190E 2,5-16

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 2,5-16

Postby vic viper » Fri 30 Mar, 2012 20:54

Spika sönder lager? Är det ens möjligt? Hur ser kolv och topp ut då?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
201 035
Expert
Expert
Posts: 471
Joined: Sun 06 May, 2007 20:57
Location: vaggeryd,malmbäck

Re: 190E 2,5-16

Postby 201 035 » Fri 30 Mar, 2012 21:31

de verkar klarat sig..
Jag vet ej den exakta orsaken utan håller på att re ut det nu
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren

User avatar
Jimmy ce34
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Thu 14 Jun, 2007 22:03
Location: vaggeryd

Re: 190E 2,5-16

Postby Jimmy ce34 » Sat 31 Mar, 2012 09:07

Det sjuka är att den gick så förbannat bra precis innan det här hände... tänk bara hur den skulle gå med ett fint inställt sprut. 0X
"power is nothing without control"

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 2,5-16

Postby Martin A » Mon 09 Apr, 2012 02:29

vic viper wrote:Spika sönder lager? Är det ens möjligt? Hur ser kolv och topp ut då?


Inga som helst problem!
Det är en av dom enklaste sätten att kolla på en motor om den har spikat, att just kolla vevstakslagren. Du ser inte alltid de på kolven om den har spikat.
Gjorde precis samma sak på min för snart 2 år sedan, Lagret på 1 vevslängan va så ihoptryckt att den hade format sig precis efter veven.
Resultatet blev, kass vevstake, lager och vev. Hade en ovalitet i vevtappen på 6 hundringar. Kanske inte så bra på ett vevlagerspel på 3. :wink:


Vid en spikning når du enorma krafter, vi snackar de tiodubbla trycket i förbränningsrummet.
Svagaste länken i detta fallet va oljefilmen.

Men de måste ha spikat duktigt mycket? På en sugis som i ditt fall ska de till ganska mycket, man har ganska mycket mer marginaler än på en turbosmälla.
Men som sagt, man lär sig av misstagen! :wink:

Har du kollat veven och staken?


//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 2,5-16

Postby vic viper » Mon 09 Apr, 2012 09:21

Ok, anldeningen till frågan är att jag sett flera sönderspikade motorer, men aldrig skador liknande dessa,
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
201 035
Expert
Expert
Posts: 471
Joined: Sun 06 May, 2007 20:57
Location: vaggeryd,malmbäck

Re: 190E 2,5-16

Postby 201 035 » Mon 09 Apr, 2012 09:41

Jag har inte mätt något än men det ser fruktansvärt slitet ut på tvåans vevtapp och ramlagrena runt samma cyl...
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 2,5-16

Postby Martin A » Mon 09 Apr, 2012 12:38

201 035 wrote:Jag har inte mätt något än men det ser fruktansvärt slitet ut på tvåans vevtapp och ramlagrena runt samma cyl...

Mät upp med mikrometer, allt över 2 hundringar i ovalitet är kass.
Kolla även stora lägeränden på vevstaken, samma sak där fast med invändig mikrometer!

Lycka till!

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 2,5-16

Postby Martin A » Mon 09 Apr, 2012 12:41

vic viper wrote:Ok, anldeningen till frågan är att jag sett flera sönderspikade motorer, men aldrig skador liknande dessa,


Ett annan sak som lätt skvallrar om spikningar är att du tappat bearing crush i vevlagren.
Kan vara bra att veta, är man i svängen lär man stöta på de någon gång iaf! 8)

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: 190E 2,5-16

Postby U.S » Mon 09 Apr, 2012 18:16

Skulle uppskatta en teoretisk förklaring på vad en spikning innebär? Läser mycket men en hel del behöver sin förklaring.
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: 190E 2,5-16

Postby vic viper » Mon 09 Apr, 2012 18:29

Kortfattat en okontrollerad detonation, en "normal" detonation har en förbränningshastighet på c.a 30m/s och en spikning ger hastigheter uppåt 300m/s, flamfronten på explosionen i förbränningsrummet blåser bort den värmeisolerande luftkudden mot kolven och kan smälta ner den på nolltid.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: 190E 2,5-16

Postby U.S » Tue 10 Apr, 2012 10:54

och denna okontrollerade detonation beror på att.......?
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 2,5-16

Postby Martin A » Tue 10 Apr, 2012 10:59

U.S wrote:och denna okontrollerade detonation beror på att.......?


Kan bero på flera orsaker, men detta fallet för tidig tändning!

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 190E 2,5-16

Postby Marie » Tue 10 Apr, 2012 11:03

Brukade man inte förr tala om "explosionsmotor"? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Re: 190E 2,5-16

Postby Martin A » Tue 10 Apr, 2012 11:55

Marie wrote:Brukade man inte förr tala om "explosionsmotor"? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Ska nog inte blanda ihop en spikning med en explosion...

Är lite svårt att beskriva såhär i text så det bli lättförståligt men ska försöka.

Då en förbränningsmotor(bensin/etanol) sugit i sig luft/bränsleblandning och insugsventilen stängt går kolven upp för att komprimera blandningen.
Får att ge flamfronten(förbränningen) tid på sig att accelerera tänder men den Innan kolven nått övre dödpunkt(kolven i översta läget/vändpunkten), det är detta som kallas "förtändning".
Gör man inte detta kommer man få en motor som blir otroligt slö, kommer gå in på de snart om varför...
Så vilken förtändning är idealisk? Ingen skulle jag vilja påstå.
En motor är som ett sammanhängande system. Alla delar påverkar alla på ett eller annat sätt.
Varje motor kräver sin setup, annars skulle vilken pajjas som helst kunna bygga snabba motorer.

Det man försöker uppnå med förtändningen är att du försöker bibehålla samma tryck ifrån de att kolven nått övre dödpunkt tills de att avgasventilen öppnar igen, alltså hela vägen ner tills kolven vänder.

Således, tänder du för sent kommer inte flamfronten hinna utveckla sig och du tappar cylindertryck då kolven är på väg ner.
Och tvärt om, tänder du för tidigt kommer du få en flamfront som utvecklat sig soppas mycket att den kommer skada motorn då kolven fortfarande försöker komprimera den.
Du får en flamfront mot topplocket som tänts av tändstiftet och en vid kolvdomen som tänts av cylindertrycket, likt en diesel. Du får alltså två flammor som möter varandra. Detta ger enorma cylindertryck, inge problem att nå de 10dubbla.

Tänker man då efter finns det flera orsaker till spikningar.
Det kan vara felaktigt AFR värde, Air Fuel Ratio, vilket på en bensinmotor bör ligga på 14,7/1. Allt över det är en mager blandning vilket lätt ger upphov till spikningar. Du får alltså en för snabb acceleration av förbränningen. Man brukar säga ibland att man fettar på för att kyla förbränningen för att slippa spikningar vilket inte är helt sant i sak. Det man gör att att man saktar ner förbränningen(läs ovan) och man kan bibehålla tändningen och slippa spikningar, man låter motorn gå fetare.

AFR värdet är beroende av vilket bränsle du kör på, AFR 14,7 gäller bensin!

Det kan bero på avgasmottryck, för högt komp osv osv.
Vilken förtändning du bör ha är helt individuellt beroende på motorsetup, om du kör 2vent eller 4ventilarteknink.
4vantilarna har bättre motståndskraft mot spikningar än vad 2 ventilarna har.
Detta är väldigt komplext, du kan få spikningar bara beroende på vädret om du ligger nära gränsen.
Det är absolut ingen garanti till att motorn inte spikar bara för att man inte hör det. Säkraste sättet för oss dödliga att enkelt kolla detta är en enkelt stetoskop. :wink:

Lycka till och hoppas du får ordning på det snart, vet att det kan vara svårt ibland och du kan trösta dig med att du inte är den första som kört skrot pga spikningar!
Bara att bita ihop och ta nya tag! :wink:

//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

U.S
Proffs
Proffs
Posts: 251
Joined: Thu 14 Apr, 2011 17:42

Re: 190E 2,5-16

Postby U.S » Tue 10 Apr, 2012 12:33

Gött
CLK 320 cab -99 såld
E55 AMG -00 såld


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests