Hej och tack Chris!
Tanken från början var ju
inte att behålla min i 15 år typ för tidigt började jag snegla på C63:an med AMG´s första
helt egenutvecklade motor för "massmarknaden". Ljudet ur
den är absolut svårslaget men snart började motorproblem
dyka upp i form av dåliga topplockspinnbultar på de tidiga modellerna. Dessutom har/hade M156 en enorm bränsletörst
och dåligt bottendrag. Senare skulle det visa sig att vissa drev var av undermålig kvalitet och som lök på laxen var de
högt placerade insugskamaxlarna dåligt smörjda i sin konstruktion. Motorn var en olycka helt enkelt! Det hade gått att
laga (dyrt!) men problemen hade återkommit i framtiden.
Sedan har jag naturligtvis tittat på efterföljaren C63S med 4-liters dubbelturbomatade M177, men den verkar inte vara
en höjdare heller: "10.000 känsliga sensorer" typ och jättekänsliga kylare mottagliga för stenskott. Nu har det dessutom börjat visa
sig att de 2 oljeseparatorerna kloggar igen med resultat att just bakre vevaxeltätning blåses sönder. Händer vid 5.000 till
6.000 mil... Dålig konstruktion helt enkelt. Man får intrycket att dessa inte ska hålla "en evighet" utan byggs för ett kortare
planerat åldrande, än tidigare säg M119 och M113 som jag själv har i C55:an. AMG´s helt egna motorer imponerar inte!
M119 och M113 är ju Mercedesmotorer i grunden och på min "5,5" kom AMG in på slutet med annan topp och vev t ex. De här
sista anses nog vara de bästa motorerna Mercedes någonsin producerat.
Så här sitter jag nu med min gamla (pålitliga) C55:a, 5-dörrars tillverkad i endast 595 exemplar. Den är ju så oerhört rolig
att köra med sitt omedelbara sugvridmoment, vill lätt vifta på svansen när man kör iväg. Udda idag med en "5,5:a" ute i
trafiken men drar inte mer än gamla Volvo T5, den med 5:an, men är betydligt raskare kan man lugnt påstå. Får jämt här
i Sveriges 3:e stad "Är den till salu??".. "-Ser du någon skylt??"

Bilen har med åren "växt på mig" med ökat gillande.
Jag har dessutom gjort den till vad jag önskar med KLEEMANN-uppgraderingar, även för snabbare växlingar, den har blivit
"ännu bättre" så att säga än vad den var. Mer pulver än så här ska man nog inte ha i den här karrossen tycker jag, det är
lagom. Så jag fortsätter ägandet med alla servicar för ännu har jag inte sett någon ersättare. Och lär kanske aldrig göra
det? Den är ju en produkt i slutet av en era som inte lär komma tillbaka, tyvärr.