Kör med MB orginal stift (de med tre elektroder)
Har inte flyttat Lmm än, det var inget sådant med i kittet
Winis C230K -96
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Winis C230K -96
En liten fråga, hur mycket laddar en sån här i originalutförande (och vad har motorn för grundkomp)?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Winis C230K -96
Motor
M111.975
Liter
2,3L K
Volym
2295 cm3
Borr
90.9mm
Slag
88,4mm
Komp
8,8:1
Effekt
142 kW (193 PS) @ 5300 rpm
280Nm @ 2500rpm
Laddtryck???
0,5bar?
M111.975
Liter
2,3L K
Volym
2295 cm3
Borr
90.9mm
Slag
88,4mm
Komp
8,8:1
Effekt
142 kW (193 PS) @ 5300 rpm
280Nm @ 2500rpm
Laddtryck???
0,5bar?
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
enligt uppgift skall den ladda som mest 7psi, dvs knappt 0.5 bar
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Winis C230K -96
tror du ska köra med lite kallare stift..
lmm ska också flyttas till där den sitter på faceliftade modeller
lmm ska också flyttas till där den sitter på faceliftade modeller
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Planen är att fixa omdragning med alurör och silikonskarvar istället för det som finns nu.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Är det Eaton M62 som sitter i de här?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Winis C230K -96
twostroke wrote:tror du ska köra med lite kallare stift..
lmm ska också flyttas till där den sitter på faceliftade modeller
Enligt den uppgift jag har fått från tekniska chefen på Kleemann så har de "justerat" lite på kittet, så man behöver inte flytta lmm och inte heller byta tändstift. Utan det ska fungera bra som det är.
Om de betyder att de har gjort remskivan lite mindre eller inte är jag osäker på.
Mvh/ Lars K
Kleemann
Lars K Design
023-104 99
070-77 104 95
LarsK@Kleemann.se
http://www.kleemann.se/blocket
http://www.kleemann.se/facebook
Lars K Design
023-104 99
070-77 104 95
LarsK@Kleemann.se
http://www.kleemann.se/blocket
http://www.kleemann.se/facebook
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Lars K wrote:twostroke wrote:tror du ska köra med lite kallare stift..
lmm ska också flyttas till där den sitter på faceliftade modeller
Enligt den uppgift jag har fått från tekniska chefen på Kleemann så har de "justerat" lite på kittet, så man behöver inte flytta lmm och inte heller byta tändstift. Utan det ska fungera bra som det är.
Om de betyder att de har gjort remskivan lite mindre eller inte är jag osäker på.
Mvh/ Lars K
Vet inte om den ens hade kunnat vara större, då det bara är två millimeter mellan vevaxelremskivan och fläktremskivan.
Men det lilla jag har hunnit prova, så verkade allt fungera bra.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Winis C230K -96
Såg lite frågor kring ladd och lmm så bidrar med lite erfarenheter.
Grundladdet på min -99:a CLK låg på 0,3 bar (uppmätt).
Du märker om du behöver flytta LMM om du har en "dip" i effekten (motorn tappar andan) strax över 3000 varv. Enklaste att kolla är att ge fullt på 2:an eller 3:an. Beror på hur mycket du ökat laddet givetvis, men orsaken är att med det ökade laddet skapas virvlar i röret och LMM får inget värde = motorn slår temporärt ifrån och återhämtar sig sedan och fortsätter varva. När du flyttar LMM till ovansidan av motorn elimineras det problemet. Det var förklaringen jag fick iaf - låter rimligt?
Hur det är på C-klassen vet jag inte, men facelift CLK hade en annan LMM-placering från fabrik och då finns rimligen inte problemet med LMM när man trimmar. Kanske din C230 har en bättre placering redan i original och därför fick du inget problem? Spekulerar vilt
Grundladdet på min -99:a CLK låg på 0,3 bar (uppmätt).
Du märker om du behöver flytta LMM om du har en "dip" i effekten (motorn tappar andan) strax över 3000 varv. Enklaste att kolla är att ge fullt på 2:an eller 3:an. Beror på hur mycket du ökat laddet givetvis, men orsaken är att med det ökade laddet skapas virvlar i röret och LMM får inget värde = motorn slår temporärt ifrån och återhämtar sig sedan och fortsätter varva. När du flyttar LMM till ovansidan av motorn elimineras det problemet. Det var förklaringen jag fick iaf - låter rimligt?
Hur det är på C-klassen vet jag inte, men facelift CLK hade en annan LMM-placering från fabrik och då finns rimligen inte problemet med LMM när man trimmar. Kanske din C230 har en bättre placering redan i original och därför fick du inget problem? Spekulerar vilt
David
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Väckte monstret till liv idag, tanken är att besiktiga den på måndag.
Upptäckte dock hur värdelös den blivit som vinterbil. Trots fräscha vinterdäck så går den loss när man gasar på, ända upp i fyran, nu när det är slabbigt på vägarna.
Tyvärr har jag ju inte kunna testa den fullt ut än, men den känns avsevärt mycket piggare redan nu.
Upptäckte dock hur värdelös den blivit som vinterbil. Trots fräscha vinterdäck så går den loss när man gasar på, ända upp i fyran, nu när det är slabbigt på vägarna.
Tyvärr har jag ju inte kunna testa den fullt ut än, men den känns avsevärt mycket piggare redan nu.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Winis C230K -96
Winis Mbsca wrote:Väckte monstret till liv idag, tanken är att besiktiga den på måndag.
Upptäckte dock hur värdelös den blivit som vinterbil. Trots fräscha vinterdäck så går den loss när man gasar på, ända upp i fyran, nu när det är slabbigt på vägarna.
Tyvärr har jag ju inte kunna testa den fullt ut än, men den känns avsevärt mycket piggare redan nu.
Kul!
Grattis och så får du slänga upp lite bilder
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
snowman wrote:
Kul!
Grattis och så får du slänga upp lite bilder
Inget att visa just nu, den är rostig som f-n och skitig med. Dessutom på risiga 8-hålare med vinterpjuks.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Winis Mbsca wrote:snowman wrote:
Kul!
Grattis och så får du slänga upp lite bilder
Inget att visa just nu, den är rostig som f-n och skitig med. Dessutom på risiga 8-hålare med vinterpjuks.
Just därför tycker jag att du ska kasta upp lite bilder, låter som en riktig ulv i lammkläder
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Winis C230K -96
Okej, här kommer väl lite bilder då...
Huven lär få blästras eller bytas, rosten är nästan igenom på något ställe...
Grillen behöver bytas efter att en gråsparv inte gillade den i 140km/h
Åttahålarna behöver också en renovering. Får glasblästra dom och sen lacka.
Klassiskt W202 problem, rost runt låset på bakluckan. Har bara precis rostskyddat nu.
Har klätt B-stolparna med 3M-Dinoc istället för orginal fejk-kolfibern, som börjat flagna av.
Baksätet i, men ej rengjort. Dörrsidorna kvar, men är inte kompis med de övre fästet. Funderar på att plasta kanten på dörrsidan med polyester, för träfiberskivar frasas sönder annars.
Dörrsidor fram monterade. Tyvärr så hade ena reglaget till elstolen fastnat i ett läge och stod och tuggade tills kontakten bakom smälte. Så jag får jaga ny sådan kontakt/reglage.
Framstolarna i, eluppvärmda och elmanövrerade. Verkar dock vara avbrott i sittdynan för det är bara ryggstödet som blir varmt.
Miltal i dagsläget, har haft den sedan April 2001 och då hade den rullat 7500 mil.
Ny panel. Tyvärr kan man inte köpa en ny panel med exakt de antal hål man vill ha, utan man får köåa en som har alla hål och sedan plugga de oanvända . Bytte även fläktutblåset, det var det dyraste av prylarna, kostade f-n öven 1000 spänn.
Komfortmodulen. Har två bekymmer: 1. Vet inte var den skall monteras om det skall sitta en hållare till den? 2. Det är två anslutningar som saknas och jag vet inte om det är den kabelstammen som man ser i EPC som jag behöver. Hissarna fungerar nämligen inte som det är nu...
Blev ett nytt Biltema 100Ah Silver-batteri. Hade ett halvår gammalt Global 88Ah i innan, men i och med elstolen drog ur batteriet så frös det sönder nu när det var kallt. Båda gavlarna hade spruckit på batteriet.
Huven lär få blästras eller bytas, rosten är nästan igenom på något ställe...
Grillen behöver bytas efter att en gråsparv inte gillade den i 140km/h
Åttahålarna behöver också en renovering. Får glasblästra dom och sen lacka.
Klassiskt W202 problem, rost runt låset på bakluckan. Har bara precis rostskyddat nu.
Har klätt B-stolparna med 3M-Dinoc istället för orginal fejk-kolfibern, som börjat flagna av.
Baksätet i, men ej rengjort. Dörrsidorna kvar, men är inte kompis med de övre fästet. Funderar på att plasta kanten på dörrsidan med polyester, för träfiberskivar frasas sönder annars.
Dörrsidor fram monterade. Tyvärr så hade ena reglaget till elstolen fastnat i ett läge och stod och tuggade tills kontakten bakom smälte. Så jag får jaga ny sådan kontakt/reglage.
Framstolarna i, eluppvärmda och elmanövrerade. Verkar dock vara avbrott i sittdynan för det är bara ryggstödet som blir varmt.
Miltal i dagsläget, har haft den sedan April 2001 och då hade den rullat 7500 mil.
Ny panel. Tyvärr kan man inte köpa en ny panel med exakt de antal hål man vill ha, utan man får köåa en som har alla hål och sedan plugga de oanvända . Bytte även fläktutblåset, det var det dyraste av prylarna, kostade f-n öven 1000 spänn.
Komfortmodulen. Har två bekymmer: 1. Vet inte var den skall monteras om det skall sitta en hållare till den? 2. Det är två anslutningar som saknas och jag vet inte om det är den kabelstammen som man ser i EPC som jag behöver. Hissarna fungerar nämligen inte som det är nu...
Blev ett nytt Biltema 100Ah Silver-batteri. Hade ett halvår gammalt Global 88Ah i innan, men i och med elstolen drog ur batteriet så frös det sönder nu när det var kallt. Båda gavlarna hade spruckit på batteriet.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 76 guests