Ja, nu är detta väll inget "projekt" utan en av bilarna som
ställer sig till skaran av "ett-urval-av-våra-bilar-på-mbsca"
Iaf. sommaren 2004 letade jag länge å väl efter en bra å pålitlig, icke sönderskruvad / uppröten bil som helst var ömt omvårdad.
Visst det var ju jättelätt att hitta en sådan i sverige! Så efter 6-mån
bad jag en tysk kollega "kolla runt" efter en fin 230e eller 190e för
rätta $$.
Tog väll 2v innan ett objekt kom upp å detta i samma veva som
kompisarna skulle på en tripp i europa.
Åkte ner på vinst eller förlust för att kolla på bilen (Ryan air finns ju alltid annars ) Bilen var i ett fint skick, få mil för årtalet,
3 ägare (äldre), mycket lite rost, ett bra ex mao!
Tackade för mig å begav mig av hemmåt, en 30min senare noterar jag
att vattentempen är ca 95° å stegrande... shit! tänkte jag.
In på närmsta tapp å hittade felet direkt, expantions tanken läckte
som ett såll vid locket!
Lockets gummipackning var nog lesspå livet, för den hängde överkanten
på tanken.... Hmm, va fean jar jag nu. Tittar upp å tänker gå in till
tappgubben å fråga efter ett MB ställe då jag får se en glimmande
stjärna längre bort. Fyller upp tanken till max å puttrar bort.
Nytt lock på kärlet å vattnet stannar där det skulle. Riktar in nosen mot
norr å ger mig av, noterar brun rök bakom bilen
Hmm, brun rök? vit rök = vatten, blårök= olja
Funderar lite till å beslutar att bilen inte har fått sin kur av smisk!
I med 3an, fult spätt, i med 4an fullt spätt brunkols verket brann för
fullt i 2-3mil, bilen kändes bara piggare dess längre den fick smisk,
så ja sa inte nä till den önskan!
Efter att ha plågat den lilla bilen länge å väl var man i utkanterna
av hamburg så crusing humöret föll på å takten skönk som en
sten för resten av resan.
Väll hemma noterade jag en droppe olja då å då som kom från
kamkjedskåpan. Lätt fixat tänkte jag...
De skulle jag aldrig ha gjort så här i efter hand....de slutande med följande
saker som bara BLEV tvungna att bytas för att motorn skulle behålla
olja/vatten där det skulle:
Oljetrågs packning
kamkjedje kåpans packning
pinnbultarna för glidskenorna
en glidskena (som ja trampade på)
Topplocks packning
Ventil kåpans packning
Vattenpump (som blev skev efter demontering...)
Packning till ovan...
Efter detta snurrade motorn som en liten katt. å inget spill på golvet.
Ett par veckor senare var ja på tippen å fick syn på en nyinkommen
230ce med fulläder pengar bytte ägare å helt plötsligt
hadde lillen fått två mycket bekväma skinfåtöljer med armstöd fram
som inte gjorde resan mindre tråkig.
Vintern kom å mera "brux" moddar föll mig in att fixa eftersom
jag hadde delar liggandes:
Splitt nya starkare fjädrar runt om (över från 2.5-16 bilen)
Splitt nya dämpare fram
Bromsar från 2.5-16
Nästan nytt avgassystem från katt å bakåt.
Byte av samtliga vätskor i bilen.
Nya bussningar för kränghämarn fram.
En lite bättre radio än orginalet med cassett....
Så de fick bli en radio från Blaupunkt med 4x45w, i-pod ingång + mp3 i radion
ett par PolkAudio db690 i sjukhus lådan med snyggt omklädd hylla.
Demonterade framskärmana å alla plastdetaljer för att göra
en grundlig rostskydds behandling.
Hjulhus, balkar, hålrum, bakom sacco mm tog ca 3dagar totalt.
Efter detta har bilen rullat som en klocka i ca 3000mil.
med "stor" service var 1000mil för att säkerhets ställa ett fortsatt
problemfritt liv för "lillen"
Fler bilder:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3919381
Mercedes-Benz 190E 2.3 1990
Mercedes-Benz 190E 2.3 1990
Last edited by Jovani on Mon 06 Nov, 2006 22:54, edited 1 time in total.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Hur fick du W124-stolar att passa i W201:an??
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Med svets å lite vilja så sitter de som gjutna efteråt.
Man tar 190 underdelen å "överdelen" från 124 sen gäller de bara att
rikta in dom rakt mot varandra, svetsa samman, sen är de klockrent.
Man tar 190 underdelen å "överdelen" från 124 sen gäller de bara att
rikta in dom rakt mot varandra, svetsa samman, sen är de klockrent.
Last edited by Jovani on Mon 06 Nov, 2006 22:58, edited 1 time in total.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Mercedes-Benz 190E 2.3 1990
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Jovani wrote:Med svets å lite vilja så sitter de som gjutna efteråt.
Man tar 190 underdelen å "överdelen" från 124 sen gäller de bara att
rikta in dom rakt mot varandra, svetsa samman, sen är de klockrent.
Ah okej =)
Satt o kikade på möjligheterna förra vintern att försöka få in stolar från 124 till 201, hade kommit så långt i tänkandet att flytta över underredena från 201 till 124, men sen orkade jag inte bry mig så mkt mer
Men nu vet jag till nästa gång
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 72 guests