Idag var jag för ovanlighets skull ute och åkte lite, då plötsligt började växelspaken vaja lite hursomhelst.
Sitter en 15mm låsmutter längst ned på spaken, den hade lossnat. Stefan som inte dragit åt ordentligt när han provade träknoppen?
När jag likväl hade lös träplankan undersökte jag den mystiska lilla elektronikboxen som satt på den.
Ca 4 små transistorer, några resistorer och ett par kondingar... del av larmet? Såg inga kvicksilverbrytare e. dyl.
Hursomhelst, den satt med dubbelhäftande tejp så den gick att ta bort
När jag återmonterat och testade brytarna upptäckte jag att vänster bakre fönsterhiss smäller till otäckt när fönstret har åkt ett par centimeter ner, nån som vet vad det kan vara?
W126 300SE för söndagsåkning
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Och frun bak idag och dottern fram.... du var väl inte in i parkeringsgaraget i centrum med den pärlan,med risk för dörruppslag??
Re: W126 300SE för söndagsåkning
återfall wrote:Och frun bak idag och dottern fram.... du var väl inte in i parkeringsgaraget i centrum med den pärlan,med risk för dörruppslag??
Jodå, man måste chansa lite här i livet
Men jag ställde mig på 4:e våningen där det bara stod en handfull andra bilar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Gjorde ett ryck och bytte flexskivan inte på elva dagar utan på bara en dag.
Men jag tycker inte den såg så farlig ut.
Mellanlagret och växellådsfästet, ja allt annat med kardanen verkade också vara i ordning. Så var kommer 90km/h-vibrationerna från? Jag får leta vidare.
Men jag tycker inte den såg så farlig ut.
Mellanlagret och växellådsfästet, ja allt annat med kardanen verkade också vara i ordning. Så var kommer 90km/h-vibrationerna från? Jag får leta vidare.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
torake wrote:Gjorde ett ryck och bytte flexskivan inte på elva dagar utan på bara en dag.
Men jag tycker inte den såg så farlig ut.
Mellanlagret och växellådsfästet, ja allt annat med kardanen verkade också vara i ordning. Så var kommer 90km/h-vibrationerna från? Jag får leta vidare.
Eehh hardyskivan är helt slut ju...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W126 300SE för söndagsåkning
pasi wrote:torake wrote:Men jag tycker inte den såg så farlig ut.
Eehh hardyskivan är helt slut ju...
Killen som hade den här skivan hade nog tyckt att min gick att slita på ett tag till:
Jag fick förresten liknande problem som du, pasi, att ett par hylsor inte gick in i medbringaren - det visade sig att låsmuttrarna var för tighta, så momentnyckeln löste ut innan man dragit i botten. Kastade en av de muttrarna och återanvände en gammal så löste problemet sig sedan.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
torake wrote:pasi wrote:torake wrote:Men jag tycker inte den såg så farlig ut.
Eehh hardyskivan är helt slut ju...
Killen som hade den här skivan hade nog tyckt att min gick att slita på ett tag till:
Jag fick förresten liknande problem som du, pasi, att ett par hylsor inte gick in i medbringaren - det visade sig att låsmuttrarna var för tighta, så momentnyckeln löste ut innan man dragit i botten. Kastade en av de muttrarna och återanvände en gammal så löste problemet sig sedan.
Jag rengjorde alla ytor ordentligt och bara drog på tills hylsorna bottnade.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Vad skönt att något kan få vara enkelt ibland! Vibrationerna borta! Växlar också mycket mjukare, nästan omärkligt!
Och så iskall luft från panelen i sommarvärmen! Nu börjar det likna s-klass
Och så iskall luft från panelen i sommarvärmen! Nu börjar det likna s-klass
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Härligt
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Bra jobbat!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W126 300SE för söndagsåkning
torake wrote:När jag återmonterat och testade brytarna upptäckte jag att vänster bakre fönsterhiss smäller till otäckt när fönstret har åkt ett par centimeter ner, nån som vet vad det kan vara?
Hittade problemet, plastglidskon var hemmapatentlagad med epoxylim och skaftet från en popnit. Den hade delat på sig så det var stål mot aluminium, därav smällandet.
Reparationssats med ny skruv och glidsko har nummer A1267200142 och kostar 75 kr. Men eftersom jag inte ville sätta ihop utan att kunna manövrera fönstret gjorde även jag ett hemmapatent, fast lite finurligare med en modifierad IKEA Bestå garderobsfot. Foten är en M8-skruv ingjuten i nylon och med en låsmutter på insidan justerar man så att hissarmen hamnar på rätt avstånd från skenan.
Den var så stadig så jag tror jag struntar i att köpa glidskon
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Ser ju bara bättre och bättre ut för var solkensdag den får ut och lufta
Re: W126 300SE för söndagsåkning
fint jobb!!!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W126 300SE för söndagsåkning
torake wrote:aroncbds wrote:torake wrote:Ett problem jag stött på är att över huvud taget HITTA epoxigrund. Jag bor ju i stockholmsområdet där ingenting går att köpa... Nån som vet någon kedja som saluför epoxygrund för plåt på små burkar?
Jag köpte på mekonomen i upplands väsby för ett par år sedan, men de hade bara på sprayburkar à 300kr/st som måste användas inom 24 timmar efter aktivering.
Jag brukar köpa det på Meca.
Bra tips, skall undersökas!
Nu så, äntligen har jag fått tag i en burk, jag åkte till Meca här i byn, som hänvisade mig till Meca i Arninge, 13km bort som i sin tur hänvisade mig till Mekonomen i Täby (Mekonomen äger Meca), som har inte bara Mekonomens utan också Mecas sortiment och DE hade några burkar.
Så nu skall jag ta tag i lite rosthärdar, men den mesta rosten finns faktiskt på den nyaste bilen i parken, så fortsättning följer i den tråden.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Bra tips, skall undersökas![/quote]
Nu så, äntligen har jag fått tag i en burk, jag åkte till Meca här i byn, som hänvisade mig till Meca i Arninge, 13km bort som i sin tur hänvisade mig till Mekonomen i Täby (Mekonomen äger Meca), som har inte bara Mekonomens utan också Mecas sortiment och DE hade några burkar.
Så nu skall jag ta tag i lite rosthärdar, men den mesta rosten finns faktiskt på den nyaste bilen i parken, så fortsättning följer i den tråden.[/quote]
Autoexperten säljer hagmans CA primer (epoxygrund den gula), finns dock bara i dom större burkarna, men man behöver ju bara blanda det som behövs
Nu så, äntligen har jag fått tag i en burk, jag åkte till Meca här i byn, som hänvisade mig till Meca i Arninge, 13km bort som i sin tur hänvisade mig till Mekonomen i Täby (Mekonomen äger Meca), som har inte bara Mekonomens utan också Mecas sortiment och DE hade några burkar.
Så nu skall jag ta tag i lite rosthärdar, men den mesta rosten finns faktiskt på den nyaste bilen i parken, så fortsättning följer i den tråden.[/quote]
Autoexperten säljer hagmans CA primer (epoxygrund den gula), finns dock bara i dom större burkarna, men man behöver ju bara blanda det som behövs
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 28 guests