Denna tråd blir mest som en resa tillbaka i tiden för mig, då det mesta är så gott som klart på bilen, men jag tänkte ändå ge det en chans.
Bilen är alltså en 200 (kaross W123) med en 2,0 liters rak fyra förgasarmotor. Årsmodell 1985, uttagen 1986 om jag inte minns helt fel.
Kärran har varit i min ägo i c:a 2,5 år nu och innan dess har mina föräldrar haft den från och med när de köpte den 1991. Då hade den gått knappt 9000 mil och när jag tog över den drygt 25.000 mil. Nu har den passerat 30.500 mil för några dagar sen.
Den har klarat sig rätt bra från rost faktiskt, men litegrann har det funnits. Största rostlagningen blev nu i sommras -05.
Innan mina föräldrar köpte den, så har den genomgått en extra rostskyddsbehandling, syns särskilt om man tittar på insidan av framskärmarna när man öppnar huven, där man ser att det runnit en massa tectyl ut på plåten.
Här kommer lite bilder hur den såg ut efter ett tag i mitt ägo.
Dock hade jag hunnit med att montera bort den gröna vindavisaren som satt på taket ovanför takluckan, plockat bort överdragsklädseln som satt i hela bilen vilket var toppen! Originalklädseln var som ny där under till min förvåning. Sen i all hast så tintades bakljusen helröda, kommer inte ihåg vad som hade flugit i mig på den tiden, men men.
En cd-spelare monterades i också omgående.
Annars var den orörd på dessa bilder. De vita blinkerserna fram hade farsan köpt tidigare för många år sen, kommer inte ens ihåg när det var, likaså med torkararmarna till ljusen tyckte han ba var i vägen vill ja minnas.
Såg nu att jag även hade hunnit med och monterat nya reg-plåtar fram å bak.
Onkel-Benz W123:a
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Onkel-Benz W123:a
Last edited by Onkel-Benz on Wed 26 Oct, 2005 23:51, edited 5 times in total.
Fränt, ända från början..har ja nog aldrig sett bilder på faktiskt
Anton Hangasjärvi -87
S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72
http://www.garaget.org/MrMeduza
S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72
http://www.garaget.org/MrMeduza
Spännande tråd som ska bli kul att följa(gäller de andra trådarna med för den delen). Bra inledning. Väntar med spänning på fortsättning
Eftersom jag inte tänkte starta en ny tråd bara för att säga detta så tar jag upp det i den här tråden. Bra intiativ till hela projektgrejen. Ruggigt kul att följa allas tankar, ideér och uppdateringar och även hitta inspiration och motivation. Det ser jag fram emot. Så alla er som startat eller ska starta en projekttråd, ta åt er av denna skrift
Eftersom jag inte tänkte starta en ny tråd bara för att säga detta så tar jag upp det i den här tråden. Bra intiativ till hela projektgrejen. Ruggigt kul att följa allas tankar, ideér och uppdateringar och även hitta inspiration och motivation. Det ser jag fram emot. Så alla er som startat eller ska starta en projekttråd, ta åt er av denna skrift
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Kommer din träpanel (mittkonsoll) från en 300D-85 eller satt den där orginal?
240D-81 735 astral silver metallic (Glömmer dig aldrig)
230E-82 876 cypress green metallic (Död)
200-88 702 rauchsilber (Brunnen)
200-83 737 classicweiss (Död)
300TD-81 (Såld)
250D-91 (Såld)
240-85 737 classicweiss *Dreams did not com true* (Död)
300TD-77 737 classicweiss This time were smokin it
230E-82 876 cypress green metallic (Död)
200-88 702 rauchsilber (Brunnen)
200-83 737 classicweiss (Död)
300TD-81 (Såld)
250D-91 (Såld)
240-85 737 classicweiss *Dreams did not com true* (Död)
300TD-77 737 classicweiss This time were smokin it
Vet du om den satt där orginal? Va jag har hört satt den bara orginal i 300D-85... Kan även tänka mig att den var orginal i 280 w123... Du har inte en extra träpanel liggandes?
240D-81 735 astral silver metallic (Glömmer dig aldrig)
230E-82 876 cypress green metallic (Död)
200-88 702 rauchsilber (Brunnen)
200-83 737 classicweiss (Död)
300TD-81 (Såld)
250D-91 (Såld)
240-85 737 classicweiss *Dreams did not com true* (Död)
300TD-77 737 classicweiss This time were smokin it
230E-82 876 cypress green metallic (Död)
200-88 702 rauchsilber (Brunnen)
200-83 737 classicweiss (Död)
300TD-81 (Såld)
250D-91 (Såld)
240-85 737 classicweiss *Dreams did not com true* (Död)
300TD-77 737 classicweiss This time were smokin it
Aruzo wrote:Vet du om den satt där orginal? Va jag har hört satt den bara orginal i 300D-85... Kan även tänka mig att den var orginal i 280 w123... Du har inte en extra träpanel liggandes?
de satt dära orginal vi köpte bilen 90 om jag inte mins fel har då alltid suttit dära.. gubben innan tror jag då inte har bytt,, nej dom sitter i bilen :)
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Samma sommar som jag fick bilen, så gjordes det en hel del, kommer säkert glömma en del, men tar det ja kommer ihåg .
Nya bilstein stötdämpare inköptes på mercedes å monterades runt om, de som satt bak var nå pirat och var som cykelpumpar .
Däremot fram var originaldämparna, som det igentligen inte var nåt fel på, så de sparades och fick faktiskt sålt dem senare
Ungefär samtidigt fivk jag för mig att bilen skulle sänkas, körde ändå med originalplåtfälgar första sommaren, och samma sak med vinterdäcken första vintern och navkaplsar till dem.
En 40mm sänkningssats inhandlades och visst blev man nöjd med stuket på bilen, men ganska snart insåg att jag att den var på tok för låg bak, den hade ju börjat se så risig ut i mina ögon dessutom pga. detta
Körde ändå sänkt runt om hela vintern, men sen på våren sattes originalfjädrarna tillbaka till bakändan. Fram är däremot orörd sen jag satte dit sänkningsfjädrarna där. Tycker det ser "standard" ut med den höjden ut fram, och tänker inte på att den är just sänkt vare sig jag ser på bilen eller när jag kör. Resonerar som så, att om det börjar ta i nånstans pga. nån sänkning så kan ja inte ha det så, bilen ska kunna användas i alla lägen, annars kan de bli pinsamnt elle nå sånt
Med sänkfjädrarna bak så tog det i ibland i avgasröret om man körde in över garagetröskeln med folk sittandes där bak. Kändes inte bra.
Så som sagt originalfjädrarna sattes dit (utbytta progressiva fjädrar som farsan köpt tidigare å bytt till) men då blev den för hög bak jämtemot fronten . Så ner med skiten igen, kapade bort ett halvt varv på fjädrarna bak, och sen dess har fjädrarna varit orörda även bak till nu. Dock har jag haft ned dem ytterligare nån gång och bytt till nya gummimellanlägg (Likadana som de som satt) pga. att de hade blivit vridna å dana och att jag upplevde att nån fjäder kunde skrapa i ibland.
Men nu är fjäderhöjden som jag vill ha den, bilen smått lutande framåt.
Som tur är har man en bekant som har mb´s original fjäderverktyg hemma som man får låna när man vill
Lite bilder:
(Tyvärr inte mina fjädrar på bilden, saknar kort på dem, men likadan sänkningsfjäder som en polare har på bilden iaf)
Mirakelverktyget.
Hade inga bättre bilder än dessa två, där man kanske kan se hur det såg ut med sänkfjädrar bak.
Där hade jag även fått på kromade listerna under baklysena, (och utbytta glas bak som var omålade å i dugligt skick) kromade luftintagsgaller, Målat svart i framlysena, grillen målad även den svart, tre extraljus monterade på ett mindre bra ställe (för långt ned) som gjorde att de var svåra att staga så de skulle va var blickstilla om man körde på knottrig väg
Samma höst/vinter, så fick jag tag på mina dåvarande "drömfälgar"
BBS RS splitt 3-delade. 7x16" ET35 (igentligen till w124).
Här en bild på hur de såg ut när jag köpte dem, dock var de sämre än de ser ut där, en hel del klarlacksläpp tyvärr.
Det visade sig att tre avdem behövdes svetsas på insidan pga. några små sprickor som fanns. Det lämnades till Westboms mekaniska i Gammelstad.
Enligt dem var de svårt att svetsa dessa fälgar då de innehöll mycket magnesium, men jag tyckte de skulle ge det en chans. Det gick bra tydligen för det håller då än idag Fälgarna var ganska billiga, men svetsningen/riktning/balansering blev dyrare än vad inköpet var
Sen passade ju inte guldfärgen på ekrarna tyckte jag, så jag lackade om dem med auto-k´s titansilver + fälgklarlack. Färgen håller sig felfri än idag, ovanligt tålig för att vara sån "hemmasprayad" färg. kan bara rekommendera den färgen!
innan målandet hade alla titanskruvar tagits bort (34st/fälg) tänken var att ta isär fälgbanorna, men den idén övergavs då de skulle värmas m.m för att få isär dem, hade även en tanke att om man haft isär dem kanske de börjar läka luft elle nå skit så de fick va.
Innan målandet av ekrarna polerades den yttre fälgbanan högblank. (vilken var en hel historia i sig)
Täckplåt över navet:
"Centrumbulten" , där valde jag att plocka bort märket där det stod "bbs" på och ersatte det med ett hemmagjort centrum i polérat rostfritt stål istället. Dock var det ju stenhårt, så att såga ut ett runt centrum var bara å glömma. Som tur var fanns det shysst folk på björknässkolan i Boden, så där fixade de centrumen åt mig med en nibbler som stansade ut dem.
Måååånga skruvar som skulle poléras:
Så det färdiga resultatet, våren -04, däck: 205/55-16 runt om.
Körde utan spacers vare sig fram eller bak hela den sommaren.
Stereon ville jag uppgradera lite smått. En ny clarion DXZ838rmp mp3, (tyckte den såg snygg ut med kromet å aluminiumfronten ) inhandlades samt nya fronhögtalare, clarion modellampassat system 2-vägare för att passa under gallren på instrumentbrädan. I hatthyllan blev de nå 6,5" clarion. Inget dunkadunkasystem precis Men det låter då och duger då för mitt bruk.
Sen de kromade luftintagsgallren ville jag göra nåt åt så småningom.
Det är ju inte de "äkta" kromade gallren, sånna är jag på jakt efter, men det verkar svårt å hitta några i nyskick i vettigt pris tyvärr.
Dessa galler fick jag gratis så de får då duga så länge.
Men iaf, så var de ju kromade överallt, vilket jag kom underfund med så småningom att det inte var så lyckat, så väck med dem och sen några timmar senare efter mycket pillande med penseln så var "nätet" svart som de ska va
Före:
Efter målning:
Så blev de grillens tur å få sig en omgång.
Fick för mig att göra mig en "avantgard"grill till kärran. Sagt å gjort. Nya original W123 kromade ribbor (inte kromade igentligen utan polérad alumium är matrialet) köptes, en i mitten å 14 st längsgående ribbor.
Kapades i rätta längder. Grillens plast var ju redan svart sen tidigare modifikation, men nu skulle det alltså göras hållare för det extra grillkromet. Använde mig av 1mm gängas mässingstång (farsan hade kvar detta efter nåt instrumentbygge) som jag gängade in i grillens plast på några ställen. sen gjorde jag plastmuttrar som gängades på och som justerades så kromet kom på rätt plats. Mycket pillerjobb
Men denna konstruktion har faktiskt funkar klanderfritt, och själva hållarna är osynliga, så man skjuter på kromribborna från sidan över plastmuttrarna.
MrMeduza har gjort likadant med sin grill nu på senare tid
Blev fin lyster med nya kromribbor som var oblästrade av tidens tand
I våras, (2005) så fivk jag för mig att den svarta färgen i grillen och framlysena var lite väl dominerande, så jag skaffade färg i samma kulör som på sparklådorna och i kofferten, gråaktig kulör alltså.
Så grillen plockades isär igen och målades.
(Längre upp på bilden till höger ligger en svart järnbit som numera sitter på insidan av grillen och används till stagningen av extraljusen)
"Grå"målad och ihopsatt grill:
Monterad på bilen: (även gråmålat i framlysena + röktonade framblinkers å annan sorts stötfångare fram)
Nya bilstein stötdämpare inköptes på mercedes å monterades runt om, de som satt bak var nå pirat och var som cykelpumpar .
Däremot fram var originaldämparna, som det igentligen inte var nåt fel på, så de sparades och fick faktiskt sålt dem senare
Ungefär samtidigt fivk jag för mig att bilen skulle sänkas, körde ändå med originalplåtfälgar första sommaren, och samma sak med vinterdäcken första vintern och navkaplsar till dem.
En 40mm sänkningssats inhandlades och visst blev man nöjd med stuket på bilen, men ganska snart insåg att jag att den var på tok för låg bak, den hade ju börjat se så risig ut i mina ögon dessutom pga. detta
Körde ändå sänkt runt om hela vintern, men sen på våren sattes originalfjädrarna tillbaka till bakändan. Fram är däremot orörd sen jag satte dit sänkningsfjädrarna där. Tycker det ser "standard" ut med den höjden ut fram, och tänker inte på att den är just sänkt vare sig jag ser på bilen eller när jag kör. Resonerar som så, att om det börjar ta i nånstans pga. nån sänkning så kan ja inte ha det så, bilen ska kunna användas i alla lägen, annars kan de bli pinsamnt elle nå sånt
Med sänkfjädrarna bak så tog det i ibland i avgasröret om man körde in över garagetröskeln med folk sittandes där bak. Kändes inte bra.
Så som sagt originalfjädrarna sattes dit (utbytta progressiva fjädrar som farsan köpt tidigare å bytt till) men då blev den för hög bak jämtemot fronten . Så ner med skiten igen, kapade bort ett halvt varv på fjädrarna bak, och sen dess har fjädrarna varit orörda även bak till nu. Dock har jag haft ned dem ytterligare nån gång och bytt till nya gummimellanlägg (Likadana som de som satt) pga. att de hade blivit vridna å dana och att jag upplevde att nån fjäder kunde skrapa i ibland.
Men nu är fjäderhöjden som jag vill ha den, bilen smått lutande framåt.
Som tur är har man en bekant som har mb´s original fjäderverktyg hemma som man får låna när man vill
Lite bilder:
(Tyvärr inte mina fjädrar på bilden, saknar kort på dem, men likadan sänkningsfjäder som en polare har på bilden iaf)
Mirakelverktyget.
Hade inga bättre bilder än dessa två, där man kanske kan se hur det såg ut med sänkfjädrar bak.
Där hade jag även fått på kromade listerna under baklysena, (och utbytta glas bak som var omålade å i dugligt skick) kromade luftintagsgaller, Målat svart i framlysena, grillen målad även den svart, tre extraljus monterade på ett mindre bra ställe (för långt ned) som gjorde att de var svåra att staga så de skulle va var blickstilla om man körde på knottrig väg
Samma höst/vinter, så fick jag tag på mina dåvarande "drömfälgar"
BBS RS splitt 3-delade. 7x16" ET35 (igentligen till w124).
Här en bild på hur de såg ut när jag köpte dem, dock var de sämre än de ser ut där, en hel del klarlacksläpp tyvärr.
Det visade sig att tre avdem behövdes svetsas på insidan pga. några små sprickor som fanns. Det lämnades till Westboms mekaniska i Gammelstad.
Enligt dem var de svårt att svetsa dessa fälgar då de innehöll mycket magnesium, men jag tyckte de skulle ge det en chans. Det gick bra tydligen för det håller då än idag Fälgarna var ganska billiga, men svetsningen/riktning/balansering blev dyrare än vad inköpet var
Sen passade ju inte guldfärgen på ekrarna tyckte jag, så jag lackade om dem med auto-k´s titansilver + fälgklarlack. Färgen håller sig felfri än idag, ovanligt tålig för att vara sån "hemmasprayad" färg. kan bara rekommendera den färgen!
innan målandet hade alla titanskruvar tagits bort (34st/fälg) tänken var att ta isär fälgbanorna, men den idén övergavs då de skulle värmas m.m för att få isär dem, hade även en tanke att om man haft isär dem kanske de börjar läka luft elle nå skit så de fick va.
Innan målandet av ekrarna polerades den yttre fälgbanan högblank. (vilken var en hel historia i sig)
Täckplåt över navet:
"Centrumbulten" , där valde jag att plocka bort märket där det stod "bbs" på och ersatte det med ett hemmagjort centrum i polérat rostfritt stål istället. Dock var det ju stenhårt, så att såga ut ett runt centrum var bara å glömma. Som tur var fanns det shysst folk på björknässkolan i Boden, så där fixade de centrumen åt mig med en nibbler som stansade ut dem.
Måååånga skruvar som skulle poléras:
Så det färdiga resultatet, våren -04, däck: 205/55-16 runt om.
Körde utan spacers vare sig fram eller bak hela den sommaren.
Stereon ville jag uppgradera lite smått. En ny clarion DXZ838rmp mp3, (tyckte den såg snygg ut med kromet å aluminiumfronten ) inhandlades samt nya fronhögtalare, clarion modellampassat system 2-vägare för att passa under gallren på instrumentbrädan. I hatthyllan blev de nå 6,5" clarion. Inget dunkadunkasystem precis Men det låter då och duger då för mitt bruk.
Sen de kromade luftintagsgallren ville jag göra nåt åt så småningom.
Det är ju inte de "äkta" kromade gallren, sånna är jag på jakt efter, men det verkar svårt å hitta några i nyskick i vettigt pris tyvärr.
Dessa galler fick jag gratis så de får då duga så länge.
Men iaf, så var de ju kromade överallt, vilket jag kom underfund med så småningom att det inte var så lyckat, så väck med dem och sen några timmar senare efter mycket pillande med penseln så var "nätet" svart som de ska va
Före:
Efter målning:
Så blev de grillens tur å få sig en omgång.
Fick för mig att göra mig en "avantgard"grill till kärran. Sagt å gjort. Nya original W123 kromade ribbor (inte kromade igentligen utan polérad alumium är matrialet) köptes, en i mitten å 14 st längsgående ribbor.
Kapades i rätta längder. Grillens plast var ju redan svart sen tidigare modifikation, men nu skulle det alltså göras hållare för det extra grillkromet. Använde mig av 1mm gängas mässingstång (farsan hade kvar detta efter nåt instrumentbygge) som jag gängade in i grillens plast på några ställen. sen gjorde jag plastmuttrar som gängades på och som justerades så kromet kom på rätt plats. Mycket pillerjobb
Men denna konstruktion har faktiskt funkar klanderfritt, och själva hållarna är osynliga, så man skjuter på kromribborna från sidan över plastmuttrarna.
MrMeduza har gjort likadant med sin grill nu på senare tid
Blev fin lyster med nya kromribbor som var oblästrade av tidens tand
I våras, (2005) så fivk jag för mig att den svarta färgen i grillen och framlysena var lite väl dominerande, så jag skaffade färg i samma kulör som på sparklådorna och i kofferten, gråaktig kulör alltså.
Så grillen plockades isär igen och målades.
(Längre upp på bilden till höger ligger en svart järnbit som numera sitter på insidan av grillen och används till stagningen av extraljusen)
"Grå"målad och ihopsatt grill:
Monterad på bilen: (även gråmålat i framlysena + röktonade framblinkers å annan sorts stötfångare fram)
Last edited by Onkel-Benz on Thu 27 Oct, 2005 22:39, edited 11 times in total.
- W123-Hasse
- Hedersmedlem
- Posts: 1935
- Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
- Location: Dalarna Säter
- Contact:
Verkligen kul att läsa eldsjälars hårda arbete för att skapa en perfekt bil den där 123an fick jag se IRL i Söderhamn nån gång i början av augusti och jag har aldrig sett maken på finare bil med 20 år på nacken
Bra jobbat Onkel och jag ser fram emot fortsättningen
Bra jobbat Onkel och jag ser fram emot fortsättningen
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Tänk om en annan hade sånt tålamod med pilljobb!
240D-81 735 astral silver metallic (Glömmer dig aldrig)
230E-82 876 cypress green metallic (Död)
200-88 702 rauchsilber (Brunnen)
200-83 737 classicweiss (Död)
300TD-81 (Såld)
250D-91 (Såld)
240-85 737 classicweiss *Dreams did not com true* (Död)
300TD-77 737 classicweiss This time were smokin it
230E-82 876 cypress green metallic (Död)
200-88 702 rauchsilber (Brunnen)
200-83 737 classicweiss (Död)
300TD-81 (Såld)
250D-91 (Såld)
240-85 737 classicweiss *Dreams did not com true* (Död)
300TD-77 737 classicweiss This time were smokin it
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
Så var det dags för stötfångarna. Hade ett tag, kanske ett år, varit lite småsugen på att skaffa helkromade stötfångare (även krom runt hörnen på bilen) som satt på 280E och coupérna original. Men de verkade svåra att få tag på. Men så råkade jag se på blocket en snubbe som skulle sälja bla. sånna.
Det blev köp, han skickade upp grejjorna från värmland + en träratt jag köpte. Fick grejjorna mycket billigt .
Så här såg bilen ut med originalstötfångarna och som de flesta w123:or brukar se ut på stötfångarsidan:
Närbild på den svarta "gummimuffen" som skulle bort:
Började riva härligheten:
De "nya" stötfångardelarna tvättade:
Sen för att få fast framfångaren, så krävdes det andra hållare som höjj fast hörnen på fångaren och gummit mot karossen skulle också vara annorlunda. Det hade jag ingen aning om när jag började och några sånna grejjor fick jag inte med av han jag köpt fångarna av.
Men de fanns att köpa nya på mercedes, så så blev det:
Passade på att fixa lite andra grejjor samtidigt, laga lite rost å ta bort motorvärmarfästet m.m
Närbild på framfångaren monterad:
Bak monterad:
Från sidan med "ny"fångarna:
Blev väldigt nöjd med resultatet, ett lyft för helhetsintrycket och ett kanske elegantare utseende.
För typ två år sen så provade jag att klarlacka baklysena för att få en fräschare look. Resultatet blev helt klart godkänt. Lackade med vanlig sprayburk efter ytan mattats ned lätt och rengjorts.
Håller sig faktiskt lika bra än idag!
Klarlackat baklyse:
En mindre lyckad detalj som provades var att klistra på vita stripes på baklysena längsgående som synes på bilden. Det fick väl sitta där 1-2 dar innan jag kom underfund med att det såg ju inte alls bra ut.
En del trädetaljer har hunnits med att göras. Först ut var att tillverka en växelspaksknopp i trä.
Farsan har sitt lilla snickeri hemma så där finns maskiner som svarv å sånt som är en fördel när man ska ge sig på å tillverka sånt här skulle jag tro.
Farsan plockade fram nån flammig björkrot (har jag för mig) som sen svarvades efter tycke å smak. Fick en hel del hjälp av farsan till å göra detta
Tidigare hade jag gjort en liknande växelspaksknopp, men den sprack tyvärr efter lite för hårt växlande .
Orsaken var att den var direkt gängad på växellådan.
Men i den nya knoppen limmade jag i en järnhylsa som togs från en slaktdad originalspak. Så nu funkar det fint .
Träet slipades, torrt, sen blöttes den ned för att sen slipas igen. sen oljas, shellackas, betsas till den "kulör" man ville ha och sen lackades den med nån blank lack med pensel.
Resultatet:
Lite senare tillverkades en knopp till handtaget där man lossar p-bromsen. Tog bort den svarta plastknoppen som satt där original och en likadan fast i trä svarvades och fixades på samma sätt som växelspaken.
Samma procedur med fönstervevarna (4st, runt om) där det original är svart plast där det idag är trä. en liten svårighet var att få träknoppen lagrad å lätt snurrande när man vavade men det löste sig.
Likaså gjordes "dörrpinnar" (4st, runt om) i trä istället för de svarta i plast som satt där:
Ett trähandtag till "friskluftsjoxxet" gjordes också, men idag har jag stoppat dit originalet i svart plast, då det är svart plast på öppnaren till handsfacket som sitter på samma linje och det skar sig lite när bara ena var i trä.
Förra sommaren renoverades ratten (i samma veva som stötfångarna byttes).
En luisi, lite större än de flesta trärattar, men ändå i minsta laget känner jag nu idag.
Den slipades ned, betsades och lackades med en spraylack.
Här höll jag på att skrapa bort det sista av den gamla lacken som fanns kvar, I bakgrunden stötfångarna som linoljades på insidan och låg och torkade å gottade till sig lite i solen
Och här var det maskering på G:
Betsad:
Klar och monterad:
Hösten -04 så såg bilen ut såhär ett kort tag med 14" navkapslar. Funkade ganska fint ändå tycker jag nu i efterhand då de matchar stötfångarna ganska bra.
Men de satt inte på länge, innan jag fick för mig å skaffa 14" barockfälgar istället.
Inge vidare skick när de köptes som synes:
Slipade ned dem, inte så väldigt seriöst, och lackade dem med auto-k´s "kristallsilver". Vinterdäcken skiftades över till dessa fälgar då:
Monterade: (observera kontrasten mellan en rätt så insaltad bil respektive nylackade fälgar )
Nytvättad: (även nya x-ljus monterade lite högre upp denna gång)
Det blev köp, han skickade upp grejjorna från värmland + en träratt jag köpte. Fick grejjorna mycket billigt .
Så här såg bilen ut med originalstötfångarna och som de flesta w123:or brukar se ut på stötfångarsidan:
Närbild på den svarta "gummimuffen" som skulle bort:
Började riva härligheten:
De "nya" stötfångardelarna tvättade:
Sen för att få fast framfångaren, så krävdes det andra hållare som höjj fast hörnen på fångaren och gummit mot karossen skulle också vara annorlunda. Det hade jag ingen aning om när jag började och några sånna grejjor fick jag inte med av han jag köpt fångarna av.
Men de fanns att köpa nya på mercedes, så så blev det:
Passade på att fixa lite andra grejjor samtidigt, laga lite rost å ta bort motorvärmarfästet m.m
Närbild på framfångaren monterad:
Bak monterad:
Från sidan med "ny"fångarna:
Blev väldigt nöjd med resultatet, ett lyft för helhetsintrycket och ett kanske elegantare utseende.
För typ två år sen så provade jag att klarlacka baklysena för att få en fräschare look. Resultatet blev helt klart godkänt. Lackade med vanlig sprayburk efter ytan mattats ned lätt och rengjorts.
Håller sig faktiskt lika bra än idag!
Klarlackat baklyse:
En mindre lyckad detalj som provades var att klistra på vita stripes på baklysena längsgående som synes på bilden. Det fick väl sitta där 1-2 dar innan jag kom underfund med att det såg ju inte alls bra ut.
En del trädetaljer har hunnits med att göras. Först ut var att tillverka en växelspaksknopp i trä.
Farsan har sitt lilla snickeri hemma så där finns maskiner som svarv å sånt som är en fördel när man ska ge sig på å tillverka sånt här skulle jag tro.
Farsan plockade fram nån flammig björkrot (har jag för mig) som sen svarvades efter tycke å smak. Fick en hel del hjälp av farsan till å göra detta
Tidigare hade jag gjort en liknande växelspaksknopp, men den sprack tyvärr efter lite för hårt växlande .
Orsaken var att den var direkt gängad på växellådan.
Men i den nya knoppen limmade jag i en järnhylsa som togs från en slaktdad originalspak. Så nu funkar det fint .
Träet slipades, torrt, sen blöttes den ned för att sen slipas igen. sen oljas, shellackas, betsas till den "kulör" man ville ha och sen lackades den med nån blank lack med pensel.
Resultatet:
Lite senare tillverkades en knopp till handtaget där man lossar p-bromsen. Tog bort den svarta plastknoppen som satt där original och en likadan fast i trä svarvades och fixades på samma sätt som växelspaken.
Samma procedur med fönstervevarna (4st, runt om) där det original är svart plast där det idag är trä. en liten svårighet var att få träknoppen lagrad å lätt snurrande när man vavade men det löste sig.
Likaså gjordes "dörrpinnar" (4st, runt om) i trä istället för de svarta i plast som satt där:
Ett trähandtag till "friskluftsjoxxet" gjordes också, men idag har jag stoppat dit originalet i svart plast, då det är svart plast på öppnaren till handsfacket som sitter på samma linje och det skar sig lite när bara ena var i trä.
Förra sommaren renoverades ratten (i samma veva som stötfångarna byttes).
En luisi, lite större än de flesta trärattar, men ändå i minsta laget känner jag nu idag.
Den slipades ned, betsades och lackades med en spraylack.
Här höll jag på att skrapa bort det sista av den gamla lacken som fanns kvar, I bakgrunden stötfångarna som linoljades på insidan och låg och torkade å gottade till sig lite i solen
Och här var det maskering på G:
Betsad:
Klar och monterad:
Hösten -04 så såg bilen ut såhär ett kort tag med 14" navkapslar. Funkade ganska fint ändå tycker jag nu i efterhand då de matchar stötfångarna ganska bra.
Men de satt inte på länge, innan jag fick för mig å skaffa 14" barockfälgar istället.
Inge vidare skick när de köptes som synes:
Slipade ned dem, inte så väldigt seriöst, och lackade dem med auto-k´s "kristallsilver". Vinterdäcken skiftades över till dessa fälgar då:
Monterade: (observera kontrasten mellan en rätt så insaltad bil respektive nylackade fälgar )
Nytvättad: (även nya x-ljus monterade lite högre upp denna gång)
Last edited by Onkel-Benz on Sat 29 Oct, 2005 20:16, edited 2 times in total.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests