W114.022 (250CE) 1972 "3.0-edition" med OM603
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Fyfan de ser helt underbart fint ut! :D
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
inte lite snyggt det blir!!!! det luftfilterlocket passar nog mot underdelen på en sån burk jag har,så det är bara att leta upp en från en 200b
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Scoop wrote:Fyfan de ser helt underbart fint ut! :D
22,0:1 wrote:inte lite snyggt det blir!!!!
Tackar! Det ska bli riktigt trevligt att montera ihop grejerna!
22,0:1 wrote:idet luftfilterlocket passar nog mot underdelen på en sån burk jag har,så det är bara att leta upp en från en 200b
Haha, ja... I värsta fall får jag modifiera underdelen jag har.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Om än lite väl för tidigt, men jag har lekt runt med tanken om vilken färg som passar bäst till bilen. Färgen jag har fastnat mest för hittills är den som w108:an har på första bilden nedan. Är också knäsvag för dessa fälgar. Någon som kan namnet och/eller RAL-koden på denna färg?
...något i stil med:
...något i stil med:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Nästan lite satin-röd aktig? ser jäkligt bra ut på första bilden
Satsa på någon lite mörkare färg tyker ja, mörk-röd, gärna lite halvmatt
Satsa på någon lite mörkare färg tyker ja, mörk-röd, gärna lite halvmatt
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Skulle gissa på 587 Pajettrot på kompakten, samma färg som min fd 500E. Det finns flera nyanser av 587 Pajettrot
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
[quote="aroncbds"]Om än lite väl för tidigt, men jag har lekt runt med tanken om vilken färg som passar bäst till bilen. Färgen jag har fastnat mest för hittills är den som w108:an har på första bilden nedan. Är också knäsvag för dessa fälgar. Någon som kan namnet och/eller RAL-koden på denna färg?
Kika på:
http://www.oldtimer-farbtabelle.de/overview.php?idtitel=farbcode
Där jag kanske röstar för Mercedes 571 Rot Metallic (Red Metallic)
Kika på:
http://www.oldtimer-farbtabelle.de/overview.php?idtitel=farbcode
Där jag kanske röstar för Mercedes 571 Rot Metallic (Red Metallic)
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
[quote="aroncbds"]Om än lite väl för tidigt, men jag har lekt runt med tanken om vilken färg som passar bäst till bilen. Färgen jag har fastnat mest för hittills är den som w108:an har på första bilden nedan. Är också knäsvag för dessa fälgar. Någon som kan namnet och/eller RAL-koden på denna färg?
/quote]
Kolla in 5:14 in i filmen
//Kringlan
/quote]
Kolla in 5:14 in i filmen
//Kringlan
"Vi pröve fäl"
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
pgadler wrote:Kika på:
http://www.oldtimer-farbtabelle.de/overview.php?idtitel=farbcode
Där jag kanske röstar för Mercedes 571 Rot Metallic (Red Metallic)
571 Rot Metallic är ju riktigt nära! En annan trevlig färg är 931 Magnetitblau (http://www.oldtimer-farbtabelle.de/Magnetitblau%20metallic%20%28Magnetite%20Blue%20metallic%29%20_114/w_931/Mercedes_.htm).
Sjukt snyggt på w114-cupén... Någon som kan RAL-koderna för dessa färger?
Tackar för alla positiva kommentarer!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
kringlan wrote:Kolla in 5:14 in i filmen
[video]
//Kringlan
Haha, man har sett den bilden på ett par ställen! Trevlig, nostalgisk film...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
upp med bilder på den nyinköpta w114 250ce -72 nu....donatorbil eller nytt projekt,det e frågan...
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Börjar dra ihop sig för en update, som det kanske framgår av förra inlägget! Tråden har legat stilla ett tag då andra sysslor har trillat in emellan...
Största nyheten är väl att jag har köpt en reservdelsbil. Har letat efter det ett tag, men de senaste exemplaren låg lite för långt borta. Sen kom det ett PM från min vän Jim, som har sprungit på en annons. Blev handpenning på objektet förra helgen och hemtransport idag...
Tänkte att unik som Cupén är, vore det skönt att ha en reservdelsbil på gården utifall att... Det trevliga nu är att det nyinköpta exemplaret verkar karossmässigt vara i bättre skick än min gamla, så jag börjar fundera på att använda den i stället. Tar in den i verkstaden i morgon och gör en grundlig undersökning för att besluta mig om vilket objekt jag ska fortsätta på. Blir i vilket fall som helst inte mycket arbete som går till spillo om jag arbetar vidare på nyinköpta ex i stället. Bara att skruva dit den nyrenoverade framvagnen och fortsätta längre fram i arbetet där jag var innan!
Vad mera kan det berättas om objektet, då? Bilen är utrustad med automatlåda och har originalmotorn kvar. Den förr-förra ägaren har börjat renovera bilen för 12 år sedan och klätt av den in/utvändigt för lackering. Han har slipat bilen plåtren på sina ställen men har tyvärr inte sprutat på någon grundfärg. Bilen har en eftermonterad icke-öppningsbar taklucka.
Det finns hål i golvet fram på höger/vänster sida. Torpedväggen (som annars brukar rosta sönder på dessa pga. dålig dränering) känns dock helt frisk... Hoppas att jag inte stöter på några (alltför) otrevliga överraskningar framöver!
Varför???
Största nyheten är väl att jag har köpt en reservdelsbil. Har letat efter det ett tag, men de senaste exemplaren låg lite för långt borta. Sen kom det ett PM från min vän Jim, som har sprungit på en annons. Blev handpenning på objektet förra helgen och hemtransport idag...
Tänkte att unik som Cupén är, vore det skönt att ha en reservdelsbil på gården utifall att... Det trevliga nu är att det nyinköpta exemplaret verkar karossmässigt vara i bättre skick än min gamla, så jag börjar fundera på att använda den i stället. Tar in den i verkstaden i morgon och gör en grundlig undersökning för att besluta mig om vilket objekt jag ska fortsätta på. Blir i vilket fall som helst inte mycket arbete som går till spillo om jag arbetar vidare på nyinköpta ex i stället. Bara att skruva dit den nyrenoverade framvagnen och fortsätta längre fram i arbetet där jag var innan!
Vad mera kan det berättas om objektet, då? Bilen är utrustad med automatlåda och har originalmotorn kvar. Den förr-förra ägaren har börjat renovera bilen för 12 år sedan och klätt av den in/utvändigt för lackering. Han har slipat bilen plåtren på sina ställen men har tyvärr inte sprutat på någon grundfärg. Bilen har en eftermonterad icke-öppningsbar taklucka.
Det finns hål i golvet fram på höger/vänster sida. Torpedväggen (som annars brukar rosta sönder på dessa pga. dålig dränering) känns dock helt frisk... Hoppas att jag inte stöter på några (alltför) otrevliga överraskningar framöver!
Varför???
Last edited by aroncbds on Sat 25 Sep, 2010 21:43, edited 1 time in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Vad har hänt sedan sist, då?
Började riva ner bilen efter hemtransporten förra helgen...
Har inte stött på några otrevliga överraskningar, så valet av bil att fortsätta på blev inte särskilt svårt...
Förutom bottendelen av torpedväggens dräneringskanal blir det inte mycket mer att laga i motorrummet...
Strålkastarna var riktigt fina
Golvet på höger sida hel och fin...
Enda större skadan jag har hittat på bilen hittills
Status:
- Då min kära leverantör i norra Sverige vägrar att skicka mina delar som beställdes den 20 december, har jag fortfarande inte kunnat plocka ihop framvagnen. Har nu beställt sakerna på annat håll, men det är tydligen 3-veckors leveranstid. Ska ta och lappa ihop golvet så länge.
- Nya bakre stötdämpare & repsatser är på väg, och snart åker bensintanken, bakre bryggan och tillhörande länkarmar på pulverlackering.
- Har också köpt en komplett bakaxel med 3,46 i utväxling, som förhoppningsvis anländer under veckan
Började riva ner bilen efter hemtransporten förra helgen...
Har inte stött på några otrevliga överraskningar, så valet av bil att fortsätta på blev inte särskilt svårt...
Förutom bottendelen av torpedväggens dräneringskanal blir det inte mycket mer att laga i motorrummet...
Strålkastarna var riktigt fina
Golvet på höger sida hel och fin...
Enda större skadan jag har hittat på bilen hittills
Status:
- Då min kära leverantör i norra Sverige vägrar att skicka mina delar som beställdes den 20 december, har jag fortfarande inte kunnat plocka ihop framvagnen. Har nu beställt sakerna på annat håll, men det är tydligen 3-veckors leveranstid. Ska ta och lappa ihop golvet så länge.
- Nya bakre stötdämpare & repsatser är på väg, och snart åker bensintanken, bakre bryggan och tillhörande länkarmar på pulverlackering.
- Har också köpt en komplett bakaxel med 3,46 i utväxling, som förhoppningsvis anländer under veckan
Last edited by aroncbds on Sat 25 Sep, 2010 21:53, edited 2 times in total.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Kul projekt! Jobba på så vi får se mer bilder
Pälle - W115 240d 1974 - grisen i säcken
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W114.022 (250CE) 1970 med OM603 sugmotor
Härligt att du är nöjd med bilen Aron. Hoppas du behåller färgkombinationen, dvs om den är original, den är riktigt läcker.
Lite trist är ju att man sågat hål i taket, samtidigt som det är ett typiskt "70talstillbehör" Skyport hette det om jag inte minns fel, så det är kanske ok.
Jag kämpar vidare med min Safari, kanske blir en tråd så småningom.
Lite trist är ju att man sågat hål i taket, samtidigt som det är ett typiskt "70talstillbehör" Skyport hette det om jag inte minns fel, så det är kanske ok.
Jag kämpar vidare med min Safari, kanske blir en tråd så småningom.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests