Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Marie » Wed 12 Feb, 2014 23:15

Om jag inte är alldeles ute i cykelspåret så har jag för mig att det finns en pulsgivare i hastighetsmätaren på W124.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby Fotografen » Wed 12 Feb, 2014 23:17

Ja, det stämmer.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Wed 12 Feb, 2014 23:37

Aron hade ett tips om något som jag försöker förstå under nattens gång :-) men tills dess så

Marie wrote:Om jag inte är alldeles ute i cykelspåret så har jag för mig att det finns en pulsgivare i hastighetsmätaren på W124.

Fotografen wrote:Ja, det stämmer.


är vi säkert alla överens om att W124 har en pulsgivare i hastighetsmätaren. Men, det hjälper inte för hastighetsmätaren i Compakten har ingen :-( Och, det är den mätaren som min bil har.

Plus att pulsgivaren i W124 ger sinusvåg och M104 motorns ECU förstår endast hall. Kanske Aron var inne på detta spår... :?
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Thu 13 Feb, 2014 01:18

hismajestics wrote:Aron hade ett tips om något som jag försöker förstå under nattens gång :-) men tills dess så

Marie wrote:Om jag inte är alldeles ute i cykelspåret så har jag för mig att det finns en pulsgivare i hastighetsmätaren på W124.

Fotografen wrote:Ja, det stämmer.


är vi säkert alla överens om att W124 har en pulsgivare i hastighetsmätaren. Men, det hjälper inte för hastighetsmätaren i Compakten har ingen :-( Och, det är den mätaren som min bil har.

Plus att pulsgivaren i W124 ger sinusvåg och M104 motorns ECU förstår endast hall. Kanske Aron var inne på detta spår... :?

Precis! Jag var inne på att generera fyrkantsvågen motsvarande den som hallsensorn genererar åt ECU'n. Detta skulle kunna implementeras i praktiken med ett Arduino Uno-kort (http://www.lawicel-shop.se/prod/Arduino-Uno-Rev-3_852524/Arduino_63894/SWE/SEK), eventuellt med funktionen tone(utgång, frekvens), som genererar en fyrkantsvåg med önskad frekvens och ingår i Arduino-biblioteket som standard (http://arduino.cc/en/Reference/tone)...

Frågan är förstås om ECU'n förväntar sig att frekvensen är strikt relaterad till bilens hastighet (linjär mot hastigheten) eller om det räcker att man "bitbangar" den med impulser så att den släpper varvtalsspärren. En annan fråga är också ifall hallsignalen påverkar ECU'ns beteende på något vis utöver varvtalsspärren. Återigen, oljebrännare är min avdelning snarare än bensinare.... Så hugg gärna in här Vic Viper, M116, Kjell Niklasson, etc!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 01 Mar, 2014 10:50

aroncbds wrote:Frågan är förstås om ECU'n förväntar sig att frekvensen är strikt relaterad till bilens hastighet (linjär mot hastigheten) eller om det räcker att man "bitbangar" den med impulser så att den släpper varvtalsspärren. En annan fråga är också ifall hallsignalen påverkar ECU'ns beteende på något vis utöver varvtalsspärren. Återigen, oljebrännare är min avdelning snarare än bensinare.... Så hugg gärna in här Vic Viper, M116, Kjell Niklasson, etc!

Ingen hjälp på den här punkten?? :-(
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 01 Mar, 2014 10:59

Lite har hänt. Vissa saker hänger lite provisoriskt men är dock på plats.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Sat 01 Mar, 2014 14:29

Ser tajt ut, men snyggt! Hur har det gått med gasmekanismen?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Sat 01 Mar, 2014 16:39

Jo tack! :-) Siktar för stunden på uppstart, bygger el, kylning, smörjning... Gaspedalen kommer sen, tror jag har nåt på gång där. Har du Aron en fin lösning, så tack :-D

Tempmätaren på Compakten (1. series) är ju kapillärdriven så den måste bytas till el. Har tillgång till en från 3,0D. Måste bara byta mätartavla pga att 3,0ans gradering och visare har gulnat. Sen måste en varvmätare till, en VDO från Cockpit International serien. Dom är på standard 52mm och hålet för klockan i mätartavlan är 56mm så lite trix blir det.

The show goes on...
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby peewee » Sun 02 Mar, 2014 19:39

Du som håller på med 104 motorn har kanske lite koll ?vilket år började dom med 60-2 på svänghjulet`?
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Mon 03 Mar, 2014 22:56

peewee wrote:Du som håller på med 104 motorn har kanske lite koll ?vilket år började dom med 60-2 på svänghjulet`?
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.

Tack :-) Tyvärr så har jag ej svaret på din fråga. Turbobanditen kanske...?
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Tue 04 Mar, 2014 10:00

hismajestics wrote:
peewee wrote:Du som håller på med 104 motorn har kanske lite koll ?vilket år började dom med 60-2 på svänghjulet`?
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.

Tack :-) Tyvärr så har jag ej svaret på din fråga. Turbobanditen kanske...?

Kolla med Vic Viper, peewee, han har stenkoll på M104...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby aroncbds » Tue 01 Apr, 2014 15:43

Hej Johannes! Hur har det gått med hastighetsvajern? Har du gjort några framsteg mot att lura ECUn?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Thu 03 Apr, 2014 20:46

aroncbds wrote:Hej Johannes! Hur har det gått med hastighetsvajern? Har du gjort några framsteg mot att lura ECUn?

Jo du, det har gått lite långsamt överlag men detta har hänt på den fronten.

En Terratrip 006 som används kanske mest i rallykretsar. Kopplas på hastihetsmätarvaijern.

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby hismajestics » Wed 17 Sep, 2014 21:43

Några kliv framåt... :-D

Image

Image

Image

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé

Postby pasi » Thu 18 Sep, 2014 09:11

Riktigt fint bygge!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests