12 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 18 Sep, 2020 23:04

Tack Pasi! :-D

Jo, ju längre tid som går efter bytet desto nöjdare blir jag.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7245
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby pasi » Tue 22 Sep, 2020 19:54

amgen wrote:Tack Pasi! :-D

Jo, ju längre tid som går efter bytet desto nöjdare blir jag.


Det förstår jag :) Är sugen på nån amg med men får lugna mig ett tag framöver dock :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982 kommande bruksbil
Peugeot 306 cabriolet 1995 sommarbilen

Mercedes 300TDT 1982 hobbybilen

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 30 Oct, 2020 00:35

Har ganska länge retat mig på en till synes bagatell, nämligen framskärmsemblemens placering på bilen! :x

Fick sedan syn på en i mina ögon snygg placering av flygelemblem när jag såg den här bilden, såg så "naturligt" ut:

Image

Just C 55:or levererades aldrig med några flygelemblem vilket modellen var ganska ensam om, så därför
är det lite knepigt att få dom rätt och på rätt höjd. Ambitionen från AMG var nog anonymitet, och visst
lyckades dom, blev aldrig totalt fler än drygt 4.600 sålda...
:roll:

Min gamla placering kändes med tiden inte rätt, för lågt helt enkelt!

Image

Så fram med fiskelina, naglar och polish... Sedan applicera med dubbelhäftande tejp och skära till:

Image

Sedan ut i hösten och mäta och mäta och mäta. Och sedan på! (Får ju bara en chans..)

Image

Nu är jag nöjd!! :-D Känns rätt där de sitter nu!
Får ta en bättre bild i bättre ljus.

Efter att noggrant studerat E 63:an ovan, fann jag att det emblemet satt strax under mitten av den "platta
sidan" av skärmen (1 cm) och i mitt fall 1 cm längre "fram" än innan.


Klickbara bilder som vanligt.
Last edited by amgen on Sat 31 Oct, 2020 01:15, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 30 Oct, 2020 01:41

C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2769
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby V70tdi » Fri 30 Oct, 2020 17:11

Små detaljer men gör så mycket på helheten. :thumbright:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 31 Oct, 2020 00:55

Så sant, så sant.
Tack V70tdi! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 20 May, 2021 20:26

Idag är det exakt 12 år sedan jag hämtade hem min högt älskade C 55 AMG Touring från Tyskland!! :angel8:

Ägandet har väl inte varit helt bekymmerslöst men successivt har jag förbättrat och förfinat den efter eget tycke
och nu har jag "en produkt" som jag trivs väldigt bra med och ej vill göra mig av med, trots uppringande köpare med
sockrade bud! Motorcentrum i Markaryd känner den nu innan och ut vilket är en trygghet.

I år blir det vanligt underhåll och byte av någon parkeringssensor som bråkar med mig ibland.. Inte första gången.

Bilen går som en klocka och är farligt snabb. Den kommunicerar mycket med mig vilket skänker välbehag!
Den väcker också viss nyfikenhet ute på E6:an där jag ofta är, det är ju inte längre så vanligt med en n/a 5,5 under huven..

Sidoemblemen som jag omplacerade i höstas (i mörkret) blev helfel och har retat mig hela vintern! Får se nu om det blir
bättre så här:

Image

Image

Jag har mätt från navcentrum till den längsgående kromlisten samt till emblemets kant så att de överensstämmer
och således följer hjulhusets kurvning.

Ska eventuellt vid tillfälle skaffa en bluetooth-puck för telefonen då bilen är förberedd för en sådan i armstödet.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Wed 26 May, 2021 12:33

Hårdvara och mjukvara (bil och kaninungar):

Image
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7245
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby pasi » Sun 30 May, 2021 10:42

Riktigt fin bil :) Kör du med denna året runt?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982 kommande bruksbil
Peugeot 306 cabriolet 1995 sommarbilen

Mercedes 300TDT 1982 hobbybilen

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 30 May, 2021 22:41

Tack Pasi!

Ja det gör jag. Förutom vid snö/slask/salt vilket innebär totalt 2-3 veckors stillastående i Sydsverige. Inga vinterdäck heller då ju..
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 08 Aug, 2021 23:44

Besök hos Motorcentrum i Markaryd för årlig service.

Image

Image

Inför en minisemester på Nordjylland tyckte jag att det viktigt att åka "anständigt" så då var det dags att testa några av de nya
lackprodukterna som jag på min lackkonserverares inrådan införskaffat:
-Laboscosmetica Purifica
- " Revitax
- " Beneficia.
På senvåren använde jag mig av alla men inför minisemestern endast Purifica:

Image

Inhandlades på Byggshop.se
Mycket nöjd! :-D

https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1330159
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Mon 30 Aug, 2021 16:13

Då fick jag äntligen bytt ut de ärgade "C 55" bokstav/siffrorna som inte var original från början, mot nya Mercedes-original!
Dock finns dom inte längre utan jag fick införskaffa "CLS 550" istället och pilla ut vad jag behövde.

Nu blev bakändan av bilen till slut representabel igen! :-D

Image

Ditsatta med linjal etc för ett perfekt resultat!

Utgick från sidoemblemen "5.5 amg" och avståndet mellan siffrorna där. Sedan hittade jag en i mina ögon snygg bild på
"E 55" på en baklucka och räknade ut proportionerna mellan siffrorna och mellan bokstaven och första siffran. Med det talet
var det enkelt att få fram avståndet på min mellan bokstaven och första siffran då avståndet mellan siffrorna redan var given.
Matematiken gav mig lösningen istället för tyckandet! Det blev bra tycker jag eftersom "C 55" nu balanserar bra mot det stora
AMG-märket samt att det hänger ihop med sidoemblemen också. Tada! :-D

Klickbara bilder som vanligt.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 762
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Wed 12 Jan, 2022 23:48

Var inne och tittade på ett amerikanskt Mercedes-forum då jag "snubblade" över för mig okänd information
skriven av en i mina ögon kunnig och frekvent skribent. Tråden handlade om någon annan som led av hög oljeförbrukning
på sin C 55:a men tipset bestod av att vacuum-läckor kan orsaka högre oljeförbrukning bl a och en svårhittad läcka kan
finnas i insugssnorkeln. Därför hade Mercedes för ca 15 år sedan utfärdat en teknisk bulletin (i USA) för att byta 2
plastringar/packningar vid/i insuget mellan MAF´en och trottelhuset, nr 260 och 270 på sprängskissen nedan.

Image

De nya plastringarna är gjorda av lite annorlunda plast samt har 4 "ringskåror" på utsidan istället för en enkel.
(Jag bör här tillägga att min motor inte lider av hög oljeförbrukning.)
Bulletinen hävdade att ursprungsringarna kunde med tiden bli hårda och börja läcka (svårupptäckt) med högre
oljeförbrukning och sämre bensinekonomi som följd, i synnerhet på långmilare.

Sagt och gjort, nu har jag bytt dessa på min och passade också på att byta nr 20 på insugsboxen "när jag ändå
var igång".

Jag noterade 4-5% bättre bensinförbrukning på min standardsträcka à 150 km, och lite bättre trottelrespons.
Men väderleken har inte inbjudit till någon fördjupande analys av bytet men det "känns" bättre, helt klart.
Kan tänka mig en skillnad vid fullgas också förutsatt en faktisk läcka där innan.

I Sverige har det aldrig utfärdats en sådan bulletin.
Om det är specifikt gällande M112 resp. 113 låter jag vara osagt men ett tips kanske som någon kan ha någon nytta av?

God Fortsättning till alla! :occasion9:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests