Page 34 of 36

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 18:12
by Mimmi
Hej!

Kanske finns det en spricka, korrosionsskada eller por i toppen, det är inte helt okänt. Jag har varit med om det på flera olika fabrikat. När det gäller porer är det oftast så att den inte har märkts alls, men när motorn börjar bli gammal och kanske inte kylvätskebytena är skötta som de ska, har en viss korrosion inträtt, som då kan ha öppnat en svag punkt, kanske en gjutpor, eller att det helt enkelt korroderat hål någonstans.

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 18:24
by M116
Har du sköljt rent kylsystemet ordentligt? Gör man inte det så kommer det hela tiden oljerester att spolas fram till kylaren.

Sen kan ju toppen vara spräckt eller kylaren kass och då kan man få in motorolja/transmissionsolja den vägen, men jag vill inte vara negativ, Captenen så börja med det enkla först.

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 19:44
by Cpt Tuttle
Jag har ungefär samma teori som dig Mimmi....och efter alla turer som varit från början till slut med detta, jag orkar inte ge en närmare ingående förklaring av läget nu mer än den ni fått, men innan det börjar hagla in klämkäcka kommentarer om allt möjligt som jag inte kommer orka läsa vill jag bara säga följande....

På forumet har ni väl kunnat se allt som varit kring bilen vilket väl får er att tro att jag råkats hitta den största rishögen i världen.

I praktiken så kretsar ju inte en människas liv kring ett enda litet föremål man äger, och den som i stället haft förmånen att följa mitt liv på nära håll och fått hela bilden under alla dessa år, vet i stället att det är precis så här vad jag än försöker göra.

Det är inte bara det att oavsett objektet i fråga och oavsett egna försök att sköta fordonen efter bästa förmåga så har både cyklar, mopeder, bilar och allt vad fordon i övrigt heter gått sönder på så konstiga sätt som möjligt för mig. Jag hade kunnat förstå om jag hade fått mängder med såna där fel som alla andra får, i stället händer bara sådant som ingen har hört talas om, precis hela tiden, och när en sak repareras så visar det sig som regel hopplöst då det alltid följs av två andra ännu märkligare fel, och ju besvärligare och dyrare reparationen var, desto hårdare slår hämnden tillbaka mot mig...

Det gäller även allt annat i livet, jag är inte den som ramlar ner för stegar och slår mig halvt fördärvad (vilket jag förvisso är glad över, peppar peppar) och sådant, det vore på tok för normalt, utan det är i stället så att allt jag bara försöker göra går käpprätt åt fanders, och aldrig på något sätt som skulle vara "normalt" utan det blir en ständig uppförsbacke för att jag råkar ut för konstiga fenomen som ställer till det för mig på olika sätt, och när det för en gångs skull verkar bra i livet och jag kan slå mig till ro, då kommer som regel en större kalldusch som ett brev på posten.

Jag vet att det är lätt att tycka synd om sig själv ibland, men detta har gått så långt så folk i min omgivning har börjat reagera och undra vad f-n det är som händer... :roll: ...och jag orkar snart inte med detta mer. :| Jag känner just nu bara att jag vill dra täcket över huvudet och sova 10 år, bara för att vila upp mig och låta bli att bry mig om omvärlden....men tyvärr måste ju livet gå vidare hela tiden och man kan inte pausa det. :-( Och nej, detta är ingenting som jag "överreagerar för en enkel bils skull" utan det hela är lite mer invecklat än så.

Varför säger jag då detta? Jo, jag vet att detta forum är fullt med fanatiker, som menar att MB gjort andra motorer, andra bilmodeller, med mera, med mera, som är så bra mycket bättre än denna, och gärna påpekar detta. Och saken är den, att vid det här laget, så är jag övertygad om att det inte skulle spela någon roll i mitt fall, och det är verkligen inte så att jag just nu orkar höra kommentarer som dessa.

Jag säger med detta inte att någon skall behöva vara rädd att svara i tråden... Men vill ändå ge MIN bild av det hela

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 22:57
by Marie
Cpt Tuttle wrote:Planad topp....ny packning....fortsätter komma vatten i oljan. :mrgreen:


Låter nästan som äldste grabbens hisingstraktor 940GL. Visade sig vara en por från vattenkanalerna i toppen ut till de områden som står i kontakt med vevhuset. Utläckande vatten rann alltså ned i vevhuset/sumpen.

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 23:04
by Cpt Tuttle
Som sagt, känns som något i den stilen ja...

Jag har ju heller inte uteslutit det värsta, att blocket skulle vara kass någonstans....
Om så är fallet, så man lär behöva se sig om efter en ny motor, måste den vara från en W123 eller kan man använda en från W124 eller W201?

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 23:06
by Marie
...och du har bytt kylvätskan med rekommenderade intervall? :wink:

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 23:08
by Cpt Tuttle
JAG har bytt kylvätska ja.
Men jag köpte inte bilen ny.... :roll:

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 23:29
by huklen
Tex diesel från w124 passar nästan rakt in i w123ans kaross, måste flytta ena motorfästet eller bygga egna bara, ganska enkelt faktiskt

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Wed 07 Jan, 2015 23:47
by Cpt Tuttle
Jo, fast då rör det ju sig om en motorfamilj som aldrig funnits i 123an.
Denna har ju M102 precis som även W201 har under hela sin livslängd och W124 en bit in på 90-talet....

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Thu 08 Jan, 2015 17:42
by Cpt Tuttle
Jag vet att det definitivt inte är rätt sätt att fixa saken på...men....jag provade att på vinst och förlust slå Wonderweld i den och det verkar fungera nu, än så länge.

Att jag fortfarande åker runt i en trasig bilskojarfixad bil är jag medveten om, men det enda som det känns som att man får offra är en motor som kanske behöver bytas i alla fall, en 30 år gammal alukylare som kanske gjort sitt hur som helst, osv.

Skall nog skaffa mig en annan motor ändå, fixa upp den seriöst och byta vid tillfälle, är det så att detta är något som går upp igen så vet man ju inte när det inträffar, om 10 år? Och hur lätt är det att hitta en bra stomme att bygga på den dagen, det vet man inte.....

Hatar ni mig?

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Thu 08 Jan, 2015 17:55
by Mimmi
Cpt Tuttle wrote: //
Hatar ni mig?



Absolut inte! :-) I detta fallet använder jag det gamla uttrycket "Det är den resandes ensak".
Däremot om det varit något riktigt exklusivt och ovanligt, som motorn till en Bentley 4½litre eller en Speed Six, så hade jag väl grymtat, men hata, nej det är ett allt för starkt ord som tyvärr används allt för lättvindigt nu för tiden.

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Thu 08 Jan, 2015 18:00
by Cpt Tuttle
Och du Mimmi vet ju sedan tidigare hur brådskande situationen börjat bli... :|

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Thu 08 Jan, 2015 18:46
by Mercafreaket
Du kan utan problem plocka en rova från 124 eller 201:a, MEN... Tag i beaktan att nyare än 89(?) har dubbelmassvänghjul, så du måste plocka över gamla svänghjulet. SAMT att M102 i 124 och 201 har multiribbrem., men du kan utan vidare flytta gamla remhjulen till nya motorn. Rekommenderar att du får tag på en rova med duplexkedjan. Så slipper du tänka på kedjebyte ;)

Motorfästen etc flyttas från gamla motorn.

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Thu 08 Jan, 2015 21:45
by MB S-KLASSE
Köp min bil en 230E 1988 (= med dubbelkedjan) och
transplantera en bra fungerande maskin när du känner för det i din
W123:a 8)

Re: 230E 85a. 140623 - toppen av.

Posted: Thu 08 Jan, 2015 23:36
by Cpt Tuttle
Din fina 124 kan man väl inte slakta för att transplantera saker till en sån här pisskur? :shock: