Topplockspackningsbyte på en 300-24v [Projekt färdigt]

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Fri 23 Dec, 2005 12:25

Winis Mbsca wrote:Trevligt det där. Har själv funderingar på att göra det för att bli av med allt oljesöl.

Men jag fick tipset att man skulle snöra ihop kedjan runt kamaxeldreven med ståltråd och sedan lossa kamaxeldreven från kamxlarna, så var man 100% säker på att inte kedjans läge ändrades. Vet inte om det tipset funkar?
.


Jag gjorde markerinar med hjälp av ett kölnslag, överallt där det kunde röra sig. Kontrollerade även med alla märken som fanns sen tidigare.
Men om det var rätt metod får vi reda på då motorn startas :-D


Winis Mbsca wrote:Sen hade jag nog slipat in ventilerna ändå, kostar inte mycket, och gör absolut ingen skada, tvärtom.


Eftersom jag inte är någon hejare på motorer, eftersom detta är min första bil jag skruvar med. Så litar jag på vad verkstäderna säger. Skulle ventilerna varit dåliga så hade de som planat toppen påpekat det, hoppas jag.
Men eftersom ingen av de jag pratat med tyckte att det skulle behövas göras något åt de.
Henry

User avatar
scope
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 310
Joined: Thu 21 Oct, 2004 22:16
Location: Mariestad

Postby scope » Fri 23 Dec, 2005 15:17

Hur mycket kostade det att plana toppen?

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Fri 23 Dec, 2005 21:20

scope wrote:Tja!

Du Henry...

Om du inte har plockat ihop motorn än, kan du vara snäll o ta några närbilder på ventilerna och vevaxlarna.
Jag skulle gärna vilja se om man kan se ventiltätningarna.

Mvh Erik


Tyvärr har jag inga fler bilder på ventilerna och eftersom jag aldrig plockade ur ventilerna så har jag inte heller bilder på ventiltätningarna



scope wrote:Hur mycket kostade det att plana toppen?



1000 kr.
Då lossade de på kamaxlar och satte tillbaka de.
Henry

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Fri 23 Dec, 2005 21:27

Idag blev det inte så mycket nytt gjort.

Topplocksbultarna drogs åt.

Image

Tyvärr lyckade vi tabba oss lite då topplocket lyftes av och hade sönder löparen för kedjan :-(
Detta gjorde att den undre bröstkåpan fick plockas lös

Image


Image



Eftersom jag inte litar på packning på tub så började jag tillverka egna papperspackningar.

Image


Satte även tillbaka alla kablar och fästen för diverse grejer.




På tisdag ska lite småsaker beställas. Sen blir det till att plocka ihop det sista.
Henry

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Fri 30 Dec, 2005 01:05

Nu är bilen ihopplockad.
Den går mycket tystare och jämnare. Beror mestadels på nya motorkuddar, remspännaredämpare samt kedjespännare.

Det droppar inge olja och inge vatten.
Har ännu inge olja i kylsystemet eller vatten i motor oljan. Dvs jag hoppas hon blir tät nu.


Mina tips till nästa som ska utföra denna operation.

Jag har använvänt Haynes reparationshandbok och den har varit till mycket hjälp.

Stressa inte, lossa alla skruvar och fästen innan något går sönder.

Dra ut styrstiftet för kedjeslajdern (fin stavning). Annars blir du tvungen precis som jag att demontera undre bröstkåpan och blir ca 200 kr fattigare pga lite plast.
Man får nämligen inte av topplocket och behålla slajdern hel då man lyfter av topplocket.

Var minst 2 gärna 3 då toppen lyfts av och på. Motorlyft är att föredra. Annars fungerar en träplanka som sticker ut på varsinsida om bilen bra. Som man sedan har bundit toppen mot.


Sist men inte minst markera noga så att vevaxeln står på OT(markering på svänghjulet) och att båda kamaxlarna står i sina rätta lägen. Gör gärna märken med kölnslag, så kamaxlarna hamnar rätt.
Kontrollera sedan nog så att kedjan hamnar på rätt ställe då den sätts tillbaka. Annars har man en ventilsallad :-(



Hoppas någon av er har nytta utav denna lilla projekt tråd.
Vid frågor hör gärna av er.
Henry

User avatar
PUMPISH 300E
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2332
Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
Location: Stockholm/bromma
Contact:

Postby PUMPISH 300E » Fri 30 Dec, 2005 03:56

trevligt!

Jätte vanligt att den plasten går sönder.
På mekonimen kostar den dock ca 50kr 8)

Lika med packningar och sotningsats vilket dom tar hem från tyskland, samma fabrik som tillverkar mercas dock tar dom bara 1000kr

Måste kännas skönt nu när du har fixat allt själv för då vet man vad man har under huven o att ingen annan har kunnat fuska :lol:
Image
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord



MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com

Henry
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 173
Joined: Mon 21 Mar, 2005 11:46

Postby Henry » Fri 30 Dec, 2005 11:13

PUMPISH 300E wrote:trevligt!

Jätte vanligt att den plasten går sönder.
På mekonimen kostar den dock ca 50kr 8)

Lika med packningar och sotningsats vilket dom tar hem från tyskland, samma fabrik som tillverkar mercas dock tar dom bara 1000kr

Måste kännas skönt nu när du har fixat allt själv för då vet man vad man har under huven o att ingen annan har kunnat fuska :lol:



Det är mycket skönt att ha det färdigt. Blev nästan som en ny bil maskinellt.

Köper man plastdelarna från mekonomen, har man ingen ingjuten merca stjärna och den är ju ett måste :wink: . Visste faktiskt inte att mekonomen sålde sånt... bra att veta till nästa gång då.

När jag köpte sotningssatsen köpte jag original. Eftersom jag inte ville chansa i onödan.
Henry

User avatar
PUMPISH 300E
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2332
Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
Location: Stockholm/bromma
Contact:

Postby PUMPISH 300E » Fri 30 Dec, 2005 14:25

Henry wrote:
PUMPISH 300E wrote:trevligt!

Jätte vanligt att den plasten går sönder.
På mekonimen kostar den dock ca 50kr 8)

Lika med packningar och sotningsats vilket dom tar hem från tyskland, samma fabrik som tillverkar mercas dock tar dom bara 1000kr

Måste kännas skönt nu när du har fixat allt själv för då vet man vad man har under huven o att ingen annan har kunnat fuska :lol:



Det är mycket skönt att ha det färdigt. Blev nästan som en ny bil maskinellt.

Köper man plastdelarna från mekonomen, har man ingen ingjuten merca stjärna och den är ju ett måste :wink: . Visste faktiskt inte att mekonomen sålde sånt... bra att veta till nästa gång då.

När jag köpte sotningssatsen köpte jag original. Eftersom jag inte ville chansa i onödan.


Alla packningar som mekonomen tar hem från tyskland är från samma farbik som tillverkar för merca och audi o WV så man ska inte vara rädd för kvaliten :wink: Bara att spara cash :twisted:

Jag förstår precis vad du menar, man får en helt annan känsla när man fixat allting själv utan att lämna in bilen på en verkstad! :-)
Image
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord



MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests