Fenmerca 61

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Wed 12 Dec, 2012 14:08

peewee wrote:Nu har jag pratat med transportstyrelsen och bilen är förmodligen importerad och förreggad i Sverige 1988 och det är en årsmodell 1950
Så det enda jag behöver göra är att göra en reggbesiktning och sen är den besiktad för alltid. :-) vilka möjligheter..sen.
Ska det bli V8? :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Wed 12 Dec, 2012 15:52

aroncbds wrote:
peewee wrote:Nu har jag pratat med transportstyrelsen och bilen är förmodligen importerad och förreggad i Sverige 1988 och det är en årsmodell 1950
Så det enda jag behöver göra är att göra en reggbesiktning och sen är den besiktad för alltid. :-) vilka möjligheter..sen.
Ska det bli V8? :-)

Självklart.

Image
Image
Image
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Wed 12 Dec, 2012 16:11

Tänk på det jag skrev tidigare om att "för evigt" måste tas med en stor nypa salt. EU jobbar med direktiv för att göra besiktningarna enhetliga inom unionen och som det ser ut för närvarande blir det krav på årlig besiktning från fordonsålder 7 år. Enda undantaget är ett förslag på 1500 mils besiktningsintervall från fordonsålder 30 år, men att det i så fall skall finnas en plomberad GPS på instrumentpanelen där körd sträcka loggas.

Alltså kan vi inte tro att besiktningsfriheten är huggen i sten för all framtid...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

AN
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Thu 28 Dec, 2006 23:19
Location: Säffle.

Re: Fenmerca 61

Postby AN » Wed 12 Dec, 2012 20:38

Mimmi wrote:Hej!

Jag skall återkomma med en liten utläggning om skruvar/gängor i brittiska bilar. Men jag måste läsa på lite först för att friska upp mitt minne.

Men jag jag kan till att börja med säga så mycket som att det inte är UNC eller UNF i den bilen.

Dessa gängstandarder är från USA, i Storbritannien används/(numera knappas alls, åtminstone inte BSW) användes åtminstone på den tiden den egna standarden. Det som användes var BSF, (Whitworth fingänga) eller BSW i första hand. Men även BSC kan förekomma, men det är i praktiken samma som BSW. Beteckningarna betyder: B(ritish)S(tandard) följt av en bokstav, F = Fine (fin) C = Coarse (=BSW) (grov) och W = Whitworth, som i sin tur finns grov, fin samt med rörgänga.

För att skoja till det ytterligare så finns det dessutom specialgängor som kan ha kommit till användning i exempelvis instrument och liknande. Kopplingar i bränslesystemet kan eventuellt ha ytterligare en sorts gänga, en så kallad gasgänga.

Om skruvar/muttrar och gängor och den därtill hörande teorien finns det hur mycket som helst att skriva.

För den intresserade länkar jag här till två artiklar jag skrivit i ämnet på ett annat Forum.

Del I http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=8048&sort=DESC

Del II http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=8047&sort=DESC

Slutligen; Ursäkta mig, men det heter inte polvänd i detta sammanhanget, polvändning är något helt annat. Det heter helt enkelt "plusjordat system". Detta är faktiskt det ur rent kemisk-fysikalisk synvinkel det rätta, elektronvandringen sker nämligen från - pol till + pol. Den knappt märkbara men teoretiska fördelen med detta är att materialvandringen på i elsystemet ingående brytarkontakter blir mindre. Inte nog så viktigt med tanke på de mekaniska laddningsreläer som användes innan de elektroniska vann allmänn användning.

Och självklart är det 12V, de flesta, åtminstone "de bättre fabrikaten" av brittiska bilar, (inte Ford och Vauxhall) har haft det sedan -20talet.


Du verkar kunna det där med gängor :-D
Fina artiklar du skrivit.
Då jag mest skruvat Japanskt (mc) och europeiskt är jag inte sådär jätte hemma på Withworth. De sista åren har jag jobbat en del med hydraulik, då har det ju blivit en del BSP.
Några frågor:
För mej har alla BS-gängor varit Withworth, men det är allts bara BSW som är Witworth?
Och BSW finns som fin och grov, detta är då inte samma som BSF(fine) och BSC(Coarse) eller?
Söker man på nätet på BSC, får man fram BSC(Cycle) med en annan gänvinkel. Finns det både BSCycle och BSCoarse?

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Mimmi » Thu 13 Dec, 2012 17:31

Hej AN!

Tack! Du orkade tydligen läsa båda artiklarna, det gör mig glad! :-)

Eftersom jag inte dagligdags längre sysslar med sådant här måste jag läsa på en del i ämnet för att friska upp mina kunskaper så att jag kan ge ett utförligt svar på Dina frågor. Det finns en del att utveckla i ämnet. Standarder har under årens lopp ändrats flera gånger. Somligt har fått nya namn, en del har försvunnit (men finns ändå), och annat har tillkommit.

Men eftersom det lackar mot jul, så har jag en del annat att göra, så Du kanske får vänta ett tag på svaret. Men jag lovar att återkomma, för jag tycker det är jätteroligt, fastän det är tidsödande att skriva vederhäftiga och seriösa "avhandlingar" om ämnet ifråga.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Thu 13 Dec, 2012 20:56

Mimmi wrote:Hej AN!

Tack! Du orkade tydligen läsa båda artiklarna, det gör mig glad! :-)

Eftersom jag inte dagligdags längre sysslar med sådant här måste jag läsa på en del i ämnet för att friska upp mina kunskaper så att jag kan ge ett utförligt svar på Dina frågor. Det finns en del att utveckla i ämnet. Standarder har under årens lopp ändrats flera gånger. Somligt har fått nya namn, en del har försvunnit (men finns ändå), och annat har tillkommit.

Men eftersom det lackar mot jul, så har jag en del annat att göra, så Du kanske får vänta ett tag på svaret. Men jag lovar att återkomma, för jag tycker det är jätteroligt, fastän det är tidsödande att skriva vederhäftiga och seriösa "avhandlingar" om ämnet ifråga.

Jag tycker att det är lika lärorikt att läsa dina "avhandlingar" som Anders, så detta kommer att följas! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 14 Dec, 2012 22:49

Nu har jag äntligen tagit tag i det .
Var och köpte epoxi och slipgrund idag och storstädade garaget.
Sen lackat huv och skärm idag och det vart riktigt bra :D
Så senare i helgen blir det att lägga slipgrund och lacka skärmarna svarta på insidan.
Shit vad skönt.

Image
Image
Image

User avatar
moffa699
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 330
Joined: Sun 13 May, 2007 22:41
Location: Tidan

Re: Fenmerca 61

Postby moffa699 » Fri 14 Dec, 2012 23:42

Vet inte vad jag skall säga,är ju så underbart jobb du gör,finner inte ord för det,klart bästa tråden på nätet :P :P :P :P

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Sat 15 Dec, 2012 00:21

Ska bli riktigt spännande att se slutresultatet! Vilken/vilka färger ska du lacka den i?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 15 Dec, 2012 00:32

moffa699 wrote:Vet inte vad jag skall säga,är ju så underbart jobb du gör,finner inte ord för det,klart bästa tråden på nätet :P :P :P :P

Oj det var stort.tackar.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 15 Dec, 2012 00:41

aroncbds wrote:Ska bli riktigt spännande att se slutresultatet! Vilken/vilka färger ska du lacka den i?

Det blir silver samma som tidigare,jag tycker fenan gör sej bäst i silver.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Sat 15 Dec, 2012 01:24

Jag får krypa till korset och erkänna att den här tråden känns så spännande att den hör till det första jag kollar när jag loggar in. :oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
benzmansåklart
Guru
Guru
Posts: 2885
Joined: Fri 16 Apr, 2004 20:03
Location: Lamphun Thailand
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby benzmansåklart » Sat 15 Dec, 2012 02:58

Marie wrote:Jag får krypa till korset och erkänna att den här tråden känns så spännande att den hör till det första jag kollar när jag loggar in. :oops:




8)


:wink: du är inte ensam om det Marie , jag gör det med :wink:
Din och min ledarstjärna. Tom Dahlqvist-57

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 15 Dec, 2012 13:46

Marie wrote:Jag får krypa till korset och erkänna att den här tråden känns så spännande att den hör till det första jag kollar när jag loggar in. :oops:

sent ska syndaren vakna :wink:

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 15 Dec, 2012 20:39

Nu har skärmarna fått topplack på insidan.

Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests