Fenmerca 61

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
pontiac

Postby pontiac » Wed 15 Feb, 2006 03:19

och sen gick jag raskt vidare och satte nytt avgsystem och sen monterade jag servo och det gjorde undervärk för kör glädjen
fick dock byta ut rattstången till en kortare från en 190 -63 för den är 45mm kortare i och med snäckan är längre.
och när jag ändå var där framme och grejade tog jag bort allt löst och lackade motorrum mattsvart samt alla lösa grejor blanksvart
samt bytte olja filter,stift rotor,kablar lock,batteri mm

sen tog jag tag i generatorn eftersom den sa upp sej,gjorde nya fästen och satte en från en 123a
nästa på tur var kopplingen,den gamla gick kopiöst tungt så jag rev bort allt det gammla och satte huvudcyl på pedalstället från en 190 90a och slav cyl från en 123a.nu helt plötsligt gick den att koppla som en modern bil..
så nu började det vare en riktigt trevlig bil att köra ,om det inte var för sätena osköna samt att man satt på golvet...

sagt och gjort så rev jag ut hela inredningen.
först ut var att sy ett nytt innertak för det gammla tygtacket vardet inte mycket kvar av så jag sydde up ett nytt av hålat svart kost skinn det vart mycket bra.
sen var det insrument brädans tur för den såg bedrövlig ut,bort,bort,bort
såjag tog skinnet och cromet från donatorbilen som var i perfekt skick samt slipade ner träet och betsa om det och sen klarlackade jag det 2 varv.sen som en bonus var jag tvungen att ha vit mätarhus så jag tog isär det och lackade det..bilder
[img][img]http://www.uploadyourimages.com/img/6738561.jpg[/img]
[/img]Image
jag vet att inredningen var djävligt skitig där..
[img][img]http://www.uploadyourimages.com/img/2193881111.jpg[/img]
sen fick jag tag på blåa stolar i halvskinn från en 123 a i fint skick med nack stöd fram och bak som jag monterade ca 7-8 cm högre upp så nu satt man som en kung.sen har jag klätt om a-stolpe b-stolpe hathylla mm i blått samt tog isär dörrarna och bytte allt från donator bilen som var i perfekt skick så nu går allt lätt och fint.

sen har jag även isolerat ordentligt över allt och satt dit en blå tyg matta..
Last edited by pontiac on Wed 15 Feb, 2006 03:25, edited 1 time in total.

pontiac

Postby pontiac » Wed 15 Feb, 2006 03:20

[img][img]http://www.uploadyourimages.com/img/483980111.jpg[/img]
[/img]

sen näst på tur var stereo så jag har satt dit cd spelare och 6-9 högtalare i hatt hyllan.
det var allt för idag..god natt

fortsättning följer...

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Postby psycho » Wed 15 Feb, 2006 11:13

Mycket smakfullt renoverat. Väntar med spänning på forts.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Wed 15 Feb, 2006 11:54

Fränt.. följer detta med spänning :o
Håkan -84

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Postby Masta » Wed 15 Feb, 2006 12:59

Wow! Imponerande bygge :thumbup:
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

pontiac

Postby pontiac » Wed 15 Feb, 2006 15:47

så.nu börjar det vara up to date nu har jag inte hunnit så mycket mera.mitt nästa projekt är byte av motor och växellåda.
jag plockade ut motorn o växellåda förra veckan och snyggade till motorrummet lite till.
sen på mondag kom min nya 280e och automatlåda som bara har gått 16000mil så nu har jag tvättat upp den och bytt lite slangar bytt motorfästen som passade perfekt från gamla motorn.vart tvungen att beställa nya motorfesten eftersom dom gammla inte var mycket att hurra för.
sen lyfte jag ner nya motorn och växellåda och det verkar passa rätt bra,har dock inte bultat fast den än samt fick plocka bort luftpumpen för den fick inte plats.men som jag har fattat det så gör den inge större nytta.
samt att växellådan är 13cm längre och 3cm längre ner så där får jag improvisera lite.
hade även tängt köpa en kardan från en automat 123a och se hur det verkar passa, så om någon har en till övers hojta till.
så där är jag nu,har tyvär blivit sjuk så nu står det still ett par dagar.
och det verkar vara ganska mycket plock med att få motorn att passa i en gammelbil,men kul är det..

fortsättning följer..

User avatar
Algon
Proffs
Proffs
Posts: 246
Joined: Sun 05 Jun, 2005 18:22
Location: Esklistuna
Contact:

Postby Algon » Wed 15 Feb, 2006 16:51

WOW.. helt klart den snyggaste fenan jag har sett.. en liten fråga? hur gjorde du med mätartavlan? köpte du en färdig lr målade du den själv?

//Henrik
.:1988 200 w124:. SÅLD
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.


http://www.garaget.org/Algon

pontiac

Postby pontiac » Wed 15 Feb, 2006 17:18

Algon wrote:WOW.. helt klart den snyggaste fenan jag har sett.. en liten fråga? hur gjorde du med mätartavlan? köpte du en färdig lr målade du den själv?

//Henrik
tackar.det var enkelt plockade isär den och lackade dom svarta ytorna vit.en baggis försökte även att lacka klockan men det gick inget vidare det gick inte att plocka isär den på ett vettigt sätt.
ska försöka igen då med klistermärke med sifrer på då tror jag att det blir bra..
ska även lacka om ratten vit.
samt när motorbytet är klart ska jag sätt igång att klä om inredningen i rött skin samt lite nyare snitt på dörrsidorna,för jag tycker rött gör sej jäkligt bra till silver lite classikt..
Last edited by pontiac on Thu 16 Feb, 2006 01:56, edited 1 time in total.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Postby JQ » Thu 16 Feb, 2006 00:24

f-n va snygg den blev! :-)
Kommer bli hur läckert som helst med röd skinninredning!

Jätte-kul projekt tycker jag, modern teknik under gammalt skal.
Om du skulle få tag i W126 elstolar tror jag att de skulle passa perfekt! Ser ju nästan ut som original-stolarna (fast mycket bekvämare). Reglagen (miniatyr-stolen) monterar du på något snyggt sätt i dörrsidan.

Pettan86
Expert
Expert
Posts: 858
Joined: Tue 28 Dec, 2004 15:55
Location: Norrbotten, Luleå
Contact:

Postby Pettan86 » Thu 16 Feb, 2006 09:33

f-n vilken läcker bil!!! :twisted:
Petrus -86
290dt

pontiac

Postby pontiac » Thu 16 Feb, 2006 11:33

JQ wrote:f-n va snygg den blev! :-)
Kommer bli hur läckert som helst med röd skinninredning!

Jätte-kul projekt tycker jag, modern teknik under gammalt skal.
Om du skulle få tag i W126 elstolar tror jag att de skulle passa perfekt! Ser ju nästan ut som original-stolarna (fast mycket bekvämare). Reglagen (miniatyr-stolen) monterar du på något snyggt sätt i dörrsidan.

jag har ett par el-stolar ligandes så få se om det blir dom jag monterar in och klär om..men jag saknar reglagen..vi får se

User avatar
steffo78
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 09 Mar, 2006 12:23
Contact:

Postby steffo78 » Mon 13 Mar, 2006 14:21

Hej.
Är ny på detta forum, verkar lite trevligare än på mercaklubbens där medelåldern och idealen är lite annorlunda.
Har själv en fena (200D) -65 som rullar men inte så bra skick annars.
Verkligen kul att se en renovering med så bra resultat, snyggaste fenan jag har sett. Var på Mercedesträff i Norge och där fanns det originalare förstås men det är ju kul med lite annat stuk.
Kommer säkert fråga lite frågor när jag kommer igång med min bil till sommarn. Det var riktigt fint med silver, har du lackat själv? Fick inspiration nu, kanske blir min lack åt silverhållet men man måste kanske ha metalliclack då?
Lycka till med renoveringen!

pontiac

Postby pontiac » Mon 13 Mar, 2006 19:38

jo jag har lackat stjälv.jag tror att all silver är metallic..


lite uppdatering motorn är på plats allt är färdigt utom kardan och avg system. uppstart till helgen förhoppningsvis.jag har beställt ett avg system i rostfritt från en 116 med dubbla rör som kommer på ons eller torsdag föImage
rhoppningsvis passar det hyfsat.ska ta några bilder i kväll.
[img][img]http://www.uploadyourimages.com/img/9229431.jpg[/img]

[/img]Image

[img][img]http://www.uploadyourimages.com/img/2648463.jpg[/img]
[/img]

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sun 19 Jun, 2011 23:44

Oj min gammla tråd har jag hittat vad synd att bilderna har försvunnit.men nu har jag nya planer för fenan :-D
Förövrigt så har jag mest kört med bilen sen förra uppdateringen dock så fick jag aldrig bilen godkänd med nya motorn på besiktningen så jag har fått "ful"köra
Så här ser den ut.

Image

Image

Image

Frambromsar,

Image

Lite sommar ute bilder.

Image

Image

Image

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sun 19 Jun, 2011 23:46

Så första projektet är skivbromsar bak.
Det är inte så lätt att få tag på en axel med skivor bak eftersom det bara är 300se och w108 som har bakaxel med skivbromsar.


Receptet för skivbromsar bak är.

*Skivor från w124
*Ok med inbyggd handbroms från audi100
*Hemtillverkade adaptrar
*Diverse slangar rör och wire

Bilder.

Image

Image

Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests