Då är kassetspelaren igång, den behövde bara lite rengöring och motion, nu går den fin igen.
Skaffade mig även en kassettadapter, en ion. Den var fruktansvärt billigt gjord och tonhuvudet satt helt galet i den, mer störningar än musik, dessutom så lät kugghjulen i den som en stenkross.
Efter lite trimmning med kniven så fick jag tyst på dreven i kassetten. Efter det så blev det lite kniv och plastshims för att få tonhuvudet på rätt ställe. Det kinesiska skräpet låter faktiskt helt ok efter alla modifieringar!
190E
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 190E
Snyggt kul att du fick igång kassettspelaren!
Kinasaker brukar sällan vara av god kvalité. I majoritet av fallen krävs en del tod och energi att få sakerna att lira som man själv önskar.
Kinasaker brukar sällan vara av god kvalité. I majoritet av fallen krävs en del tod och energi att få sakerna att lira som man själv önskar.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 190E
Under förra veckan var jag på besiktning och den blev underkänd pga dålig styrled och gummiupphängningen till mellanljuddämparen var sönder.
Nu är det åtgärdat och bilen är ombesiktigad med godkänt resultat.
Nu är det åtgärdat och bilen är ombesiktigad med godkänt resultat.
Re: 190E
Ledsnade ganska snabbt på kassettadaptern så jag ordnade fram kretsscheman för att hitta någon punkt att löda in sig på innan förförstärkaren på kassetspelarens ingång. Kopplade också bort förförstäkaren/dolbyprocessorn från kassetdelen för den förvränger ljudet, om man inte spelar kasset då. Kondingar i serie med signalen behövdes också för att filtrera bort dc signal från telefonen som får högtalarna att gå i botten.
Aux ingången aktiveras genom att sätta i en kassett.
Tidigare var radioljudet mycket bättre än kassettadaptern men nu när aux ingången fungerar så låter den mycket bättre än radion.
Mina blaupunkt bredbndare mådde inte bra av att bottna så jag satte i ett par hertz 4" högtalare fram som har hög verkningsgrad så de har chans att klara sig på den lilla 2x20w förstärkaren.
Känns riktigt kul att lyckas ibland fast man inte är något elektroniksnille!
Aux ingången aktiveras genom att sätta i en kassett.
Tidigare var radioljudet mycket bättre än kassettadaptern men nu när aux ingången fungerar så låter den mycket bättre än radion.
Mina blaupunkt bredbndare mådde inte bra av att bottna så jag satte i ett par hertz 4" högtalare fram som har hög verkningsgrad så de har chans att klara sig på den lilla 2x20w förstärkaren.
Känns riktigt kul att lyckas ibland fast man inte är något elektroniksnille!
Re: 190E
Hej!
Min bil har blivit påkörd bakifrån och ser nu ut som ni ser på bilderna.
Försäkringsbolaget vill lösa in bilen och har gett ett någorlunda bra bud även om jag aldrig kommer kunna köpa en lika härlig bil för de pengarna.
Jag var och tömde ur bilen på personliga tillhörigheter och det var inte roligt så jag började fundera på om jag kan rädda den eller inte.
Vad skulle man ha för alternativ på att laga bilen? riktbänk? köpa en donatorbil och ta karossdelar från? Eller bara lösa in?
Måtten mellan hjulen stämmer fortfarande bra iallafall...
På bilden inuti bagaget ser man ganska tydligt var bilen är deformerad förrutom den utvändiga plåten då.
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Min bil har blivit påkörd bakifrån och ser nu ut som ni ser på bilderna.
Försäkringsbolaget vill lösa in bilen och har gett ett någorlunda bra bud även om jag aldrig kommer kunna köpa en lika härlig bil för de pengarna.
Jag var och tömde ur bilen på personliga tillhörigheter och det var inte roligt så jag började fundera på om jag kan rädda den eller inte.
Vad skulle man ha för alternativ på att laga bilen? riktbänk? köpa en donatorbil och ta karossdelar från? Eller bara lösa in?
Måtten mellan hjulen stämmer fortfarande bra iallafall...
På bilden inuti bagaget ser man ganska tydligt var bilen är deformerad förrutom den utvändiga plåten då.
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
Krash by Johannes Nutti, on Flickr
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 190E
Tråkig fredagsläsning
Hoppas du hittar någon bra lösning!
Hoppas du hittar någon bra lösning!
Re: 190E
Tråkigt I mitt tycke så är det inte värt jobbet att fixa till den, Den balken i bagaget är svår att rikta upp och även om du riktar upp den så är den redan försvagad.. Byte av hela balken som gäller isf, men svårt att avgöra på bilder hur det egentligen ser ut.. Lycka till
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 190E
Mattileinen wrote:Tråkig fredagsläsning
Hoppas du hittar någon bra lösning!
Ja det är trist och det litar mest åt inlösen. Det är trist att behöva lösa in bilen mest pågrund av att den har så speciell inredning faktiskt.
Re: 190E
pasi wrote:Tråkigt I mitt tycke så är det inte värt jobbet att fixa till den, Den balken i bagaget är svår att rikta upp och även om du riktar upp den så är den redan försvagad.. Byte av hela balken som gäller isf, men svårt att avgöra på bilder hur det egentligen ser ut.. Lycka till
Balken som har blivit böjd är ganska tunn faktiskt, 1-1,5mm plåt och verkar ganska mjuk. Att den veckats där den veckats beror på infästningen till dragkroken som också syns på bilden är ganska kraftig och inte deformerats lika lätt även om den garanterat också är krokig.
Man kanske får lösa in bilen och vara glad att man kom undan med att ha ont i två veckor och en skadad bil.
Den andra inblandade bilen var en w212 som enligt föraren körde runt 50km/h in i mig som stod stilla i en korsning.
Re: 190E
Snabbare skadereglerare i Norrbotten än i Skåne
Gott med uppdatering om hur det gått även om det är tråkigt att skrota en saltfri Norrbottensbil men den där såg ut att ha fått sig en lite för rejäl smäll för att rädda utan riktbänk.
Gott med uppdatering om hur det gått även om det är tråkigt att skrota en saltfri Norrbottensbil men den där såg ut att ha fått sig en lite för rejäl smäll för att rädda utan riktbänk.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests