S210

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 30 Nov, 2015 18:39

Hynboholm wrote:Verkar vara ett spännande ställe, ditt Mekonomen... :roll:

Ja det kan man säga minst sagt, skulle inte åkt dit egentligen men dom var enda som hade tid att kränga på däcken.. I fredags så var jag förbi autoexperten verkstan som bytte hjullagren bak på min S210 och det var 45grams obalans i ett av däcken och på dom andra däcken så var det lite mindre men obalans ändå. Det var också dom som sa att däcken va felmonterade och att jag kommer känna av det även efter balansering, vilket jag gör..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 30 Nov, 2015 18:41

Marie wrote:
Hynboholm wrote:Verkar vara ett spännande ställe, ditt Mekonomen... :roll:


Verkar väl vara den vanliga mekonomenstandarden på det stället?

Ja tyvärr upplever jag det så med, på förra firman hade vi våra firmabilars serviceavtal hos mekonomen, gissa om dom försökte blåsa oss på pengar? Nu ska jag dock nämna att det finns säkert mekonomen verkstäder som är bra, så som det finns autoexperten verkstäder som är dåliga med. Men min erfarenhet är att autoexperten verkstan (Olssons bilverkstad) här i Borås är ljusår före mekonomen verkstäderna,tyvärr.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Mon 30 Nov, 2015 18:51

Nu har jag ett problem här som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa.. Vi har ju våran peugeot 508sw diesel 2012:a och så denna. Nån av dessa ska bort och jag hade bestämt mig för att avyttra peugeoten men jag vet inte riktigt om jag ska göra det ändå.. Denna bil är ju inte direkt snål på bränslet och skatten är dyr, peugeoten kostar o andra sidan med värdeminsking och lån.. Jag kör ca.1500-2000mil per år så bränslekostnaden blir under hälften med peugeoten än denna.. Försäkringen är lika dyr på båda. Vilken ska jag kränga iväg.. Nu fungerar ju denna bil för tillfället men den är ju trots allt "gammal" och man vet ju aldrig och jag känner inte för att behöva skruva med en bruksbil..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S210

Postby Marie » Mon 30 Nov, 2015 20:17

pasi wrote:Nu ska jag dock nämna att det finns säkert mekonomen verkstäder som är bra, så som det finns autoexperten verkstäder som är dåliga med.


Nej, det finns Mekonomenverkstäder som inte jag tvekar att anlita. Ett bra exempel är Kjell Birgersson i Ängelholm. Han jobbade i många år på en Boschfirma innan han öppnade eget, och honom skulle jag inte tveka att gå till med gamla Boschinsprutningar som K- och KE-jetronic.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S210

Postby Marie » Mon 30 Nov, 2015 21:14

DEMENTI


Kjell Birgersson pensionerade sig i somras. Numera ägs Mekonomen i Ängelholm av Meko Service Susannes Bilverkstad i Härlöv AB, som i sin tur är dotterbolag till Meko Service Nordic AB vilket i sin tur är dotterbolag till Mekonomen AB.
Utan Kjell Birgersson är Mekonomen i Ängelholm troligen inte bättre än någon annan Mekonomenverkstad och rekommenderas alltså INTE av mig.

Marie wrote:
pasi wrote:Nu ska jag dock nämna att det finns säkert mekonomen verkstäder som är bra, så som det finns autoexperten verkstäder som är dåliga med.


Nej, det finns Mekonomenverkstäder som inte jag tvekar att anlita. Ett bra exempel är Kjell Birgersson i Ängelholm. Han jobbade i många år på en Boschfirma innan han öppnade eget, och honom skulle jag inte tveka att gå till med gamla Boschinsprutningar som K- och KE-jetronic.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: S210

Postby Cpt Tuttle » Mon 30 Nov, 2015 22:58

pasi wrote:Nu har jag ett problem här som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa.. Vi har ju våran peugeot 508sw diesel 2012:a och så denna. Nån av dessa ska bort och jag hade bestämt mig för att avyttra peugeoten men jag vet inte riktigt om jag ska göra det ändå.. Denna bil är ju inte direkt snål på bränslet och skatten är dyr, peugeoten kostar o andra sidan med värdeminsking och lån.. Jag kör ca.1500-2000mil per år så bränslekostnaden blir under hälften med peugeoten än denna.. Försäkringen är lika dyr på båda. Vilken ska jag kränga iväg.. Nu fungerar ju denna bil för tillfället men den är ju trots allt "gammal" och man vet ju aldrig och jag känner inte för att behöva skruva med en bruksbil..


Vad som är vettigast på pappret avgörs ju av förutsättningarna runtomkring.
Men en reflektion:
Säljer du Peugeoten så kränger du iväg ett bruksföremål för en någorlunda ansenlig penningsumma.
Säljer du denna så kränger du iväg en bit av din själ för kaffepengar.

Jag vet att det inte är ett rationellt argument dock. :wink:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: S210

Postby Mimmi » Mon 30 Nov, 2015 23:05

Hej Pasi!

Mitt råd är: Sälj Mercedesen, håller den på som den gjort länge med att ständigt krångla och ha irriterande fel så kommer Du att bli ett nervvrak av den.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S210

Postby aroncbds » Tue 01 Dec, 2015 09:00

Sälj båda och köp en R170 eller en W126C!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Tue 01 Dec, 2015 11:19

aroncbds wrote:Sälj båda och köp en R170 eller en W126C!

:) eller så säljer jag denna,har kvar peugeoten för den går trots allt billigt och har den som en praktisk bruksbil. Sen har jag ju amg:n i garaget som väntar..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Re: S210

Postby koff » Tue 01 Dec, 2015 13:52

:? :?
pasi wrote:Nu har jag ett problem här som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa.. Vi har ju våran peugeot 508sw diesel 2012:a och så denna. Nån av dessa ska bort och jag hade bestämt mig för att avyttra peugeoten men jag vet inte riktigt om jag ska göra det ändå.. Denna bil är ju inte direkt snål på bränslet och skatten är dyr, peugeoten kostar o andra sidan med värdeminsking och lån.. Jag kör ca.1500-2000mil per år så bränslekostnaden blir under hälften med peugeoten än denna.. Försäkringen är lika dyr på båda. Vilken ska jag kränga iväg.. Nu fungerar ju denna bil för tillfället men den är ju trots allt "gammal" och man vet ju aldrig och jag känner inte för att behöva skruva med en bruksbil..
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

Mercymercy
Medlem
Medlem
Posts: 57
Joined: Sat 23 Mar, 2013 07:34

Re: S210

Postby Mercymercy » Tue 01 Dec, 2015 18:59

Meanwhile in Syria... :roll:

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Tue 01 Dec, 2015 20:26

Ni som inte har nåt vettigt att skriva här, håll er borta från tråden då.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: S210

Postby Mimmi » Tue 01 Dec, 2015 20:40

pasi wrote: //...Sen har jag ju amg:n i garaget som väntar..


Hej Pasi!

Där tycker jag Du resonerar helt riktigt! Den bilen är ju en kommande samlar/hobbybil, om den inte redan är det. Så om jag hade stått inför Ditt val hade jag satsat intresse, arbete, tid och pengar på den. För det är ju helt enkelt en "häftig" bil.
Med den kan Du ju arbeta när Du känner för det, och inte behöva känna dig stressad. Det skall ju trots allt vara ett nöje och en hobby.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Mercymercy
Medlem
Medlem
Posts: 57
Joined: Sat 23 Mar, 2013 07:34

Re: S210

Postby Mercymercy » Wed 02 Dec, 2015 11:18

Du annonserade den ju för 30k för några månader sedan. Om ingen ville köpa den ens för det så får du väl behålla eller skrota den. Hur svårt beslut kan det vara?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S210

Postby pasi » Wed 02 Dec, 2015 11:20

Mercymercy wrote:Du annonserade den ju för 30k för några månader sedan. Om ingen ville köpa den ens för det så får du väl behålla eller skrota den. Hur svårt beslut kan det vara?

Skrota? Är du dum på riktigt eller?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests