Fenmerca 61

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Mon 24 Dec, 2012 01:30

peewee wrote:Så där nu har dom fått slipgrund också så nu tar jag julledigt. :)
Härligt! Tag och vila lite, du förtjänar det! :-) Lägg gärna upp lite nya bilder efter julledigheten! Hur har det gått med w123:an?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Mon 24 Dec, 2012 11:36

aroncbds wrote:
peewee wrote:Så där nu har dom fått slipgrund också så nu tar jag julledigt. :)
Härligt! Tag och vila lite, du förtjänar det! :-) Lägg gärna upp lite nya bilder efter julledigheten! Hur har det gått med w123:an?

Det gick kanon mätaren är monterad och funkar perfekt :-D lätt som en plätt.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 28 Dec, 2012 13:18

Nu är julledigheten över.
Har plockat bort allt för lackering samt slipat och spacklat färdigt vänstra sidan på karossen det var främst trösklarna som är ospacklade samt en hel del jobb med att få bort limmet från b-stolparna som var till gummilisterna.
sen har jag spacklat ett varv på tröskeln höger sida så det är inte så mycket jobb innan jag kan börja lacka karossen slutet på nästa vecka skulle jag tro.

ska börja med epoxi överallt sen slipgrund.
sen har jag tänkt lacka silver i koffert,motorrum och innan för dörrarna.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 29 Dec, 2012 13:21

nu är jag i princip färdig med högra sidan också.sen plockade jag ur bakrutan och skrapade kanalen för den.det var typ 1cm limliknande massa runt hela kanalen förmodligen tätning pga läkage någon gång så jag åker nog på att byta gummi lister både fram och bak :cry: förutom dörrarna då..kommer att gå på en förmögenhet..

sen håller jag på att vackla fram och tillbaka angående motorval.
men jag ska nog prova besikta först som den är och se om dom har synpunkter på mina modifikationer.
har besiktningsperiod i juni.
förmodligen kommer dom inte släppa igenom den, så det får blir en sfro typning istället.
så då har jag tre möjligheter.
m110(2,8l) motorn med turbo.
m104(3.0l) motor med turbo.
m119(4,2l) motor med turbo.

starkaste alternativet är m119 motorn.
vi har en 99a 420 stående på gården med elfel och jag måste ju ändå köpa nytt sprut om jag ska köra turbo.eller så köper jag en s500 och skrotar och tar drivlinan från det är ju samma motor som 420 in förutom 40hk till som jag förstått det.
på köpet får jag ju även en modernare automatlåda på köpet.
men då kommer ju frågorna.
är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Fenmerca 61

Postby Fotografen » Sat 29 Dec, 2012 13:39

peewee wrote:är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)

Ja.
Ja.
Stryning av motor och växellåda samarbetar så ta antingen hela paketet, vilket i sig kan bli problem eftersom det även är hopvirkat med resten av bilen (ABS osv). Ska du ha eftermarknadssprut så ta en äldre låda. Problem nr 2 eller 2,5 är då att jag har för mig att motorn som åker i ska ha original motorstyrning, står lite om detta i SFRO-bygghandboken.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby DieselThomsen » Sat 29 Dec, 2012 14:21

Fast samtidigt borde väl de gå att komma runt om man i samma veva E85 konverterar, då ska de ju tydligen vara ok med eftermarknadssprut? Nån som har närmare kunskaper?
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby Cpt Tuttle » Sat 29 Dec, 2012 15:52

Det där gäller inte på en bil från 1961 som inte har några krav på avgasrening.
Före 1976 får man bygga upp en egen motor från grunden om man så vill.
1976 och framåt måste den däremot vara avgascertifierad, vilket då upphör om man ändrar något på motorn, som t.ex. byter styrsystem.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 29 Dec, 2012 16:41

Fotografen wrote:
peewee wrote:är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)

Ja.
Ja.
Stryning av motor och växellåda samarbetar så ta antingen hela paketet, vilket i sig kan bli problem eftersom det även är hopvirkat med resten av bilen (ABS osv). Ska du ha eftermarknadssprut så ta en äldre låda. Problem nr 2 eller 2,5 är då att jag har för mig att motorn som åker i ska ha original motorstyrning, står lite om detta i SFRO-bygghandboken.

ok.
styrs det eletriskt alla växlingar och kickdown på lådan?eller är det ännu mer som styrs elekriskt?
vilken årsmodell börjar dom med elektrisk styrning av lådan?
angående sprut så måste jag nog regga bilen som amatörbyggt och då får man som jag hört använda annat sprut än original.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Thu 03 Jan, 2013 18:27

är det någon som har info om s500 w140?
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?vilket år kom elektriskt?
hur många växlar har lådan?
är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?vad?
tacksam för svar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Thu 03 Jan, 2013 22:17

Jag tar mig friheten att numrera lite...
peewee wrote:är det någon som har info om s500 w140?
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
1)så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?
2)vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
3)har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?
4)vilket år kom elektriskt?
5)hur många växlar har lådan?
6)är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?
7)vad?
tacksam för svar.

1) Det finns båda. 4 stegs mekanisk/hydraulisk och 5 stegs elektronisk/hydraulisk
2) sept 1995 på femstegsautomat
3) Alla 500SE(L)/S500 har elektroniskt sprut. tom aug-95 LH-jetronic, från sept-95 Motronic (och då integrerad med styrningen av växellådan)
4) 1991
5) se 1)
6) Ja
7) Utöver vad som sagts ovan, sept-92 sänkt maxeffekt från 240 till 235 kW, och sept-95 direkttändning tillsammans med införandet av Motronicen
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby psycho » Fri 04 Jan, 2013 01:06

Du har ju även R129 från 89-91 att välja på med 4-stegad låda och mekaniskt sprut.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Fri 04 Jan, 2013 01:14

psycho wrote:Du har ju även R129 från 89-91 att välja på med 4-stegad låda och mekaniskt sprut.

Psycho


Fast en sån måste på grund av den högre prisnivån på 129or vara antingen duktigt smälld eller vansinnigt upprostad för att bli lösbar som drivlinedonator. Och är den vansinnigt upprostad är nog även drivlinan misskött...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 04 Jan, 2013 01:37

Marie wrote:Jag tar mig friheten att numrera lite...
peewee wrote:är det någon som har info om s500 w140?
framförallt om motor och låda.
det jag mest undrar är.
jag har hört att äldre mb än 95 inte har elektrisk styrning av automatlådor.
1)så ha w140 elektrisk eller mekaniskt?
2)vilket år kom elektrisk styrning av lådan av s500?
3)har w140 mekaniskt sprut eller elektriskt?
4)vilket år kom elektriskt?
5)hur många växlar har lådan?
6)är det några ändringar på motor och låda på s500 91 till 98?
7)vad?
tacksam för svar.

1) Det finns båda. 4 stegs mekanisk/hydraulisk och 5 stegs elektronisk/hydraulisk
2) sept 1995 på femstegsautomat
3) Alla 500SE(L)/S500 har elektroniskt sprut. tom aug-95 LH-jetronic, från sept-95 Motronic (och då integrerad med styrningen av växellådan)
4) 1991
5) se 1)
6) Ja
7) Utöver vad som sagts ovan, sept-92 sänkt maxeffekt från 240 till 235 kW, och sept-95 direkttändning tillsammans med införandet av Motronicen

Kanon bra info marie nu vet jag precis det jag behöver veta,guld värt.
Nu får jag hålla ögonen öppna efter en s500 mellan 91-95.man verkar ibland kunna få tag i en sådan sjukt billigt på blocket om dom är risig eller defekt och ofta har dom inte gått så långt heller.
du som verkar veta mycket data om mercedes vet du vad dom har för utväxling i bakaxeln och om dom har elektronisk hastighetsmätare också?
samt om det är samma automatlåda i s500 före 95 och w124 300 24v och 320 24v?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Fri 04 Jan, 2013 03:00

Bakaxelutv får jag slå upp, eller kommer ngn annan före. Jag TROR 2,65
Elektronisk hastighetsmätare har de definitivt.
Automatlådan är liknande men ej helt samma. På åttornas låda kan man bl.a. elektriskt tvinga i ettan (722.366).
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 04 Jan, 2013 13:13

Marie wrote:Bakaxelutv får jag slå upp, eller kommer ngn annan före. Jag TROR 2,65
Elektronisk hastighetsmätare har de definitivt.
Automatlådan är liknande men ej helt samma. På åttornas låda kan man bl.a. elektriskt tvinga i ettan (722.366).

ok tackar.
vet du om automatlådornas yttre form är samma på w140 och w124?
och en till en svår en.
vet någon om w124 500e motorrum ser likadant ut som på en vanlig w124 plåtmäsigt alltså?

och marie.
hur kommer det sej att du vet så mycket data om mercedes?


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests