Page 24 of 27

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Fri 09 Oct, 2009 15:54
by huklen
härligt med en 5vxlad 123a synd att de skulle bråka så, men de var nog värt besväret :drinking:

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Sat 10 Oct, 2009 15:33
by Scoop
huklen wrote:härligt med en 5vxlad 123a synd att de skulle bråka så, men de var nog värt besväret :drinking:


Haha jo de va de väl, har precis tagit en test-runda med bilen för att testa lådan.. Lika bra att göra det rejält, så vi åkte till sthlm :lol: Men det funkar sånär som på att spakstället kärvar lite ;)

Stabil marschfart är 120-130, och då varvar det inte särskilt mkt :)

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Mon 12 Oct, 2009 22:26
by Kjell Niklasson
Skaka liv i kameran, hade varit kul med lite bilder på bygget!

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Tue 13 Oct, 2009 10:38
by Scoop
Kjell Niklasson wrote:Skaka liv i kameran, hade varit kul med lite bilder på bygget!


Kameran funkar fin-fint, det är datorn som inte vill ladda upp dem :( har ju inget internet hemma pga flytt så sitter vid en annan..

UPDATE: Här i veckan har de varit roligt! Lade på ett stark medel under bilen för att tvätta av den HELT! I balkar, ja överallt! Och vart jäkligt glatt förvånad :D

Inte en rostfläck! Superglad Ronny åkte upp den till ett garage i närheten där en god vän underredsbehandlade den i lyx-style, riktiga grejer med riktiga medel, eftersom att han jobbar med det till vardags ;) även han tyckte det var otroligt fint under bilen, mycket beröm för att man tvättade innan man åkte dit :mrgreen:

Dagen efter åkte ner den till jobbet där den fick sig en riktig ytbehandling a'la ditec (inte ditec men riktigt lackskydd iaf;))

Så nu glänser bilen som den ska :lol: Har tagit lite bilder på den nu sista gången som man ser den med sommarhjulen, lägger upp snarast :)

Ska hämta den strax, då ska det smörjas spakställ och ordnas med paneler, samt lite ljuddämpning i kupen :) några kända ställen som man kan få tips om att lägga igen? ;)

På återseende :)

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Wed 14 Oct, 2009 11:22
by Scoop
Jaha ja lägger väl upp lite dåliga bilder på lådan och så. Tog bilderna före underredsbehandlingen som tur var, det är lite kladd där under nu :lol:

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Lägger upp lite andra bilder oxå då medans man håller på ;) lite finare ^^ så j#$%&a nöjd med lackskyddet på bilen!! Glänser så förbaskat :D Men samtidigt förbannad på kameran som inte vill som jag vill... Pics:

Image

Image

Image

Image

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Wed 14 Oct, 2009 12:33
by Cpt Tuttle
Oerhört vacker i denna färg!

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Wed 14 Oct, 2009 15:14
by Tolvtin
Ja färgen sitter klockrent.
Stilrent o glänsande, tummen upp :-)

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Wed 14 Oct, 2009 15:23
by Per_230E
Mycket fint Ronny :P

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Wed 14 Oct, 2009 22:10
by Kjell Niklasson
Ser ju bra ut. Bytte man alltså ut aluminiumplattan som sitter på motorn så att säga, eller var det bara en platta mellan? Hur har dom gjort för startmotorn, eller fick den plats ändå? Och hur gick det med kardan, passade det, eller fick den byggas om med? Passade hastighetsmätarwiren?

Angående att stagen går i varandra under spaken. Det går fint att böja isär armarna som kommer uppifrån spaken. Sen kan det hjälpa om du vänder på det längsta staget, så att låsclipset hamnar in mot lådan kanske?

123 är en mycket trevlig bil, bara man slipper varva skiten ur dom! Själv har jag äntligen orkat stoppa i 250 turbon i min, trevligt, trevligt...

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Thu 15 Oct, 2009 11:38
by Enfeldt
j#$%&a snyggt Ronny!!
Kul att du lägger upp bilder med puts! :-D

Måste va skönt med 5-växlat numera också... :wink:

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Thu 15 Oct, 2009 12:02
by Scoop
Tack tack till alla :D

Man byter alltså aluminiumplattan som sitter original på motorn, samt en platta till man sätter på lådan. Man måste skära sönder lite på lådan för att få plats med filterhuset samt startmotorn, detta går ju lätt eftersom det är aluminium.. MEN den här satsen är ju inte helt 100, man får borra större hål till starten, samt skära ur den lite för filterhuset (den är byggt efter en bensinmotor) men sen så. Hatighetsmätarwiren passade rakt i, men det kan bero på att det är en lite nyare 123a? vet inte riktigt.. Tack för tipset om växelstagen, ska kolla på det idag när jag ska byta hardyskivor och stödlager ;) kosta på..

Ska även justera ventilerna tänkte jag, får hoppas att det går bra :)

Ha det bra alla, tack för de vänliga kommentarerna :)

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Thu 15 Oct, 2009 12:45
by Cpt Tuttle
Var har du fått tag i växelspaken förresten?

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Fri 16 Oct, 2009 09:15
by Scoop
Cpt Tuttle wrote:Var har du fått tag i växelspaken förresten?


Du menar trä-knoppen? Köpte den på en skrotmarknad som var för nåt år sen ;) den har hängt med ett tag :P

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Sat 17 Oct, 2009 11:56
by Scoop
Passade på att ta en bild på underredet häromkvällen :)

Image

Bilen börjar väl bli ganska precis som jag vill ha den, vilket inte är bra eftersom att när bilar börjar bli som jag vill ha dem så säljer jag dem :S^^ Kan det vara något sorts beroende att göra ordning sen börja på nytt?? Bästa teori hittills är väl att jag är dum bara :P

Re: Enfeldt´s W123 DT

Posted: Sat 03 Sep, 2011 20:26
by Uffe
Enfeldt sålde till scoop här på forumet.
Min son köpte av scoop snart för 2 år sen.

Hampus som min son heter var bara 15 år när han köpte bilen av scoop.

Jag fick följa med upp till mora och kikade så jag kunde köra den åt min son hem pga han har ju inte körkortet =)

I våras har han fixat lite på skolan ( fordon-gymnasiet).

Så gick den in på bes och fick en anmärkning på hjullager vänster bak.

Bytte hjullager och in på bes igen.

Bytte slutrör . Det blev dieselkrök japs 4"

Han längtar att få övningsköra med den . Måste vara 17 år o 6 månader pga lätt lastbil.

Han övningskör mycket med min c220td.

17 mars 2012 kommer han nog att starta den o övningsköra.

// Ulf.