Onkel-Benz W123:a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby MB300SE » Sat 25 Aug, 2012 13:51

Onkel, uppe vid punkt49 fins det en rätt stor sandlåda. typ 20 meter djup och några hundra meter i diameter :)

Där borde det gå att hitta en del sand :)

Se bara till att en får torka ordentligt annars klumpar den sig.
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Sat 25 Aug, 2012 19:09

Hynboholm wrote:Det är riktigt kul att montera på nya orginaldelar!
Vilken skillnad på lampglasen :shock:


Ja det är som enkelt också! Man behöver inte hålla på å rengöra å renovera beroende på vad det är såklart. :-)
Jo, det blev skillnad, får se sen hur det ser ut i dagsljus utanför garaget.


MB300SE wrote:Onkel, uppe vid punkt49 fins det en rätt stor sandlåda. typ 20 meter djup och några hundra meter i diameter :)

Där borde det gå att hitta en del sand :)

Se bara till att en får torka ordentligt annars klumpar den sig.


Jo där finns det mycket sand, men jag bor närmare ett annat sandtag. :-)


Tog å monterade en list till dörren nyss, vilken skillnad i både funktion å utseénde. :-)


Image

Image



Ska försöka få dit fångaren bak ikväll, draget blev fixat med några varv hammarlack (slätlack).

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Dieselpower » Sat 25 Aug, 2012 19:23

Sieht gut aus. 8)

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Mon 27 Aug, 2012 23:27

Ikväll blev det att fixa lite med bakbromsarna på ena sidan, den andra sidan blir väl imorgon om tid finns. :-)
Det svarta på bromsgrejjorna är thinnerbaserad bromsoksfärg. Om den är bra eller ej för detta ändamål får väl tiden visa.
Första gången som bromsok å bromssköldar får sig lite ny färg, på tiden kanske nu när bilen snart rullat 40.000 mil.

Hivade dit fångaren bak igår också så bakändan är klar nu, blir väl nå kort senare.

Lite färg gör det raskt lite roligare! :-)

Image

Kopparpasta alá Bosse bildoktorn är gode bra på tex hjulnavet när man ska väck med den gamla skivan. Bara lyfta lös den istället för å hålla på å gorma med en fastrostad skiva! :wink:

Det blev nya handbromsbackar, skiva å belägg.
Den gamla skivan hade fått sig en ojämn yta längst ut på utsidan. Samma sak på både höger å vänster sida, undrar vad det beror på?! Kolvarna i oken går hur lätt som helst. :roll:

Image


Gode skitiga fälgar å bil men det bjuder ja på.... :lol:

Image

Image


Frambromsarna fixades för någon vecka sedan:

Image


Också två bilder på ena sparklådan. Har fixat till alla domkraftsfästen och lackat om sparklådorna....
Mb 129 sidenmatt galanitgrå givetvis! :-)


Image

Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Hynboholm » Tue 28 Aug, 2012 07:28

Jaså, den har gått såpass som 40'?
Denna kör du väl inte på vintern?
Snyggt blir det i alla fall!!

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Tue 28 Aug, 2012 08:12

Hynboholm wrote:Jaså, den har gått såpass som 40'?
Denna kör du väl inte på vintern?
Snyggt blir det i alla fall!!


Den rullar året om, det har den gjort hittills varje år, det blir ju så med en bruksbil :-)
Tackar för det. :-)

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Tue 28 Aug, 2012 12:54

Så, nu var andra sidan klar också. :-)
Inte så mycket kvar nu och fixa för denna gång.
Förarstolen ska bytas tyg på, lös med alla exteriöra dörrhandtag för att smörja upp dem, fixa stänkskydd bak och vänta på förardörrlisten från Tyskland igen, hoppas den är utan buckla denna gång! :o
Jojusst ja, hela bilen måste få sig en polering/vaxning kanske! :-D


Smutsigt å trist....

Image

Ännu värre med skivan på denna sida:

Image

Men insidan var fin som på den andra skivan.

Image

Kolvarna i oket gick lätt i detta ok också så jag förstår inte varför det blir sådär på skivan? :?



Färdigt:

Image

Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Hynboholm » Tue 28 Aug, 2012 13:15

Kan belägget sitta fast/gå trögt uppe där sprintarna går igenom, så att belägget lutar/inte ligger an med hela ytan?

Och du Onkel, hjulbultarna ska vara silver... :mrgreen:

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Tue 28 Aug, 2012 15:06

Hynboholm wrote:Kan belägget sitta fast/gå trögt uppe där sprintarna går igenom, så att belägget lutar/inte ligger an med hela ytan?

Och du Onkel, hjulbultarna ska vara silver... :mrgreen:


Ja kanske något sådant? Men det verkar ju extremt om det går tyngre än vad kolven trycker liksom?! :?
Nej nej, hjulbultarna till denna bil tillsammans med pentorna ska va svarta :wink: :mrgreen: .

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby torake » Tue 28 Aug, 2012 15:14

Skivorna kan bli så där om man kastar om slitna belägg insida/utsida om man tar isär för att smörja upp väl inslitna belägg. Gravrosten äter upp järnet fortare än beläggen hinner slitas in på nytt. Det enda att göra är att börja om med släta skivor och släta belägg.
Har precis börjat uppträda på min bil efter att jag var petnoga på servicen och tog isär för rengöring/uppsmörjning. Där är straffet för att man petar på nåt som redan fungerar. :oops:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Tue 28 Aug, 2012 15:22

torake wrote:Skivorna kan bli så där om man kastar om slitna belägg insida/utsida om man tar isär för att smörja upp väl inslitna belägg. Gravrosten äter upp järnet fortare än beläggen hinner slitas in på nytt. Det enda att göra är att börja om med släta skivor och släta belägg.
Har precis börjat uppträda på min bil efter att jag var petnoga på servicen och tog isär för rengöring/uppsmörjning. Där är straffet för att man petar på nåt som redan fungerar. :oops:


Jasså, intressant att höra.
Dock i mitt fall, så har jag endast monterat nya belägg (alla 4) för något år sedan och inte rört nåt sedan dess och detta är tydligen resultatet.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Dieselpower » Tue 28 Aug, 2012 15:25

Du får sluta med ecodrivingen så slipper du detta fenomen...
Eller så lär du dig att leva med det. :lol:

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Tue 28 Aug, 2012 15:27

Dieselpower wrote:Du får sluta med ecodrivingen så slipper du detta fenomen...
Eller så lär du dig att leva med det. :lol:



:lol: Tja så mycket ecodriving händer nog aldrig vare sig av mig eller frun som kör bilen. :-)
Skivor å belägg är ju riktigt billigt nya så man kan ju byta efter några år då. :-)

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Dieselpower » Tue 28 Aug, 2012 15:32

Om du använder bromsarna (ordenligt) och oken inte kärvar så kanske det är läge att se över bromskraftsfördelningen.

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Re: Onkel-Benz W123:a

Postby Onkel-Benz » Tue 28 Aug, 2012 15:36

Dieselpower wrote:Om du använder bromsarna (ordenligt) och oken inte kärvar så kanske det är läge att se över bromskraftsfördelningen.


Ja det kan ju hända att det är dax för något annat att ses över, helt klart som du säger. Nåväl börjar såhär nu och återkommer med resultatet om några år.... :mrgreen:


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests