aroncbds wrote:torake wrote:Bilen är inte längre till salu, förresten. Jag har redan förhört mig om förvaring till nästa vinter.
Härligt!
Vad ska du göra åt reläet? Ska du felsöka den eller byta ut den helt?
Hittade några lödningar med "ring of death" och lödde om dem - inget resultat.
Ett nytt relä kostar nästan 3 papp så det blir det inget med så länge de övriga funktionerna är okej, alltså bränslepumpdrivning och varvstopp.
Däremot funtar jag på en s.k. FGS (First Gear Start)-modul, och jag tror att jag kan bygga en själv. Tanken är så här - jag plockar in varvtalssignal, pulserna från en av ABS-sensorerna, kickdownkontaktens läge och körprogramsväljaren (S,E) in i ett Arduino-kort. Därifrån styr jag sedan i programvara kickdownsolenoiden.
Så, kickdownsolenoiden aktiverar jag om något av följande är sant:
1. Kickdownkontakten är intryckt (gasen i botten) OCH varvtalet är under 5700rpm (kickdownreläts funktion)
2. S är valt OCH hastigheten är under 18km/h OCH hastigheten är ökande med en viss gradient (acceleration)
3. S är valt OCH hastigheten är < 5km/h
Vitsen är att utnyttja alla stegen i lådan, ettan kan ju vara kul att använda vid parkeringsmanövrer. Blir också mer som en 5G-tronic i karaktären.
Funderade också på en rattpaddel där man kan välja att växla ned motsvarande kickdown i förebyggande syfte, t.ex. vid en omkörning när man ligger i redoläge och väntar på att mötande skall passera, så att när man väl trycker på så ligger rätt växel redan i. Men där någonstans tyckte jag det började spåra ur.
Nästa steg är lite experimenterande.