15 år med en C55 AMG.
Re: 15 år med en C55 AMG.
Ett varmt grattis till jubileet!
Re: 15 år med en C55 AMG.
Vi tackar "båda" på allra ödmjukaste vis för den fina och omtänksfulla gratulationen!!
Är 15 år en lång tid eller kanske inte alls? Framtiden med god omvårdnad får visa, för det är det jag ämnar göra!
Är 15 år en lång tid eller kanske inte alls? Framtiden med god omvårdnad får visa, för det är det jag ämnar göra!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 15 år med en C55 AMG.
Ber först och främst om ursäkt för sen uppdatering!
Måla alla väggarna plus tak i två omgångar i "Lillstugan" drog verkligen ut på tiden!
Historisk händelse som få förmodligen upplever:
21.000 mil sätter sina spår, även i serviceboken!
Vad gör man när den gamla inte längre har några fler sidor att fylla i ??
Jo, man beställer en ny!
Det är historiskt och lär inte hända fler gånger!
Numera behövs ju ingen servicebok egentligen då allt ligger digitalt hos Mercedes men eftersom min
levererades med en sådan har jag fortsatt med en sådan av bara farten.
Den/de kan väl ses som en värdehandling ändå då man ser att ägaren brytt sig om sin bil kanske?
Snart dags för årets besiktning, kalkylerar att bakdäcken passerar UA. Är normalt ingen "burn-out" typ
men bakvagnen släpper lätt ibland om man har lite för bråttom iväg, det höga vridmomentet gör sig påmint!
Det blir lätt en liten bakvagnsdans vilket bakomvarande förmodligen uppfattar som ett lite annorlunda beteende...
Måla alla väggarna plus tak i två omgångar i "Lillstugan" drog verkligen ut på tiden!
Historisk händelse som få förmodligen upplever:
21.000 mil sätter sina spår, även i serviceboken!
Vad gör man när den gamla inte längre har några fler sidor att fylla i ??
Jo, man beställer en ny!
Det är historiskt och lär inte hända fler gånger!
Numera behövs ju ingen servicebok egentligen då allt ligger digitalt hos Mercedes men eftersom min
levererades med en sådan har jag fortsatt med en sådan av bara farten.
Den/de kan väl ses som en värdehandling ändå då man ser att ägaren brytt sig om sin bil kanske?
Snart dags för årets besiktning, kalkylerar att bakdäcken passerar UA. Är normalt ingen "burn-out" typ
men bakvagnen släpper lätt ibland om man har lite för bråttom iväg, det höga vridmomentet gör sig påmint!
Det blir lätt en liten bakvagnsdans vilket bakomvarande förmodligen uppfattar som ett lite annorlunda beteende...
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 15 år med en C55 AMG.
Ja, jag har ju också fått skaffa ny servicebok, och även nr 2 är ju till mer än hälften förbrukad....
Re: 15 år med en C55 AMG.
amgen wrote:Vad gör man när den gamla inte längre har några fler sidor att fylla i ??
Jo, man beställer en ny!
Det missade jag. Sparar dock alla papper man får i samband med service.
amgen wrote:Snart dags för årets besiktning, kalkylerar att bakdäcken passerar UA. Är normalt ingen "burn-out" typ
men bakvagnen släpper lätt ibland om man har lite för bråttom iväg, det höga vridmomentet gör sig påmint!
Själv noterar jag ingen direkt skillnad på hur fram- och bakhjul slits. På en bakhjulsdriven bil slits ju framhjulen då man bromsar och bakhjulen då man accelererar - så det jämnar ju mer eller mindre ut sig för mig. Skönt att slippa framhjulsdrivet då det gäller däckslitage.
Re: 15 år med en C55 AMG.
Aha, detta var den omvälvande och epokgörande händelsen, servicebokens pensionering med introducering av efterträdaren! Har jag aldrig gjort själv, även om jag haft bilar som gått väääldigt långt. Det har blivit ett kladdande bakåt i boken, på sidor för rostskyddskontroll m.m. eller en körjournal bara...
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: 15 år med en C55 AMG.
Såja, besiktningen avklarad UA!
Inget tjafs om bakdäck eller så, men så blir det kanske om man besiktigar sista bokningsbara tiden en fredag?
Dock har jag sniffat till mig ett förmodat avgasläckage vilket också syntes på besiktningen med lambda 1,03 (maxvärdet).
Har kollat vidare och det verkar som om mina headers har något litet läckage tyvärr. Har därför bokat tid hos Kleemann
i Danmark i januari för åtgärd. Om det blir svets eller nya återstår att se..
Har f ö lackbehandlat bilen inför vintern i 3 steg med Labocosmetica som jag är nöjd med, håller länge! Först Purifica,
sedan Revitax och avsluta med Beneficia. Borde tagit en bild men vädret är så dassigt och inte kul så det blev inget med det
den här gången, får ta till våren efter nästa behandling!
Inget tjafs om bakdäck eller så, men så blir det kanske om man besiktigar sista bokningsbara tiden en fredag?
Dock har jag sniffat till mig ett förmodat avgasläckage vilket också syntes på besiktningen med lambda 1,03 (maxvärdet).
Har kollat vidare och det verkar som om mina headers har något litet läckage tyvärr. Har därför bokat tid hos Kleemann
i Danmark i januari för åtgärd. Om det blir svets eller nya återstår att se..
Har f ö lackbehandlat bilen inför vintern i 3 steg med Labocosmetica som jag är nöjd med, håller länge! Först Purifica,
sedan Revitax och avsluta med Beneficia. Borde tagit en bild men vädret är så dassigt och inte kul så det blev inget med det
den här gången, får ta till våren efter nästa behandling!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 15 år med en C55 AMG.
amgen wrote:Såja, besiktningen avklarad UA!
Inget tjafs om bakdäck eller så, men så blir det kanske om man besiktigar sista bokningsbara tiden en fredag?
GRATULERAR!
Re: 15 år med en C55 AMG.
Tack så mycket! Roligt!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 15 år med en C55 AMG.
Headers är trevligt men tyvärr vanligt med läkage då många eftermarknads headers har en förmåga att slå sig lite. Nu har jag bara erfarenheten från det galna landet i väst och deras gamla gjutjärns V8ór men torde inte skilja så mycket på tillverkningsmetoden. Lönade sig att köpa dom dyrare av välkända tillverkare och Kleemann lär ju ligga i det högre skiktet så förhoppningsvis är det någon liten spricka vid en svetsfog.
Re: 15 år med en C55 AMG.
Man noterade vid en service i år att skruvarna mellan collectorn och downpipen på mina headers var ovanligt lösa
varefter jag hoppades att muttrarna som håller headers på plats mot blocket också skulle vara lösa, efter jag konstaterat att
det fortfarande luktade lite vid stillastående. Har därefter gjort ett röktest där det konstaterades att så inte var fallet utan
läckaget kommer från skarven där rören går in i collectorn samt att det är lika illa på båda sidorna. Det är väl TIG-svetsat där
så frågan är om man kan svetsa det hållbart eller om det är lika bra att byta? Svaret får jag ju i januari.
Får köra lite lugnt till dess med lite fetare blandning som avgasläckage ju ger,
vill ju inte att oljan ska kontamineras under tiden genom t ex våldsamma acc.
Ber nog om ett extra oljebyte när jag väl är där...
varefter jag hoppades att muttrarna som håller headers på plats mot blocket också skulle vara lösa, efter jag konstaterat att
det fortfarande luktade lite vid stillastående. Har därefter gjort ett röktest där det konstaterades att så inte var fallet utan
läckaget kommer från skarven där rören går in i collectorn samt att det är lika illa på båda sidorna. Det är väl TIG-svetsat där
så frågan är om man kan svetsa det hållbart eller om det är lika bra att byta? Svaret får jag ju i januari.
Får köra lite lugnt till dess med lite fetare blandning som avgasläckage ju ger,
vill ju inte att oljan ska kontamineras under tiden genom t ex våldsamma acc.
Ber nog om ett extra oljebyte när jag väl är där...
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests