The 230 Coupe - Uppdat. 12/8 -21 s. 25
Posted: Thu 27 Oct, 2005 16:35
Då var det dags för mig att skapa en tråd om Min käresta nämligen coupen.
Detta blir även en tillbakablick från inköpet
Övertogs (eller ja köptes billigt av päronen) i början av sommaren -04
strax efter försäljningen av en BMW. Hade då gått cirka 33000 mil.
Päronen köpte bilen påsken 99. De defekter som fanns då på bilen var
någon rostfläck här och var, vindrutan var sprucken och några andra
smågrejer. Bytte bort en helslut 190E -85:a +en slant emellan för denna,
så lite får man räkna med. Coupen hade då gått ca 27000 mil
Farsan bytte under de första åren stödlager till kardanen, vindruta, hjullager,
avgas och lite annat smått o gott fram till våren -04 (löpande underhåll kort o gott)
Ett par vintrar (02, 03) ställdes den av för att få lite vila och reparationer
men lika bra det . Även lite rostlagning hanns med, samt byte av
framskärmar som var slut båda två på vanliga stället vid framblinkers
Ett par gånger under denna tid hade farsan planer på att sälja men
lyckades avråda den tomten från det Våren -04 blev det tal om att en
av bilarna måste säljas antingen BMW:n eller Coupen. Provannonserade
coupen först men intresset var tämligen svagt med tanke på mätarställningen
lika bra det, satte då ut BMW:n istället. Den såldes på en vecka. (Nu har
vi nått runt till början). Bytte bakvagnsbussningarna i tron om att dom
klonkade. Men det var stötdämparna som levde om....
Bestämde mig för lite bättre stereo än vad som satt där (Gammal alpine-bandare)
Köpte en kenwood med MP3-stöd, som en skänk från ovan
Hann köra till november, då sprang både kylare och motorvärmare...
Dyyrt för en student jaaaa. bytte det ändå. så kom december månad
och en krock med en volvo. F-bolaget hotade med inlösen men farsan fick
dom på bättre tankar turligt nog. Tröskade runt i ett lågflygande felhjuls-
drivet flygplan (Saab) en vecka ungefär.
Januari månad kom jag på att sommardäck behövdes. Jagade rätt på MB
original avantgarde 16" med bra däck som satt toppen på kärran
Mars månad sprack batteriet, grannen hade ett flång nytt i garaget.
Köpte det av han och satte in, nu var det liv i snurran igen, samtidigt
byttes generatorkolen då dessa var på väg att kasta in handduken
Passade på att byta ventilkåpa och tillhörande packning då den gamla såg
risig ut runt april, toppen såg j#$%&a fräsch ut, som ny
Just så mkt mer hände inte med kärran under vår, augusti månad började
jag tycka att det rasslade för mycket ur motorn, från bröstet. Köpte ny
kamkedja och bytte. Upptäckte då att spännaren skurit, hade en
passande som låg på hyllan och "skräpade". Nu äntligen blev hon tyst
MB original faceliftbaklyktor inhandlades i farten och biten mellan bakljusen
sprayades om då den var rostig dessförinnan, en reflexramp
dolde detta...
Numera har hon slagit över på 36000 mil o tuffar på fint
Utrustning
Skinn, ljusgrått, Automat
ABS, Elfönster, Taklucka,
C-lås, larm, Ortopedsäte
Bältesbetjänter mm.
Planerade händelser
Lyfta motor och renovera *FIXAT*
Byta olja i lådan/Renovera lådan?
Fixa några smågrejer i framvagn *FIXAT*
HÖJA fanskapet (på tok för låg nu) *FIXAT*
Litet ljudbygge (vinterprojekt) *i tankarna*
AC-Montering *PÅGÅR*
Filisoferat
Eftermarknadssprut
Något kjolpaket kanske *i tankarna*
Eventuell omlack nästa vinter *FIXAT*
Några andra fälgar? *FIXAT*
Under päronens ägotid (Annonsbild)
Vid "övertagandet"
Krocken
Nya fälgarna tvättade o polerade
Monterade
Lite skillnad mellan gammal och bättre begagnad
Här var det fräscht
De nya bakljusen (Tack för affären AMG), Svarta listen monterad efter korttagning
Möjlig förebild för min kärra i framtiden?
Detta är vad mätaren visade då jag kom hem från stan idag, just inkörd
Detta blir även en tillbakablick från inköpet
Övertogs (eller ja köptes billigt av päronen) i början av sommaren -04
strax efter försäljningen av en BMW. Hade då gått cirka 33000 mil.
Päronen köpte bilen påsken 99. De defekter som fanns då på bilen var
någon rostfläck här och var, vindrutan var sprucken och några andra
smågrejer. Bytte bort en helslut 190E -85:a +en slant emellan för denna,
så lite får man räkna med. Coupen hade då gått ca 27000 mil
Farsan bytte under de första åren stödlager till kardanen, vindruta, hjullager,
avgas och lite annat smått o gott fram till våren -04 (löpande underhåll kort o gott)
Ett par vintrar (02, 03) ställdes den av för att få lite vila och reparationer
men lika bra det . Även lite rostlagning hanns med, samt byte av
framskärmar som var slut båda två på vanliga stället vid framblinkers
Ett par gånger under denna tid hade farsan planer på att sälja men
lyckades avråda den tomten från det Våren -04 blev det tal om att en
av bilarna måste säljas antingen BMW:n eller Coupen. Provannonserade
coupen först men intresset var tämligen svagt med tanke på mätarställningen
lika bra det, satte då ut BMW:n istället. Den såldes på en vecka. (Nu har
vi nått runt till början). Bytte bakvagnsbussningarna i tron om att dom
klonkade. Men det var stötdämparna som levde om....
Bestämde mig för lite bättre stereo än vad som satt där (Gammal alpine-bandare)
Köpte en kenwood med MP3-stöd, som en skänk från ovan
Hann köra till november, då sprang både kylare och motorvärmare...
Dyyrt för en student jaaaa. bytte det ändå. så kom december månad
och en krock med en volvo. F-bolaget hotade med inlösen men farsan fick
dom på bättre tankar turligt nog. Tröskade runt i ett lågflygande felhjuls-
drivet flygplan (Saab) en vecka ungefär.
Januari månad kom jag på att sommardäck behövdes. Jagade rätt på MB
original avantgarde 16" med bra däck som satt toppen på kärran
Mars månad sprack batteriet, grannen hade ett flång nytt i garaget.
Köpte det av han och satte in, nu var det liv i snurran igen, samtidigt
byttes generatorkolen då dessa var på väg att kasta in handduken
Passade på att byta ventilkåpa och tillhörande packning då den gamla såg
risig ut runt april, toppen såg j#$%&a fräsch ut, som ny
Just så mkt mer hände inte med kärran under vår, augusti månad började
jag tycka att det rasslade för mycket ur motorn, från bröstet. Köpte ny
kamkedja och bytte. Upptäckte då att spännaren skurit, hade en
passande som låg på hyllan och "skräpade". Nu äntligen blev hon tyst
MB original faceliftbaklyktor inhandlades i farten och biten mellan bakljusen
sprayades om då den var rostig dessförinnan, en reflexramp
dolde detta...
Numera har hon slagit över på 36000 mil o tuffar på fint
Utrustning
Skinn, ljusgrått, Automat
ABS, Elfönster, Taklucka,
C-lås, larm, Ortopedsäte
Bältesbetjänter mm.
Planerade händelser
Lyfta motor och renovera *FIXAT*
Byta olja i lådan/Renovera lådan?
Fixa några smågrejer i framvagn *FIXAT*
HÖJA fanskapet (på tok för låg nu) *FIXAT*
Litet ljudbygge (vinterprojekt) *i tankarna*
AC-Montering *PÅGÅR*
Filisoferat
Eftermarknadssprut
Något kjolpaket kanske *i tankarna*
Eventuell omlack nästa vinter *FIXAT*
Några andra fälgar? *FIXAT*
Under päronens ägotid (Annonsbild)
Vid "övertagandet"
Krocken
Nya fälgarna tvättade o polerade
Monterade
Lite skillnad mellan gammal och bättre begagnad
Här var det fräscht
De nya bakljusen (Tack för affären AMG), Svarta listen monterad efter korttagning
Möjlig förebild för min kärra i framtiden?
Detta är vad mätaren visade då jag kom hem från stan idag, just inkörd