Muppis 190E 1.8 -93, rishögen.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Muppis 190E 1.8 -93, rishögen.

Postby Muppi » Sat 23 Sep, 2006 15:59

Tjoho alla..

Magnus heter jag och har sen nyår 2004(tror jag det va) ägt en 190E 1.8 -93 tyskimport som jag egentligen aldrig borde ha köpt, men ung o dum o SUGEN på en bil med stjärna så kan man ju ibland göra dumma saker.

Det första som avrådde från köp var en irriterande buckla på bagageluckan, det första felet jag såg ^^ Men det var väl kanske det minsta problemet..
Vi fick bogsera igång bilen som hade stått ett bra tag. Då den väl gick igång gick den på 3 cylindrar och det var med nöd och näppe som far min lyckades köra ner den till OKQ8 så vi kunde lyfta upp och kolla hur den såg ut undertill. Det fina med bilen var att den va oklanderligt rostfri! Det ska jag inte ta ifrån min älskling :)

Ena tändkabeln var lite dålig och med lite mejselskrapande så gick den på alla 4.a igen.

Jag köpte bilen och har varit nöjd med utseende och "prestanda" med den tills för ett tag sen.

vi tar ett litet skutt till vad som skall göras.

Kortsiktigt:
Storstäda!!
Byta höger framlykta
Montera tillbaka ljudet som jag var så dum o plockade ut för 1v sen... :shock:
Fixa c-lås
Gaspedalen slapp(förklaring kommer)

Långsiktigt:
Kjolpaket
Omlackering 1färgad, gärna svart..
Sänkning
Nya mätartavlor
Ny dörrsida vänster bak
Ännu bättre ljud
Läderklädsel
Elhissar bak?

Drömmar:
Lägga in en 2.3 16v motor i min bil


Dom senaste 2 dagarna har jag börjat med storstädningen, en tidigare tråd i C-Klass forumet avslöjjar att jag monterat ur fram och baksäterna, mittkonsol och golvmattan. Skitig är den det kan jag lova! För en stund sen kom en fet spindel och spanade in vad jag sysslade med.. en hyresgäst i min bil!! :evil:

Centrallåset löste sig under demontering av all inredning. Felet har varit att det inte gick att öppna eller låsa alla dörrar från förarsidan, allt annat har funka(som te.x förarsidan låser om jag stänger från skuffen).
Hittade 2 blåa kablar som var skarvade åt varsitthåll, som inte slutade nånstans.. Jag tänkte 1+1.. blå bör ju sitta på blå :O Provade koppla ihop dom och VIPS så funkade det!! SEGER! (Jag är ganska mycket tummen-mitt-i och är inte såå jeffla bra på bilar :lol: )

Gaspedalen? Joo det är som så att den är slapp!! Den gasar då man trycker, den går tillbaka(fast den går inte tillbaka fullt på tomgången utan stannar högre än normalt.)

Det var nog allt för nuu och ptja bilder kommer såfort jag får tummen ur ;)

Hare!

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Sat 23 Sep, 2006 16:34

Image
Golvmattan, ska dammsugas :P

Image
Växelspaksknopp, div tjafs..

Image
Förarsida..

Image
In mot centrallåsmotorn. Har inget garage så jag lägger tebaka mkt tjafs då jag är klar för dagen :P

Image
Mercan på lite avstånd.

Image
Elak buckla!

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Sat 23 Sep, 2006 23:31

Fundering:
Jag har sett en 190e w201 där hela hatthyllan var bortkapad, det var altså bara ett stort hål ner i bagaget och jag funderar nu om detta är något man kan göra utan att tumma på säkerhet eller allt som nu kan påverkas?

Jag har inte planerat o kapa något någonstans än utan är bara nyfiken ^^

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Tue 26 Sep, 2006 23:07

Uppdatering:

Har köpt följade till stereon:
21mm2 strömkabel.
Nån fräsh lågnivåkabel.
Säkringshållare med 100a säkring.
Kabelskor.
10.3cm i diameters plaströr

Har sen tidigare:
JVC mp3 huvudenhet som varit mig trogen i 2 år, funkar kanon!
16mm2 strömkabel.
Säkringshållare med 60a säkringar.
Jensen 600w steg för bas och 6'9.orna bak.
DLS 4tums koaxial som ska sitta i orginalfästena fram under ruta.
DLS 6'9.or även dom koaxial a'la hatthylla.
Några gammla 5,25.er eller 6,5er (minns ej) 2vägssystem som jag kanske ska fixa in i dörrarna fram.

Ska köpa till:
Ett 2kanalssteg för framsystemet.
En till fräsh lågnivåkabel.

Har även inhandlat spånskivor 16mm, polyesterplast och glasfiberväv. Planerna är att prova bygga en bandpass, bygga ett vackert golv där man kan sänka stegen och gömma kabelarna under, fick inspirationen från en tidigare byggtråd.

ps: vad tråkigt att ingen skriver :/
Last edited by Muppi on Wed 27 Sep, 2006 17:10, edited 1 time in total.

Nyberg

Postby Nyberg » Wed 27 Sep, 2006 11:07

jag gillar bilder på stereo bygge, inte vårstädning ;)

men ser bra ut hoppas du får ihop något,
kolla gärna min sida ifall du behöver nå stereo saker.

mvh nyberg

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Wed 27 Sep, 2006 11:18

hehe kan jag förstå men bygget kommer ju aldelens strax ;)

har du något 2kanalssteg för under 1000 kr?

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Wed 27 Sep, 2006 11:22

Hathyllan skall du inte kapa bort helt, det är en bärande del i karossen och du kan således få nedslag på besiktningen om du har maximal otur. Inte för att dom brukar kolla det, men ändå...
Jag hade basarna upp igenom förbandslådehålet på min. Hade 2st 8"are där, i sluten låda.
Dock går det att bygga en bandpasslåda med rören upp genom hålet.

Ser att du har gälar på höger framskärm. Har alla nyare 190:or det? Trodde bara det var dieslarna som hade det... Eller skärmen är kanske utbytt?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Wed 27 Sep, 2006 11:25

Jo jag ingsåg också att det kanske inte var det smartaste att kapa hatthyllan så jag köpte hem grejjer för bandpass istället. Ska bli kul att höra hur den låter då jag är klar med bygget :P

Lite orolig för dethär med måtten, det räcker om volymen är densamma sen spelar måtten ingen roll eller? Planerar att gjuta av innre delen av bagaget mot tanken i glasfiber för att sedan använda det som en vägg i bygget.

Gälarna har jag ingen aning om, den är ju tyskimportad kan det ha något med saken att göra?

edit:

Image
Tripp trapp trull.

Image
Kablar hit, kablar dit.

Image
Trofasta tjänare, en lagad bas.

Image
Mitt steg, också gammal trofast tjänare ;)

Mvh // Magnus

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Wed 04 Oct, 2006 16:13

Uppdatering:

Numer sitter det "nya" kablar i bilen.

Från instrumentbrädan går det 2.5mm2 högtalarkabel från varsin sida, likadant från framdörrarna. 2st rcakablar, 2 strömkablar, 16 och 21mm2 från batteri till bagage.

1st kenwood 4kanaligt billig steg som ska driva framsystemet som består av mina 4tums koaxialer i instrumentbrädan. 5.25.er som skall plastas in i dörrarna.

Bak så har jag redans misslyckats med ett bandpassbygge.. ska försöka få tag på nya ritningar och sen sjunga en trudelutt på börja om från början ;)

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Postby Merca-Hakan » Wed 04 Oct, 2006 21:59

Hej å hå..

Ska bli skoj å se hur det blir i slutet.. :-)
Men jag tyck då synd om dej som inte har nått garaget att hålla till i.. :?

Tjosan
Håkan -84

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Wed 04 Oct, 2006 22:01

hehe jag har faktiskt kört upp den på "industrihuset" som vi kallar det här.. hållt mig inne nån vecka nu och i morgon ska jag försöka plasta bagaget mot tanken som en vägg till en baslåda :P

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Thu 05 Oct, 2006 09:15

Har du ritning på lådan? Annars har du en här: http://www.mds.se/archive/documents/rit ... IFIBIL.pdf
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Thu 05 Oct, 2006 11:49

är det en bra ritning? jag menar med tanke på dendär kurvan (är nybörjare på detdär och har ingen aning vad den egentligen betyder för basens ljud) hehe

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Thu 05 Oct, 2006 22:04

Tja, ritningen skall ju vara optimerad för just dett elementet i en 5:e ordningens låda. Visst har man sett betydligt snyggare kurvor (ej dom på fruntimmer inräknat då :-D ), men elementet i sig är kanske inte det bästa för bandpasslådor?

Så här ser ritningen och kurvan ut för min Bas: http://www.mds.se/Archive/documents/Rit ... pass5e.pdf
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Muppi
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Mon 03 Jan, 2005 23:33
Contact:

Postby Muppi » Thu 05 Oct, 2006 22:08

satt o läste på backesljudbygg lite dedär om qts och insåg rätt snabbt att min bas inte hörde till dom bättre varianterna ^^


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests