Ska det bli V8?peewee wrote:Nu har jag pratat med transportstyrelsen och bilen är förmodligen importerad och förreggad i Sverige 1988 och det är en årsmodell 1950
Så det enda jag behöver göra är att göra en reggbesiktning och sen är den besiktad för alltid. vilka möjligheter..sen.
Fenmerca 61
Re: Fenmerca 61
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Fenmerca 61
aroncbds wrote:Ska det bli V8?peewee wrote:Nu har jag pratat med transportstyrelsen och bilen är förmodligen importerad och förreggad i Sverige 1988 och det är en årsmodell 1950
Så det enda jag behöver göra är att göra en reggbesiktning och sen är den besiktad för alltid. vilka möjligheter..sen.
Självklart.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Tänk på det jag skrev tidigare om att "för evigt" måste tas med en stor nypa salt. EU jobbar med direktiv för att göra besiktningarna enhetliga inom unionen och som det ser ut för närvarande blir det krav på årlig besiktning från fordonsålder 7 år. Enda undantaget är ett förslag på 1500 mils besiktningsintervall från fordonsålder 30 år, men att det i så fall skall finnas en plomberad GPS på instrumentpanelen där körd sträcka loggas.
Alltså kan vi inte tro att besiktningsfriheten är huggen i sten för all framtid...
Alltså kan vi inte tro att besiktningsfriheten är huggen i sten för all framtid...
Re: Fenmerca 61
Mimmi wrote:Hej!
Jag skall återkomma med en liten utläggning om skruvar/gängor i brittiska bilar. Men jag måste läsa på lite först för att friska upp mitt minne.
Men jag jag kan till att börja med säga så mycket som att det inte är UNC eller UNF i den bilen.
Dessa gängstandarder är från USA, i Storbritannien används/(numera knappas alls, åtminstone inte BSW) användes åtminstone på den tiden den egna standarden. Det som användes var BSF, (Whitworth fingänga) eller BSW i första hand. Men även BSC kan förekomma, men det är i praktiken samma som BSW. Beteckningarna betyder: B(ritish)S(tandard) följt av en bokstav, F = Fine (fin) C = Coarse (=BSW) (grov) och W = Whitworth, som i sin tur finns grov, fin samt med rörgänga.
För att skoja till det ytterligare så finns det dessutom specialgängor som kan ha kommit till användning i exempelvis instrument och liknande. Kopplingar i bränslesystemet kan eventuellt ha ytterligare en sorts gänga, en så kallad gasgänga.
Om skruvar/muttrar och gängor och den därtill hörande teorien finns det hur mycket som helst att skriva.
För den intresserade länkar jag här till två artiklar jag skrivit i ämnet på ett annat Forum.
Del I http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=8048&sort=DESC
Del II http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=8047&sort=DESC
Slutligen; Ursäkta mig, men det heter inte polvänd i detta sammanhanget, polvändning är något helt annat. Det heter helt enkelt "plusjordat system". Detta är faktiskt det ur rent kemisk-fysikalisk synvinkel det rätta, elektronvandringen sker nämligen från - pol till + pol. Den knappt märkbara men teoretiska fördelen med detta är att materialvandringen på i elsystemet ingående brytarkontakter blir mindre. Inte nog så viktigt med tanke på de mekaniska laddningsreläer som användes innan de elektroniska vann allmänn användning.
Och självklart är det 12V, de flesta, åtminstone "de bättre fabrikaten" av brittiska bilar, (inte Ford och Vauxhall) har haft det sedan -20talet.
Du verkar kunna det där med gängor
Fina artiklar du skrivit.
Då jag mest skruvat Japanskt (mc) och europeiskt är jag inte sådär jätte hemma på Withworth. De sista åren har jag jobbat en del med hydraulik, då har det ju blivit en del BSP.
Några frågor:
För mej har alla BS-gängor varit Withworth, men det är allts bara BSW som är Witworth?
Och BSW finns som fin och grov, detta är då inte samma som BSF(fine) och BSC(Coarse) eller?
Söker man på nätet på BSC, får man fram BSC(Cycle) med en annan gänvinkel. Finns det både BSCycle och BSCoarse?
Re: Fenmerca 61
Hej AN!
Tack! Du orkade tydligen läsa båda artiklarna, det gör mig glad!
Eftersom jag inte dagligdags längre sysslar med sådant här måste jag läsa på en del i ämnet för att friska upp mina kunskaper så att jag kan ge ett utförligt svar på Dina frågor. Det finns en del att utveckla i ämnet. Standarder har under årens lopp ändrats flera gånger. Somligt har fått nya namn, en del har försvunnit (men finns ändå), och annat har tillkommit.
Men eftersom det lackar mot jul, så har jag en del annat att göra, så Du kanske får vänta ett tag på svaret. Men jag lovar att återkomma, för jag tycker det är jätteroligt, fastän det är tidsödande att skriva vederhäftiga och seriösa "avhandlingar" om ämnet ifråga.
Tack! Du orkade tydligen läsa båda artiklarna, det gör mig glad!
Eftersom jag inte dagligdags längre sysslar med sådant här måste jag läsa på en del i ämnet för att friska upp mina kunskaper så att jag kan ge ett utförligt svar på Dina frågor. Det finns en del att utveckla i ämnet. Standarder har under årens lopp ändrats flera gånger. Somligt har fått nya namn, en del har försvunnit (men finns ändå), och annat har tillkommit.
Men eftersom det lackar mot jul, så har jag en del annat att göra, så Du kanske får vänta ett tag på svaret. Men jag lovar att återkomma, för jag tycker det är jätteroligt, fastän det är tidsödande att skriva vederhäftiga och seriösa "avhandlingar" om ämnet ifråga.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Fenmerca 61
Mimmi wrote:Hej AN!
Tack! Du orkade tydligen läsa båda artiklarna, det gör mig glad!
Eftersom jag inte dagligdags längre sysslar med sådant här måste jag läsa på en del i ämnet för att friska upp mina kunskaper så att jag kan ge ett utförligt svar på Dina frågor. Det finns en del att utveckla i ämnet. Standarder har under årens lopp ändrats flera gånger. Somligt har fått nya namn, en del har försvunnit (men finns ändå), och annat har tillkommit.
Men eftersom det lackar mot jul, så har jag en del annat att göra, så Du kanske får vänta ett tag på svaret. Men jag lovar att återkomma, för jag tycker det är jätteroligt, fastän det är tidsödande att skriva vederhäftiga och seriösa "avhandlingar" om ämnet ifråga.
Jag tycker att det är lika lärorikt att läsa dina "avhandlingar" som Anders, så detta kommer att följas!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Fenmerca 61
Nu har jag äntligen tagit tag i det .
Var och köpte epoxi och slipgrund idag och storstädade garaget.
Sen lackat huv och skärm idag och det vart riktigt bra :D
Så senare i helgen blir det att lägga slipgrund och lacka skärmarna svarta på insidan.
Shit vad skönt.
Var och köpte epoxi och slipgrund idag och storstädade garaget.
Sen lackat huv och skärm idag och det vart riktigt bra :D
Så senare i helgen blir det att lägga slipgrund och lacka skärmarna svarta på insidan.
Shit vad skönt.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Vet inte vad jag skall säga,är ju så underbart jobb du gör,finner inte ord för det,klart bästa tråden på nätet
Re: Fenmerca 61
Ska bli riktigt spännande att se slutresultatet! Vilken/vilka färger ska du lacka den i?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Fenmerca 61
moffa699 wrote:Vet inte vad jag skall säga,är ju så underbart jobb du gör,finner inte ord för det,klart bästa tråden på nätet
Oj det var stort.tackar.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
aroncbds wrote:Ska bli riktigt spännande att se slutresultatet! Vilken/vilka färger ska du lacka den i?
Det blir silver samma som tidigare,jag tycker fenan gör sej bäst i silver.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Jag får krypa till korset och erkänna att den här tråden känns så spännande att den hör till det första jag kollar när jag loggar in.
- benzmansåklart
- Guru
- Posts: 2885
- Joined: Fri 16 Apr, 2004 20:03
- Location: Lamphun Thailand
- Contact:
Re: Fenmerca 61
Marie wrote:Jag får krypa till korset och erkänna att den här tråden känns så spännande att den hör till det första jag kollar när jag loggar in.
du är inte ensam om det Marie , jag gör det med
Din och min ledarstjärna. Tom Dahlqvist-57
Re: Fenmerca 61
Marie wrote:Jag får krypa till korset och erkänna att den här tråden känns så spännande att den hör till det första jag kollar när jag loggar in.
sent ska syndaren vakna
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: Fenmerca 61
Nu har skärmarna fått topplack på insidan.
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 54 guests