Onkel, uppe vid punkt49 fins det en rätt stor sandlåda. typ 20 meter djup och några hundra meter i diameter :)
Där borde det gå att hitta en del sand :)
Se bara till att en får torka ordentligt annars klumpar den sig.
Onkel-Benz W123:a
Re: Onkel-Benz W123:a
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Hynboholm wrote:Det är riktigt kul att montera på nya orginaldelar!
Vilken skillnad på lampglasen
Ja det är som enkelt också! Man behöver inte hålla på å rengöra å renovera beroende på vad det är såklart.
Jo, det blev skillnad, får se sen hur det ser ut i dagsljus utanför garaget.
MB300SE wrote:Onkel, uppe vid punkt49 fins det en rätt stor sandlåda. typ 20 meter djup och några hundra meter i diameter :)
Där borde det gå att hitta en del sand :)
Se bara till att en får torka ordentligt annars klumpar den sig.
Jo där finns det mycket sand, men jag bor närmare ett annat sandtag.
Tog å monterade en list till dörren nyss, vilken skillnad i både funktion å utseénde.
Ska försöka få dit fångaren bak ikväll, draget blev fixat med några varv hammarlack (slätlack).
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Onkel-Benz W123:a
Sieht gut aus.
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Ikväll blev det att fixa lite med bakbromsarna på ena sidan, den andra sidan blir väl imorgon om tid finns.
Det svarta på bromsgrejjorna är thinnerbaserad bromsoksfärg. Om den är bra eller ej för detta ändamål får väl tiden visa.
Första gången som bromsok å bromssköldar får sig lite ny färg, på tiden kanske nu när bilen snart rullat 40.000 mil.
Hivade dit fångaren bak igår också så bakändan är klar nu, blir väl nå kort senare.
Lite färg gör det raskt lite roligare!
Kopparpasta alá Bosse bildoktorn är gode bra på tex hjulnavet när man ska väck med den gamla skivan. Bara lyfta lös den istället för å hålla på å gorma med en fastrostad skiva!
Det blev nya handbromsbackar, skiva å belägg.
Den gamla skivan hade fått sig en ojämn yta längst ut på utsidan. Samma sak på både höger å vänster sida, undrar vad det beror på?! Kolvarna i oken går hur lätt som helst.
Gode skitiga fälgar å bil men det bjuder ja på....
Frambromsarna fixades för någon vecka sedan:
Också två bilder på ena sparklådan. Har fixat till alla domkraftsfästen och lackat om sparklådorna....
Mb 129 sidenmatt galanitgrå givetvis!
Det svarta på bromsgrejjorna är thinnerbaserad bromsoksfärg. Om den är bra eller ej för detta ändamål får väl tiden visa.
Första gången som bromsok å bromssköldar får sig lite ny färg, på tiden kanske nu när bilen snart rullat 40.000 mil.
Hivade dit fångaren bak igår också så bakändan är klar nu, blir väl nå kort senare.
Lite färg gör det raskt lite roligare!
Kopparpasta alá Bosse bildoktorn är gode bra på tex hjulnavet när man ska väck med den gamla skivan. Bara lyfta lös den istället för å hålla på å gorma med en fastrostad skiva!
Det blev nya handbromsbackar, skiva å belägg.
Den gamla skivan hade fått sig en ojämn yta längst ut på utsidan. Samma sak på både höger å vänster sida, undrar vad det beror på?! Kolvarna i oken går hur lätt som helst.
Gode skitiga fälgar å bil men det bjuder ja på....
Frambromsarna fixades för någon vecka sedan:
Också två bilder på ena sparklådan. Har fixat till alla domkraftsfästen och lackat om sparklådorna....
Mb 129 sidenmatt galanitgrå givetvis!
Re: Onkel-Benz W123:a
Jaså, den har gått såpass som 40'?
Denna kör du väl inte på vintern?
Snyggt blir det i alla fall!!
Denna kör du väl inte på vintern?
Snyggt blir det i alla fall!!
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Hynboholm wrote:Jaså, den har gått såpass som 40'?
Denna kör du väl inte på vintern?
Snyggt blir det i alla fall!!
Den rullar året om, det har den gjort hittills varje år, det blir ju så med en bruksbil
Tackar för det.
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Så, nu var andra sidan klar också.
Inte så mycket kvar nu och fixa för denna gång.
Förarstolen ska bytas tyg på, lös med alla exteriöra dörrhandtag för att smörja upp dem, fixa stänkskydd bak och vänta på förardörrlisten från Tyskland igen, hoppas den är utan buckla denna gång!
Jojusst ja, hela bilen måste få sig en polering/vaxning kanske!
Smutsigt å trist....
Ännu värre med skivan på denna sida:
Men insidan var fin som på den andra skivan.
Kolvarna i oket gick lätt i detta ok också så jag förstår inte varför det blir sådär på skivan?
Färdigt:
Inte så mycket kvar nu och fixa för denna gång.
Förarstolen ska bytas tyg på, lös med alla exteriöra dörrhandtag för att smörja upp dem, fixa stänkskydd bak och vänta på förardörrlisten från Tyskland igen, hoppas den är utan buckla denna gång!
Jojusst ja, hela bilen måste få sig en polering/vaxning kanske!
Smutsigt å trist....
Ännu värre med skivan på denna sida:
Men insidan var fin som på den andra skivan.
Kolvarna i oket gick lätt i detta ok också så jag förstår inte varför det blir sådär på skivan?
Färdigt:
Re: Onkel-Benz W123:a
Kan belägget sitta fast/gå trögt uppe där sprintarna går igenom, så att belägget lutar/inte ligger an med hela ytan?
Och du Onkel, hjulbultarna ska vara silver...
Och du Onkel, hjulbultarna ska vara silver...
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Hynboholm wrote:Kan belägget sitta fast/gå trögt uppe där sprintarna går igenom, så att belägget lutar/inte ligger an med hela ytan?
Och du Onkel, hjulbultarna ska vara silver...
Ja kanske något sådant? Men det verkar ju extremt om det går tyngre än vad kolven trycker liksom?!
Nej nej, hjulbultarna till denna bil tillsammans med pentorna ska va svarta .
Re: Onkel-Benz W123:a
Skivorna kan bli så där om man kastar om slitna belägg insida/utsida om man tar isär för att smörja upp väl inslitna belägg. Gravrosten äter upp järnet fortare än beläggen hinner slitas in på nytt. Det enda att göra är att börja om med släta skivor och släta belägg.
Har precis börjat uppträda på min bil efter att jag var petnoga på servicen och tog isär för rengöring/uppsmörjning. Där är straffet för att man petar på nåt som redan fungerar.
Har precis börjat uppträda på min bil efter att jag var petnoga på servicen och tog isär för rengöring/uppsmörjning. Där är straffet för att man petar på nåt som redan fungerar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
torake wrote:Skivorna kan bli så där om man kastar om slitna belägg insida/utsida om man tar isär för att smörja upp väl inslitna belägg. Gravrosten äter upp järnet fortare än beläggen hinner slitas in på nytt. Det enda att göra är att börja om med släta skivor och släta belägg.
Har precis börjat uppträda på min bil efter att jag var petnoga på servicen och tog isär för rengöring/uppsmörjning. Där är straffet för att man petar på nåt som redan fungerar.
Jasså, intressant att höra.
Dock i mitt fall, så har jag endast monterat nya belägg (alla 4) för något år sedan och inte rört nåt sedan dess och detta är tydligen resultatet.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Onkel-Benz W123:a
Du får sluta med ecodrivingen så slipper du detta fenomen...
Eller så lär du dig att leva med det.
Eller så lär du dig att leva med det.
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Dieselpower wrote:Du får sluta med ecodrivingen så slipper du detta fenomen...
Eller så lär du dig att leva med det.
Tja så mycket ecodriving händer nog aldrig vare sig av mig eller frun som kör bilen.
Skivor å belägg är ju riktigt billigt nya så man kan ju byta efter några år då.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Onkel-Benz W123:a
Om du använder bromsarna (ordenligt) och oken inte kärvar så kanske det är läge att se över bromskraftsfördelningen.
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Re: Onkel-Benz W123:a
Dieselpower wrote:Om du använder bromsarna (ordenligt) och oken inte kärvar så kanske det är läge att se över bromskraftsfördelningen.
Ja det kan ju hända att det är dax för något annat att ses över, helt klart som du säger. Nåväl börjar såhär nu och återkommer med resultatet om några år....
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 92 guests