Härligt! Tag och vila lite, du förtjänar det! Lägg gärna upp lite nya bilder efter julledigheten! Hur har det gått med w123:an?peewee wrote:Så där nu har dom fått slipgrund också så nu tar jag julledigt. :)
Fenmerca 61
Re: Fenmerca 61
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Fenmerca 61
aroncbds wrote:Härligt! Tag och vila lite, du förtjänar det! Lägg gärna upp lite nya bilder efter julledigheten! Hur har det gått med w123:an?peewee wrote:Så där nu har dom fått slipgrund också så nu tar jag julledigt. :)
Det gick kanon mätaren är monterad och funkar perfekt lätt som en plätt.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Nu är julledigheten över.
Har plockat bort allt för lackering samt slipat och spacklat färdigt vänstra sidan på karossen det var främst trösklarna som är ospacklade samt en hel del jobb med att få bort limmet från b-stolparna som var till gummilisterna.
sen har jag spacklat ett varv på tröskeln höger sida så det är inte så mycket jobb innan jag kan börja lacka karossen slutet på nästa vecka skulle jag tro.
ska börja med epoxi överallt sen slipgrund.
sen har jag tänkt lacka silver i koffert,motorrum och innan för dörrarna.
Har plockat bort allt för lackering samt slipat och spacklat färdigt vänstra sidan på karossen det var främst trösklarna som är ospacklade samt en hel del jobb med att få bort limmet från b-stolparna som var till gummilisterna.
sen har jag spacklat ett varv på tröskeln höger sida så det är inte så mycket jobb innan jag kan börja lacka karossen slutet på nästa vecka skulle jag tro.
ska börja med epoxi överallt sen slipgrund.
sen har jag tänkt lacka silver i koffert,motorrum och innan för dörrarna.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
nu är jag i princip färdig med högra sidan också.sen plockade jag ur bakrutan och skrapade kanalen för den.det var typ 1cm limliknande massa runt hela kanalen förmodligen tätning pga läkage någon gång så jag åker nog på att byta gummi lister både fram och bak förutom dörrarna då..kommer att gå på en förmögenhet..
sen håller jag på att vackla fram och tillbaka angående motorval.
men jag ska nog prova besikta först som den är och se om dom har synpunkter på mina modifikationer.
har besiktningsperiod i juni.
förmodligen kommer dom inte släppa igenom den, så det får blir en sfro typning istället.
så då har jag tre möjligheter.
m110(2,8l) motorn med turbo.
m104(3.0l) motor med turbo.
m119(4,2l) motor med turbo.
starkaste alternativet är m119 motorn.
vi har en 99a 420 stående på gården med elfel och jag måste ju ändå köpa nytt sprut om jag ska köra turbo.eller så köper jag en s500 och skrotar och tar drivlinan från det är ju samma motor som 420 in förutom 40hk till som jag förstått det.
på köpet får jag ju även en modernare automatlåda på köpet.
men då kommer ju frågorna.
är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)
sen håller jag på att vackla fram och tillbaka angående motorval.
men jag ska nog prova besikta först som den är och se om dom har synpunkter på mina modifikationer.
har besiktningsperiod i juni.
förmodligen kommer dom inte släppa igenom den, så det får blir en sfro typning istället.
så då har jag tre möjligheter.
m110(2,8l) motorn med turbo.
m104(3.0l) motor med turbo.
m119(4,2l) motor med turbo.
starkaste alternativet är m119 motorn.
vi har en 99a 420 stående på gården med elfel och jag måste ju ändå köpa nytt sprut om jag ska köra turbo.eller så köper jag en s500 och skrotar och tar drivlinan från det är ju samma motor som 420 in förutom 40hk till som jag förstått det.
på köpet får jag ju även en modernare automatlåda på köpet.
men då kommer ju frågorna.
är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Fenmerca 61
peewee wrote:är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)
Ja.
Ja.
Stryning av motor och växellåda samarbetar så ta antingen hela paketet, vilket i sig kan bli problem eftersom det även är hopvirkat med resten av bilen (ABS osv). Ska du ha eftermarknadssprut så ta en äldre låda. Problem nr 2 eller 2,5 är då att jag har för mig att motorn som åker i ska ha original motorstyrning, står lite om detta i SFRO-bygghandboken.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Fenmerca 61
Fast samtidigt borde väl de gå att komma runt om man i samma veva E85 konverterar, då ska de ju tydligen vara ok med eftermarknadssprut? Nån som har närmare kunskaper?
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Fenmerca 61
Det där gäller inte på en bil från 1961 som inte har några krav på avgasrening.
Före 1976 får man bygga upp en egen motor från grunden om man så vill.
1976 och framåt måste den däremot vara avgascertifierad, vilket då upphör om man ändrar något på motorn, som t.ex. byter styrsystem.
Före 1976 får man bygga upp en egen motor från grunden om man så vill.
1976 och framåt måste den däremot vara avgascertifierad, vilket då upphör om man ändrar något på motorn, som t.ex. byter styrsystem.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Fenmerca 61
Fotografen wrote:peewee wrote:är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)
Ja.
Ja.
Stryning av motor och växellåda samarbetar så ta antingen hela paketet, vilket i sig kan bli problem eftersom det även är hopvirkat med resten av bilen (ABS osv). Ska du ha eftermarknadssprut så ta en äldre låda. Problem nr 2 eller 2,5 är då att jag har för mig att motorn som åker i ska ha original motorstyrning, står lite om detta i SFRO-bygghandboken.
ok.
styrs det eletriskt alla växlingar och kickdown på lådan?eller är det ännu mer som styrs elekriskt?
vilken årsmodell börjar dom med elektrisk styrning av lådan?
angående sprut så måste jag nog regga bilen som amatörbyggt och då får man som jag hört använda annat sprut än original.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
är det någon som har info om s500 w140?
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?vilket år kom elektriskt?
hur många växlar har lådan?
är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?vad?
tacksam för svar.
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?vilket år kom elektriskt?
hur många växlar har lådan?
är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?vad?
tacksam för svar.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Jag tar mig friheten att numrera lite...
1) Det finns båda. 4 stegs mekanisk/hydraulisk och 5 stegs elektronisk/hydraulisk
2) sept 1995 på femstegsautomat
3) Alla 500SE(L)/S500 har elektroniskt sprut. tom aug-95 LH-jetronic, från sept-95 Motronic (och då integrerad med styrningen av växellådan)
4) 1991
5) se 1)
6) Ja
7) Utöver vad som sagts ovan, sept-92 sänkt maxeffekt från 240 till 235 kW, och sept-95 direkttändning tillsammans med införandet av Motronicen
peewee wrote:är det någon som har info om s500 w140?
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
1)så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?
2)vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
3)har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?
4)vilket år kom elektriskt?
5)hur många växlar har lådan?
6)är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?
7)vad?
tacksam för svar.
1) Det finns båda. 4 stegs mekanisk/hydraulisk och 5 stegs elektronisk/hydraulisk
2) sept 1995 på femstegsautomat
3) Alla 500SE(L)/S500 har elektroniskt sprut. tom aug-95 LH-jetronic, från sept-95 Motronic (och då integrerad med styrningen av växellådan)
4) 1991
5) se 1)
6) Ja
7) Utöver vad som sagts ovan, sept-92 sänkt maxeffekt från 240 till 235 kW, och sept-95 direkttändning tillsammans med införandet av Motronicen
Re: Fenmerca 61
Du har ju även R129 från 89-91 att välja på med 4-stegad låda och mekaniskt sprut.
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Fenmerca 61
psycho wrote:Du har ju även R129 från 89-91 att välja på med 4-stegad låda och mekaniskt sprut.
Psycho
Fast en sån måste på grund av den högre prisnivån på 129or vara antingen duktigt smälld eller vansinnigt upprostad för att bli lösbar som drivlinedonator. Och är den vansinnigt upprostad är nog även drivlinan misskött...
Re: Fenmerca 61
Marie wrote:Jag tar mig friheten att numrera lite...peewee wrote:är det någon som har info om s500 w140?
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
1)så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?
2)vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
3)har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?
4)vilket år kom elektriskt?
5)hur många växlar har lådan?
6)är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?
7)vad?
tacksam för svar.
1) Det finns båda. 4 stegs mekanisk/hydraulisk och 5 stegs elektronisk/hydraulisk
2) sept 1995 på femstegsautomat
3) Alla 500SE(L)/S500 har elektroniskt sprut. tom aug-95 LH-jetronic, från sept-95 Motronic (och då integrerad med styrningen av växellådan)
4) 1991
5) se 1)
6) Ja
7) Utöver vad som sagts ovan, sept-92 sänkt maxeffekt från 240 till 235 kW, och sept-95 direkttändning tillsammans med införandet av Motronicen
Kanon bra info marie nu vet jag precis det jag behöver veta,guld värt.
Nu får jag hålla ögonen öppna efter en s500 mellan 91-95.man verkar ibland kunna få tag i en sådan sjukt billigt på blocket om dom är risig eller defekt och ofta har dom inte gått så långt heller.
du som verkar veta mycket data om mercedes vet du vad dom har för utväxling i bakaxeln och om dom har elektronisk hastighetsmätare också?
samt om det är samma automatlåda i s500 före 95 och w124 300 24v och 320 24v?
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Bakaxelutv får jag slå upp, eller kommer ngn annan före. Jag TROR 2,65
Elektronisk hastighetsmätare har de definitivt.
Automatlådan är liknande men ej helt samma. På åttornas låda kan man bl.a. elektriskt tvinga i ettan (722.366).
Elektronisk hastighetsmätare har de definitivt.
Automatlådan är liknande men ej helt samma. På åttornas låda kan man bl.a. elektriskt tvinga i ettan (722.366).
Re: Fenmerca 61
Marie wrote:Bakaxelutv får jag slå upp, eller kommer ngn annan före. Jag TROR 2,65
Elektronisk hastighetsmätare har de definitivt.
Automatlådan är liknande men ej helt samma. På åttornas låda kan man bl.a. elektriskt tvinga i ettan (722.366).
ok tackar.
vet du om automatlådornas yttre form är samma på w140 och w124?
och en till en svår en.
vet någon om w124 500e motorrum ser likadant ut som på en vanlig w124 plåtmäsigt alltså?
och marie.
hur kommer det sej att du vet så mycket data om mercedes?
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests