Håkan's CLK 430 1999
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Parkerad för säsongen)
Fick ju ett pris på c:a 2800 kr i arbetskostnad på verkstan för byte av ventilåpspackningarna exkl material och
för det kan det ju ändå vara värt ett försök att göra det själv och spara dom pengarna.
Hade ju redan köpt packningarna och jobbet verkade ju inte så svårt utan mest trångt.
Vet inte om det var nödvändigt på den här bilen men eftersom man måste montera bort tändspolarna så
började med att koppla ur batteriet för säkerhets skull. Behövdes ju också små verktyg så jag var iväg och
köpte en E10 torxhylsa med 1/4" fattning och en led. Det var 2-3 skruvar som var lite bökiga att få loss men gick ganska lätt
med det här verktyget
Först bort med luftrenaren, sen koppla ur tändspolarna och skruva loss dom från ventilkåpan. Det var inte nödvändigt att
ta loss några tändhattar utan det gick att vika tändspolarna åt sidan bara för att lyfta bort ventilkåpan.
Första gången också som jag fick en titt i motorn och tyckte den ser väldigt fin ut under kåpan
Men varför guldfärgade vippor ? Tror inte jag sett det förut. Nån skillnad mot "vanliga" ?
Tog bort den gamla packningen och kollade men såg inget fel på den förutom att den kändes väldigt hård i jämförelse med den nya
så det är säkert därför den inte håller tätt längre. Den nya var betydligt mjukare och smidigare.
Gjorde rent kåpan ordentligt sen tvättade rent anläggningsytorna med bromsrengöring ett par gånger för att få bort fett innan nya packningen monterades.
Lade på en sträng med packningsklister på båda sidor för bättre tätning
Monterat och klart ! Skruvarna drog jag sen korsvis lite i taget och ska i princip bara dras för handkraft så inte nya packningen blir mosad.
Monterade sen tillbaka allting jag lossat och sen fick jag vänta tills idag (gjorde bytet igår) så att packningsklistret härdat innan
jag provstartade för att se om operationen lyckats. Och se på f-n ! Nu är det tätt ! Inget som osar bränt längre.
Det här var ju på passagerarsidan men köpte ju också packning till förarsidan och där verkar det vara ännu mer trångt. AC slangar och bränslerör
krånglar till det sen måste man ta bort spolartanken men den sidan är ju fortfarande tät så den får vara så länge men har ju packning i fall den också börjar läcka
för det kan det ju ändå vara värt ett försök att göra det själv och spara dom pengarna.
Hade ju redan köpt packningarna och jobbet verkade ju inte så svårt utan mest trångt.
Vet inte om det var nödvändigt på den här bilen men eftersom man måste montera bort tändspolarna så
började med att koppla ur batteriet för säkerhets skull. Behövdes ju också små verktyg så jag var iväg och
köpte en E10 torxhylsa med 1/4" fattning och en led. Det var 2-3 skruvar som var lite bökiga att få loss men gick ganska lätt
med det här verktyget
Först bort med luftrenaren, sen koppla ur tändspolarna och skruva loss dom från ventilkåpan. Det var inte nödvändigt att
ta loss några tändhattar utan det gick att vika tändspolarna åt sidan bara för att lyfta bort ventilkåpan.
Första gången också som jag fick en titt i motorn och tyckte den ser väldigt fin ut under kåpan
Men varför guldfärgade vippor ? Tror inte jag sett det förut. Nån skillnad mot "vanliga" ?
Tog bort den gamla packningen och kollade men såg inget fel på den förutom att den kändes väldigt hård i jämförelse med den nya
så det är säkert därför den inte håller tätt längre. Den nya var betydligt mjukare och smidigare.
Gjorde rent kåpan ordentligt sen tvättade rent anläggningsytorna med bromsrengöring ett par gånger för att få bort fett innan nya packningen monterades.
Lade på en sträng med packningsklister på båda sidor för bättre tätning
Monterat och klart ! Skruvarna drog jag sen korsvis lite i taget och ska i princip bara dras för handkraft så inte nya packningen blir mosad.
Monterade sen tillbaka allting jag lossat och sen fick jag vänta tills idag (gjorde bytet igår) så att packningsklistret härdat innan
jag provstartade för att se om operationen lyckats. Och se på f-n ! Nu är det tätt ! Inget som osar bränt längre.
Det här var ju på passagerarsidan men köpte ju också packning till förarsidan och där verkar det vara ännu mer trångt. AC slangar och bränslerör
krånglar till det sen måste man ta bort spolartanken men den sidan är ju fortfarande tät så den får vara så länge men har ju packning i fall den också börjar läcka
Last edited by Håkan J on Fri 21 Apr, 2017 23:11, edited 1 time in total.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Parkerad för säsongen)
Snyggt!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Parkerad för säsongen)
Bra jobbat!
Det är alltid lite extra tillfredställande att göra grejer som ligger lite utanför ens komfort-zon, förutsatt att det blir som man tänkt sig förstås
Personligen så är jag lite nojig när det kommer till flytande packningar. Jag tänker att det kan finns en risk att det som trycks ut på innåt i motorn kan lossna och sätta igen oljekanaler. Men det kanske är en obefogad rädsla.
Stora plusspoäng för att du är så noggrann i dokumentationen av ditt mekande, det lyfter verkligen tråden och kan säkert hjälpa andra clk-ägare mycket.
Det är alltid lite extra tillfredställande att göra grejer som ligger lite utanför ens komfort-zon, förutsatt att det blir som man tänkt sig förstås
Personligen så är jag lite nojig när det kommer till flytande packningar. Jag tänker att det kan finns en risk att det som trycks ut på innåt i motorn kan lossna och sätta igen oljekanaler. Men det kanske är en obefogad rädsla.
Stora plusspoäng för att du är så noggrann i dokumentationen av ditt mekande, det lyfter verkligen tråden och kan säkert hjälpa andra clk-ägare mycket.
/ Torsten
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Parkerad för säsongen)
amgen wrote:Snyggt!
Tack !
Torsten wrote:Bra jobbat!
Det är alltid lite extra tillfredställande att göra grejer som ligger lite utanför ens komfort-zon, förutsatt att det blir som man tänkt sig förstås
Personligen så är jag lite nojig när det kommer till flytande packningar. Jag tänker att det kan finns en risk att det som trycks ut på innåt i motorn kan lossna och sätta igen oljekanaler. Men det kanske är en obefogad rädsla.
Stora plusspoäng för att du är så noggrann i dokumentationen av ditt mekande, det lyfter verkligen tråden och kan säkert hjälpa andra clk-ägare mycket.
Jo det har ju hänt flera gånger att jag tänkt lämna bort vissa jobb som jag varit tveksam till att ge mig på men ändå fixat det själv till slut. Är man bara försiktig och tar det lugnt
så brukar det gå bra. Har ju stor hjälp av att ha tillgång till WIS också genom MB-klubben. Efteråt brukar det ju känns rätt bra av att sparat flera tusenlappar !
Sen gör jag ju dom flesta jobb under vintern också och då är det ju rätt så gott om tid också och behöver inte känna nån stress att det måste vara klart snabbt
Jag har också funderat på det du skriver om flytande packningar men dom flesta som gjort samma jobb verkar använda det utan problem. Har kollat
på benzworld m.m innan. Får ju vara försiktig så det inte blir för mycket bara.
Har ju själv haft mycket nytta av andras trådar och fått tips och hjälp så om nån får hjälp av det jag gör så är det ju bra
Det är ju kul om vi kan hjälpas åt här på forumet och lösa varandras problem
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Parkerad för säsongen)
Ställde på bilen imorse och tänkte jag skulle ut och känna på nya bromsarna och
börja köra in dom nya skivorna så smått.. Och vips ! Alla vibrationer som jag känt
tidigare vid inbromsning var helt borta ! Dessutom tycker jag det känns som bromsarna
är mer effektiva nu mot tidigare. Tar bättre helt enkelt. Men det borde dom väl göra när allt är nytt..
Tog en sväng på några mil och gjorde lite korta snabba inbromsningar då och då
och eftersom jag måste besikta så bestämde jag mig för att boka tid hos Opus.
Först tänkte jag köra lite mer sen besikta lite nojjig att deras bromstest skulle skada dom nya skivorna
men det borde väl inte vara nån fara.
Så jag åkte dit iaf..
Och c:a 15 minuter senare..Blankt
Jag bad killen att ta det lite lugnt på rullarna när han testade bromsarna
och det gjorde han faktiskt också..
börja köra in dom nya skivorna så smått.. Och vips ! Alla vibrationer som jag känt
tidigare vid inbromsning var helt borta ! Dessutom tycker jag det känns som bromsarna
är mer effektiva nu mot tidigare. Tar bättre helt enkelt. Men det borde dom väl göra när allt är nytt..
Tog en sväng på några mil och gjorde lite korta snabba inbromsningar då och då
och eftersom jag måste besikta så bestämde jag mig för att boka tid hos Opus.
Först tänkte jag köra lite mer sen besikta lite nojjig att deras bromstest skulle skada dom nya skivorna
men det borde väl inte vara nån fara.
Så jag åkte dit iaf..
Och c:a 15 minuter senare..Blankt
Jag bad killen att ta det lite lugnt på rullarna när han testade bromsarna
och det gjorde han faktiskt också..
Last edited by Håkan J on Fri 21 Apr, 2017 23:12, edited 1 time in total.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Bra jobbat. Blank bil matchar blankt papper?!
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
@ndreas wrote:Bra jobbat. Blank bil matchar blankt papper?!
Tack ! Jo det är ju alltid kul att slippa anmärkningar.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Har hållit på en stor del av helgen nu med bl.a hjulbyte och rekondat bort drygt 6 månaders
garagedamm. Tvättat, sprayvaxat, dammsugit + massa annat. Så nu är den redo för säsongen !
Jag har också lackat naven på nya bromsskivorna i svart och fyllde även i slitsarna med färg
Och i år med nylackade stötfångare både fram och bak. Utan nyansskillnad ! Fram är också ett par sprickor lagade som jag störde mig rätt mycket på
garagedamm. Tvättat, sprayvaxat, dammsugit + massa annat. Så nu är den redo för säsongen !
Jag har också lackat naven på nya bromsskivorna i svart och fyllde även i slitsarna med färg
Och i år med nylackade stötfångare både fram och bak. Utan nyansskillnad ! Fram är också ett par sprickor lagade som jag störde mig rätt mycket på
Last edited by Håkan J on Fri 21 Apr, 2017 23:13, edited 1 time in total.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Riktigt fin bil håkan:) schysst med målade skåror
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Ser fin ut, som vanligt!
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Detaljerna gör det. Fint!
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
En sann perfektionist. Man blir nästan tårögd
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
kimsababy wrote:Riktigt fin bil håkan:) schysst med målade skåror
Mattileinen wrote:Ser fin ut, som vanligt!
@ndreas wrote:Detaljerna gör det. Fint!
torake wrote:En sann perfektionist. Man blir nästan tårögd
Tack alla !
Ja jag är kanske lite petig ibland men upptäckte ju att alla ytor utom själva bromsytan
blev rostprickigt efter bara 1 tvätt och det såg ju inte så snyggt ut. Hade ju redan skiftat
hjul dessutom då så det blev ju extrajobb att ta av hjulen igen nästa dag och göra rent och lacka. Kändes ju lite tungt
men blir ju så ibland att kroppen får lida när inte hjärnan är med Borde ha tänkt på det innan och enklast hade ju
varit att lacka skivorna innan monteringen men det gick ju bra det här också.
Men det bästa av allt är ju ända att alla vibrationer vid inbromsning försvann så dom gamla grejerna är förpassade till metallskroten
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Håkan's CLK 430 1999 (Avdammad för säsongen)
Stiligt Håkan! du håller bra puts på grejerna
Äger:
MB 230 -81 w123 (877 Petrol Metallic)
MB 200 -75 w115 (825 Tiefgrün)
MB 280SE -83 w126 (877 Petrol Metallic)
MB 300SE -88 w126 (199 Blauschwarz Metallic)
MB 240TD -79 s123 (903 Blau)
MB 450SE -73 w116
MB 300TE-24 -90 s124 (702 Rauchsilber Metallic)
MB 300TE -92 s124 (744 Brillantsilber Metallic)
MB 230TE -90 s124 (540 Barolorot)
MB C220CDI -05 s203 (775 Bright silver Metallic)
MB 230 -81 w123 (877 Petrol Metallic)
MB 200 -75 w115 (825 Tiefgrün)
MB 280SE -83 w126 (877 Petrol Metallic)
MB 300SE -88 w126 (199 Blauschwarz Metallic)
MB 240TD -79 s123 (903 Blau)
MB 450SE -73 w116
MB 300TE-24 -90 s124 (702 Rauchsilber Metallic)
MB 300TE -92 s124 (744 Brillantsilber Metallic)
MB 230TE -90 s124 (540 Barolorot)
MB C220CDI -05 s203 (775 Bright silver Metallic)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 35 guests