w115 250d -74 Kompakt med -89 250D

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
;DieseL,
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Fri 29 Dec, 2006 16:04

w115 250d -74 Kompakt med -89 250D

Postby ;DieseL, » Fri 05 Jan, 2007 00:36

Tänkte skriva lite kortfattat om min kompakt det verkar finnas ett intressa av att höra mer, bilder får väll komma vid ett senare tillfälle, bilen finns med på bild här på forumet bland alla kompakt billderna
Lila pearl och 18"s femeker HMC 427

Jag bytte till mig en smutsig -74a kompakt med fruktansvärt slö 220d när jag skulle sälja en W124 250D -93a i hösten 2005

Bestämde mig ganska snabbt på att byta ut motorn och åka skatte fritt och komfortabelt ett tag. Började leta efter nån läplig motor hälst 250D automat eller 200D Från W124.
fick då tag på en 250D -89a med 4 växlad manuell till rätt peng och började bygga

Det mesta passade ganska bra. bateriet fick flyttas till höger sida för att lämna plats till servo pumpen, hjälpstyrarms bussningen fick jag ändra vinkeln lite grann på för att grenröret kom ner där, stagen som går mot torped väggen böjde jag till lite grann på höger sida och tog bort på vänster

luft burken på 250N fick jag värma och knölaihop lite grann för bomscylindern.

det var väll dom större grejjerna

motor fästerna använde jag orginal på höger sida förlänge och ändrade vinkeln lite grann på vänster

avgassystemet passade perfekt att bara slitsa upp 250n s första rör och trycka ihop med 220n s orginal, men flänsen på röret som går ihop med gtenröret svarvade jag av och gjorde lite tunnare och och slipade ner ena bult skallen åxå för att det skulle gå fritt från hjälpstyrarms bussningen

satte 250ns 4 växlade manuella ( hadde hälst haft automat men man tager vad man haver) passad i orginal växellåds balk som är sjusterbar framåt och bakott mellan axeln passade bra på länden och hardy skivan stämde, ett växelstag passade rakt av och ett fick jag korta 5 cm och ett fick jag förlänga 5cm så det var bara att kapa olika och byta bitarna och svetsa ihop

orginal kylare stämde bra och har aldrig visat en tendenns på att gå varm

slangarna till servon passade att kombinera ihop mellan tror jag använde en från vardera bil

vakumslangen till från bromsservot fick jag svetsa om och göra en väldigt taigth vinkel för att klara luftburken och nån bromsledning fick jag böjja om lite grann

kopplings slangen passade rakt av

slangarna till kylaren fick jag ta en bit från varje så att det stämde

glödning kopplade jag på täningen med glödrellät och starten kopplade jag på ryck och sliten (orginelt)

sen var det bara gasen kvar vilket inte var så super enkelt efterssom compakten har stag med väldigt kort rörelse och 250n har waier med lång rörelse. så jag ficksnickra till en helt ny gaspedal med lenkage inne i bilen sedan satte jag 124 waiern på samma sätt som den sitter orginal med höljet mot torped väggen

sedan var det bara ut och provköra tror jag gjorde detta runt jul förra året på tre dagar från att motorerna satt i sina orginal bilar

sedan äfteråt har jag satt dit en 3:46 klump (orginal 3:92) provade först med en 3:07 men tycke att den skulle sitta bättre på min W116 kompakten blev lite slö att dra släp med 3:07

nu har bilen gått som en klocka i ett år och drar 0.7 L/mil
startar 25- och drar ingen olja liten skillnad mot 220D n från 74 vart det
W202 C 220 CDI -98
W115 compakt m 250d -74 -89
W116 280SE m 300dt -73 -84
W124 300E -87
W201 190D 2.0

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Fri 05 Jan, 2007 18:14

Jaå de är hmc vi pratar om, den har ja åkt några gånger me 220dieseln..en polare som hade den.
Mkt intressant tråd , ännu bättre med bilder sen :wink:
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

User avatar
andush
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1544
Joined: Sun 04 May, 2003 14:41
Location: Sthlm/Umeå

Postby andush » Sat 06 Jan, 2007 18:12

Låter nice 8)
Är det den här?
Image
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
ImageImage

Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88

;DieseL,
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Fri 29 Dec, 2006 16:04

w115 250d -74 Kompakt med -89 250D

Postby ;DieseL, » Sat 06 Jan, 2007 18:24

jo det är den bilen
W202 C 220 CDI -98

W115 compakt m 250d -74 -89

W116 280SE m 300dt -73 -84

W124 300E -87

W201 190D 2.0

Nyberg

Postby Nyberg » Sat 06 Jan, 2007 18:54

erik lägg upp lite mer av ditt "skrot"

s-klassen är ju hel skön på insidan...

/nyberg

;DieseL,
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Fri 29 Dec, 2006 16:04

Postby ;DieseL, » Sun 07 Jan, 2007 01:43

har inte så mycket bra bilder men det kommer väll
har varit och hämtat en däck maskin i dag så nu kan jag kränga av däcken från min W116 och börja polera fälgarna borbet 10x17
W202 C 220 CDI -98

W115 compakt m 250d -74 -89

W116 280SE m 300dt -73 -84

W124 300E -87

W201 190D 2.0


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests