Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Om jag inte är alldeles ute i cykelspåret så har jag för mig att det finns en pulsgivare i hastighetsmätaren på W124.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Ja, det stämmer.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Aron hade ett tips om något som jag försöker förstå under nattens gång men tills dess så
är vi säkert alla överens om att W124 har en pulsgivare i hastighetsmätaren. Men, det hjälper inte för hastighetsmätaren i Compakten har ingen Och, det är den mätaren som min bil har.
Plus att pulsgivaren i W124 ger sinusvåg och M104 motorns ECU förstår endast hall. Kanske Aron var inne på detta spår...
Marie wrote:Om jag inte är alldeles ute i cykelspåret så har jag för mig att det finns en pulsgivare i hastighetsmätaren på W124.
Fotografen wrote:Ja, det stämmer.
är vi säkert alla överens om att W124 har en pulsgivare i hastighetsmätaren. Men, det hjälper inte för hastighetsmätaren i Compakten har ingen Och, det är den mätaren som min bil har.
Plus att pulsgivaren i W124 ger sinusvåg och M104 motorns ECU förstår endast hall. Kanske Aron var inne på detta spår...
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
hismajestics wrote:Aron hade ett tips om något som jag försöker förstå under nattens gång men tills dess såMarie wrote:Om jag inte är alldeles ute i cykelspåret så har jag för mig att det finns en pulsgivare i hastighetsmätaren på W124.Fotografen wrote:Ja, det stämmer.
är vi säkert alla överens om att W124 har en pulsgivare i hastighetsmätaren. Men, det hjälper inte för hastighetsmätaren i Compakten har ingen Och, det är den mätaren som min bil har.
Plus att pulsgivaren i W124 ger sinusvåg och M104 motorns ECU förstår endast hall. Kanske Aron var inne på detta spår...
Precis! Jag var inne på att generera fyrkantsvågen motsvarande den som hallsensorn genererar åt ECU'n. Detta skulle kunna implementeras i praktiken med ett Arduino Uno-kort (http://www.lawicel-shop.se/prod/Arduino-Uno-Rev-3_852524/Arduino_63894/SWE/SEK), eventuellt med funktionen tone(utgång, frekvens), som genererar en fyrkantsvåg med önskad frekvens och ingår i Arduino-biblioteket som standard (http://arduino.cc/en/Reference/tone)...
Frågan är förstås om ECU'n förväntar sig att frekvensen är strikt relaterad till bilens hastighet (linjär mot hastigheten) eller om det räcker att man "bitbangar" den med impulser så att den släpper varvtalsspärren. En annan fråga är också ifall hallsignalen påverkar ECU'ns beteende på något vis utöver varvtalsspärren. Återigen, oljebrännare är min avdelning snarare än bensinare.... Så hugg gärna in här Vic Viper, M116, Kjell Niklasson, etc!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Frågan är förstås om ECU'n förväntar sig att frekvensen är strikt relaterad till bilens hastighet (linjär mot hastigheten) eller om det räcker att man "bitbangar" den med impulser så att den släpper varvtalsspärren. En annan fråga är också ifall hallsignalen påverkar ECU'ns beteende på något vis utöver varvtalsspärren. Återigen, oljebrännare är min avdelning snarare än bensinare.... Så hugg gärna in här Vic Viper, M116, Kjell Niklasson, etc!
Ingen hjälp på den här punkten??
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Ser tajt ut, men snyggt! Hur har det gått med gasmekanismen?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Jo tack! Siktar för stunden på uppstart, bygger el, kylning, smörjning... Gaspedalen kommer sen, tror jag har nåt på gång där. Har du Aron en fin lösning, så tack
Tempmätaren på Compakten (1. series) är ju kapillärdriven så den måste bytas till el. Har tillgång till en från 3,0D. Måste bara byta mätartavla pga att 3,0ans gradering och visare har gulnat. Sen måste en varvmätare till, en VDO från Cockpit International serien. Dom är på standard 52mm och hålet för klockan i mätartavlan är 56mm så lite trix blir det.
The show goes on...
Tempmätaren på Compakten (1. series) är ju kapillärdriven så den måste bytas till el. Har tillgång till en från 3,0D. Måste bara byta mätartavla pga att 3,0ans gradering och visare har gulnat. Sen måste en varvmätare till, en VDO från Cockpit International serien. Dom är på standard 52mm och hålet för klockan i mätartavlan är 56mm så lite trix blir det.
The show goes on...
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Du som håller på med 104 motorn har kanske lite koll ?vilket år började dom med 60-2 på svänghjulet`?
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
peewee wrote:Du som håller på med 104 motorn har kanske lite koll ?vilket år började dom med 60-2 på svänghjulet`?
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.
Tack Tyvärr så har jag ej svaret på din fråga. Turbobanditen kanske...?
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
hismajestics wrote:peewee wrote:Du som håller på med 104 motorn har kanske lite koll ?vilket år började dom med 60-2 på svänghjulet`?
Ser bra ut förövrigt bra kämpat.
Tack Tyvärr så har jag ej svaret på din fråga. Turbobanditen kanske...?
Kolla med Vic Viper, peewee, han har stenkoll på M104...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Hej Johannes! Hur har det gått med hastighetsvajern? Har du gjort några framsteg mot att lura ECUn?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
aroncbds wrote:Hej Johannes! Hur har det gått med hastighetsvajern? Har du gjort några framsteg mot att lura ECUn?
Jo du, det har gått lite långsamt överlag men detta har hänt på den fronten.
En Terratrip 006 som används kanske mest i rallykretsar. Kopplas på hastihetsmätarvaijern.
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
-
- Halvproffs
- Posts: 166
- Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
- Location: Helsingfors
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
//johannes
W114 250CE M104 3,2L
W114 250CE M104 3,2L
Re: Teknikswap: E320 M104 motor och drivlina i Compact Coupé
Riktigt fint bygge!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 43 guests