Fenmerca 61

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Leon
Expert
Expert
Posts: 613
Joined: Wed 16 May, 2007 13:13
Location: Kyrkhult

Re: Fenmerca 61

Postby Leon » Sat 01 Oct, 2011 18:57

Skulle hellre vilja säga;"Friskt sågat, allt vunnet!" :mrgreen:

Fantastiskt jobb och skitkul tråd!

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Sat 01 Oct, 2011 22:34

Att regga lär inte vara några problem men risken är att jag åker på att regga som amatörbyggt.
hade jag bara tagit fram och bakvagn så kan jag regga som ombyggt fordon men tar jag hela botten plattan så får jag ju alla förstärkningar från det nyare chassit och alla vinklar på fram och bakvagn rätt vill jag sen när jag satt i det så kan jag bytta golvet till ett fenliknade golv men jag tvivlar på att besiktningen vet hur ett fengolv ser ut..
Motor och bromsar har jag ju redan reggat in på bilen så det är godkänt sen får jag vell se om dom märker att jag bytt fram och bakvagn..men just nu är den besiktad ett år till så jag tar det som det kommer.

Jag har länge velat modernisera fenan min framför allt att byta till nyare bakaxel eftersom det är så sunkig originalaxel och utväxlingen är ju katastrof..men nu går jag "all in"istället tror det kan bli en riktigt fin åkbil desutom gillar jag att konstruera/bygga.
Kul att ni gillar bygget.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Wed 05 Oct, 2011 21:49

Nu har jag kapat bort resten nu är det finkapning och slipning kvar

Image

Image

Sen ett tips lägg in parken eller handbromsen när ni parkerar eran bil..

Image

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Wed 05 Oct, 2011 23:43

Nu har jag börjat med finkapningen och ena sidobalken är finkapad och slipad och jag hittade en hel del rost vilken shock..
När jag köpte bilen (för 7år sen)så var trösklarna nybytta och dom har rostat som faan..så nu ska jag byta dom igen både inre och yttre och göra lite ny design på dom (hembockade)eftersom det redan är kört med original stuket jag skall göra dom lite bredare och skippa falsen under och nu kommer några frågor.

Vad händer om jag gör dom i rostfritt och svetsar dit dom mot den vanliga plåten?nackdelar?

Vad ska jag måla plåtrena plåtar med som skall ligga mot varandra alltså dubbelplåtar så det inte börjar rosta sen?

Vad skall jag måla bilen,chassiet med sen som är bra mot rost(bäst)?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Thu 06 Oct, 2011 00:01

peewee wrote:Vad ska jag måla plåtrena plåtar med som skall ligga mot varandra alltså dubbelplåtar så det inte börjar rosta sen?

Jag kan rekommendera Volvos svetsprimer (se min projekttråd). Den är kanonbra!
peewee wrote:Vad skall jag måla bilen,chassiet med sen som är bra mot rost(bäst)?

På plåtrena/rostfria ytor rekommenderar jag Hagmans 2K CA-primer. Tvätta först av plåten grundligt med cellulosaförtunning, sen lägger du grunden i två lager. Första lagret späder du ut så att den tränger ner i porer och skarvar ordentligt. Vänta minst 12 h innan du lägger på andra lagret så du inte stänger inne någon lösningsmedel.

På ytor där du inte får bort rosten helt kan du i stället använda POR15, en slags silikonfri hammarlack med väldigt god vidhäftningsförmåga som bildar en emaljlik yta. Den påstrykes i 2 lager, sedan lägger du ett lager topcoat ovanpå.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 07 Oct, 2011 08:15

aroncbds wrote:
peewee wrote:Vad ska jag måla plåtrena plåtar med som skall ligga mot varandra alltså dubbelplåtar så det inte börjar rosta sen?

Jag kan rekommendera Volvos svetsprimer (se min projekttråd). Den är kanonbra!
peewee wrote:Vad skall jag måla bilen,chassiet med sen som är bra mot rost(bäst)?

På plåtrena/rostfria ytor rekommenderar jag Hagmans 2K CA-primer. Tvätta först av plåten grundligt med cellulosaförtunning, sen lägger du grunden i två lager. Första lagret späder du ut så att den tränger ner i porer och skarvar ordentligt. Vänta minst 12 h innan du lägger på andra lagret så du inte stänger inne någon lösningsmedel.

På ytor där du inte får bort rosten helt kan du i stället använda POR15, en slags silikonfri hammarlack med väldigt god vidhäftningsförmåga som bildar en emaljlik yta. Den påstrykes i 2 lager, sedan lägger du ett lager topcoat ovanpå.

tackar.imponerande jobb du lagt ner på cupen.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 07 Oct, 2011 08:16

Nu har jag fått bort rosten på inre balkarna samt några gammla lagningar som någon klåpare har kladdat dit för 6-7 år sen.

Image

Image

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Fenmerca 61

Postby Fotografen » Fri 07 Oct, 2011 16:26

peewee wrote:
Vad händer om jag gör dom i rostfritt och svetsar dit dom mot den vanliga plåten?nackdelar?


Det hela blir ett galvaniskt element, dvs det som inte är i rostfritt kommer rosta som f-n, å i i expressfart...imponerande projekt fö.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 07 Oct, 2011 21:08

Fotografen wrote:
peewee wrote:
Vad händer om jag gör dom i rostfritt och svetsar dit dom mot den vanliga plåten?nackdelar?


Det hela blir ett galvaniskt element, dvs det som inte är i rostfritt kommer rosta som f-n, å i i expressfart...imponerande projekt fö.

Har du egna erfarenheter av det eller är det som du hört av någon annan?det hade varit kul att veta.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Fenmerca 61

Postby Fotografen » Fri 07 Oct, 2011 21:34

Det är ganska grundläggande ingenjörsvetenskap, det är så. Har sett det själv också.

Finns dessutom ett "kul" exempel från biogasanläggningen i Linköping:

Man rötar slakteriavfall och slam från reningsverket till biogas i stora tankar, vi pratar hundratals kubikmeter, utomhus.
Tanken är 5-10 meter hög, längst ner finns en manlucka om kanske 1*1 meter.
Någon gång i begynnelsen var denna rostfria lucka bultad i den likaledes rostfria tanken med vanliga galvade 8.8-bult...en mörk natt rök de korroderade bultarna av och planen framför fylldes med hundratals kubik tankinnehåll, halvruttet, mysigt att ta reda på...

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Fenmerca 61

Postby Dieselpower » Fri 07 Oct, 2011 21:49

Finns ju en och annan som satt vanliga avgasklammer på ett rostfritt avgassystem också... :lol:

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 07 Oct, 2011 22:29

Jag är inte övertygad än alla historier jag hört hitintills har handlat om svartbultar på rostfri plåt som rostar bort (även på andra forum)men om man lackar efter konstens alla regler så har jag ändå svårt för att tro att det ska rosta så mycket.Lister på bilar är ju ofta i rostfritt och mycket annat också och inte rostar det bort ändå.
Och på rodden min så har jag headders i rostfritt med flänsen i svartstål av känt märke och inte har dom rostat.och hur många blandar inte avgassystemet med grenrör i gjutjärn och resten i rostfritt.det finns hur många xsempel som helst som bevisar motsatsen.
Jag kommer att bygga trösklarna i rostfritt oavsett sen får vell tiden avgöra om jag hade fel..
En fördel blir ju att det kan bara rosta på ovansidan då och det är ju lätt att fixa :-D

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby Cpt Tuttle » Fri 07 Oct, 2011 22:48

Jo, men mellan rostfria lister och karosseriplåt har du ju ett färglager.

Framrutan på nyare Volvo 140 är ju ett typexempel, rostfri dekorlist runt den och clips i svartplåt där färgen skavs av när man trycker dit den, vilket det ibland gör i själva rutramen också, och där är ofta ordentligt rostigt.

Vådan med att blanda ädlare metaller med mindre ädla är ju kemi på högstadienivå... :? ...metallerna struntar ju i om det rostfria då sitter i en bult eller i en plåt...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 07 Oct, 2011 23:11

Cpt Tuttle wrote:Jo, men mellan rostfria lister och karosseriplåt har du ju ett färglager.

Framrutan på nyare Volvo 140 är ju ett typexempel, rostfri dekorlist runt den och clips i svartplåt där färgen skavs av när man trycker dit den, vilket det ibland gör i själva rutramen också, och där är ofta ordentligt rostigt.

Vådan med att blanda ädlare metaller med mindre ädla är ju kemi på högstadienivå... :? ...metallerna struntar ju i om det rostfria då sitter i en bult eller i en plåt...

Tyvär så var jag inte så mycket på kemin i högstadiet.funkar det inte får jag vell byta tillbaka till svartplåt.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Sat 08 Oct, 2011 14:14

peewee wrote:tackar.imponerande jobb du lagt ner på cupen.

Tackar!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests