Page 3 of 12

Re: C180T -01

Posted: Thu 19 Mar, 2015 21:13
by PatrickW
Tror den sitter där,, men det är en tragisk konstruktion på w203,, kanske fler mercor?
de har en 'klämma' som klämmer ihop skärm och spoilern.
Och plats har getts för denna klämma med ett strategiskt hål i innerskärmen just där så det kommer in skit bakifrån.
Resultatet blir ju lite mediokert om det gnuggas in grus/sand emellan...

Re: C180T -01

Posted: Thu 19 Mar, 2015 21:15
by Cpt Tuttle
frankbuick wrote:ser ut som det fattas innerskärm i hjulhuset?

Det som saknas är luckan över spolarbehållaren då jag fick börja skruva lite där eftersom jag var utan spolning, men hann inte klart innan mörkrets inbrott... :roll:

Re: C180T -01

Posted: Thu 19 Mar, 2015 21:18
by torake
Cpt Tuttle wrote:Image
Jag vet att en renovering plåtmässigt kanske vore allra högsta prio på den här bilen och att jag inte borde tänka på sånt här....
Men kan ändå inte låta bli att grunna på det. Den här ratten är ganska otrevlig (plast är f-n inte komfortabelt), är det någon som vet om det finns något trevligare att stoppa dit, som min nuvarande airbag passar på och som inte gör färddatorn obrukbar?


Jag bytte till en billig omklädd originalratt, det finns på tyska ebay. Kolla min projekttråd. Hatar plast!

Re: C180T -01

Posted: Thu 02 Apr, 2015 21:49
by Cpt Tuttle
Image
Gick ju bättre än jag trodde.......

Bromsmecket säger jag inget om.
Dragkroken, mitt fel, visste inte ens om att den var löstagbar om jag skall vara helt ärlig, och hade ingen aning om var verktyget till den ligger, eller ens ser ut, var lite överrumplad av den frågan :oops:
Avgassystemet, började läcka IGÅR, och ser i ärlighetens namn ut att vara sponsrat av Kalles Kaviar, finns nog mångdubbelt fler meter svetstråd än rör där..... :evil: Väck med skiten!

Sen tycker jag nu iofs. att man inte skall ha gnisslande topplagringar, att vindrutespolaren skall fungera, att krängningshämmarstaget inte skall glappa och att även höger bromsslang såg för eländig ut, så jag tror nog jag tar och fixar de sakerna med.......... :lol:

Re: C180T -01

Posted: Fri 03 Apr, 2015 08:51
by Lasse-SL-500
Cpt Tuttle wrote:Fem dagar tog det, nu idag fick jag under lunchrasten höra att jag "inte borde köpt så här stor bil för den kommer bara ta en massa bränsle". :wink:
Tycker mig ha sett gott om folk här på forumet som menar att gamla billiga rostiga slitna fula mercor inte sticker i ögonen på folk och att det bara är inbillning, jag tycker mig ha märkt otroligt många exempel på motsatsen.... :lol:


Kul tråd! Och kommentaren var bland det roligaste jag hört - haha - menar du att folk gnäller på "stor bil som kommer ta massa bränsle" ??? :mrgreen: :mrgreen:

Tack för dagens garv, det är fredag morgon och kul att få starta dagen på rätt sätt! :mrgreen: :mrgreen:

Folk är tamejfan inte kloka. Det enda man undrar är ifall de verkligen menar det, eller om de bara säger det för att vara lite taskiga mot dig? Man vet inte vad som är värst, men det verkar vara ett genuint stolpskott... :mrgreen:

Jag avskyr jante - folk som ska gnälla och vara missunnsamma har jag noll procent tålamod med.

Tillbaks till tråden så tycker jag Mercedes i början av 00-talet stod på sin topp vad gäller designen. De misslyckades med rostskydd och kvalitet i vissa fall, men designen var verkligen bra. Snygga bilar, W203 är fortfarande en snygg bil, även inuti.

Och med tanke på priset så kan det vara en kul affär. En av mina bästa bilminnen är den gamla Volkswagen variant som jag köpte för 2000kr med nästan nya vinterdäck och pendlade fram och tillbaks till jobbet med. Den var rostig, karossen var grön metallic med vitpenslad bättringsfärg och nya framskärmar som tidigare ägare dock struntat i att lackera, så de var rostbruna. Radion saknade fronten och knapparna, så det var bara några pinnar och en metallfront.

Men allt fungerade på den!!! Den svek mig aldrig, startade varje morgon 06:00, även när det var svinkallt. Den bilen är nog mitt bästa bilminne, eftersom den alltid var så trofast, alltid fungerade trots att den såg (och var) så sliten.

Putsa upp "kartongpapp-metallicen" och fixa lite rost så har du en trevlig kärra. Och sticker det i ögonen på någon jante så är det toppen, hehe! :mrgreen: :fadein:

Re: C180T -01

Posted: Fri 03 Apr, 2015 10:31
by Cpt Tuttle
Kan säga detsamma om den Volvo 740 jag köpte för 2000 kr i somras som en tillfällig ersättare till min trasiga W123...
Den var så slut i allt, så hade det varit en häst så hade man skjutit den för att den skulle slippa lida, men pålitligare bil har jag inte haft maken till någonsin! :oops:
Nu skulle den visst få ett nytt liv som A-traktor, man kan hoppas det dröjer några år innan pappkartongs-mercan får samma öde. :lol:

Re: C180T -01

Posted: Fri 03 Apr, 2015 10:54
by torake
Va? Betalade du pengar för 740n? Jag trodde du fick den gratis :-o

Jag är också skyldig till detta brott men det var 17 år sedan så det är preskriberat anser jag. Hade jag köpt en mercedes då så hade det måst bli en kissnitti och det hade väl varit marginellt bättre.

Re: C180T -01

Posted: Fri 03 Apr, 2015 11:02
by Fotografen
Cpt Tuttle wrote:Jag vet att en renovering plåtmässigt kanske vore allra högsta prio på den här bilen och att jag inte borde tänka på sånt här....
Men kan ändå inte låta bli att grunna på det. Den här ratten är ganska otrevlig (plast är f-n inte komfortabelt), är det någon som vet om det finns något trevligare att stoppa dit, som min nuvarande airbag passar på och som inte gör färddatorn obrukbar?

Helt riktigt, styra en bil med plast är inte så lite dekadent, bakelit må gå an i bil av till bakelit passande årgång men plast är inte kul.
En motsvarande skinnkringla borde gå att hitta, tyska e-bay?

Re: C180T -01

Posted: Fri 03 Apr, 2015 11:28
by pasi
Trevlig tråd detta :P Gick ju ändå bra på besiktningen! Bara att fixa så har du en bra brukis sen :-)

Re: C180T -01

Posted: Sun 12 Apr, 2015 22:00
by Cpt Tuttle
Image
Spände upp parkeringsbromsen så nu är en tvåa av fyra avklarad får man hoppas, fick justera ut backarna rätt mycket, trots att det enligt föregående ägare inte skulle gå för det var självjustering........... :mrgreen:

När jag ändå börjat plocka bort hjul och elände så såg jag en underbar orsak till att göra mig av med någon av de dussintals burkar med svart hammarlack jag köpte på loppis för en jäkla massa år sedan så som den oförbätterliga bilförädlare jag är så penselrenoverades skivor och ok (då besiktningen glömde klanka ner på dem åtminstone), 1995 fick ju såna saker bilar att gå fortare så det funkar nog ännu.

(Fasen vad jag vill ha nya vinterfälgar, inte nog med att de är fula som f-n och inte är original, nu ser jag även på centrumkåpan att de heter "SVF RACING", kan det bli töntigare? :x )

Re: C180T -01

Posted: Sun 12 Apr, 2015 23:34
by torake
Original vinterfälgar behöver inte göra någon gladare, det som fanns till tidiga W203 i bassortimentet var riktigt spyfult
Image
Image
Image

Gå på ebay och köp fyra st runda mercedesklistermärken för några tior och klistra över "svf racing" eller om du vill retas köp de här:
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-Aufkleb ... 27fd378d88

Re: C180T -01

Posted: Sun 12 Apr, 2015 23:36
by Cpt Tuttle
Är det inte tillräckligt töntigt att det står racing på de äckliga runda restprodukterna i aluminium, måste man göra det ännu töntigare med att skriva AMG i stället?

Re: C180T -01

Posted: Sun 12 Apr, 2015 23:41
by torake
Näh det kanske inte var så genomtänkt :oops:


Men de här med döskallarna då?
Image

Re: C180T -01

Posted: Sun 12 Apr, 2015 23:55
by Cpt Tuttle
Hahahaha, jag dör! :mrgreen:

....men sen tänker jag på hur besvikna Vattenfall blir när jag inte betalar elräkningen på grund av mitt frånfälle, så jag avstår nog. :mrgreen:

Re: C180T -01

Posted: Mon 13 Apr, 2015 21:55
by DieselThomsen
SVF på vintern är väl så korrekt de kan bli? Svensk Vinter Fälg benämns dom här nere :wink:
Värre me dem som brukar dessa fälgar året runt :roll: