Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 13-05-04)

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Fri 22 Mar, 2013 21:06

meki wrote:
dannefrokt wrote:
huckstar wrote:Det går framåt!
Sitter stagen fel, eller om du har en växel i eller om armarna på växelspaken står lite fel så går det inte att röra den.


det var en växel som var lite halvt i. Nu funkar det hyffsat, är bara 1'an och 2'an som är svåra att få i nu, går att röra spaken åt båda håll men krävs våld för att växeln ska klicka i riktigt... spakstället känns ganska rappligt och slitet (51 000 mil ) kan det vara en bidragande orsak?

Spakstället i sig brukar inte slitas nämnvärt,bussningarna kan bytas i lådan och i spakstället,brukar ofta ge känslan av en "ny"bil när det e bytt :wink:


Okej, men tror inte det beror på bussningarna, är nog snarare mer justering som behövs, får bruka en ansenlig mängd armstyrka för att ettan och tvåan ska gå i, ska lossa staget imorgon och känna så det inte är i lådan det går tungt. :roll:
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby crister » Fri 22 Mar, 2013 23:05

växlar du alla växlar utan att frikoppla??
vissa växlar kan ju stå kugg mot kugg å då får man vålda i dom om du inte har luftat kopplingen

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Sat 23 Mar, 2013 07:57

crister wrote:växlar du alla växlar utan att frikoppla??
vissa växlar kan ju stå kugg mot kugg å då får man vålda i dom om du inte har luftat kopplingen


Haha japp :P Kom på det jag också sen...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby MB_Star » Sat 23 Mar, 2013 08:58

vilken drivrem köpte du då?
finns ju bara till 200D enligt katalogen.

Har för mej ja köpte en rem som var märkt med nån ford som hade samma längd som 603 iaf.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Sat 23 Mar, 2013 09:11

MB_Star wrote:vilken drivrem köpte du då?
finns ju bara till 200D enligt katalogen.

Har för mej ja köpte en rem som var märkt med nån ford som hade samma längd som 603 iaf.


Jag sökte på Regnr och fick fram att den här remmen skulle passa OM605.911 utan AC, fanns en "62226" för bil med AC : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Drivremmar/FLAKTREM-MULTIRIB-62228/
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Sun 24 Mar, 2013 17:20

Uppdatering 2013-03-24

Kan sammanfatta helgen med att det blev många steg framåt, men ett STOORT steg bakåt...

Framstegen bestod i att avgassystem är klart, kylarvätska påfyllt, all el inkopplad, kopplingen luftat och verkar fungera.
Sen när allt verkade gå så bra, så kom det stora avbräcket: Kopplade på batteriet och skulle mäta så jag hade spänning på rätt ställen och att allt fungerade som det var tänkt.
Sen tänkte jag bara vrida runt startmotorn lite för att prova, men vad händer, jo motorfan startar såklart å går runt så fint, förutom det att jag stoppat papper i inloppen i toppen för att det inte skulle ramla ner skräp i motorn när insuget var avplockat.
Och givetvis sög den ner pappret så det la sig ovanpå ventilerna, men i några cylindrar åkte det nog ner i cylindern också, alternativt fastnade mellan ventil och topp. Tog en näbbtång och plockade ur pappret, tyckte inte det såg så farligt ut, men sen provstartade jag igen och då lät motorn som en ångbåt, puffade tillbaks rejält med kompression genom insugsventilerna, så troligen har en eller flera ventiler blivit krokiga. Så det är väl bara att skriva upp renovering av toppen på att-göra-listan. :evil:
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby Hynboholm » Sun 24 Mar, 2013 19:10

Surt... :|

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Sun 24 Mar, 2013 19:24

Hynboholm wrote:Surt... :|


mmm, kan man säga, först hann jag bli lite glad att den gick igång så lätt, men en halv sekund senare kom jag på det; -"H*lv*te, skithuspappret!!!!" , men då var det redan kört....
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby MB_Star » Sun 24 Mar, 2013 21:41

jag tror inte papperet gjort sån stor skada, och dessutom låter den som en ångbåt utan insuget!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby aroncbds » Sun 24 Mar, 2013 21:53

Surt!! :-( Det gick åt samma håll för mig när jag skulle provstarta motorn i höstas och har glömt bort att jag har silvertejpat för laddtryckshålet i insuget för att slippa få in fukt i cylindrarna när bilen står i kallgaraget. Det slutade dock lyckligt när endast ena sidan av tejpen sögs in, men skraj blev man. :-|

Men tror du verkligen att ventilerna blev krokiga av sketarpappret?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Sun 24 Mar, 2013 22:22

MB_Star wrote:jag tror inte papperet gjort sån stor skada, och dessutom låter den som en ångbåt utan insuget!


så då finns det hopp ändå... tyckte bara den lät annorlunda andra gången jag startade, men kanske var pappret som dämpade ljudet först :o
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby Fotografen » Sun 24 Mar, 2013 22:26

Ja det vore höjden av osis om en sudde skithuspapper krökte en ventil.
Ta runt motorn ett par varv, helst med glödstiften urtagna, och känn efter om det tar emot på nåt sätt, ta ett kompprov, sen skulle jag nog våga starta den igen.
Har fö sett en 470 Bison dra i sig en hel konsumpåse och blåsa ut den igen, lite småsotig men nästan hel. :mrgreen:
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Sun 24 Mar, 2013 22:35

Fotografen wrote:Ja det vore höjden av osis om en sudde skithuspapper krökte en ventil.
Ta runt motorn ett par varv, helst med glödstiften urtagna, och känn efter om det tar emot på nåt sätt, ta ett kompprov, sen skulle jag nog våga starta den igen.
Har fö sett en 470 Bison dra i sig en hel konsumpåse och blåsa ut den igen, lite småsotig men nästan hel. :mrgreen:


nej jag tyckte också det låter lite osannolikt, dessutom verkade alla tussar bara åkt ner en bit och stannat ovanför ventilerna, det var bara den bakersta tussen som var lite tilltrasslad, de andra kom upp hela men sotiga :) Jag får undersöka saken närmare imorgon!
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
en_liten_man
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 120
Joined: Tue 24 Nov, 2009 17:44
Location: Enköping

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby en_liten_man » Mon 25 Mar, 2013 10:59

När jag bytte topplockspackning på min första bil, 244 med B21A, så hade jag stoppat papper i cylinder 2 och 3 samt avgasgrenröret. Bytte packning och sen tillbaka med toppen och bort med tussarna i grenröret (oklart varför man satte dit dem men man var ung och ville väl vara duktig...). Dit med förgasare och övriga prylar. Provstart! Går som en påse nötter, hade satt en packning till förgasaren fel så den hade ingen tomgång. Fixade det. Hjälpte inte... Kollade kamremmen typ 3-4 ggr. Provade med att gasa lite mer ifall nått hängt sig. Poff sa det och sen gick den fint... Hmm. Frågade min styvfar som hjälpt mig om han tagit bort tussarna i cylinderloppen och hans svar var: - Vilka tussar? Kikade bakom bilen och där låg en svartbränd tuss med papper. Var aldrig några problem med motorn efteråt. Visserligen ingen mercadiesel men ändå.
Mercedes Benz - Das Beste oder nichts

Jimmy Eken -87
Mercedes Benz E280 T -00 Image
Volvo V70 Drive -11
Volkswagen Passat GTE -20
Föredettingar:
Mercedes Benz C220 CDI -01 Image
Peugeot 307 HDI -07 Image
Volvo PV 544F -65
Mitsubishi Lancer 1,3 GLXi -98
Volvo 244 -79

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: W123 200 -83 blir 250D 20V (uppdate 2013-03-17)

Postby dannefrokt » Mon 25 Mar, 2013 19:44

Fotografen wrote:Ja det vore höjden av osis om en sudde skithuspapper krökte en ventil.
Ta runt motorn ett par varv, helst med glödstiften urtagna, och känn efter om det tar emot på nåt sätt, ta ett kompprov, sen skulle jag nog våga starta den igen.
Har fö sett en 470 Bison dra i sig en hel konsumpåse och blåsa ut den igen, lite småsotig men nästan hel. :mrgreen:


Då måste jag haft "höjden av osis" då, här kommer ett videoklipp som bekräftar det, kommer tydliga varma puffar ur bakersta ventilen i femte cylindern:

http://youtu.be/JQtfargzO_I
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests