The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Ja huvaligen... nu är hon uppallad på 2 pallbockar i länkarmarna, med motorn fastbultad i kuddarna och lådan, fick ihop motor och låda bekymmersfritt men man har fått sanera sig på 78 kilo grus o helsike igen men framåt går det måste fixa några nya bultar till avgasflänsarna...
måste också fixa 1 ny spridare också, då en gammal har kastat in sin handduk
som sagt detta går framåt, inte bakåt
måste också fixa 1 ny spridare också, då en gammal har kastat in sin handduk
som sagt detta går framåt, inte bakåt
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
SÅja nu e bara bukskyddet kvar, allt undertill är fastsatt annars..... inte så mkt kvar i motorrummet heller innnan provstart kan ske (kylare, fläkt, kylarvatten och olja), men saknar en spridare än (köps imorrn)
Har även lite trubbel med vakuumsystemet.... vet inte hur det ska kopplas men resten har jag kläm på
Har även lite trubbel med vakuumsystemet.... vet inte hur det ska kopplas men resten har jag kläm på
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
inte mkt gjort idag ska hämta Vakuumscheman hos mercedes imorgon+lite småpill som t.ex den saknade spridaren, sen ska allt kopplas rätt o hon ska spinna igång likt en välmående kissemisse
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
åååååååååhhhhhhhh provstart, fick upp ett fint oljetryck, motorn spann på fint också men läckte olja som ett jäkla såll.... från veven i framkant dessutom
hittade igen det gamla drevet som satt nertill.... skulle klämma en hylsa till oljepumpsdrivningen mellan den och en distans, istället satte jag distansen mot drevet och hylsan därefter o klämde den mellan distans/drev och remhjulet
Tebax på ruta ett.... men det räcker nog om jag lossar från motorkuddarna o hissar motorn... måste bort med oljetråget för att få loss pickupen från ramlageröverfallet och därefter lossa alla kringaggregat osv osv.... jobb jobb o ännu mer jobb....
ibland e man klantigare än f-n själv.....
hittade igen det gamla drevet som satt nertill.... skulle klämma en hylsa till oljepumpsdrivningen mellan den och en distans, istället satte jag distansen mot drevet och hylsan därefter o klämde den mellan distans/drev och remhjulet
Tebax på ruta ett.... men det räcker nog om jag lossar från motorkuddarna o hissar motorn... måste bort med oljetråget för att få loss pickupen från ramlageröverfallet och därefter lossa alla kringaggregat osv osv.... jobb jobb o ännu mer jobb....
ibland e man klantigare än f-n själv.....
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
nåja, det har du rätt i
men nu har jag iaf rivit bort alla kringaggregat, håller på för fullt med att plocka bort oljetråget för att få loss bröstkåpan som f.ö e helt lösskruvad (oljepickupen sitter skruvad på 2:ans ramlager samt i kåpan... måste hissa motorn och lådan så att de tar i torpedväggen för att kunna bända ut tråget...
sen ska det förhoppningsvis bli rätt
men nu har jag iaf rivit bort alla kringaggregat, håller på för fullt med att plocka bort oljetråget för att få loss bröstkåpan som f.ö e helt lösskruvad (oljepickupen sitter skruvad på 2:ans ramlager samt i kåpan... måste hissa motorn och lådan så att de tar i torpedväggen för att kunna bända ut tråget...
sen ska det förhoppningsvis bli rätt
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Såja, en Dagsfärsk (helskumt exponerad) bild med W123-hasses vinge (som han inte har fått än) på skuffluckan...
Det var ju en del bekymmer med vakuumet till lådan, men detta löstes efter ett besök hos den lokale skrotaren...
Det som monterats annars i vinter är Träratt modell för liten (funderar på att kränga iväg den o skaffa en annan som e lite större i diameter), gråa blinkers som chris fixat fram åt mig (Tack för hjälpen Chris), positionsljusen från W210 för att få halogenljusen men pga lampornas effekt på 6 watt istället för 5 watt så bråkar glödtrådvakten med mig.... lite småsurt... hur ska man lösa det??
O inte att förglömma..... de eländiga lykttorkarmotorerna är numer ett minne blott, ty dom ligger söndermalda i botten på en gammal sopsäck
Det som komma skall är beställning utav tunnaste gummiläggen samt montera 30/30-satsen (borde ge en sänkning på ungefär 40/35?)
Det var ju en del bekymmer med vakuumet till lådan, men detta löstes efter ett besök hos den lokale skrotaren...
Det som monterats annars i vinter är Träratt modell för liten (funderar på att kränga iväg den o skaffa en annan som e lite större i diameter), gråa blinkers som chris fixat fram åt mig (Tack för hjälpen Chris), positionsljusen från W210 för att få halogenljusen men pga lampornas effekt på 6 watt istället för 5 watt så bråkar glödtrådvakten med mig.... lite småsurt... hur ska man lösa det??
O inte att förglömma..... de eländiga lykttorkarmotorerna är numer ett minne blott, ty dom ligger söndermalda i botten på en gammal sopsäck
Det som komma skall är beställning utav tunnaste gummiläggen samt montera 30/30-satsen (borde ge en sänkning på ungefär 40/35?)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Nya 8mm gummimellanlägg beställda till fjädrarna, kommer på måndag.
Innan fjädrarna monteras ska man skala av lite mer material så att det blir ungefär 4 mm kvar fram, bak låter jag nog bli att skala bort då gummit är koniskt där
F.ö lade jag på ett vaxlager igår, dessförinnan satte jag dit nya bokstäver/siffror på skuffluckan ihopknåpat av 1 st E50 och 1 st C32-emblem (lösa tecken) bild utlovas i kväll
Innan fjädrarna monteras ska man skala av lite mer material så att det blir ungefär 4 mm kvar fram, bak låter jag nog bli att skala bort då gummit är koniskt där
F.ö lade jag på ett vaxlager igår, dessförinnan satte jag dit nya bokstäver/siffror på skuffluckan ihopknåpat av 1 st E50 och 1 st C32-emblem (lösa tecken) bild utlovas i kväll
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Update: Nu är kärran omsänkt fram, tycker detta blev mycket bättre, inga skärmkantsskrap längre.. Kan nog gå upp en däcksdimension till nu. hehe
Brydde mig inte om att byta i bak då chassit kändes lika bra som innan efter vägarna, inget kräng eller sånt mao, kan nog härledas till att framfjädrarna är aningens mjukare än de som satt där innan. De gummin som används fram är 8 mm, tror jag kan gå upp till 13 mm fram och sätta tunnaste gummina bak tillsammans med de andra fjädrarna som följde med i satsen
Brydde mig inte om att byta i bak då chassit kändes lika bra som innan efter vägarna, inget kräng eller sånt mao, kan nog härledas till att framfjädrarna är aningens mjukare än de som satt där innan. De gummin som används fram är 8 mm, tror jag kan gå upp till 13 mm fram och sätta tunnaste gummina bak tillsammans med de andra fjädrarna som följde med i satsen
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Plockade loss bakbromsarna för att kolla över parkeringsbromsen eftersom den tog dåligt, slutade med att jag inhandlade helt nya bakbromsar och motionerade upp oken...
Skivorna var helt upprostade på baksidan, sen hade slitageytorna på beläggen släppt från metallen
P-bromsen f.ö var inte fräsch heller, en bromssköld sönderrostad så det fanns inget att fästa hållfjädrar i, beställde nya sköldar dit bak som ska bytas imorrn o sen dit med en snorfräsch P-broms-sats!! sen är kärran tiptop i bromsväg (nåja skulle ha bytt bromsvätskan också men det blir en senare prioritering
En bättre begagnad generator från skroten fick sig ett nytt hem också. Ska ta o lämna in den gamla på renovering, sen ska den åka fast igen. Den beggade från skroten ska kort därefter också in på renovering (tanke: försäljning eller som "gott o ha")
Skivorna var helt upprostade på baksidan, sen hade slitageytorna på beläggen släppt från metallen
P-bromsen f.ö var inte fräsch heller, en bromssköld sönderrostad så det fanns inget att fästa hållfjädrar i, beställde nya sköldar dit bak som ska bytas imorrn o sen dit med en snorfräsch P-broms-sats!! sen är kärran tiptop i bromsväg (nåja skulle ha bytt bromsvätskan också men det blir en senare prioritering
En bättre begagnad generator från skroten fick sig ett nytt hem också. Ska ta o lämna in den gamla på renovering, sen ska den åka fast igen. Den beggade från skroten ska kort därefter också in på renovering (tanke: försäljning eller som "gott o ha")
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Jonas_W124
- Hedersmedlem
- Posts: 1611
- Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
- Location: Forsbacka-Gävleborg
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Jonas_W124 wrote:Har läst igenom alla 5 sidor nu Mycket intressant läsning. Går motorn bra nu då förresten?
Jäjjemensan, hon spinner som en välmående kisse nu, går ju tokbra Lite mer power än före renoveringen (och det är ju förståeligt )
Har hunnit bränna ca 30 mil och 5 liter olja nu (hehe 1 oljebyte är dom fem litrerna, böt den smörjan igår, första satsen ska man tydligen inte köra så långt på enligt verkstan jag lämna motorn till)
Besiktning på onsdag, de vore väl f-n om dom skulle börja gnälla nu de första dom gjorde...
F.ö Så jobbar farsan ihop med en kille som kan byta släpringar på generatorer galant, ska lämna dit generatorn så får han fixa det, men jag måste riva isär den själv
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Liten update: Har nu inhandlat en Pajjamer DEH-P77MP (tack jojjet för affären) istället för kenwooden jag hade tidigare, grymt nöjd över denna maskin... Men måste inhandla nya framhögtalare då den ena är litet spräckt (undrar varför )
Till framhögtalarna har jag spanat på MacAudio 12.2-orna (modellanpassade)
Bak klurar jag fortfarande på Men är relativt säker redan nu..... det är frågan om kosingen bara....
Till framhögtalarna har jag spanat på MacAudio 12.2-orna (modellanpassade)
Bak klurar jag fortfarande på Men är relativt säker redan nu..... det är frågan om kosingen bara....
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
En liten update
(detta har stått relativt stilla ty avsaknaden av jobb har spelat in men nu har man iaf.. ett tillfälligt sådant)
Ska lämna in henne på en ordentlig CO-inställning, ty hon har druckit allt för mycket soppa, konstant över litern per mil (Risk för fuelwash? - Co% ungefär 3.5 nånting)
Det som komma mer skall är att uppdatera litet i ljudväg, byta ut sommarskorna mot några andra en storlek större. Är någon sugen på en uppsättning W210 Avantgarde-fälgar i bra skick med 4-5 mm kvar på däcken(tror jag) får gärna höra av sig uppskattar även förslag på passande fälgar i spektrat 16-17 tum
Måste även byta en framskärm då den befintliga börjat rosta kopiöst runt skärmkanten (misshandlad av ett däck)
(detta har stått relativt stilla ty avsaknaden av jobb har spelat in men nu har man iaf.. ett tillfälligt sådant)
Ska lämna in henne på en ordentlig CO-inställning, ty hon har druckit allt för mycket soppa, konstant över litern per mil (Risk för fuelwash? - Co% ungefär 3.5 nånting)
Det som komma mer skall är att uppdatera litet i ljudväg, byta ut sommarskorna mot några andra en storlek större. Är någon sugen på en uppsättning W210 Avantgarde-fälgar i bra skick med 4-5 mm kvar på däcken(tror jag) får gärna höra av sig uppskattar även förslag på passande fälgar i spektrat 16-17 tum
Måste även byta en framskärm då den befintliga börjat rosta kopiöst runt skärmkanten (misshandlad av ett däck)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 81 guests