Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Mordiiax
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 175
Joined: Sat 27 Sep, 2003 21:25
Location: Sundsvall
Contact:

Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar

Postby Mordiiax » Fri 17 Mar, 2006 15:10

Tänkte lägga upp en tråd här om min bil med syftet att försöka inspirera fler till något som inte verkar vara allt för aktivt här, nämligen bankörning.
Att ta ut sin benz på bana och verkligen lära känna den istället för att gasa på motorvägen, burna och poppa musik utanför glasskiosken ;)

Det har inte varit lätt att hitta andra förrutom Jovani som tänker i samma riktning tyvärr, så det blir nog endel trial and error gissar jag på. Det är få utprövade saker.

Bilen då i fråga är:
MB 190e 2.3-16v från 1988 och är importerad 1992. Den har även fått en utbytesmotor därimellan.
När jag köpte den satt det träratt, träknopp och träpaneler i. Skinnstolar och övrig skinninredning. Lacken är gjord i en tvätthall och lämnar endel att önska. Det sjöng från drivlinan, vibrerade då man bromsar och ena stötdämparen är totalslut.

Igår kom jag dock ut ur garaget i halvfärdig form. Mycket är bytt och fixat. Underreden till två Sparco Evo stolar håller på att skapas. Sabelt 4p bälten ligger och väntar på att jag ska borra fyra små hål.
Skivor bak är bytt, bromsslangarna är stålomspunna, stödlager och hardyskivor är bytt. Generatorn är renoverad. Ventilspel och komp är perfekt. Kedja och drev är helt okej.
Tyvärr ska jag flytta den 3 April så jag kunde tyvärr inte slänga ut allt för mycket pengar just nu och bilen ska besiktigas under den här månaden, men ett H&R Cup kit är beställt för väghållningens skull. Ställbart i höjdled dessutom.

Mina framtidsplaner med den här bilen förrutom rent underhåll är att skruva i en halvbur om man slår runt, rensa i skuff och kupé för att få ner vikt, byta till r-däck på mina 16" O.Z Superturismo, byta några bussningar och till slut montera Öhlinsdämpare.
Bromsarna funderar jag på 300mm skivor fram och 4kolvsok. Med Motul 600 bromsvätska och tåligare belägg.

Målen med bilen och mig själv är:
*Visa att det går att svänga med MB då dom gjorde det så bra under 80talet
*Köra snabbare runt Mittsverigebanan än vad jag gjorde med min 318is.
*Köra snabbare runt Mittsverigebanan än motorstarkare bilar.
*Ha jäkligt kul och lära mig något på det hela.

Det är dåligt med bilder då kameran är lite defekt, men det kommer mer och bättre. Såhär såg den ut vid inköp iallafall:

Image
Image
Image
http://www.compello.se
För dig som bor i mellansverige och njuter utav att bruka bilen!

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar

Postby Jovani » Sat 18 Mar, 2006 03:32

Mordiiax wrote:Tänkte lägga upp en tråd här om min bil med syftet att försöka inspirera fler till något som inte verkar vara allt för aktivt här, nämligen bankörning.


WORD! :headbang:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Piranha
Prospect
Prospect
Posts: 49
Joined: Tue 15 Jun, 2004 23:56
Location: Sollefteå
Contact:

Re: Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar

Postby Piranha » Sat 18 Mar, 2006 10:22

Mordiiax wrote:Underreden till två Sparco Evo stolar håller på att skapas.


Hehe, dom kommer under nästa vecka. Har varit lite mycket ett tag nu så det har inte blivit av att börja med dom. Men dom kommer som sagt. :-)
Stefan Sjödin -79

#845
________________
C220T CDI -99 Till salu! <-- Klicka!

E250D -88 Också till salu tror jag...

Mordiiax
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 175
Joined: Sat 27 Sep, 2003 21:25
Location: Sundsvall
Contact:

Postby Mordiiax » Sat 18 Mar, 2006 11:03

Jag längtar :P Fick ut bilen i förrgår natt och tjejen tycker det är pinsamt att sitta bak då det inte finns någon passagerarstol ;)
Men jag tycker hon ska vara glad, lär ju vara den 190e med absolut bäst benutrymme ;)
http://www.compello.se

För dig som bor i mellansverige och njuter utav att bruka bilen!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests