W126 300SE för söndagsåkning
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Absolut är det så, men om jag köpte en tejprulle för fem år sen på vinst och förlust och den funkat hittills så är väl knappast katastrofen ett faktum?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Nej det värsta som händer är typiskt att man får stå och gnugga och skrapa en stund till man fått bort skiten, och sedan limma om det. Det är ju inte jordens undergång om en list plötsligt lossnar.
Med glasen till telefonerna är det värre för det brukar bli följdfel typ att man får in damm eller fukt som förstör hela enheten.
Med glasen till telefonerna är det värre för det brukar bli följdfel typ att man får in damm eller fukt som förstör hela enheten.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Nu provade jag med ett program som använder interrupt för att räkna upp räknaren för varvtalet och då var det inga problem att följa upp till 6000rpm!
Code: Select all
#define UPSHIFT_FREQ 17 // 17km/h assuming observation time is 250ms
#define DOWNSHIFT_FREQ 12 // 12km/h
#define REV_LIM_LOW 125 // 5000rpm, we must go below this before kickdown is reactivated (hysteresis)
#define REV_LIM_HIGH 137 // 5500rpm but the gearbox will typically hold gear until 6000
#define DOWNSHIFT_PIN 8
#define KICKDOWN_PIN 9
#define SPEED_PIN 2
#define RPM_PIN 3
#define PRG_PIN 7
#define RPM_PIN_INT 1
int freq_rpm;
int freq_spd;
int freq_rpm_next;
int freq_spd_next;
int kickdown_enabled; // power is sent out to the kickdown switch
int downshift_active; // we are shifted down to 1st
int pgm_s_active; // program selector on gear selector is in mode S
int sample_counter;
int speed_counter;
volatile int rpm_counter;
int prevfq[2];
int prevstate[2];
// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
int i;
sample_counter=speed_counter=rpm_counter=0;
for (i=0;i<2;i++) {
prevstate[i]=0;
prevfq[i]=0;
}
pgm_s_active=0;
pinMode(SPEED_PIN, INPUT);
pinMode(RPM_PIN, INPUT);
pinMode(PRG_PIN, INPUT);
// initialize digital pin 13 as an output.
pinMode(13, OUTPUT);
pinMode(DOWNSHIFT_PIN, OUTPUT);
pinMode(KICKDOWN_PIN, OUTPUT);
Serial.begin(9600);
kickdown_enabled = 0;
digitalWrite(KICKDOWN_PIN,LOW);
downshift_active = 0;
digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,LOW);
attachInterrupt(RPM_PIN_INT,rpm_int,CHANGE);
}
void rpm_int() {
rpm_counter++;
}
int update_freq(int measure) {
int instate7 = digitalRead(7);
int instate2 = digitalRead(2);
if (instate2 != prevstate[0])
speed_counter++;
prevstate[0] = instate2;
if (instate7 == LOW)
pgm_s_active = 1;
else
pgm_s_active = 0;
sample_counter++;
if (sample_counter >= measure) {
freq_spd=speed_counter;
freq_spd_next=freq_spd*2-prevfq[0]; // extrapolate - we use this value when time is important
prevfq[0]=speed_counter;
speed_counter=0;
freq_rpm=rpm_counter;
freq_rpm_next=freq_rpm*2-prevfq[1];
prevfq[1]=freq_rpm;
rpm_counter=0;
sample_counter=0;
return(1);
}
return(0);
}
void print_state() {
Serial.print(freq_spd);
Serial.print(" ");
Serial.print(freq_spd_next);
Serial.print("\t");
Serial.print(freq_rpm);
Serial.print(" ");
Serial.print(freq_rpm_next);
Serial.print("\t");
if (downshift_active) {
Serial.println("1ST");
} else {
Serial.println("");
}
}
// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
if (update_freq(250)) // 4 times per sec counting both flanks gives a frequency value corresponding to km/h
print_state();
// The shift hysteresis would cause us to overshoot the desired shift point, so use the extrapolated value
if (freq_spd_next > UPSHIFT_FREQ && downshift_active) {
digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,LOW);
downshift_active=0;
}
// only pull kickdown solenoid if engine actually is running
if (pgm_s_active && freq_rpm > 0 && freq_spd <= DOWNSHIFT_FREQ && !downshift_active) {
digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,HIGH);
downshift_active=1;
}
// The shift hysteresis is not an issue since REV_LIM_HIGH << max rev.
if (freq_rpm > REV_LIM_HIGH && kickdown_enabled) {
digitalWrite(KICKDOWN_PIN,LOW);
kickdown_enabled=0;
}
if (freq_rpm > 0 && freq_rpm <= REV_LIM_LOW && !kickdown_enabled) {
digitalWrite(KICKDOWN_PIN,HIGH);
kickdown_enabled=1;
}
delay(1);
}
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Idag 27:e Juni behövde jag AC:n för första gången i år (en tur till Solna med barnen) och upptäcker att kompressorn inte slår till. Jag misstänker klimarelät för det har varit lynnigt tidigare, men en felsökning med multimeter behövs för att ta reda på om det är det, eller om gasen försvunnit igen. Det var två år sedan David "TheMPG" fyllde på, och han hittade inga läckor då...
Tur man har taklucka i alla fall!
Tur man har taklucka i alla fall!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Plockade bort klimarelät och mätte matning (15), jord (31) rpmsignal (87z) inga problem så långt, men ingen signal från klimatpanelen. Visade sig vara lågtrycksvakten som löst ut. Även om jag byglade den så kompressorn startade blev det ingen kyla, så gasen har nog åkt upp i atmosfären helt enkelt. David, vill du göra ett nytt försök att läcksöka?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Om påfyllningen sker i åkersberga är jag också intresserad av en påfyllning,min c från 09 verkar redan gett upp
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Om jag inte minns fel så var det lite läckage på ett av rören genom torpedväggen, men mitt minne kan svika.
Kan kolla på båda era bilar samtidigigt så länge det finns tillgång till eluttag :)
Kan kolla på båda era bilar samtidigigt så länge det finns tillgång till eluttag :)
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Det är inte supermycket svängrum på min garageuppfart pga bilar och släpvagnar, men det går bra att komma till mig e. kl 18 om David har tid i veckan!
Ni hittar mig på hitta.se
Mvh Tor-Åke
Ni hittar mig på hitta.se
Mvh Tor-Åke
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Jag har plats hos mig,men är på jobb hela veckan,dvs inte hemma före fredagkväll nångång..så ni behöver inte "vänta" på det om ni vill dona nån kväll i veckan,men tack iaf!
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Lite onödigt att David skall behöva åka till berga bara för min skull. Min semester börjar på fredag, så därefter går det bra när som!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Behövdes ju ingen AC den här sommaren verkar det som... Men jag fick för mig att montera en brandsläckare! Dels för att det är lite fränt funkis, men också för att jag inte litar helt hundra på den 30 år gamla k-jetten. Det är också ett krav för en framtida entusiastförsäkring.
Det här fästet är egentligen till för w124 eller om det var w202, och det här är inte brandsläckaren jag skall ha i bilen.
Efter en del bankande på fästet så kunde jag skruva fast det på framkanten av förarstolen där det skall sitta.
Brandsläckaren som är original tillverkas fortfarande i ungefär samma utseende fast med pulver istället för det förbjudna halonet. Fästet för fordon ser dock inte likadant ut som original längre.
Var lite orolig att det skulle bli snett och svajigt eftersom jag fick modda allt litegrann. Men det blev bra. Slutresultatet får ni se en bild på i morgon. Inte missa!
Det här fästet är egentligen till för w124 eller om det var w202, och det här är inte brandsläckaren jag skall ha i bilen.
Efter en del bankande på fästet så kunde jag skruva fast det på framkanten av förarstolen där det skall sitta.
Brandsläckaren som är original tillverkas fortfarande i ungefär samma utseende fast med pulver istället för det förbjudna halonet. Fästet för fordon ser dock inte likadant ut som original längre.
Var lite orolig att det skulle bli snett och svajigt eftersom jag fick modda allt litegrann. Men det blev bra. Slutresultatet får ni se en bild på i morgon. Inte missa!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Snyggt och smakfullt, som vanligt!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Ta daa!
Men det här blev inte så snyggt (notera kattstryparen)
30 år gamla plastsnäppen, självklart gick inte plastkåpan att sätta tillbaka. Egentligen borde jag sätta nån liten plåt bakom och ett par pyttesmå skruvar för att hålla fast den men en liten kattstrypare får duga för nu.
Sen blev det ut och åka! Det är ju lördag!
Lillgrabben har precis lärt sig säga flygplan, och så fort han hör eller ser ett, kvittar om han ligger och sover, sprätter han upp som en fjäder och tjuter "ygpan!" Så idag åkte vi till Arlandas utkiksplats, tänkte att han skulle få se sig mätt. Men vinden låg fel så det var öde på bana 3, och starterna skedde söderut på bana 1 där vi inte kunde se dem.
Men flygplanet som är vandrarhem flyttar inte på sig när det blåser, så efter en stund åkte jag dit istället:
"Var är flygplanet?"
"Ygpan! YYGPAAN!"
Efter att ha wing-walkat och ätit glass så åkte vi tillbaka österut. När vi kom till Vallentuna flygklubbs fält så hade han tyvärr somnat
Snackade lite med en gubbe där, och han hävdade att alla plan inkl DC3:an brukade ta sig upp ibland, till grannarnas förfäran (ljudet, antagligen).
De hade en rejäl gräsklippare för att ansa fältet:
Så hemma igen...
Nehej det var visst Skånelaholms slott...
Men det här blev inte så snyggt (notera kattstryparen)
30 år gamla plastsnäppen, självklart gick inte plastkåpan att sätta tillbaka. Egentligen borde jag sätta nån liten plåt bakom och ett par pyttesmå skruvar för att hålla fast den men en liten kattstrypare får duga för nu.
Sen blev det ut och åka! Det är ju lördag!
Lillgrabben har precis lärt sig säga flygplan, och så fort han hör eller ser ett, kvittar om han ligger och sover, sprätter han upp som en fjäder och tjuter "ygpan!" Så idag åkte vi till Arlandas utkiksplats, tänkte att han skulle få se sig mätt. Men vinden låg fel så det var öde på bana 3, och starterna skedde söderut på bana 1 där vi inte kunde se dem.
Men flygplanet som är vandrarhem flyttar inte på sig när det blåser, så efter en stund åkte jag dit istället:
"Var är flygplanet?"
"Ygpan! YYGPAAN!"
Efter att ha wing-walkat och ätit glass så åkte vi tillbaka österut. När vi kom till Vallentuna flygklubbs fält så hade han tyvärr somnat
Snackade lite med en gubbe där, och han hävdade att alla plan inkl DC3:an brukade ta sig upp ibland, till grannarnas förfäran (ljudet, antagligen).
De hade en rejäl gräsklippare för att ansa fältet:
Så hemma igen...
Nehej det var visst Skånelaholms slott...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Fin bil! Den här ska du ju behålla - den har mer personlighet än nyare bilar har, och den kommer ge dig mycket nöje.
Alla äldre bilar har ju "issues", men om man tar det lugnt - ett steg i taget i den takt man själv gillar så blir det ingen press, bara en trevlig hobby.
Alla äldre bilar har ju "issues", men om man tar det lugnt - ett steg i taget i den takt man själv gillar så blir det ingen press, bara en trevlig hobby.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: W126 300SE för söndagsåkning
Den är ju riktigt snygg !
Jag råkade passera det där "Jumbohotellet" nån gång vid 12-13 tiden igår
och noterade att det stod en W126:a där på parkeringen..Måste varit du då kanske ?
Jag råkade passera det där "Jumbohotellet" nån gång vid 12-13 tiden igår
och noterade att det stod en W126:a där på parkeringen..Måste varit du då kanske ?
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 56 guests