Mitt bilstereobygge i 123an

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Mitt bilstereobygge i 123an

Postby MBetar » Wed 12 Apr, 2006 17:23

Äntligen har jag fått tummen ur och tänkte göra en liten projekttråd om
ljudbygget i min 123a. Jag ska väl börja med att säga att jag från början inte hade några särskilda kunskaper inom bilstereo, men har lärt mig allteftersom.

Har byggt (om) i omgångar men först nu kan jag väl anse mig nöjd. Bilen är en 200, 82a, har gått 13000 mil och är original, förutom andra fälgar och vita blinkers, så förutsättningarna med stereobygget var att inte inkräkta på någon inredning eller liknande. Jag inser att det hade varit såå mycket enklare om man vågat såga i dörrar och plast. Men men, ville vara rädd om pärlan ;)
Har ni några idéer eller synpunkter (pos och neg) på hur jag gjort så fram med det bara!

Första inköpet bestod av ett Phase Linear 4" kit som framhögtalare i ibrädan. MBQuart 6.5" som utfyllnad i hatthyllan och ett Magnat Xcite 561 Slutsteg på 4x70Wrms. Hade sen tidigare en gammal pioneer DEH-P7000R huvudenhet och en gammal GAS 10" sub som jag tänkte använda. (suben blev f.ö inte långvarig)

Hmm, det får väl räcka som introduktion..
Jag har tagit en massa bilder så jag lägger upp det i form av små kollage,
blir lite mer överskådligt då 8)

Hursomhelst, första kollaget visar lite bilder på första inköpen samt originalstereon.

Image

Fortsättning följer!
/Johan
Last edited by MBetar on Thu 13 Apr, 2006 12:16, edited 3 times in total.

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Wed 12 Apr, 2006 18:36

Jaha, det blev en snabb fortsättning, här kommer det andra kollaget.
Visar lite bilder från installationen av fram- och baksystem. I det här skedet sitter steget i bagaget och driver 4"kitet fram, medan Pioneeren får ta hand om bakhögtalarna. Bakhögtalarna är högpassade på 50Hz via stereon och framhögtalarna på typ 125 via steget. Utöver detta har jag den fullständigt urusla 10"aren i bagaget och drivs bryggad på stegets överblivna kanaler. Lågpassad på 80Hz via stereon. Man ska väl iof inte klaga för mycket eftersom den inte direkt har nåt lätt jobb med en stående tank att ljuda igenom, nästa kollage visar hur jag gjorde för att komma runt det problemet.

Här har jag fäst diskanterna på gallren samt stoppat fullt med dämpull under mellanreg/midbas för att få så mycket lågfrekvent muller som möjligt ur dom :-D Dämpade även lite med asfaltsmatta under 6.5orna, mest för skojs skull...

Image
Last edited by MBetar on Thu 13 Apr, 2006 12:17, edited 3 times in total.

User avatar
micke.b
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 381
Joined: Thu 17 Nov, 2005 02:21
Location: västernorrland Härnösand
Contact:

Postby micke.b » Wed 12 Apr, 2006 19:14

bild?
kul med ljud i en 123!
nästan orginal look =D>
mvh. micke.b./

http://www.garaget.org/micke-b

västernorrland/härnösand/motorbanan.

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Wed 12 Apr, 2006 21:24

Bild på bilen kommer snart, har precis bytt fälgar så jag ska bara knäppa lite nya.

Nästa steg i ljudbygget var att få in lite mer basljud i kupén. Jag provade först att plocka bort förstahjälpenlådan och vända basen mot hålet. Provade både med sluten, reflex och bandpasslåda, men det lät inget vidare. Så jag bestämde mig för att försöka bygga en tvådelad sluten låda där baffeln och basen sitter i hatthyllan och själva lådutrymmet i bagaget. Det blev rätt mycket mätande och svärande. Det är på millimetern överallt... men tillslut satt den där den skulle.

Eftersom hålet inte är så stort och jag ville ha en så liten låda som möjligt bestämde jag mig för en JL 8" bas med dubbla talspolar, som jag hört mycket bra om. Den behöver bara 11 liter sluten låda så det tog heller ingen nämnvärd plats i bagaget. Och vilket lyft! För första gången började det låta bra :-)
Spelar faktiskt mycket djupare än jag kunnat tro, neråt 25Hz är inga problem. Här drev jag basen med hela Xcitesteget (två bryggade kanaler, en till vardera talspole) och framsystemet med ett gammalt legacysteg som låg hemma och skräpade. Basen liksom tidigare aktivt delad på LP 80Hz i stereon.

Image
Last edited by MBetar on Thu 13 Apr, 2006 12:16, edited 2 times in total.

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Thu 13 Apr, 2006 08:55

Sticker emellan med lite bilder på bilen innan ljudbygget fortskrider, så ni vet hur offret ser ut =)

När jag köpte den såg den ut som uppe till vänster, på nästa bild är den kompletterad med 15" Kryssekerfälgar som jag renoverade upp, samt svart grill. De sista bilderna visar nuvarande utseende. Försökte egentligen hitta mer plana fälgar, typ AMG-stuk, men det är inte helt lätt att hitta vettiga med rätt dimension på däck till hyggligt pris så det blev fyra beg. Masitaly sagitta med 225/45/17 Federaldäck. Tyckte inte riktigt det passade bilen först men nu när jag börjar vänja mig tycker jag det funkar rätt bra. ET40 är det... Men jag har 10mm spacers runtom för att få ut hjulen, kanske borde bakhjulen ut ytterligare lite.

Image
Last edited by MBetar on Thu 13 Apr, 2006 12:18, edited 2 times in total.

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Postby Onkel-Benz » Thu 13 Apr, 2006 10:50

Det hade varit trevligt om nån bild hade fungerat! Bara röda kryss överallt. :|

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Thu 13 Apr, 2006 11:17

Jaså? Hmm, det var märkligt... här syns det ju.

får du fram denna om du klickar på den då?

http://image52.webshots.com/152/9/81/24 ... rLM_ph.jpg

User avatar
micke.b
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 381
Joined: Thu 17 Nov, 2005 02:21
Location: västernorrland Härnösand
Contact:

Postby micke.b » Thu 13 Apr, 2006 11:29

MBetar wrote:Jaså? Hmm, det var märkligt... här syns det ju.

får du fram denna om du klickar på den då?

http://image52.webshots.com/152/9/81/24 ... rLM_ph.jpg

nej ingen bild
mvh. micke.b./

http://www.garaget.org/micke-b

västernorrland/härnösand/motorbanan.

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Thu 13 Apr, 2006 11:40

Hmmm, mycket märkligt, vad står det om du klickar på länken då?

joachim84
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 29 Mar, 2006 16:21
Location: robertsfors
Contact:

Postby joachim84 » Thu 13 Apr, 2006 11:48

de står att jag inte har tillåtelse att vistas på dena sida :cry:
w124 300d-87 bruksbil
w123 300d -81 busbil
w123 240d -85 trokänare
w123 200 -82 aze
w115 200 -75 blivande projekt

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Thu 13 Apr, 2006 11:51

Förbaskat... fungerar detta då?
Image

joachim84
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 29 Mar, 2006 16:21
Location: robertsfors
Contact:

Postby joachim84 » Thu 13 Apr, 2006 11:53

:thumbleft:
w124 300d-87 bruksbil
w123 300d -81 busbil
w123 240d -85 trokänare
w123 200 -82 aze
w115 200 -75 blivande projekt

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Thu 13 Apr, 2006 12:04

Antar det var för att sidan inte tillät att jag visade bilderna i sin helhet på nån annan sida än deras gratissite, reklamen måste väl synas...
Iaf det fungerar ju såhär också. Ni kanske får trycka upp så de inte förminskas automatiskt, blir lite sämre kvalité på bilderna då.

Men nu funkar det iaf va?
:-)

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Thu 13 Apr, 2006 12:36

Nåväl, nu verkar bilderna fungera. Ljudbygget fortsätter 8)

Efter några månader kom jag fram till att framhögtalarna var alldeles för små för att producera nån vidare midbas, vilket behövs för att möta upp med basen och ge det där kännbara trycket. Därför behövdes två 6.5" middar någonstans fram. Eftersom såga i bilen inte var nåt alternativ funderade jag först på att sätta en vid vardera fotutrymme. Men efter en närmare titt uteslöt jag utrymmet på förarsidan. Alldeles för tight därinne.

Problemet med att ha midbasen från ett ställe är att vad jag förstod att man då kan riktningsbestämma den, vilket man inte vill =)
Men eftersom örat har svårt att riktningsbestämma frekvenser under typ 100Hz (vet inte exakt, det här med ljud är en hel vetenskap har jag förstått... men det låter rimligt iaf :wink: ) så beslöt jag att ha två 6.5" middar på passagerarsidan och låda dom spela från sisådär 120Hz och neråt. Detta tycker jag fungerar riktigt bra, jag kan iaf inte höra varifrån ljudet kommer. Middarna blev DLS R6A och lådan jag byggde är på 12 liter. Delat på två så vardera midbas har 6liter att leka med. Även här var det tight att få plats med lådan. Den sitter upphängd på ett par bultar i bakkant även fäst i stålinlägget under handskfacket i framkant.

Passade samtidigt på att köpa ett nytt slutsteg till Baslådan, ett tvåkanaligt DLS CA23 där varje kanal driver en av basens talspolar. Basen får därmed 2x135=270Wrms. Legacysteget som tidigare drev framhögtalarna kastade jag ut och Magnatsteget som ju har 4 kanaler driver såväl framhögtalarna som de två middarna.
Och nu blev det en otrolig skillnad. Midbasen hade verkligen saknats tidigare, det blev ett helt annat tryck i systemet 8)

Midbaslådebygget ser ut som följer:
Torpedväggen in mot bilen är allt annat än plan så lådan blev ganska knixig på baksidan... (Glasfiberspackel är din vän!)


Image

User avatar
MBetar
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 165
Joined: Sat 11 Dec, 2004 18:22
Location: Småland

Postby MBetar » Fri 14 Apr, 2006 09:04

Till sist var det dags att snygga till bagaget. Jag tog en helt enkelt en bit spånskiva som jag klädde, fäste kablar och slutsteg på.
Här syns det svarta DLS-steget till vänster. Uppe till höger på sista bilden skymtar cdväxlaren.
Edit: här jag också förstorat baslådan med några liter för att 8an ska kunna ge lite kraftigare djupbas.

Image


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests