Page 4 of 6

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Thu 21 Nov, 2019 20:53
by pasi
Kör hårt, gillar att du, som jag lagar upp rishögar :-D

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Thu 21 Nov, 2019 21:50
by skaunejohan
Alla bilar behöver lagas, känner ingen som e duktig på bilar så ifall jag köper en annan bil lär den vara full med fix också, bättre o fixa det man har, blir alltid billigare för min del, denne mercan funkar bra så e nöjd med den, snart e ju det värsta fixat dessutom :-D när väl bakvagnen o torkaren e fixat så lär det klara sig 15 år till minst,

kan göra som frugan istället ta ett lån på 120 tusen till en modrrn, ful och obekväm skitbil som också den behöver serveras och lagas, när den behöver lagas är det dyrare och service är även det dyrare, så visst min bil e lite rostig men den går at laga och är både bekvämare, snyggare , billigare och fri från lån, desutom kan jag själv fixa en hel del

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Thu 21 Nov, 2019 23:22
by Mercafreaket
Rätt tänkt där Johan :-)

x124 är en av Mercedes sista välbyggda vagnar. En bunt årsmodeller har ju t.o.m hunnit bli "veteranklassade" iallafall mopf0, första årsmodellen mopf1 blir ju vid årsskiftet. En sån sak talar ju om dess kvalité, bara dom får omsorg. Men tyvärr har en hel del exemplar fått passera revy.
Rosten till trots är dom helt fantastiska och ärliga. Det är sådant som går att åtgärda.
Min coupe lider nog lite av samma bekymmer som din sedan? Spårig bakvagn, lederna original, 46000 mil på klockan. Måste göra samma manöver som dig är jag rädd för, eller ja... rädd och rädd, det är väl mest tiden som talar, när jag ska hinna med det?
Men se upp med bakvagnsinfästningarna i karossen, dom kan kanske vara ett med naturen, har sett en del skräckexempel tyvärr.

Råkar ju gasa runt i en BMW annars, men jag håller med dig även där. På tok för ny att man ska kunna göra nå större avancerade saker själv tyvärr. Det mesta kräver diagnosdator mm...

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Fri 22 Nov, 2019 04:46
by skaunejohan
Håller tummarna att bakvagnsinfästningarna är okej på min, har jngen lyft så det blir ju att lämna bort just detta :roll: det enda problemet med äldre bilar kan vara brist på reservdelar(inget jag har märkt på w124) och framförallt rost :drinking:

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Fri 22 Nov, 2019 05:25
by Marie
Jag kan då inte hitta var jag skulle ha förespråkat att skaffa en nyare bil? Kan ni hitta det så berätta!
Jag är ju inte precis någon vän av den utveckling bilindustrin tagit efter senaste sekelskiftet.

Det jag skrev var att det kanske vore vettigt att i sitt bevarandearbete, kanske utgå från ett lite friskare exemplar. OBS! friskare - inte nyare....
Det är ju dock ett känt faktum att det vanligen i det långa loppet brukar bli billigare att betala lite mera vid inköpet för att få ett bättre exemplar, än att reparera upp ett dåligt exemplar.
Samtidigt är det å andra sidan ju så att man vet vad man har, men man vet inte vad man får, dvs på en bil man ägt en tid har man en ganska god överblick över dess svagheter (och styrkor), medan en man nyligen köpt kan innehålla många överraskningar.

Ingen av er kan väl heller säga annat än att jag också måste räknas till den skara idioter som till nästan varje pris försöker hålla liv i gamla bilar, och det långt bortom normalt ekonomiskt räknandes yttersta horisont.

Jag kan ju dessutom lugna Pasi med att jag för flera år sedan bytte ut den första generationen LED-DRL till bättre om än kanske inte så mycket vackrare. Men har han inte värre att hacka på, så unnar jag honom gärna det lilla nöjet. :mrgreen:

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Fri 22 Nov, 2019 09:19
by skaunejohan
Helt rätt marie :thumbleft:

Sen, om det är försvarbart, kan ju jag tycka att fixa en gammal bil för 10-20 tusen per år inklusive service jämfört med en nyare bil där bara sevicen kostar 15tusen och sen tillkommer reperatiioner som ofta är riktigt dyra, ovanpå finns även lånet man måste återbetala

Till och med 15 tums däck är ju nästan halva priset och ibland ännu billigare jämfört med 16-17tums som e normalt på nyare :shock:

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Fri 22 Nov, 2019 13:56
by Marie
skaunejohan wrote:Sen, om det är försvarbart, kan ju jag tycka att fixa en gammal bil för 10-20 tusen per år inklusive service jämfört med en nyare bil där bara sevicen kostar 15tusen och sen tillkommer reperatiioner som ofta är riktigt dyra, ovanpå finns även lånet man måste återbetala.

Mycket vettigt tänkt. Hellre reparera än amortera....

Göran Persson fd statsminister sade i varje fall en vettig sak, sen må man tycka vad man vill om honom i övrigt... "Den som står i skuld är inte fri".
Jag försöker leva efter den devisen. Har inte en krona i lån på vare sig fastigheter, företag eller kapitalvaror numera. Jag har en checkkredit på företaget, men den är nollad nästan alltid, och så har jag ett kort med kreditmöjlighet, men även det nollas varje månad. Jag känner mig lyckligt lottad.

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Sun 24 Nov, 2019 02:02
by amgen
Ähum, Ernst Wigforss sa det först!
https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Sun 24 Nov, 2019 04:08
by Marie
amgen wrote:Ähum, Ernst Wigforss sa det först!
https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss

Fullt möjligt. Blir inte sämre som levnadsvisdom för det.

Re: E220-94 pendlarbilen

Posted: Mon 25 Nov, 2019 23:52
by amgen
Visst är det så!

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Posted: Sat 21 Dec, 2019 09:40
by skaunejohan
Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Posted: Sun 22 Dec, 2019 10:18
by pasi
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Posted: Sun 22 Dec, 2019 13:13
by Marie
pasi wrote:
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)

Hänger du inte med i svängarna?
Det bidde en riktigt hyfsad m/93 200 död med tomatlåda.... :angel:

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Posted: Sun 22 Dec, 2019 13:44
by skaunejohan
pasi wrote:
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)


precis som ovanstående sa, en w124 200D-93 med tomatlådda

ifall du kollar i min signatur så finns länk till projekttråden :wink: om du har svårt att läsa den lilla småttiga texten för det så finns den här :arrow: viewtopic.php?f=31&t=81924 :-D

Re: E220-94 reservpendlarbilen

Posted: Sun 22 Dec, 2019 20:09
by pasi
skaunejohan wrote:
pasi wrote:
skaunejohan wrote:Jaha, då har hon passerat 31000mil och nu blir hon förpassad til att vila lite mer och ställa upp ibland istället för alltid, ersatt med en spänstig 24500mils diesel på hela 75hk, hon kommer såklart fortsatt att fixas till efterhand så som det ser ut just nu :-D

Vad är det för diesel du har köpt nu? :-)


precis som ovanstående sa, en w124 200D-93 med tomatlådda

ifall du kollar i min signatur så finns länk till projekttråden :wink: om du har svårt att läsa den lilla småttiga texten för det så finns den här :arrow: viewtopic.php?f=31&t=81924 :-D

har inte hängt med här på ett tag så därför min fråga.