Fenmerca 61

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Mon 26 Nov, 2012 17:24

glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.

Nej jag tycker svart är tråkigt och dystert,95procent av alla bilar har svart.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fenmerca 61

Postby Marie » Mon 26 Nov, 2012 22:00

peewee wrote:
glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.

Nej jag tycker svart är tråkigt och dystert,95procent av alla bilar har svart.


En punkt där vi är överens. Jag sitter inte gärna i en kolkällare när jag kör bil.

Svart är kanske pasande för begravningsentreprenörer, och praktiskt för skorstensfejare, men jag har svårt att tro att 95% av nybilsköparna skulle tillhöra dessa båda yrkeskategorier... :scratch:

Eftersom du vanligen brukar tycka tvärtom mot vad jag tycker, så är det väl bäst att jag röstar på det ljusröda... :mrgreen:
(så att du väljer det mörkröda, alltså... )
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Mon 26 Nov, 2012 23:02

Marie wrote:
peewee wrote:
glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.

Nej jag tycker svart är tråkigt och dystert,95procent av alla bilar har svart.


En punkt där vi är överens. Jag sitter inte gärna i en kolkällare när jag kör bil.

Svart är kanske pasande för begravningsentreprenörer, och praktiskt för skorstensfejare, men jag har svårt att tro att 95% av nybilsköparna skulle tillhöra dessa båda yrkeskategorier... :scratch:

Eftersom du vanligen brukar tycka tvärtom mot vad jag tycker, så är det väl bäst att jag röstar på det ljusröda... :mrgreen:
]
Då är det bestämmt det blir det mörkröda.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Mon 26 Nov, 2012 23:08

peewee wrote:Då är det bestämmt det blir det mörkröda.
:-D
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
moffa699
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 330
Joined: Sun 13 May, 2007 22:41
Location: Tidan

Re: Fenmerca 61

Postby moffa699 » Tue 27 Nov, 2012 00:00

aroncbds wrote:
peewee wrote:Då är det bestämmt det blir det mörkröda.
:-D

:-D :-D Tycker jag verkligen.

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Fenmerca 61

Postby kentapenta » Tue 27 Nov, 2012 00:01

Mörkrött = bra val, enligt min smak!

Kulörer är en smaksak, om nu väldigt många som köper ny bil väljer svart inredning,
får man väl hoppas att det är för att dom tycker det är snyggt.

Egentligen intressant det här med smak, inte alltid vi själva som bestämmer vad vi tycker är snyggt.
Kanske läge för en tråd i Snackzonen om det.

Det glesa gallret i grillen gör skillnad.

Så mycket är redan sagt så jag instämmer bara med tidigare hyllningskör. 8)
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Tue 27 Nov, 2012 00:37

kentapenta wrote:Mörkrött = bra val, enligt min smak!

Kulörer är en smaksak, om nu väldigt många som köper ny bil väljer svart inredning,
får man väl hoppas att det är för att dom tycker det är snyggt.

Egentligen intressant det här med smak, inte alltid vi själva som bestämmer vad vi tycker är snyggt.
Kanske läge för en tråd i Snackzonen om det.

Det glesa gallret i grillen gör skillnad.

Så mycket är redan sagt så jag instämmer bara med tidigare hyllningskör. 8)

På nya bilar Får man vell oftast inte välja färg på instrumentbrädan mm så det är vell bara att gilla läget..jag vet inte om man väljer färg stolarna heller eller om man får den färg som matchar med billacken enligt fabriken.fast egentligen vet jag inget om det där,har aldrigt köpt någon ny bil och kommer förmodligen aldrig att göra det.
Förövrigt så såg jag en ny Volvo nyss med riktigt snygg rödmetalic(skrev till och med upp regg nr)

Förövrigt så har jag kapat isär hela infästningen till grillen och vinklat ut infästningen längst ner max 6mm så nu går grillen nästan fri från skärmarna men jag skall kapa till 3mm gummiduk mellan huv och grill så då kommer det bli perfekt.

Hur är det? Vad är det för material i grillen?är det aluminium,eller är det någon slags beläggning?
Kan man slipa grillen för att polera den?

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Fenmerca 61

Postby Lasse Bender » Tue 27 Nov, 2012 11:40

Jo, visst är det aluminium. Slipade och polerade själv en grill, alltså nätdelen, på en 108;a. Lite pyssel var det men blev riktigt bra till slut.

Jag följer din tråd med stort intresse och beundrar din kreativitet och skaparglädje. Riktigt roligt!

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Thu 29 Nov, 2012 17:15

Lasse Bender wrote:Jo, visst är det aluminium. Slipade och polerade själv en grill, alltså nätdelen, på en 108;a. Lite pyssel var det men blev riktigt bra till slut.

Jag följer din tråd med stort intresse och beundrar din kreativitet och skaparglädje. Riktigt roligt!

Tack för info.

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Thu 29 Nov, 2012 17:21

Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Thu 29 Nov, 2012 17:34

peewee wrote:Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?
Har du tur märker/säger de ingenting på besiktningen (flera bekanta har registrerat sina bilar på det här sättet). Jag hade nog satsat på att plocka bort turbon.

Sugmotorn heter OM603.912 och turbovarianten OM603.960. Står dock inte på själva motorn (står inte på någon av mina i alla fall).
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 30 Nov, 2012 00:12

aroncbds wrote:
peewee wrote:Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?
Har du tur märker/säger de ingenting på besiktningen (flera bekanta har registrerat sina bilar på det här sättet). Jag hade nog satsat på att plocka bort turbon.

Sugmotorn heter OM603.912 och turbovarianten OM603.960. Står dock inte på själva motorn (står inte på någon av mina i alla fall).
tack för info.
Vet du man kan regga med den motorn med turbon på eller ska man ha en massa intyg och så?

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Fenmerca 61

Postby peewee » Fri 30 Nov, 2012 00:12

Nu har jag fått mitt andra emblem 220s och det har perfekt storlek.så det får det bli.
Om någon behöver träet till radioluckan så är det bara hojta till för det har jag ingen nytta av.

Förövrigt så har jag spacklat och slipat och spacklat och slipat,osv på huven många timmar men nu börjar det se rätt ok ut ska bara spackla och slipa lite på insidan också sen så ska den och vänstra framskärmen få epoxi grund nästa vecka så nu har jag nästan inga ursäkter kvar än att börja lacka bilen..
Sen har jag köpt ett nytt finare baklyse samt dom tre listerna jag saknat en evighet :-D 2st på bakdörrarna och en mellan baklysena.

Image

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby aroncbds » Fri 30 Nov, 2012 10:39

peewee wrote:
aroncbds wrote:
peewee wrote:Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?
Har du tur märker/säger de ingenting på besiktningen (flera bekanta har registrerat sina bilar på det här sättet). Jag hade nog satsat på att plocka bort turbon.

Sugmotorn heter OM603.912 och turbovarianten OM603.960. Står dock inte på själva motorn (står inte på någon av mina i alla fall).
tack för info.
Vet du man kan regga med den motorn med turbon på eller ska man ha en massa intyg och så?
Då finns det egentligen två möjligheter för registrering. Antingen låter man turbon sitta på och hoppas på att de inte anmärker eller så ansöker man om dispens hos MB-generalagenten i Malmö. Den sistnämnda metoden innebär att man får ett intyg på den maximala motoreffekten som bilmodellen har levererats med. Kruxet i detta fallet är att ingen av W123:ans 29 olika utföranden jag känner till har levererats med ett högre vridmoment än de 279Nm som OM603 turbo (.960) har i grundutförande.

Den starkaste bensinmotorn i W123 var M110, av vilken den insprutade varianten på 136 Kw ger mig veterligen 240Nm vid 4500 RPM. Starkaste dieseln, turbofemman (OM617.951) gav 125hk och 244Nm. Rätta mig om jag har fel, någon, men sist jag kollade (för omkring tre år sedan) medgav Bilprovningen en motoreffektökning om 20% och vridmomentökning om 10%....vilket är fortfarande i underkant för en OM603 turbo.

Samtidigt är ju skillnaden med den högst tillåtna vridmomentsökningen (244*1,1 = 268,4Nm) så liten att Bilprovningen kanske betraktar det som en mildrande omständighet...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Fenmerca 61

Postby MB_Star » Fri 30 Nov, 2012 13:47

aroncbds wrote:Då finns det egentligen två möjligheter för registrering. Antingen låter man turbon sitta på och hoppas på att de inte anmärker eller så ansöker man om dispens hos MB-generalagenten i Malmö. Den sistnämnda metoden innebär att man får ett intyg på den maximala motoreffekten som bilmodellen har levererats med. Kruxet i detta fallet är att ingen av W123:ans 29 olika utföranden jag känner till har levererats med ett högre vridmoment än de 279Nm som OM603 turbo (.960) har i grundutförande.

Den starkaste bensinmotorn i W123 var M110, av vilken den insprutade varianten på 136 Kw ger mig veterligen 240Nm vid 4500 RPM. Starkaste dieseln, turbofemman (OM617.951) gav 125hk och 244Nm. Rätta mig om jag har fel, någon, men sist jag kollade (för omkring tre år sedan) medgav Bilprovningen en motoreffektökning om 20% och vridmomentökning om 10%....vilket är fortfarande i underkant för en OM603 turbo.

Samtidigt är ju skillnaden med den högst tillåtna vridmomentsökningen (244*1,1 = 268,4Nm) så liten att Bilprovningen kanske betraktar det som en mildrande omständighet...


Du har bra koll men 273nm är det i 603DT så det är ju ganska nära. men då måste du ju somsagt utgå från en w123 300tdt.. för du får inte 10% utöver intyget....

Jag skulle regbes utan turbon och sen montera tillbaka den.
står det sen att motorn är utbytt så kommer det ju inte bli några problem i framtiden.

Men om du bes som ombyggt fordon så får du ju ha större motor, dock krävs att du bytt ut både motor och tex bromsar.. men somsagt är det ju sfro och det blir genast dyrare samt mer jobb.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests