Tänkte lägga upp en tråd här om min bil med syftet att försöka inspirera fler till något som inte verkar vara allt för aktivt här, nämligen bankörning.
Att ta ut sin benz på bana och verkligen lära känna den istället för att gasa på motorvägen, burna och poppa musik utanför glasskiosken
Det har inte varit lätt att hitta andra förrutom Jovani som tänker i samma riktning tyvärr, så det blir nog endel trial and error gissar jag på. Det är få utprövade saker.
Bilen då i fråga är:
MB 190e 2.3-16v från 1988 och är importerad 1992. Den har även fått en utbytesmotor därimellan.
När jag köpte den satt det träratt, träknopp och träpaneler i. Skinnstolar och övrig skinninredning. Lacken är gjord i en tvätthall och lämnar endel att önska. Det sjöng från drivlinan, vibrerade då man bromsar och ena stötdämparen är totalslut.
Igår kom jag dock ut ur garaget i halvfärdig form. Mycket är bytt och fixat. Underreden till två Sparco Evo stolar håller på att skapas. Sabelt 4p bälten ligger och väntar på att jag ska borra fyra små hål.
Skivor bak är bytt, bromsslangarna är stålomspunna, stödlager och hardyskivor är bytt. Generatorn är renoverad. Ventilspel och komp är perfekt. Kedja och drev är helt okej.
Tyvärr ska jag flytta den 3 April så jag kunde tyvärr inte slänga ut allt för mycket pengar just nu och bilen ska besiktigas under den här månaden, men ett H&R Cup kit är beställt för väghållningens skull. Ställbart i höjdled dessutom.
Mina framtidsplaner med den här bilen förrutom rent underhåll är att skruva i en halvbur om man slår runt, rensa i skuff och kupé för att få ner vikt, byta till r-däck på mina 16" O.Z Superturismo, byta några bussningar och till slut montera Öhlinsdämpare.
Bromsarna funderar jag på 300mm skivor fram och 4kolvsok. Med Motul 600 bromsvätska och tåligare belägg.
Målen med bilen och mig själv är:
*Visa att det går att svänga med MB då dom gjorde det så bra under 80talet
*Köra snabbare runt Mittsverigebanan än vad jag gjorde med min 318is.
*Köra snabbare runt Mittsverigebanan än motorstarkare bilar.
*Ha jäkligt kul och lära mig något på det hela.
Det är dåligt med bilder då kameran är lite defekt, men det kommer mer och bättre. Såhär såg den ut vid inköp iallafall:
Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar
Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar
http://www.compello.se
För dig som bor i mellansverige och njuter utav att bruka bilen!
För dig som bor i mellansverige och njuter utav att bruka bilen!
Re: Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar
Mordiiax wrote:Tänkte lägga upp en tråd här om min bil med syftet att försöka inspirera fler till något som inte verkar vara allt för aktivt här, nämligen bankörning.
WORD!
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Mordiiax 190e 2.3-16v för kurviga vägar
Mordiiax wrote:Underreden till två Sparco Evo stolar håller på att skapas.
Hehe, dom kommer under nästa vecka. Har varit lite mycket ett tag nu så det har inte blivit av att börja med dom. Men dom kommer som sagt.
Stefan Sjödin -79
#845
________________
C220T CDI -99 Till salu! <-- Klicka!
E250D -88 Också till salu tror jag...
#845
________________
C220T CDI -99 Till salu! <-- Klicka!
E250D -88 Också till salu tror jag...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 84 guests