Page 67 of 121

Re: Fenmerca 61

Posted: Fri 04 Jan, 2013 15:19
by MB_Star
peewee wrote:
Marie wrote:Bakaxelutv får jag slå upp, eller kommer ngn annan före. Jag TROR 2,65
Elektronisk hastighetsmätare har de definitivt.
Automatlådan är liknande men ej helt samma. På åttornas låda kan man bl.a. elektriskt tvinga i ettan (722.366).

ok tackar.
vet du om automatlådornas yttre form är samma på w140 och w124?
och en till en svår en.
vet någon om w124 500e motorrum ser likadant ut som på en vanlig w124 plåtmäsigt alltså?

och marie.
hur kommer det sej att du vet så mycket data om mercedes?


S-klass kom med el-givare till hastighetsmätarn 1980.
Lådor skiljer mellan 6/8 cyl (annat bultmönster mot motorn)
w124 motorutrymmet skiljer sig på dom med v8.
framvagnsbalken ser helt annorlunda ut krängningstag annan form.
jag skickade en E420 på skroten förra året... den skulledu haft att kapa ifrån....

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 01:57
by Marie
peewee wrote:ok tackar.
vet du om automatlådornas yttre form är samma på w140 och w124?


På ett ungefär. Men i detalj vet jag inte eftersom jag aldrig haft de båda på golvet bredvid varandra. Bästa vore ju att kolla i EPC om huset har samma reservdelsnummer. Orkar inte det i natt.
peewee wrote:och en till en svår en.
vet någon om w124 500e motorrum ser likadant ut som på en vanlig w124 plåtmäsigt alltså?


Jag har för mig att jag läst nånstans att man gjorde några smärre ändringar när man skulle skohorna ner M119. En annan uppgift jag läst är att bakaxelbryggan på 500:an hämtades från R129.

Sen en detalj, skulle du skaffa en M119 från en R129 med KE-jetronic är det bra att veta att den motorn är några cm större än alla andra M119, eftersom den motorn baserades på vevhuset från M117, medan W124, W140 och R129 med elektroniskt sprut fick motorer baserade på vevhuset från M116 både i 4,2 l och 5,0 l utförande. Detta är en uppgift jag hittade i en Mercedesbok jag fick av Mimmi i julklapp sistlidna jul, en uppgift jag inte tidigare stött på. (Günther Engelen; Mercedes-Benz Personenwagen Band 3 - seit 1986)
Detta kan ju vara kritiskt eftersom W124 sannolikt har det motorrum som är trängst i detta fall.

peewee wrote:och marie.
hur kommer det sej att du vet så mycket data om mercedes?


Intresse och näst intill fotografiskt minne.

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 14:59
by peewee
Marie wrote:
peewee wrote:ok tackar.
vet du om automatlådornas yttre form är samma på w140 och w124?


På ett ungefär. Men i detalj vet jag inte eftersom jag aldrig haft de båda på golvet bredvid varandra. Bästa vore ju att kolla i EPC om huset har samma reservdelsnummer. Orkar inte det i natt.
peewee wrote:och en till en svår en.
vet någon om w124 500e motorrum ser likadant ut som på en vanlig w124 plåtmäsigt alltså?


Jag har för mig att jag läst nånstans att man gjorde några smärre ändringar när man skulle skohorna ner M119. En annan uppgift jag läst är att bakaxelbryggan på 500:an hämtades från R129.

Sen en detalj, skulle du skaffa en M119 från en R129 med KE-jetronic är det bra att veta att den motorn är några cm större än alla andra M119, eftersom den motorn baserades på vevhuset från M117, medan W124, W140 och R129 med elektroniskt sprut fick motorer baserade på vevhuset från M116 både i 4,2 l och 5,0 l utförande. Detta är en uppgift jag hittade i en Mercedesbok jag fick av Mimmi i julklapp sistlidna jul, en uppgift jag inte tidigare stött på. (Günther Engelen; Mercedes-Benz Personenwagen Band 3 - seit 1986)
Detta kan ju vara kritiskt eftersom W124 sannolikt har det motorrum som är trängst i detta fall.

peewee wrote:och marie.
hur kommer det sej att du vet så mycket data om mercedes?


Intresse och näst intill fotografiskt minne.
Tack för info nu börjar jag veta det jag behöver veta.någon r129a lär jag nog inte hitta under 20000kr men w140 har jag sett ett antal under 20 det är en på blocket nu för 8000kr helt otroligt egentligen.
jag ska inte köpa någon donatorbil än.jag väntar till i sommar efter besiktning när dom underkänt mej..
jag längtar riktigt.fatta hur ball fenan kommer att bli med m119 motorn..bara ljudet..skitballt. :-D du får han den motor han förtjänar.
fast jag skulle hellst vilja ha ca 400hk.jag hade det på pontiacen och det var precis lagomt.men det är nog inte en omöjlighet att skrämma upp den motorn lite.

Det måste vara helt fantastigt att ha fotografiskt minne.jag personligen har sjukt dåligt minne.jag måste skriva upp mycket för att minnas men sen har jag oftast tappat bort vart jag skrivit det. och siffror är helt omöjligt jag tror inte att jag lärt mej ett enda nytt telenr utantill sen 90 talet,ett exempel.
jag kan inte sonens mobilnr trots att jag ringer till han i princip varje dag och han har haft samma nr i 10år :shock:
en bonusfråga till.
Vet någon hur mycket m119 motorn väger samt hur mycket m110 motorn väger?

