Provade lossa muttern vid navet med spärrskaft= Spärrskaftet gick sönder och jag slog mig i handen mot skärmkanten då det bara brakade och jag tog i allt vad jag kunde.. Som tur e så har jag mutterdragare så det gick smärtfritt då Var inga som helst problem men fick stå o nöta en stund innan muttern gav sig, spände först p-bromsen så att backarna låg så nära trumman som möjligt utan att släpa, sen trampa jag p-bromsen några hack, och det va inga problem att lossa muttrarna Är vanlig gänga på dom dvs man lossar på dom moturs.
Markerade kardanens läge mot slutväxeln med stripes:
avgassystemet losstagen Kan tilläggas att jag bygger i rostfritt sen
kardanen losstagen vid slutväxeln. Hardyskivan såg bra ut och inget glapp/spel på slutväxeln, däremot har jag glapp framåt nånstans, kommer fram sen när jag har tagit bort värmeplåten till avgaset så vet man om det är knutkorset,mellanlagret eller i värsta fall växellådan vilket jag tvekar på iaf.
Hittade ett nummer på slutväxeln: A1243513708, vad säger det, kan man se vad det är för utväxling? mvh pasi
S210
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
Detta ska bli kul att följa!
Vad gäller utväxlingen bör det stå instansat på nedre vänstra hörnet på baksidan av klumpen.
Vad gäller utväxlingen bör det stå instansat på nedre vänstra hörnet på baksidan av klumpen.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
Ahaa,ska kolla det ikväll:-) tror inte jag byter klump då den är fin,förutom utsidan som är rostig. Vad kan man göra åt vinandet eller är det kanske mellanlagret som viner? Ska byta olja i slutväxeln innan montering sen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
börjar ge sig för nedsänkning av bakvagnsbryggan
lossat på allt som behövs
samma på vänster sida, och tack till mutterdragaren, skulle aldrig klarat av stötdämarnas rostiga bultar/muttrar annars..
Nu ska jag försöka få ner bakvagnen, bilder kommer
lossat på allt som behövs
samma på vänster sida, och tack till mutterdragaren, skulle aldrig klarat av stötdämarnas rostiga bultar/muttrar annars..
Nu ska jag försöka få ner bakvagnen, bilder kommer
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
Då har jag fått rätt mycket gjort i garaget det rostiga bränsleröret byts ut såklart.
rost finns i underredet, blästras,lackas och sen på med underredsmassa i hela underredet där bryggan ska vara sen.
den rostiga bensinröret
sprucken bensinslang, byts ut såklart med.
blir underredsmassa här sen
gammalt o nytt...
detta fixas också till sen
främre gummit vänster sida
bryggan i garaget Ska köpa fler pallbockar så jag kan stödja den i alla hörn samt få upp den lite mer.
rost finns i underredet, blästras,lackas och sen på med underredsmassa i hela underredet där bryggan ska vara sen.
den rostiga bensinröret
sprucken bensinslang, byts ut såklart med.
blir underredsmassa här sen
gammalt o nytt...
detta fixas också till sen
främre gummit vänster sida
bryggan i garaget Ska köpa fler pallbockar så jag kan stödja den i alla hörn samt få upp den lite mer.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
pasi wrote:Ahaa,ska kolla det ikväll:-) tror inte jag byter klump då den är fin,förutom utsidan som är rostig. Vad kan man göra åt vinandet eller är det kanske mellanlagret som viner? Ska byta olja i slutväxeln innan montering sen.
Om du vill vara säker på att slippa vinandet, om det nu kommer från slutväxeln, så kan du skrytköpa Omega 690.
Det är väl typ det värsta du kan köpa i oljeväg till slutväxlar.
-------------------------------------------------------------------
Omega 690 VÄXELLÅDOR OCH HYPOIDER ”GL7”
Överträffar GL6, ”noll förslitning - max drift”
Flaggskeppet som skyddar mot syra, tryck, skum, hög/låg
temp, startstopp, korrosion, torr i kuggning, vatten etc.
Växellådor, Hypoider, Snäckväxlar, Lager, Glidytor etc
Rek. för MP, HP, EP, WG, LS
Lång livslängd - i de flesta fall OBEGRÄNSAD
--------------------------------------------------------------------
( saxat från smörjteknik.se hemsida.)
I övrigt, kommer det bli kanonbra det du gör.
Du kommer glida fram som en kung i kärran, när du blir klar.
Så kämpa på !
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Oj, vilket jobb du gör! Bra att någon 210 blir räddad! Blir kul att följa detta!
Jag behöver antagligen ta bort bakre stötfångaren på min S210. Har du lust o berätta hur man gör??
Jag behöver antagligen ta bort bakre stötfångaren på min S210. Har du lust o berätta hur man gör??
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Re: S210 bakvagnsrenovering har börjat
pasi wrote:Vad kan man göra åt vinandet eller är det kanske mellanlagret som viner? Ska byta olja i slutväxeln innan montering sen.
Jag vet ju inte vad du har för ljud men jag hade ett hemskt vinande i min S210, och då var det ingående lagret i slutväxeln som behövde bytas.
Kan vara läge att kolla upp när du har allt nere kanske, fast jag vet tyvärr inte hur..
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Jocce wrote:Oj, vilket jobb du gör! Bra att någon 210 blir räddad! Blir kul att följa detta!
Jag behöver antagligen ta bort bakre stötfångaren på min S210. Har du lust o berätta hur man gör??
Innanför innerskärmen sitter en skruv,10:as skalle.
Ta bort sidoluckor v/h sida,ut mot bakskärm sitter två med 10:as på varje sida.
Sedan är det tre st 13:s skalle bakåt,mitten och v/h sida.
Dra rakt bakåt sedan. Hoppas jag inte glömt nåt.
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Jocce wrote:Oj, vilket jobb du gör! Bra att någon 210 blir räddad! Blir kul att följa detta!
Jag behöver antagligen ta bort bakre stötfångaren på min S210. Har du lust o berätta hur man gör??
Tack Stötfångaren tar du bort såhär: Lossa på sidoluckorna i bagaget(där reservhjulet är samt på höger sida där förbandskudden sitter), ta bort reservhjulet sen bakom där så sitter det en textilklädnad mot sidan på bilen, dra bort den från undersidan så ser du 2 st skruvar (10mm), lossa på dom, sen gör du samma på höger sida 2st 10mm skruvar. Efter det så öppna lönnfacket under bagagemattan ta bort den svarta täckkåpan mot stötfångarens håll, bakom där sitter en 13 mm skruv, lossa den. Sen ta en titt igen i baljorna, i höjd med stötfångaren samt bakåt så har du 1st 13mm skruv på varje sida, lossa dessa. Sen inne i hjulhuset där stötfngaren slutar har du 1 skruv per sida, 10mm, lossa på dessa. Nu ska stötfångaren gå att dra bakåt(måste dras bakåt då det sitter skenor på baljorna som styr den på plats). Om du har dragkrok(fast) så kanske den behöver lossa på innan samt kablar till p-sensorer om du har sånt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Byt diff elr renovera, enda sättet att slippa vinandet! Omega skräp häller bara bönderna o lapparna i för att snabbrenovera!
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Hur kan man vara säker att det är diffen som orsakar ljudet? vill inte köpa en beggad diff i onödan då dessa är rätt dyra..och sen om jag behöver byta den, så köper jag en med lägre utväxling men då är frågan, kommer hastighetsmätaren att visa fel då?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Mr-sportline wrote:Byt diff elr renovera, enda sättet att slippa vinandet! Omega skräp häller bara bönderna o lapparna i för att snabbrenovera!
Glöm inte det ljuddämpande sågspånet som ochså ska i
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Hahah,behöver jag ha i omega alls då? Nej men för att va seriös då,är det diffbyte som gäller då eller kan man renovera den gamla och hur gör man då isåfall?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: S210 bakvagnsbryggan ur bilen :)
Tänkte mest att det är ju betydligt enklare, att först kolla om man får bort vinandet med Omega 690.
Sedan när man vet att det verkligen är lagren i slutväxeln, om det skulle bli tyst, då kan man ta beslutet att renovera.
Fast nu är ju redan klumpen löstagen, så det kan ju vara ett bra tillfälle att byta lager och packboxar.
Då är du ju 100% säker att grejorna funkar.
Ingående lagret är väl lite bängligt att byta själv, har för mig att man måste schimsa in grejorna.
Men resten fixar du nog själv.
Sedan när man vet att det verkligen är lagren i slutväxeln, om det skulle bli tyst, då kan man ta beslutet att renovera.
Fast nu är ju redan klumpen löstagen, så det kan ju vara ett bra tillfälle att byta lager och packboxar.
Då är du ju 100% säker att grejorna funkar.
Ingående lagret är väl lite bängligt att byta själv, har för mig att man måste schimsa in grejorna.
Men resten fixar du nog själv.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 32 guests