Ena stolsfästet:
satte den i bad
gjorde en ny kant på insidan till tröskeln..
klart
målat
passar in golv och tröskel
Måste göra lite justeringar samt kapa ur mer av gamla golvet framme innan jag kan börja tänka att montera dessa permanent. Fortsättning följer.
w123 rostlagning
Re: 300tdt 1982 renovering
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 300tdt 1982 renovering
Heja heja
Ge inte upp denna
Kämpa på
Ge inte upp denna
Kämpa på
Re: 300tdt 1982 renovering
Mattileinen wrote:Heja heja
Ge inte upp denna
Kämpa på
Nejdå, nu börjar det kännas roligare då man ser lite resultat
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Klokt tror jag då don ju oftast börjar rosta i just domkraftsfästet/runt hålet.
Re: 300tdt 1982 renovering
pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Nu skäller du väl som vanligt på mig för att jag har synpunkter....
Tånk på två aspekter...
1) Det lär ge en rejäl minskning av värdet den dagen du skall sälja, eftersom den med ett sådant väl synligt avsteg från originalutförande blir mycket ointressantare i samlarbilskretsar, i synnerhet i Tyskland. Synd tycker jag, med tanke på det jättejobb du gör. Merarbetet just nu är överskådligt, men att skära upp och rätta till det i efterhand är ett rejält jobb, som dessutom lämnar tråkiga icke-original svetsfogar i tröskelplåten.
2) Den dagen du står med en punktering vid vägkanten en mörk regnig kväll, lär du förbanna avsaknaden av domkraftsfästen....
Re: 300tdt 1982 renovering
Marie wrote:pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Nu skäller du väl som vanligt på mig för att jag har synpunkter....
Tånk på två aspekter...
1) Det lär ge en rejäl minskning av värdet den dagen du skall sälja, eftersom den med ett sådant väl synligt avsteg från originalutförande blir mycket ointressantare i samlarbilskretsar, i synnerhet i Tyskland. Synd tycker jag, med tanke på det jättejobb du gör. Merarbetet just nu är överskådligt, men att skära upp och rätta till det i efterhand är ett rejält jobb, som dessutom lämnar tråkiga icke-original svetsfogar i tröskelplåten.
2) Den dagen du står med en punktering vid vägkanten en mörk regnig kväll, lär du förbanna avsaknaden av domkraftsfästen....
Hahaha att man alltid tänker på pengar och inte vad som är praktiskt. Alla vet att dessa domkraftsfästen rostar sönder, då lyfter man inte där sen ändå. Jag gör inget med denna bil till originalutförandet som har visat sig vara rena skräpkonstruktionen från början.
För det andra så gör jag inte denna bil till för att sälja, gör den till oss själva. Skulle jag gjort den till försäljning så skulle jag behållit originalturbon med, men varför använda nåt som är skräp när det finns nåt bättre idag, utvecklingen går faktiskt framåt i vissa avseenden. Nu har jag kylvätskekylning i denna turbo, vilket inte originalturbon har.
Sen så är detta en kombi.. jag tror att jag får plats med en domkraft i bilen så jag klarar ett däckbyte ändå
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
V70tdi wrote:pasi wrote:Funderar på att lägga igen domkraftshålen, det går ju utmärkt att lyfta den i rambalken framme och bak vid bakvagnsinfästningen. Hittar inga nya domkraftsfästen heller då mitt bakre är helt slut och förmodligen utom räddning..
Klokt tror jag då don ju oftast börjar rosta i just domkraftsfästet/runt hålet.
Ja precis, att inte mb lärt sig under dom minst 30åren som denna idiotkonstruktion funnits, att göra nåt bättre..
Dessa rostar alltid sönder, om inte det syns utåt att det är rostigt så märker man det sen när man väl ska lyfta där.. slutar alltid med tröskelbyte sen.. Jag byter ju trösklar för att slippa framtida problem med detta och det står jag fast vid och då ryker domkraftsfästen/hålen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Ja, ja. så låter det idag. Inte ens den S210 som du lade ned ett sådant herkulesarbete på, och som du sa att du tänkte behålla i evärdiga tider blev kvar hos dig särskilt länge....
Och att du inte tänker i ekonomiska termer är vi också klara över efter alla projekt du köpt och snabbt gjort dig av med igen ofullbordade.
Så skratta du på. Tiden får utvisa vem som skrattar sist.
PS. Jag har en Mercedes som i år blir 30 år och som snart rullat 42.000 mil. Den tål mycket väl att lyftas i domkraftsfästena trots att den har en tomvikt bra över 2 ton. Så SÅ dålig kan konstruktionen inte vara. DS.
Och att du inte tänker i ekonomiska termer är vi också klara över efter alla projekt du köpt och snabbt gjort dig av med igen ofullbordade.
Så skratta du på. Tiden får utvisa vem som skrattar sist.
PS. Jag har en Mercedes som i år blir 30 år och som snart rullat 42.000 mil. Den tål mycket väl att lyftas i domkraftsfästena trots att den har en tomvikt bra över 2 ton. Så SÅ dålig kan konstruktionen inte vara. DS.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: 300tdt 1982 renovering
Tycker väl Mercedes har en av de bättre lösningarna på domkraftfästen om jag skall vara ärlig....nyfiken på vilken bil som har något som är mindre av en "idiotkonstruktion"? Sitter ju så de är rejäla smutssamlare på många bilar, exempelvis Volvo PV och 140-164 som jag haft ett gäng av skulle jag inte vilja påstå är bättre.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: 300tdt 1982 renovering
Marie wrote:Ja, ja. så låter det idag. Inte ens den S210 som du lade ned ett sådant herkulesarbete på, och som du sa att du tänkte behålla i evärdiga tider blev kvar hos dig särskilt länge....
Och att du inte tänker i ekonomiska termer är vi också klara över efter alla projekt du köpt och snabbt gjort dig av med igen ofullbordade.
Så skratta du på. Tiden får utvisa vem som skrattar sist.
PS. Jag har en Mercedes som i år blir 30 år och som snart rullat 42.000 mil. Den tål mycket väl att lyftas i domkraftsfästena trots att den har en tomvikt bra över 2 ton. Så SÅ dålig kan konstruktionen inte vara. DS.
S210 var inte heller min drömbil som denna är. Har faktiskt tro det eller ej, gjort vinst på mina senaste bilköp och dessa var renoveringsobjekt ,ej besiktade bilar. Så du har inte koll på ens hälften av det jag sysslar med.
Att din bil tål att lyftas är inte konstigt. Du putsar ju på den som det vore en miljonbil.Det tänker inte jag göra med min bil.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Cpt Tuttle wrote:Tycker väl Mercedes har en av de bättre lösningarna på domkraftfästen om jag skall vara ärlig....nyfiken på vilken bil som har något som är mindre av en "idiotkonstruktion"? Sitter ju så de är rejäla smutssamlare på många bilar, exempelvis Volvo PV och 140-164 som jag haft ett gäng av skulle jag inte vilja påstå är bättre.
Det tycker inte jag. Domkraftskonstruktion inkapslad i en tröskel.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Äventyret fortsätter Hittar bara mer fullagningar och rost
Där har det varit trippelplåtar.. gamla och nya golvet uppepå allt..
Får förstärka upp där rejält, är en förstärkningsplåt vid kardantunneln så det får jag ta med i beräkningen här..
Där har det varit trippelplåtar.. gamla och nya golvet uppepå allt..
Får förstärka upp där rejält, är en förstärkningsplåt vid kardantunneln så det får jag ta med i beräkningen här..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: 300tdt 1982 renovering
Du gör ett hästjobb utan dess like, hatten av för det Kul att dessa gamla godingar besparas och räddas!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: 300tdt 1982 renovering
Mercafreaket wrote:Du gör ett hästjobb utan dess like, hatten av för det Kul att dessa gamla godingar besparas och räddas!
Tackar
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 36 guests