Nu så var det dags att byta topplockspackning. Efter att kylarvattnet såg ut som en hink olja
Tog kontakt med Mercedes-Benz som finns i närheten. Frågade om vad jag behöver för packningar och specialverktyg för att utföra uppdraget. De fick det att låta rent av skitsvårt. Sen när en kollega till honom kom ut så frågade han vad det gällde för motor. Sade då att det var en 300-24v. Fick då svaret "gör det inte, det är för svårt..."
Jag gav mig inte utan ringde Mercedes-Benz i City.
Förklarade vad jag skulle göra och första han sade var att jag behöver en 12 kantig insexa på 12 mm
Skulle jag byta kedja behövde jag även något så att jag kunde få fast niten som man skarvar ihop kedjan med. Men det skulle även fungera bra med en vanlig hammare och böja till niten.
Men alla de jag pratat med så tyckte ingen att det skulle behövas byta kedja. Däremot spännaren, så en sådan har införskaffats.
Detta var för mig alltså väldigt uppskattad information
Ringde sedan en mycket god vän och frågade om jag fick utnytja hans garage och det var grönt lyse Tackar!
Efter att han plockat av ventilkåpa, bröstkåpa med mera, lossat alla kablar som går till insugsdelen, veck med alla vakumslangar. Mycket skruvande blev det.
Hoppas jag får ihop allt.
Dags att plocka av kedjan.
Börjar med att skruva ur kedjespännaren, lyfter sedan av kedjan försiktigt. Motorn står självklart i 0 läge
Topplocket avplockat. Här syns motorblocket
Undersidan av topplocket
De vita ventilerna är avgassidan. Ska tydligen vara så... eftersom jag inte har tidigare erfarenhet så litar jag på det
Topplocket naket. Dvs utan insugsrör och grenrör. Vägde bly att få av. Tur vi var 3 stycket
Imorgon ska jag iväg och få det planat.
Topplockspackningsbyte på en 300-24v [Projekt färdigt]
Topplockspackningsbyte på en 300-24v [Projekt färdigt]
Last edited by Henry on Sat 31 Dec, 2005 18:09, edited 2 times in total.
Henry
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Dieselpower is Realpower wrote:Henry wrote:26 000 enligt mätaren. Men ursprunget är tyskland så den har nog gått det dubbla, är jag rädd för
Fantastiskt att honings ränderna syns så tydligt...
Men det är ju en kvalitets Bil då också...
Jo de är f-n imponerande!!
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
- mercedes200
- Expert
- Posts: 926
- Joined: Sat 27 Mar, 2004 17:34
Dagen började med att topplocket lämnades in hos en verkstad klockan 7:30. Kl 13:00 hämtades den ut. Snabba puckar här.
Den planade sidan
Har för mig att de planade 0,2 mm
Bild på sotningssatsen. Innehållande allt som behövs (grenröspackning, insugspackning, topplockspackning, samt div O-ringar och kopparbrickor). Den behövs endast kompleteras med en ventilkåpspackning
Börjar montera grenrör
Båda grenrören på plats
Insugssidan. Rengjort efter gammla packningen
Rengörning av insugsröret efter gammla packningen
Insugspackning
Topplockpackning på plats
Topplock med grenrör och insug klart att lyftas på plats
Passade även på att byta motorkuddar. Motorn blev ca 2 cm högre.
Toppen på plats efter lite lirkande och vickande
Kedjan på plats (var noga med att göra märken så kedjan hamnar exakt rätt)
Detta vad dagens insats och säger nu gonatt.
Den planade sidan
Har för mig att de planade 0,2 mm
Bild på sotningssatsen. Innehållande allt som behövs (grenröspackning, insugspackning, topplockspackning, samt div O-ringar och kopparbrickor). Den behövs endast kompleteras med en ventilkåpspackning
Börjar montera grenrör
Båda grenrören på plats
Insugssidan. Rengjort efter gammla packningen
Rengörning av insugsröret efter gammla packningen
Insugspackning
Topplockpackning på plats
Topplock med grenrör och insug klart att lyftas på plats
Passade även på att byta motorkuddar. Motorn blev ca 2 cm högre.
Toppen på plats efter lite lirkande och vickande
Kedjan på plats (var noga med att göra märken så kedjan hamnar exakt rätt)
Detta vad dagens insats och säger nu gonatt.
Henry
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
Mycket roligt att läsa inlägg innehållande så många trevliga bilder
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Trevligt det där. Har själv funderingar på att göra det för att bli av med allt oljesöl.
Men jag fick tipset att man skulle snöra ihop kedjan runt kamaxeldreven med ståltråd och sedan lossa kamaxeldreven från kamxlarna, så var man 100% säker på att inte kedjans läge ändrades. Vet inte om det tipset funkar?
Sen hade jag nog slipat in ventilerna ändå, kostar inte mycket, och gör absolut ingen skada, tvärtom.
Angående miltalet, så eftersom honingränderna syns så pass tydligt och skicket på ventiler och kolvtoppar verkar vara bra, så tvivlar jag inte på miltalet. Kan ju alltid hända att topplockspackningen ger vika, även om den bara gått 26k mil. Min 190E -88 gick packningen på vid 18k mil, och den var inte skruvad.
Men jag fick tipset att man skulle snöra ihop kedjan runt kamaxeldreven med ståltråd och sedan lossa kamaxeldreven från kamxlarna, så var man 100% säker på att inte kedjans läge ändrades. Vet inte om det tipset funkar?
Sen hade jag nog slipat in ventilerna ändå, kostar inte mycket, och gör absolut ingen skada, tvärtom.
Angående miltalet, så eftersom honingränderna syns så pass tydligt och skicket på ventiler och kolvtoppar verkar vara bra, så tvivlar jag inte på miltalet. Kan ju alltid hända att topplockspackningen ger vika, även om den bara gått 26k mil. Min 190E -88 gick packningen på vid 18k mil, och den var inte skruvad.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 81 guests