230E-85: har du lagt ut bilderna av demonteringen här någonstans?
Vore guld att se. Jag ska försöka komplettera med bilder av hur man skruvar ur stolarna.
R107 har helt mekaniska stolar, den enda elsladd som går är till bälteskontakten, för att varna att man inte tagit på sig bältet. En sådan finns under förarstolen på min, men ingen under passagerarstolen. Bilbältena i denna amerikanska bil är f.ö. av fabrikatet "Klippan".
Börja med att skjuta fram stolen så lång du kan.
Förarstolen är höj och sänkbar m.h.a ett vred i de båda skenornas bakkant. Man drar ut vredet och vrider för att höja / sänka. Sänk stolen, då kommer det fram en stor spårskruvskalle (ej stjärna, vanlig gammal spårskruv) längst bak på båda sidor. Denna sitter som berget, men måste loss.
Halvvägs in under stolen finns ett blankt fäste för den svarta skenan, med två spårskruvar. Lossa den nedre på båda sidor, den som sitter fast i bilen.
Skjut nu tillbaks stolen så långt det går, och lossa en 13mm-bult på båda sidor längst fram. Här sitter det vanliga bultar, så det går bra med ett vanligt spärrskaft, Varför de inte använt riktiga bultar istället för spårskruvar förstår jag inte, men det var nog så på den tiden: sämre verktyg, sämre skruvar. Det är samma sak i gamla hus, riktigt bedrövliga gamla skruvar - som natt och dag jämfört med dagens moderna verktyg.
Det första jag gjorde när stolarna var ur bilen, var att lösgöra skenorna från stolen, rengöra ordentligt och återfetta. Stolen löper i skenorna med två teflonförsedda glidskor på varje sida.
Dock tar den gamla bilen igen sin delvis bristande teknik med charm, anser jag. Med råge.
P.S: detta klipp visar hur skruvarna sitter:
https://www.youtube.com/watch?v=yAqVn7k ... e=youtu.beHittade en amerikansk hogring-tång, men det är ju enklare när man hittar det i Sverige:
http://www.yourautotrim.com/71sthahogrip.htmlHär är en som lagt upp lite bilder på hur man demonterar stolarna:
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... stery.html