Topplockspackningsbyte på en 300-24v [Projekt färdigt]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Topplockspackningsbyte på en 300-24v [Projekt färdigt]

Postby Henry » Wed 21 Dec, 2005 21:59

Nu så var det dags att byta topplockspackning. Efter att kylarvattnet såg ut som en hink olja

Image

Tog kontakt med Mercedes-Benz som finns i närheten. Frågade om vad jag behöver för packningar och specialverktyg för att utföra uppdraget. De fick det att låta rent av skitsvårt. Sen när en kollega till honom kom ut så frågade han vad det gällde för motor. Sade då att det var en 300-24v. Fick då svaret "gör det inte, det är för svårt..."

Jag gav mig inte utan ringde Mercedes-Benz i City.
Förklarade vad jag skulle göra och första han sade var att jag behöver en 12 kantig insexa på 12 mm :-D



Image

Skulle jag byta kedja behövde jag även något så att jag kunde få fast niten som man skarvar ihop kedjan med. Men det skulle även fungera bra med en vanlig hammare och böja till niten.

Men alla de jag pratat med så tyckte ingen att det skulle behövas byta kedja. Däremot spännaren, så en sådan har införskaffats.

Detta var för mig alltså väldigt uppskattad information :thumbleft:

Ringde sedan en mycket god vän och frågade om jag fick utnytja hans garage och det var grönt lyse Tackar!




Image

Image


Efter att han plockat av ventilkåpa, bröstkåpa med mera, lossat alla kablar som går till insugsdelen, veck med alla vakumslangar. Mycket skruvande blev det.
Hoppas jag får ihop allt.


Image


Dags att plocka av kedjan.
Image

Börjar med att skruva ur kedjespännaren, lyfter sedan av kedjan försiktigt. Motorn står självklart i 0 läge

Image



Topplocket avplockat. Här syns motorblocket

Image



Image




Undersidan av topplocket

De vita ventilerna är avgassidan. Ska tydligen vara så... eftersom jag inte har tidigare erfarenhet så litar jag på det :-)

Image




Topplocket naket. Dvs utan insugsrör och grenrör. Vägde bly att få av. Tur vi var 3 stycket


Image




Imorgon ska jag iväg och få det planat.
Last edited by Henry on Sat 31 Dec, 2005 18:09, edited 2 times in total.
Henry

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Wed 21 Dec, 2005 22:04

Hur långt har den gått?

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Wed 21 Dec, 2005 22:07

26 000 enligt mätaren. Men ursprunget är tyskland så den har nog gått det dubbla, är jag rädd för :sad10:
Henry

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Wed 21 Dec, 2005 22:10

Henry wrote:26 000 enligt mätaren. Men ursprunget är tyskland så den har nog gått det dubbla, är jag rädd för :sad10:


Fantastiskt att honings ränderna syns så tydligt...
Men det är ju en kvalitets Bil då också... :lol:

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Wed 21 Dec, 2005 22:13

Precis vad jag och min meckkompis tyckte.
Samt farsan då han såg bilderna!
Henry

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Thu 22 Dec, 2005 00:15

Dieselpower is Realpower wrote:
Henry wrote:26 000 enligt mätaren. Men ursprunget är tyskland så den har nog gått det dubbla, är jag rädd för :sad10:


Fantastiskt att honings ränderna syns så tydligt...
Men det är ju en kvalitets Bil då också... :lol:


Jo de är f-n imponerande!!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

mel

Postby mel » Thu 22 Dec, 2005 09:52

Härligt att se facit då jag snart står inför samma operation.
Mer bilder och info/tips!

User avatar
scope
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 310
Joined: Thu 21 Oct, 2004 22:16
Location: Mariestad

Postby scope » Thu 22 Dec, 2005 17:39

Tja!

Du Henry...

Om du inte har plockat ihop motorn än, kan du vara snäll o ta några närbilder på ventilerna och vevaxlarna.
Jag skulle gärna vilja se om man kan se ventiltätningarna.

Mvh Erik

User avatar
mercedes200
Expert
Expert
Posts: 926
Joined: Sat 27 Mar, 2004 17:34

Postby mercedes200 » Thu 22 Dec, 2005 19:47

roligt med sånna här projekt fina och bra bilder

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Thu 22 Dec, 2005 22:27

Dagen började med att topplocket lämnades in hos en verkstad klockan 7:30. Kl 13:00 hämtades den ut. Snabba puckar här.


Image


Den planade sidan
Image

Har för mig att de planade 0,2 mm




Bild på sotningssatsen. Innehållande allt som behövs (grenröspackning, insugspackning, topplockspackning, samt div O-ringar och kopparbrickor). Den behövs endast kompleteras med en ventilkåpspackning


Image


Börjar montera grenrör
Image


Båda grenrören på plats

Image


Insugssidan. Rengjort efter gammla packningen
Image


Rengörning av insugsröret efter gammla packningen


Image


Insugspackning

Image


Topplockpackning på plats
Image

Topplock med grenrör och insug klart att lyftas på plats
Image



Passade även på att byta motorkuddar. Motorn blev ca 2 cm högre.

Image



Toppen på plats efter lite lirkande och vickande


Image


Kedjan på plats (var noga med att göra märken så kedjan hamnar exakt rätt)

Image


Detta vad dagens insats och säger nu gonatt.
Image
Henry

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Thu 22 Dec, 2005 23:41

Ser bra ut det där... 8)

User avatar
PUMPISH 300E
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2332
Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
Location: Stockholm/bromma
Contact:

Postby PUMPISH 300E » Thu 22 Dec, 2005 23:48

Mycket roligt att läsa inlägg innehållande så många trevliga bilder :blob7:
Image
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord



MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com

Bamse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1585
Joined: Wed 25 Jun, 2003 21:58
Location: Skåne Kristianstad
Contact:

Postby Bamse » Fri 23 Dec, 2005 00:42

Har du inte slipat om ventil-säte? man brukar passa på medan topplock är väck.
Äger:
450SE-76 Avstannad ren-objekt
280E-77 om617turbo
200b-85 1ägarebil
C320T-02 Fullutr rostburk andrabil
E300TDT-99 smälld
E220TD-12 Bruksbil
L608D Turbo Motorhome

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Fri 23 Dec, 2005 10:21

Bamse wrote:Har du inte slipat om ventil-säte? man brukar passa på medan topplock är väck.


Eftersom det inte kommer ut några färgade avgaser, så tyckte ingen av de jag pratat med att det borde göras.
Henry

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Fri 23 Dec, 2005 10:42

Trevligt det där. Har själv funderingar på att göra det för att bli av med allt oljesöl.

Men jag fick tipset att man skulle snöra ihop kedjan runt kamaxeldreven med ståltråd och sedan lossa kamaxeldreven från kamxlarna, så var man 100% säker på att inte kedjans läge ändrades. Vet inte om det tipset funkar?

Sen hade jag nog slipat in ventilerna ändå, kostar inte mycket, och gör absolut ingen skada, tvärtom.

Angående miltalet, så eftersom honingränderna syns så pass tydligt och skicket på ventiler och kolvtoppar verkar vara bra, så tvivlar jag inte på miltalet. Kan ju alltid hända att topplockspackningen ger vika, även om den bara gått 26k mil. Min 190E -88 gick packningen på vid 18k mil, och den var inte skruvad.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests