Mercedes 190 3.6 kompressor Driftingbygge [20/8 update]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [19/9 update]

Postby Hpaddict » Wed 22 Sep, 2010 00:03

Update 21/9

tjenare

går ju f-n inte o ladda upp bilder innan halv 12 på garaget typ så här kommer bara en snabb update, måste sova sen länge !

Image

Elcentralen flyttades in i kupen istället för att inte behöva tänka på möjliga gnistbildningar i bagaget där fuelcell o catchtank finns ;) blev en hyffsad placering här tror jag :)

Image

för er som inte förstod var elcentralen för bagaget hamnade så var det här ;)

Image

Monterade BTRen ordentligt nu, blev fin fiiiiiiiiiiiiiiiiint ;) inte mkt men nått iaf ;)

Image

kapade sedan rören i rätt längd, har skickat emil i garaget på att kika upp om de finns lödkopplingar för slang montage, så man kan få ordentliga kopplingar på rören ;)

Image

Satte sedan fast mina kabel hållare för kabel dragningen under rut listen ;) blev helt okej limmet på dom nöp bättre än jag trodde faktiskt ;) får se hur de håller sig :)

de va dagens och gårdagens pill, har blivit försiktigt mekande de senaste 2 dagarna då ja kännt mig lite seg.. imorgon hoppas jag på bättre tempo;)

hörs då

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [22/9 update]

Postby Hpaddict » Sat 25 Sep, 2010 20:44

Update 25/9

tjenare

idag blev det inget garage för jag lyckades sova till 1500, och sedan gjorde jag en grundlig städning av hela min lägenhet osv, så det är så ibland :) men igår blev detta gjort iaf :)

Image

har påbörjat kabeldragningen till Megasquirtet då det börjar bli dags för det, tog upp schemat för det och sedan gjorde jag ett litet excel blad med färgstandard samt märkning på kablarna så man vet vilka det är som är vilka ;)

Image

allt drogs den vägen som e tänkt, o de togs till bra med kabel för att inte stå där med för kort kabel sen. blir nog bra detta. tänkte fundera ut placering för de givare jag behöver för mätarna jag ska ha.

ska bygga upp en liten platta med plintar och relä i handsfacket eller nått annat bra ställe är inte helt bestämt än. men jag vet iaf att jag kommer ta in instrument brädan i morgon och se om jag kan kapa till några fina hål för burens framsträvor så den går in som den ska :)

thats all for this time, nu blire iväg på lite bärs drickande :)

ha de gött så länge

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [25/9 update]

Postby Hpaddict » Wed 29 Sep, 2010 23:15

Update 29/9

tjenare

inte mkt pill i garaget de senaste dagarna men lite har skett iaf ;) här är vad som skett :D

Image

lite har blivit gjort iaf, så som att jag pillade dit "fjädern" som drar tillbaka handtaget när man öppnat, denna lossnade för länge sen så det var dags att ta tag i det när ja ville pilla med nått litet :)

Image

sedan har jag fixat lite plint som kommer användas till hela kabelhärvan så man inte behöver ändra hela härvan för att korrigera lite inkopplingar ;)

Image

Maskerade och lackade sedan startmotorn, så nu måste ja dra ett till lager imorgon så ska jag sedan montera startmotorn ;)

das was alles

ha de gött

mvh stångberg

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [29/9 update]

Postby aroncbds » Thu 30 Sep, 2010 09:03

Snyggt jobbat! Keep up the good work! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [29/9 update]

Postby vic viper » Thu 30 Sep, 2010 09:42

Ska bli gött att se den klar 2013 ;)
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [29/9 update]

Postby Hpaddict » Thu 30 Sep, 2010 22:24

aroncbds wrote:Snyggt jobbat! Keep up the good work! :-)


tackar så mkt ;) de ska ja försöka med :D

vic viper wrote:Ska bli gött att se den klar 2013 ;)


hehe F U! ^^. ska höjja tempot igen ;)

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [29/9 update]

Postby Hpaddict » Thu 30 Sep, 2010 22:49

Update 30/9

tjenare

idag så blev det en del tid i garaget men i lungt och fint tempo;) så jag tog tag i lite mindre pyssel för att sakta höja igång tempot för bygget igen, o de börjar öka lite iaf :D

Image

Startmotorn blev okej, men den grymma maskeringstejpen slet med sig lite av den silvriga lacken så ja får la pilla åt de lite fint ;)

Image

sedan tog jag tag i att fixa urkapning för buren i instrumentbrädan så den kan falla på plats ;) blev ganska så bra faktiskt :) behöver lite små pill till och sedan göra fästen för de nya mätarna som kommer till senare, och tanken är att plinten jag ska använda ska sitta som de gör på bilden ;) fast med kabel kanal osv ;)

thats that, imorgon blire nog lite mer tid i garaget också :)

ha de gött så länge

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [30/9 update]

Postby Hpaddict » Sun 03 Oct, 2010 23:55

Update 3/10

tjenare

här kommer lite info vad som hänt de senaste dagarna :)

Image

pillade lite med inredningen i veckan och funderar på möjliga lösningar för handbromsen osv ;) kan nog bli bra detta tror jag :)

Image

här är fästena till växelådan som har gått sönder, får beställa 4 st nya sådana så man kan dra åt ordentligt sedan ;) har dragit rejält snett här på bilden :P men men sånt händer

Image

Mercan utrullad för att det var dags för en ordentlig urstädning i garaget kommer bli go när den kommer ner de sista 10 cm ;)

Image

ge mig sexans ljud, den låga stansen, mercastjärnan, fyrpunktsbältena, däckröken, känslan och explosionen av coorden på däcken ;) bygga som f-n står på listan nu!

imorgon kommer de tempo hoppas jag :) kliar lite i fingrarna nu när man haft ute bilen o lite så :)
har dock ett problem att jag inte får ur rattlåset nu?, nån som har en tanke?

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [3/10 update]

Postby Hpaddict » Mon 04 Oct, 2010 23:43

Update 4/10

tjenare

idag ringde mangan och berättade att han fixat så jag kunde komma åt och blästra igen och det var väldigt skönt att få chansen att göra klart de grejjerna ;)

Image

tar en jädra tid o blästra så det var typ dagens arbete, så dessa delarna ska göras rent och få sig lite fin lack i de närmaste dagarna :)

Image

hann med o lägga första lagret på växelstagen plus generatorfästet och servopumps spännarens fäste ;) blir ett lager till och sedan ska jag även inhandla färg till min ventilkåpa, och lacka mitt remhjul till den gamla fläkten.

det var dagens, imorgon blir de lite annat pill med:)

ha de gött så hörs vi

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [4/10 update]

Postby Hpaddict » Tue 05 Oct, 2010 23:24

Update 5/10

tjenare

idag blev det en sväng te netto och köpte pepsi till garaget så vi kan ha lite o köpa ;)
sedan blev det en sväng o hämta magnus och en trevlig pratstund med polisen som stoppade oss på flygande besiktning i barres 240 ;) efter det blev det lite mek iaf

Image

de minutrarna jag hann pilla med bilen så var det rattlåset jag var på. förstår inte vad som hänt, går verkligen inte att få ur det. och ja försöker att vicka på ratten o hitta de rätta läget som de brukar vara på den. men det går inte

Image

imorgon ska jag försöka få bort rattnavet så jag kan komma åt och ta isär rattlåset och kolla om jag hittar nått fel där. är rädd för att runda denna insektsskruven dock . för om den blir rund blir det JOBBIGT

det var dagens, någon som har några tankar angående rattlåset? behöver lite tips känner jag

mvh stångberg

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [5/10 update]

Postby Winis Mbsca » Wed 06 Oct, 2010 08:26

Testa att använda en slagmejsel det första du gör, i med ett "insektsbits" :lol: och ge den ett par djävlar först.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [5/10 update]

Postby Hpaddict » Wed 06 Oct, 2010 09:47

Winis Mbsca wrote:Testa att använda en slagmejsel det första du gör, i med ett "insektsbits" :lol: och ge den ett par djävlar först.


mm får bli något sådant, ska bara hitta en insektsnyckel i rätt storlek o köra på de ;)

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [5/10 update]

Postby Mercafreaket » Wed 06 Oct, 2010 16:30

Hpaddict wrote:
Winis Mbsca wrote:Testa att använda en slagmejsel det första du gör, i med ett "insektsbits" :lol: och ge den ett par djävlar först.


mm får bli något sådant, ska bara hitta en insektsnyckel i rätt storlek o köra på de ;)

helst en 1/2-tum hylsa för spärrskaft om du ska ha, minns att denna rackare till rattnavet är 10 mm
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [5/10 update]

Postby Hpaddict » Wed 06 Oct, 2010 23:30

Mercafreaket wrote:
Hpaddict wrote:
Winis Mbsca wrote:Testa att använda en slagmejsel det första du gör, i med ett "insektsbits" :lol: och ge den ett par djävlar först.


mm får bli något sådant, ska bara hitta en insektsnyckel i rätt storlek o köra på de ;)

helst en 1/2-tum hylsa för spärrskaft om du ska ha, minns att denna rackare till rattnavet är 10 mm


mjo jag menar en sån bits man sätter på en 1/2 tummare.

mvh stångberg

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Mercedes 190 2.6 kompressor Driftingbygge [5/10 update]

Postby Hpaddict » Wed 06 Oct, 2010 23:30

Update 6/10

tjenare

idag blev det ett par timmar i garaget, inte så många men det var faktiskt hyfsat effektiva timmar, detta är dagens skörd ;)

Image

Växelstagen på plats efter en jädra massa pillande, riktigt trångt att få dit dom med lådan på plats;) men med en hjälpande hand från thure så fick jag äntligen det sista clipset på plats ;) tack för det

Image

var förbi lillhagen garaget idag och diskuterade lite med texon om hur hans stag från driftworks var uppbyggda för mer styrvinkel. och på hans var förlängda i bärarmarna och sedan utskruvade styrstag . då blev det mer styrvinkel, samt mer camber. om jag förstod konstruktionen rätt;) Nått att fundera på senare under byggets gång ;)

Image

monterade fästet för servopumpen, samt monterade hållaren till generatorn;) missuppfattade fästena lite men efter ett tag fick jag till hur det skulle sitta ;)

Image

sedan maskerades och lackades fläktremhjulet samt generatorns bakrehållare då den var färdigblästrad och fin:) kommer bli bra detta när de sitter på ;)

det var dagens pill, helt okej takt idag tyckte jag :) blir övertid nästan varje dag så man är lite extra trött på kvällarna just nu... men men så är det ibland. imorgon fortsätts det

hörs då!

mvh stångberg


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests