Page 25 of 26

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Sun 24 May, 2020 22:50
by Mercafreaket
Det som komma skall är att se över min AC-installation som jag påbörjade runt 2007(?) och aldrig kom i mål med. Skall dubbelkolla det elektriska samt få dit fästet för det större kylet så att allt rörmässiga samt kompressorn går att stoppa dit och provtrycka hela kretsen. Det som saknas för att köra igång rubbet är en kondensorfläkt.

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Thu 28 May, 2020 21:56
by Mercafreaket
Tjavade in på skroten idag och fyndade kondensorfläkt för 200 bagis. Som stulet :mrgreen: Ringen till fläkten såg lite ledsen ut så det blev en demontering och uppfräschning.

Donatorn var en 96:as turmalingrön W124 220 Coupé med många bruna lufthål i dörrarna. 15000 mil på mätaren.

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Wed 03 Jun, 2020 21:41
by Mercafreaket
Samma turmalingröna coupé fick idag donera sin bagageluckebeklädnad till min invändigt nakna bagagelucka. Har länge stört mig på att mopf0/1 saknar denna som mopf2 besitter. Clips passades in och borrades hål för. Passade som en smäck :mrgreen:

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Thu 04 Jun, 2020 20:57
by twostroke
Kul med uppgraderingar, det är detaljerna som gör det roligt!

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Thu 04 Jun, 2020 21:19
by Mercafreaket
twostroke wrote:Kul med uppgraderingar, det är detaljerna som gör det roligt!

Absolut :-)

Lite småsaker här och var från nyare är alltid trevligt, de passar in väldigt bra också ;)

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Fri 05 Jun, 2020 00:58
by Marie
Mercafreaket wrote:
twostroke wrote:Kul med uppgraderingar, det är detaljerna som gör det roligt!

Absolut :-)

Lite småsaker här och var från nyare är alltid trevligt, de passar in väldigt bra också ;)


Jupp!
Ungefär som när jag klämde dit strålkastare från MoPf i 140n. Vilken dj-a skillnad på ljus!!!!

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Fri 05 Jun, 2020 11:53
by Mercafreaket
Marie wrote:
Mercafreaket wrote:
twostroke wrote:Kul med uppgraderingar, det är detaljerna som gör det roligt!

Absolut :-)

Lite småsaker här och var från nyare är alltid trevligt, de passar in väldigt bra också ;)


Jupp!
Ungefär som när jag klämde dit strålkastare från MoPf i 140n. Vilken dj-a skillnad på ljus!!!!

Det kan jag tänka mig, speciellt om de gamla glasen blivit blästrade och slitna. :-)

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Fri 05 Jun, 2020 13:16
by Marie
Mercafreaket wrote:
Marie wrote:
Jupp!
Ungefär som när jag klämde dit strålkastare från MoPf i 140n. Vilken dj-a skillnad på ljus!!!!

Det kan jag tänka mig, speciellt om de gamla glasen blivit blästrade och slitna. :-)

Eftersom de "nya" var begagnade köpta på skrotfirma, så var det inte någon enorm skillnad i det avseendet. Tvärtom bar den ena av de "nya" smärre spår i reflektorn av att sannolikt en halogenlampa någon gång exploderat. Ändå blev skillnaden bokstavligen som natt och dag. Konstruktionen av strålkastarna före MoPf var helt enkelt kriminellt dålig. Halvljuset var bara halvdåligt, men helljuset var katastrofalt uselt. Det var ungefär i klass med farfars Volvo 445 pickup från 1953 med 6 voltssystem....
Efter MoPf är de i paritet med bra halogenstrålkastare på 2000-talet.

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Mon 10 Aug, 2020 22:29
by Cpt Tuttle
Det introducerades väl någon ny effektivare reflektorteknik i W202an har jag för mig, var det något som då infördes i 140 på senare modeller också eller är det någon annan skillnad?

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Tue 11 Aug, 2020 02:26
by Marie
Cpt Tuttle wrote:Det introducerades väl någon ny effektivare reflektorteknik i W202an har jag för mig, var det något som då infördes i 140 på senare modeller också eller är det någon annan skillnad?


De nya friformreflektorerna är säkert en del av förklaringen, men den stora skillnaden vad avser helljuset kom troligen av att före MoPf var helljusreflektorn en låg och bred reflektor i underkant av halvljusreflektorn (man använde separata H1-lampor till hel- och halvljus - inte H4!) Att få ett vettigt ljusutbyte där för helljus var en optisk omöjlighet. Strålkastare (Marchal) enligt samma idé användes i slutet av sextiotalet av polisen på en del Volvo Amazon efter högertrafikomläggningen. Det var enda chansen att få in halogenljus på både hel- och halvljus i en enkel rund 7" strålkastarinsats innan den tvåtrådiga H4-lampan kom några år senare. Dock måste man konstatera att det var komplett vansinne att damma av en förbisprungen sextiotalskonstruktion i början av nittiotalet.

Efter MoPf lät man dimljus och helljus byta plats. Då blev helljuset som på W124.036 i en egen, något så när rund, reflektor och det gjorde underverk! Samtidigt lider inte dimljuset nämnvärt av att hamna i den låga breda reflektorn nedtill i halvljusreflektorn.

Före MoPf:
1) Halvljusreflektor (H1)
2) Helljusreflektor (H1)
3) Dimljusreflektor (H3)

Image

Efter MoPf:
1) Halvljusreflektor (H7)
2) Dimljusreflektor (H1)
3) Helljusreflektor (H1)

Använder man dessutom högutbytesglödlampor blir ju inte resultatet sämre precis.

Jag kunde dessutom konstatera att med de gamla strålkastarna var det knappast någon som helljusblinkade om man glömde blända ned. Med de nya kommer helljusblinket som ett brev på posten vid glömska..... :oops:

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Wed 12 Aug, 2020 20:47
by Cpt Tuttle
Aha! Har för mig att även tidiga Volvo 264 hade en liknande konstruktion och att den ändrades rätt omgående då den inte var så lyckad. :roll:

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 14/5 s.24. Arbete fortskrider!

Posted: Sat 19 Sep, 2020 10:29
by Mercafreaket
Efter en hel sommars brukande har det nu hunnit bli höst. Hon är fortfarande påställd och körs dagligen, får se hur länge till det går att köra innan kvicksilvret letar sig neråt till kallgrader. Men har jag fått ihop AC:n då? :roll: Nah. Skomakarens barn/Smedens häst-fenomenet gjorde sig påmint igen :lol: det blev nedrullade rutor istället.

Styrdämparen är slut som artist, stödlagret till kardanaxeln sjunger på sista versen. Så det blir ett par saker att hantera.

Image

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 19/9 s.25. Reflektioner

Posted: Tue 22 Sep, 2020 19:53
by pasi
Riktigt fin bil :-)

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 19/9 s.25. Reflektioner

Posted: Tue 22 Sep, 2020 20:35
by Mercafreaket
pasi wrote:Riktigt fin bil :-)

Tack :-)
Men hon ska nog inte synas allt för noga i skarvarna ;)

Re: The 230 Coupe - Uppdat. 19/9 s.25. Reflektioner

Posted: Thu 12 Aug, 2021 20:23
by Mercafreaket
Jahopp... 465500 km på klockan och hon spinner som en kissemiss ännu 8)

Det har färgats om en ratt samt förarsätets sidosvank, bytts stödlager i kardan och belägg bak, annars inte så mycket mer. Måste dock se över ett kärvande bakok då det gärna gnisslar litet.

A/Cn har jag fortfarande inte ägnat tid åt än... :oops: trots mitt yrke... äsch... en varm sommar med korsdrag har det blivit, bra härligt det också ;)

Image