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 16:33
by peewee
en bonusfråga till.
Vet någon hur mycket m119 motorn väger samt hur mycket m110 motorn väger?[/quote]
eftter google letning så verkar m110 väga 200kg och m119 212kg inte så stor skillnad alltså.
fenan min vägde vid senaste reggbes med m110 motorn 1540kg tjänstevikt vad som står i reggbeviset.då vet jag inte om dom lägger till vikt för förare mm(om dom nu gör det)
det vore spännande att väga den nu efter byggnationen och se vad den väger nu.

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 18:00
by Marie
peewee wrote:w140 har jag sett ett antal under 20 det är en på blocket nu för 8000kr helt otroligt egentligen.

Förvisso finns det W140 som är i princip gratis. Kruxet är väl att det är sällsynt att de billiga går som de skall. Och att försöka transplantera en insprutning som redan i donatorfordonet inte funkar som den skall, är nog inte vad jag skulle kalla för en drömsits.
Jag såg några bilder i ett tyskt forum, där en stackare köpte en 140 som inte vill starta, och ser man kabelsalladen där huvudelektronikboxen skulle suttit, så misströstar man över om den motorn någonsin kommer att starta...

Image

Nu handlar det ju i det fallet iofs om en tolva. Förresten, om du nu ändå skall ta i med en ny spis, varför gör du det då inte ordentligt och hinkar ner en M120 i ditt bygge, dvs tolvan? Till och med aug-92 300 kW, från sept-92 290 kW, och med en ordentlig trimpotential...

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 18:56
by peewee
Marie wrote:
peewee wrote:w140 har jag sett ett antal under 20 det är en på blocket nu för 8000kr helt otroligt egentligen.

Förvisso finns det W140 som är i princip gratis. Kruxet är väl att det är sällsynt att de billiga går som de skall. Och att försöka transplantera en insprutning som redan i donatorfordonet inte funkar som den skall, är nog inte vad jag skulle kalla för en drömsits.
Jag såg några bilder i ett tyskt forum, där en stackare köpte en 140 som inte vill starta, och ser man kabelsalladen där huvudelektronikboxen skulle suttit, så misströstar man över om den motorn någonsin kommer att starta...

Image

Nu handlar det ju i det fallet iofs om en tolva. Förresten, om du nu ändå skall ta i med en ny spis, varför gör du det då inte ordentligt och hinkar ner en M120 i ditt bygge, dvs tolvan? Till och med aug-92 300 kW, från sept-92 290 kW, och med en ordentlig trimpotential...

Jag lägger mycket hellre 20000-25000kr på en fungerande bil än en defekt för 8000kr men det beror ju också på var objektet finns och hur många som finns till salu när jag ska köpa,men.
Jag kommer förmodligen att måsta köpa ett eftermarknadssprut.och elfel verkar vara överrepresenterat som felorsak på w140 så det borde lösa den saken. fast jag ska först försöka koppla in originalhärva men det är nog inte helt enkelt.

Angående m120 så hade det varit sjukt ballt men jag tror det skulle vara svårt att regga in bilen med en sådan pga vikt/effekt förhållande.
jag har pratat med sfro angående min bil och reggning och det blir amatörbyggt fordon registrering.och han trodde inte att det ska vara några större problem att besikta med m119. fast gränsfall.så det är nog inte värt att komma med något större..

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 19:30
by Cpt Tuttle
Ähhh, V12 och biturbo, och du lär strunta i om de burar in dig efter första provturen..... :twisted:

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 19:38
by peewee
Cpt Tuttle wrote:Ähhh, V12 och biturbo, och du lär strunta i om de burar in dig efter första provturen..... :twisted:

ja förmodligen. :twisted:

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 05 Jan, 2013 19:45
by peewee
peewee wrote:
Cpt Tuttle wrote:Ähhh, V12 och biturbo, och du lär strunta i om de burar in dig efter första provturen..... :twisted:

ja förmodligen. :twisted:Jag körde ju 3 år obesiktat med fenan före jag fick den genom besiktningen med nymotorn och vart aldrig stoppad.

Re: Fenmerca 61

Posted: Sun 06 Jan, 2013 13:34
by peewee
Nu får det duga...jag ska flytta över bilen i lackgaraget idag och börja maskera :-D

Image

Image

Re: Fenmerca 61

Posted: Fri 11 Jan, 2013 23:07
by peewee
Image

Re: Fenmerca 61

Posted: Sat 12 Jan, 2013 13:10
by peewee
Jag ropade in en reservdels katalog med sprängskisser mm till m119 motorn :-D

Image

Re: Fenmerca 61

Posted: Sun 13 Jan, 2013 15:39
by peewee
Nu är det slipgrundat,slipat,lackat silver och klarlack innanför dörrar koffert motorrum och runt fram och bakruta.skönt

Image

Image

Re: Fenmerca 61

Posted: Sun 13 Jan, 2013 15:57
by DieselThomsen
Najjjs! :-D Hänger du på dörrarna nu och blåser hela bilen eller lackar du dom för sig? :-)

Re: Fenmerca 61

Posted: Sun 13 Jan, 2013 16:39
by aroncbds
Trevligt! Väntar med spänning på nya lackbilder! :-)