

Vad har du tappat på högerskärmen? Ser ju ut som en elak repa och buckla där.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 05 Mar, 2016 07:54

Marie wrote:Vad har du tappat på högerskärmen? Ser ju ut som en elak repa och buckla där.

Det var när jag lyfte ur motorn.
Jag hade inte tid att vänta på att någon skulle komma och hjälpa mej..då går det sådär..

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 05 Mar, 2016 20:39

Snart har jag prickat av hela listan :)
Klätt min nya display.
Det jag har kvar nu innan sommaren är .
Bredda plåtfäljarna inåt och lacka.
Koppla några kablar
Bygga ny elektrisk hastighetsmätare(igen)
Byta turbo till TB70 och mappa om
Thats it.så det känns hoppfullt inför sommaren :)
Image

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Fenmerca 61

Postby Mattileinen » Sat 05 Mar, 2016 22:28

Berätta gärna mer om plåtisarna

Hur breda är de nu/ hur breda ska de bli?
Hur går man till väga? Kapar du ur från en annan uppsättning med samma höjd och svetsar in?

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 05 Mar, 2016 23:31

Mattileinen wrote:Berätta gärna mer om plåtisarna

Hur breda är de nu/ hur breda ska de bli?
Hur går man till väga? Kapar du ur från en annan uppsättning med samma höjd och svetsar in?

Jag har ju inte värden största hjulhus så det blir inte värdens bredaste fälgar.
Mina fälgar är 7"och dom ska jag svarva av på den inre plana ytan,
sen har jag skaffat en omgång fälgar till som jag ska svarvaav1,5" bredare på innern sen spänna ihop dom och svetsa ihop. Så mina fälgar blir 8,5" ok till det ska jag ha 255 däck

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Fenmerca 61

Postby Mattileinen » Sun 06 Mar, 2016 00:01

peewee wrote:Så mina fälgar blir 8,5" ok till det ska jag ha 255 däck


Låter ju skithäftigt. :-D

Blir det bara bak då eller? Dimension fram?

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Fenmerca 61

Postby kimsababy » Sun 06 Mar, 2016 00:09

Nice peewee!:) tycker du ska fixa en varvräknare som matcher resten av inredningen:)

Ballt med breddade plåtisar.. De skulle ja nästan vilja ha på min 123a sen!
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sun 06 Mar, 2016 14:18

Eftersom bägge mätarna mina drivs med wire så måste jag göra en ny elektrisk Nu när jag inte har någon utgång på lådan
och eftersom mercedes melektriska mätare är alldeles för stor så får det bli en eftermarknads mopedmätare.
Jag fick kapa isär den samt byta mätarnål från en mb210
Den passade bra och som bonus fick jag lysande mätarnål samt digital kmräknare.
samt att mätarnålen går hela svepet när jag slår på tändningen :)


Image
Image
Image.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Tue 29 Mar, 2016 19:19

Jag köpte en ny present till fenan idag :) en TB 70.

Image

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Fenmerca 61

Postby @ndreas » Tue 29 Mar, 2016 20:47

Åh, lilla snigeln där... ;-) Blir nog skön fördröjning med den, fränt!!

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Fenmerca 61

Postby M116 » Tue 29 Mar, 2016 23:59

Kan någon upplysa en oförstående....?
Har sett flertalet snigelkonverterade M104 och de flesta väljer 104.980 (dvs den första typen).
Varför inte 104.992? Finns det nåt speciellt med de äldre, K-jetstyrda som underlättar konvertering? Vet ju att oljesprutet under kolvarna togs bort -93, men då bör ju ändå förserie 104.992 kunna kvala in som "turbovänlig", eller???
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Wed 30 Mar, 2016 18:36

M116 wrote:Kan någon upplysa en oförstående....?
Har sett flertalet snigelkonverterade M104 och de flesta väljer 104.980 (dvs den första typen).
Varför inte 104.992? Finns det nåt speciellt med de äldre, K-jetstyrda som underlättar konvertering? Vet ju att oljesprutet under kolvarna togs bort -93, men då bör ju ändå förserie 104.992 kunna kvala in som "turbovänlig", eller???

Bra fråga.tror det handlar mest om Tillgång och efterfrågan.
men jag tror faktiskt nu att dom flesta idag använder 104.992 mest pga m104,980 börjar vara svårare att få tag på.
k,jet har inget med converteringen att göra för alla med turboconverteringen kör modernt sprut med elektriska spridare mm och plockar bort k-jet
Det är enklare att använda nya m104 eftersom med den gammla så måste man bygga om för elektriska spridare,rails,insug,triggerskiva mm medans du med nya m104 får allt gratis så att säga.Och som det verkar så tar man ut ungefär samma effekter på begge motorerna.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sun 17 Apr, 2016 17:31

Nu är allt färdigt för sommaren:) (förutom turbobyte) har monterat hastighetsmätaren och givare på mellanaxeln och kalibrerat den och den visar exakt från 0-110kmt enligt gps.
Sen har jag fixat buggarna i växellådsstyrningen jag hade ju problem med att jag fick felkoder när den tappade grepp på bakhjulen.
Jag kopplade in extern givare till hastighet och rpm det var intern styrning från lådan tidigare och det funkade inte perfekt.
Jag monterade absgivare på framhjulet och kopplade till styrboxen och tog rpm från sprutet och nu verkar det funka.

Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests