glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.
Nej jag tycker svart är tråkigt och dystert,95procent av alla bilar har svart.
glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.
peewee wrote:glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.
Nej jag tycker svart är tråkigt och dystert,95procent av alla bilar har svart.
Då är det bestämmt det blir det mörkröda.Marie wrote:peewee wrote:glidaren wrote:Tycker det ska vara svart precis som stolarna.
Nej jag tycker svart är tråkigt och dystert,95procent av alla bilar har svart.
En punkt där vi är överens. Jag sitter inte gärna i en kolkällare när jag kör bil.
Svart är kanske pasande för begravningsentreprenörer, och praktiskt för skorstensfejare, men jag har svårt att tro att 95% av nybilsköparna skulle tillhöra dessa båda yrkeskategorier...
Eftersom du vanligen brukar tycka tvärtom mot vad jag tycker, så är det väl bäst att jag röstar på det ljusröda...
]
peewee wrote:Då är det bestämmt det blir det mörkröda.
aroncbds wrote:peewee wrote:Då är det bestämmt det blir det mörkröda.
kentapenta wrote:Mörkrött = bra val, enligt min smak!
Kulörer är en smaksak, om nu väldigt många som köper ny bil väljer svart inredning,
får man väl hoppas att det är för att dom tycker det är snyggt.
Egentligen intressant det här med smak, inte alltid vi själva som bestämmer vad vi tycker är snyggt.
Kanske läge för en tråd i Snackzonen om det.
Det glesa gallret i grillen gör skillnad.
Så mycket är redan sagt så jag instämmer bara med tidigare hyllningskör.
Lasse Bender wrote:Jo, visst är det aluminium. Slipade och polerade själv en grill, alltså nätdelen, på en 108;a. Lite pyssel var det men blev riktigt bra till slut.
Jag följer din tråd med stort intresse och beundrar din kreativitet och skaparglädje. Riktigt roligt!
Har du tur märker/säger de ingenting på besiktningen (flera bekanta har registrerat sina bilar på det här sättet). Jag hade nog satsat på att plocka bort turbon.peewee wrote:Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?
tack för info.aroncbds wrote:Har du tur märker/säger de ingenting på besiktningen (flera bekanta har registrerat sina bilar på det här sättet). Jag hade nog satsat på att plocka bort turbon.peewee wrote:Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?
Sugmotorn heter OM603.912 och turbovarianten OM603.960. Står dock inte på själva motorn (står inte på någon av mina i alla fall).
Då finns det egentligen två möjligheter för registrering. Antingen låter man turbon sitta på och hoppas på att de inte anmärker eller så ansöker man om dispens hos MB-generalagenten i Malmö. Den sistnämnda metoden innebär att man får ett intyg på den maximala motoreffekten som bilmodellen har levererats med. Kruxet i detta fallet är att ingen av W123:ans 29 olika utföranden jag känner till har levererats med ett högre vridmoment än de 279Nm som OM603 turbo (.960) har i grundutförande.peewee wrote:tack för info.aroncbds wrote:Har du tur märker/säger de ingenting på besiktningen (flera bekanta har registrerat sina bilar på det här sättet). Jag hade nog satsat på att plocka bort turbon.peewee wrote:Och nu en off topic fråga.
Pojken har köpt en w123 300 kombi och det är bytt motor till en 300(6a) turbo diesel från w124
Hur är det går det bra att regga med den motorn eller måste man plocka bort turbon?
Är det samma motor nr på turbomotorn och den utan ?
Och vad heter den motorn?
Sugmotorn heter OM603.912 och turbovarianten OM603.960. Står dock inte på själva motorn (står inte på någon av mina i alla fall).
Vet du man kan regga med den motorn med turbon på eller ska man ha en massa intyg och så?
aroncbds wrote:Då finns det egentligen två möjligheter för registrering. Antingen låter man turbon sitta på och hoppas på att de inte anmärker eller så ansöker man om dispens hos MB-generalagenten i Malmö. Den sistnämnda metoden innebär att man får ett intyg på den maximala motoreffekten som bilmodellen har levererats med. Kruxet i detta fallet är att ingen av W123:ans 29 olika utföranden jag känner till har levererats med ett högre vridmoment än de 279Nm som OM603 turbo (.960) har i grundutförande.
Den starkaste bensinmotorn i W123 var M110, av vilken den insprutade varianten på 136 Kw ger mig veterligen 240Nm vid 4500 RPM. Starkaste dieseln, turbofemman (OM617.951) gav 125hk och 244Nm. Rätta mig om jag har fel, någon, men sist jag kollade (för omkring tre år sedan) medgav Bilprovningen en motoreffektökning om 20% och vridmomentökning om 10%....vilket är fortfarande i underkant för en OM603 turbo.
Samtidigt är ju skillnaden med den högst tillåtna vridmomentsökningen (244*1,1 = 268,4Nm) så liten att Bilprovningen kanske betraktar det som en mildrande omständighet...
Users browsing this forum: No registered users and 38 guests