Jim Profit MB E320 "AMG" -2004 *SÅLD*

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Jim Profit » Thu 04 Mar, 2010 16:39

Tack tack. Blev en liten ändring av däck pga Toyo däcken hade utgått. Har beställt Falken FK-452 istället, samma dimensioner.
Last edited by Jim Profit on Fri 05 Mar, 2010 08:46, edited 1 time in total.

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Tomas_B » Fri 05 Mar, 2010 00:30

när tror du att du får fälgarna så vi får se dom monterade??? hoppas du blir mer nöjd med falken däcken än jag var kört en upsättning aldrig igen,.

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby André MBSCA » Fri 05 Mar, 2010 01:16

Tomas_B wrote:när tror du att du får fälgarna så vi får se dom monterade??? hoppas du blir mer nöjd med falken däcken än jag var kört en upsättning aldrig igen,.

Jim - ursäkta lite off topic men -

Tomas - vilka Falken är det som du blev så missnöjd med?

Du vet väl det självklara, att det finns Falken-däck som är dåliga (som innom det mesta...) -
osså finns det Falken-däck som är bättre än det mesta på marknaden?

Att dra alla Falken-däck över en och samma kam - är ungefär som att säga;
ALLA bilar är skit, det vet jag för jag har kört en Trabant på 60-talet!
(Och inget illa menat från mig ang. Trabant - bara som ett exempel enär det är en bil som kanske inte direkt ligger i "toppskiktet")

Själv har jag kört på FalkenOhtsu/FK-452, och var enormt nöjd - har för övrigt likadana till AMG,n för sommaren 2010! :wink:

Lite tidigare i ämnet;
viewtopic.php?f=30&t=57633&p=547261&hilit=Falken#p547261


André MBSCA wrote:De bästa däck jag någonsin haft under ca 30 år på en standard bil;

FalkenOhtsu/FK-452
Bak: 285/35 ZR18 97Y,
Fram: 245/40 ZR18 97Y


Image

Fram;
Image


Lite tidigare snack angående detta;

viewtopic.php?t=34148&highlight=falken

viewtopic.php?f=13&t=35016&hilit=+Falken

:wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Jim Profit » Fri 05 Mar, 2010 08:40

André MBSCA wrote: - ursäkta lite off topic men -


Jag hoppades på den här diskussionen. Jag har själv funderat mellan Pirelli P Zero Nero, Dunlop (kommer inte ihåg vilket) och Falken FK-452 eftersom dessa var förslag ifrån Lars K när jag köpte fälgarna (och fick veta att det inte gick att få tag i Toyo bakdäcken). Eftersom jag inte har erfarenhet av något av dessa däck så letade jag info på nätet men där fanns lika många åsikter som träffar nästan. :lol:

Mina intryck var att Pirelli var överlägset i grepp men att det är väldigt mjukt (och slits snabbt). Eftersom jag söker ett däck som är komfortablet, slitstarkt (och i alla fall inte har värdelös väghållning..) så kändes Falken FK-452 som ett bra val. Att det dessutom var det billigaste av de 3 var ju naturligtvis välkommet (en uppsättning Kleemann fälgar är ju inte gratis precis..) :lol:

André>> Hur upplevde du ljudnivå, slitstyrka och väggrepp? Tacksam om du har lust att skriva lite mer om dina erfarenheter.

Har bland annat hört att Falken däcken är lite "smala". För den som undrar vad jag menar kan jag berätta att det kan skilja mycket i bredd mellan t.ex. ett Michelin 295 och ett Pirelli 295. Michelin Sport Cup är t.e.x kända för att vara väldigt breda. På ett föredrag från Michelin fick jag lära mig att siffran bara är ett indikatormått, det behöver inte alls vara 295 mm som många tror.


Thomas_B>> Jag vet inte hur lång leveranstiden är, tror vi pratade om ett par veckor ungefär. Kändes inte så noga med tanke på väderleken vi har. :-D
Du får gärna också utveckla dina dåliga erfarenheter av Falken, kommer du ihåg vilken modell du hade? Har även hört att de är känsliga när det gäller däcktryck och att de skulle vara svårbalanserade. Har ingen aning om det stämmer.

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby återfall » Fri 05 Mar, 2010 08:52

8) snygga fälgar!!borde bo nånstans där det inte finns trottoarkanter,tänk att fickparkera vid en trottoar med dom fina fälgarna..men f-n så fina,grattis!förresten,du har haft flera fina bilar du ser jag på din garaget-sida 8)

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Jim Profit » Fri 05 Mar, 2010 09:33

återfall wrote:8) snygga fälgar!!borde bo nånstans där det inte finns trottoarkanter,tänk att fickparkera vid en trottoar med dom fina fälgarna..men f-n så fina,grattis!förresten,du har haft flera fina bilar du ser jag på din garaget-sida 8)

Tackar, jo man kommer väl vara lite extra nervös när tjejen har bilen iaf..hehe
Jo några bilbyten har det blivit genom åren, synd att man inte behålla fler av sina bilar. :P

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby André MBSCA » Fri 05 Mar, 2010 09:42

Jim Profit wrote:André>> Hur upplevde du ljudnivå, slitstyrka och väggrepp? Tacksam om du har lust att skriva lite mer om dina erfarenheter.

Har bland annat hört att Falken däcken är lite "smala". För den som undrar vad jag menar kan jag berätta att det kan skilja mycket i bredd mellan t.ex. ett Michelin 295 och ett Pirelli 295. Michelin Sport Cup är t.e.x kända för att vara väldigt breda. På ett föredrag från Michelin fick jag lära mig att siffran bara är ett indikatormått, det behöver inte alls vara 295 mm som många tror.

Jag saxar in lite tidigare inlägg:

André MBSCA wrote:
Kenneth wrote:Blev lite misstänksam mot Falken efter att ha läst denna tråd.
viewtopic.php?t=25681&highlight=falken

I den tråden handlade det om ett helt annat däck, nämligen FK-451.
Det däcket vet jag ingenting om , så jag kan inte kommentera det i sak.

Mina FK 452 däremot, som är Falken/Ohtsu,s "värstingdäck", stämmer ypperligt med storleksanvisningen;
285,orna mäter 285 mm på slitbanan och 300 mm totalt på bredden omonterade,
och 245,orna mäter 245 mm på slitbanan och 255 mm totalt på bredden likaså omonterade!
:wink:

André MBSCA wrote:Mycket bra grepp, men går inte att burna med hur länge som hellst! :twisted: :lol:
Hur dessa däck är i förhållande till andra däcks storlek/bredd är ju olika,
MEN dessa är exakt i den bredd de utger sig för att vara; :wink:



Sen vad gäller ljudnivå, så tycker jag det är ganska svårbedömt med en cab -
en massa andra ljud som "lägger sig i".
Har ju inte hunnit testa dem ännu på AMG,n - men det blir ju nu till sommaren.
:wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby vic viper » Fri 05 Mar, 2010 10:02

Varför inte sprojsans nya Michelin Pilot Sport 3?
Har ägt två bilar med Pilot Sport 2 i 19" och de går helt enkelt inte att jämföra med något annat billigare däck, iaf inte enligt mina erfarenheter, tvivlar på att PS3 skulle vara sämre :)

Har även kört flertalet Mercor med Conti Sportcontact 3 i lågprofil och även det är ett mycket fint däck, min nuvarande S204 är utrustad med detta däck och det funkar suveränt.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby återfall » Fri 05 Mar, 2010 10:07

Jim Profit wrote:
återfall wrote:8) snygga fälgar!!borde bo nånstans där det inte finns trottoarkanter,tänk att fickparkera vid en trottoar med dom fina fälgarna..men f-n så fina,grattis!förresten,du har haft flera fina bilar du ser jag på din garaget-sida 8)

Tackar, jo man kommer väl vara lite extra nervös när tjejen har bilen iaf..hehe
Jo några bilbyten har det blivit genom åren, synd att man inte behålla fler av sina bilar. :P

på tal om tjejen...när jag hade en V70 T5 och köpte nya 17tummare( 8-9 år sen) var jag såå skraj när tjejen körde med bilen att hon skulle kantstöta,men sen blev det jag som körde mot en kant i sumpan :lol: jag pratade inte på en hel vecka,var så j#$%&a arg/galen!! :oops:

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Jim Profit » Fri 05 Mar, 2010 10:15

vic viper wrote:Varför inte sprojsans nya Michelin Pilot Sport 3?
Har ägt två bilar med Pilot Sport 2 i 19" och de går helt enkelt inte att jämföra med något annat billigare däck, iaf inte enligt mina erfarenheter, tvivlar på att PS3 skulle vara sämre :)

Har även kört flertalet Mercor med Conti Sportcontact 3 i lågprofil och även det är ett mycket fint däck, min nuvarande S204 är utrustad med detta däck och det funkar suveränt.

Det finns ett enkelt svar på din fråga, de är typ dubbelt så dyra. Har kört med Pilot Sport på en av mina tid. Porschar och håller med om att det är ett fantastiskt däck men det är lite att "kasta pärlor till svin" att sätta på en slö 320 om du ursäktar min liknelse. :lol: :mrgreen: Skämt åsido, så är det ju alltid bra att ha ett så bra däck som möjligt men i det här fallet är det ett beslut av ekonomiska skäl.

Körde även continental däcket på min första Porsche och det var jag också väldigt nöjd med, höll bra trots körning på bana & slalom.

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Tomas_B » Fri 05 Mar, 2010 13:16

kommer ej ihåg modellnamnet på de falken(hur f-n ska man göra de kör slut minst en uppsättning per sommar) jag hade men de som gjorde mig missnöjd med dom är att dom tog slut fort och inte var tysta, på den bilen som dom satt på bytte vi sedan till kumho och dom höll ungefär 2* så länge och lät mkt mindre,

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Jim Profit » Fri 05 Mar, 2010 13:53

Tomas_B wrote:kommer ej ihåg modellnamnet på de falken(hur f-n ska man göra de kör slut minst en uppsättning per sommar) jag hade men de som gjorde mig missnöjd med dom är att dom tog slut fort och inte var tysta, på den bilen som dom satt på bytte vi sedan till kumho och dom höll ungefär 2* så länge och lät mkt mindre,


Ok, då hoppas jag att det inte var samma modell då. :-D

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Onkel-Benz » Fri 05 Mar, 2010 16:41

Wow! Detta kommer bli hur läckert som helst!
Men det krävs nog att bilen måste sänkas en hel del för att inte bilen ska se för hög ut när du valde 20". :-)

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Jim Profit » Fri 05 Mar, 2010 18:23

Onkel-Benz wrote:Wow! Detta kommer bli hur läckert som helst!
Men det krävs nog att bilen måste sänkas en hel del för att inte bilen ska se för hög ut när du valde 20". :-)


Ja jag hoppas det och om inte Brabus modulen sänker tillräckligt mycket får jag väl ta till lite andra åtgärder. :lol:

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Jim Profit MB E320 "AMG" -04 *köpt fälgar*

Postby Lasse-SL-500 » Fri 05 Mar, 2010 19:54

Blir bra det där Jim. Håller med om Michelin, finns ju en för dom flesta rätt lättbegriplig anledning.

Har själv Falken FK-452 på en BMW E38. Är 285 bak, men de känns betydligt smalare. När vi mätte mot ett annat däck var Falken ca 15 mm smalare på slitbanan. Men det är trevligt att åka på, tyst. Bra grepp, även om jag inte kör som rally-Harry med den bilen.

Angående att balansera däck: den däcksmeck som inte kan balansera ett Falken 452 är nog lite obalanserad själv, det är mer där problemet sitter. Helt klart. :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests