The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 20/9 s.23. Besiktning gjord!
Grattis!
Tyvärr har jag ingen av mina 124:or kvar. Bilar att sakna.
Tyvärr har jag ingen av mina 124:or kvar. Bilar att sakna.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 20/9 s.23. Besiktning gjord!
Tack J.
Det känns väldigt kul att ha henne i trafik igen. Det var länge sen sist.
Det känns väldigt kul att ha henne i trafik igen. Det var länge sen sist.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 20/9 s.23. Besiktning gjord!
Summa summarum so far efter strax över 20 år och 20.000 mil i familjen.
Det har bjudits på många medgångar men även motgångar. Motgångarna har varit få men remarkabla. Även så med medgångarna.
Motgångar:
Blivit påkörd
Knäckt oljetråg
Fel ihopsatt oljepumpsdrivning vid motorrenovering vilket resulterade i massiv oljeläcka.
Rost
Medgångar=Måååånga
Bl.a Driftsäkerhet och pålitlighet
Körglädje
Många felfria besiktningar
Beröm för skick mm.
Hon har varit, och kommer fortsätta att bli älskad framöver vilket kvittobunten påvisar historiskt sett. Men varför hamnade hon i malpåse för sex år sedan? Ptjaa... Det kan jag själv inte svara på helt säkert. Men en av orsakerna var troligen att jag gick och köpte mig en BMW. Var sugen på ngt nyare. Det var lite saker som började kärva ihop i samma veva. Men hela tiden har bortställningen gnagt mig i bakhuvudet, och frågan "varför?" har slagit mig hårt mer än en gång.
Så förra året körde jag ner med henne till jobbet och började rusta, sakta men säkert försvann de trasiga felen ett efter ett. Först nu har de akuta problemen åtgärdats så att trafiksäkerheten inte bekymrar någon.
Kvar återstår de kosmetiska sakerna. Lite rostfläckar som biter sig fast här och var. Då jag håller på med omfattande husrenovering för tillfället går det mesta av ekonomin, tiden och energin dit.
Kommer dock att ställa undan henne under de kallaste månaderna då jag inte längre har dugliga vinterdäck att klämma dit, men bäst är ju att slippa undan salt och elände.
Det har bjudits på många medgångar men även motgångar. Motgångarna har varit få men remarkabla. Även så med medgångarna.
Motgångar:
Blivit påkörd
Knäckt oljetråg
Fel ihopsatt oljepumpsdrivning vid motorrenovering vilket resulterade i massiv oljeläcka.
Rost
Medgångar=Måååånga
Bl.a Driftsäkerhet och pålitlighet
Körglädje
Många felfria besiktningar
Beröm för skick mm.
Hon har varit, och kommer fortsätta att bli älskad framöver vilket kvittobunten påvisar historiskt sett. Men varför hamnade hon i malpåse för sex år sedan? Ptjaa... Det kan jag själv inte svara på helt säkert. Men en av orsakerna var troligen att jag gick och köpte mig en BMW. Var sugen på ngt nyare. Det var lite saker som började kärva ihop i samma veva. Men hela tiden har bortställningen gnagt mig i bakhuvudet, och frågan "varför?" har slagit mig hårt mer än en gång.
Så förra året körde jag ner med henne till jobbet och började rusta, sakta men säkert försvann de trasiga felen ett efter ett. Först nu har de akuta problemen åtgärdats så att trafiksäkerheten inte bekymrar någon.
Kvar återstår de kosmetiska sakerna. Lite rostfläckar som biter sig fast här och var. Då jag håller på med omfattande husrenovering för tillfället går det mesta av ekonomin, tiden och energin dit.
Kommer dock att ställa undan henne under de kallaste månaderna då jag inte längre har dugliga vinterdäck att klämma dit, men bäst är ju att slippa undan salt och elände.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 20/9 s.23. Besiktning gjord!
Kul om den kommer igång, har alltid varit svag för 124-coupéerna, för fin modell för att bara stå och skämmas. :)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 20/9 s.23. Besiktning gjord!
Cpt Tuttle wrote:Kul om den kommer igång, har alltid varit svag för 124-coupéerna, för fin modell för att bara stå och skämmas. :)
Jag kör faktiskt runt med hon nu så länge vägarna är åkbara med sommarpuckar, när vintern biter sig fast åker hon in på förvaring, för att sedan få komma ut och sträcka på sig igen när våren gör sig påmind med rena vägar.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 20/9 s.23. Besiktning gjord!
Som en liten julklapp till Bettan så har jag köpt åt henne hela kitet bakvagnsstag samt nya kompletta styrleder fram. I garaget ligger ett bakhjulslager och samlar damm. Tror bägge sköldarna blir bytes också...
Byte blir framåt vårkanten, då jag har möjlighet att köra ner hon på jobbet med sommardäck.
Byte blir framåt vårkanten, då jag har möjlighet att köra ner hon på jobbet med sommardäck.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 21/12 s.24. Kommande åtgärder!
Blir tydligen lite mer grejer som byts också. Råkade beställa 4 nya bromssköldar samt en till hjullagersats bak (hade en sats sen tidigare) från Te-Taxiteile lika bra att göra det ordentligt när man väl håller på
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 21/12 s.24. Kommande åtgärder!
Då ska man bara hitta igen ivern också, har ett hus som kräver all ledig tid pga renovering.
Kört upp henne på billyften på jobbet en andra ggn och återigen duschat varenda bult och mutter till bakvagnsstagen med penetrerande rostlösare.
Kört upp henne på billyften på jobbet en andra ggn och återigen duschat varenda bult och mutter till bakvagnsstagen med penetrerande rostlösare.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 21/12 s.24. Kommande åtgärder!
Sådär då.
Nu sitter det alla nya leder i bakvagn, samt nya hjullager och sköldar, lika bra att passa på medans allting är demonterat.
Ogjort är nya frambromssköldar och en hjulinställning. Men det kommer att bli gjort i slutet på veckan.
Lagren var relativt okomplicerade att byta. Dom gav sig redan vid 10 ton på hydraulpressen, lederna däremot fick demonteras med tigersågen och en bunt vassa metallsågblad.
Nu sitter det alla nya leder i bakvagn, samt nya hjullager och sköldar, lika bra att passa på medans allting är demonterat.
Ogjort är nya frambromssköldar och en hjulinställning. Men det kommer att bli gjort i slutet på veckan.
Lagren var relativt okomplicerade att byta. Dom gav sig redan vid 10 ton på hydraulpressen, lederna däremot fick demonteras med tigersågen och en bunt vassa metallsågblad.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 12/5 s.24. Bakvagns-smek!
En liten provkörning innan hjulinställning på tisdag, för att försäkra mig om att allt sitter där det skall sitta. Det enda var att jag lyckades fucka upp ihopmonteringen av parkeringsbromsen på ena sidan. Men det är bara att riva och göra om
Nya leder i bakvagn gjorde verkligen susen för väghållningen, nu ålar hon inte som en kåt orm efter vägen längre.
Nya leder i bakvagn gjorde verkligen susen för väghållningen, nu ålar hon inte som en kåt orm efter vägen längre.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!
Gav mig på sköldarna fram. De gamla sköldarna behövde man inte lossa bultarna till, var bara att ta i dom litet lätt så var dom lösa Vad vidare blev bränslereturen utbytt till en pipa i rostfritt också, matarledningen bytte jag förra året till rostfritt där också.
Sedan ska jag ge mig på att byta ut värmemattan i förarsitsen pga den gamla är trasig pga ett felplacerat knä av en polare i fyllan för 15 år sedan.
Det närmar sig en sommar med Bettan
Sedan ska jag ge mig på att byta ut värmemattan i förarsitsen pga den gamla är trasig pga ett felplacerat knä av en polare i fyllan för 15 år sedan.
Det närmar sig en sommar med Bettan
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!
Dagens sorti har bestått i att byta styrleder pga de gamla gick inte att rubba för allt smör i småland. Tur jag hade 2 nya, men hin håle vad dom satt fast i konorna. Fick åka på Biltema och köpa "stämgafflar", men tro icket att det hjälpte. Blev nödgad att borra ur de gamla bultarna för att få lös lederna med gaffeln.
Vad vidare passade jag även på att leka sadelmakare. Bytte ut sätesvärmen som en kompis knäade sönder i fyllan och villan för 15 år sedan. Nu blir det varmt om rôva igen.
Vad vidare passade jag även på att leka sadelmakare. Bytte ut sätesvärmen som en kompis knäade sönder i fyllan och villan för 15 år sedan. Nu blir det varmt om rôva igen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!
Det är inte utan att man saknar 124:an när man läser detta!
Har varit 124-lös i drygt 10 år, och Mercedeslös i två...man saknar dem, speciellt när man ser fina 124 och 123.
Har varit 124-lös i drygt 10 år, och Mercedeslös i två...man saknar dem, speciellt när man ser fina 124 och 123.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!
Fotografen wrote:Det är inte utan att man saknar 124:an när man läser detta!
Har varit 124-lös i drygt 10 år, och Mercedeslös i två...man saknar dem, speciellt när man ser fina 124 och 123.
Det måste ju du ordna en lösning på
Jag bestämde mig ju för att få fart på'na igen. Ingenting jag ångrar, mer att jag ångrat bortställningen... Och det slår mig varje gång jag gasar fram, vilka fantastiska vagnar som Mercedes producerade vid den tiden!
Stod vid ett trafikljus inne i stan idag och väntade på grönt. Tanken slog mig, har jag fått motorstopp? Slog av radion, hörde inget, tittade på varvräknarn, jodå den visade 700 rpm, gasade lite, jo då, det rörde på sig
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests