Tänkte skriva lite kortfattat om min kompakt det verkar finnas ett intressa av att höra mer, bilder får väll komma vid ett senare tillfälle, bilen finns med på bild här på forumet bland alla kompakt billderna
Lila pearl och 18"s femeker HMC 427
Jag bytte till mig en smutsig -74a kompakt med fruktansvärt slö 220d när jag skulle sälja en W124 250D -93a i hösten 2005
Bestämde mig ganska snabbt på att byta ut motorn och åka skatte fritt och komfortabelt ett tag. Började leta efter nån läplig motor hälst 250D automat eller 200D Från W124.
fick då tag på en 250D -89a med 4 växlad manuell till rätt peng och började bygga
Det mesta passade ganska bra. bateriet fick flyttas till höger sida för att lämna plats till servo pumpen, hjälpstyrarms bussningen fick jag ändra vinkeln lite grann på för att grenröret kom ner där, stagen som går mot torped väggen böjde jag till lite grann på höger sida och tog bort på vänster
luft burken på 250N fick jag värma och knölaihop lite grann för bomscylindern.
det var väll dom större grejjerna
motor fästerna använde jag orginal på höger sida förlänge och ändrade vinkeln lite grann på vänster
avgassystemet passade perfekt att bara slitsa upp 250n s första rör och trycka ihop med 220n s orginal, men flänsen på röret som går ihop med gtenröret svarvade jag av och gjorde lite tunnare och och slipade ner ena bult skallen åxå för att det skulle gå fritt från hjälpstyrarms bussningen
satte 250ns 4 växlade manuella ( hadde hälst haft automat men man tager vad man haver) passad i orginal växellåds balk som är sjusterbar framåt och bakott mellan axeln passade bra på länden och hardy skivan stämde, ett växelstag passade rakt av och ett fick jag korta 5 cm och ett fick jag förlänga 5cm så det var bara att kapa olika och byta bitarna och svetsa ihop
orginal kylare stämde bra och har aldrig visat en tendenns på att gå varm
slangarna till servon passade att kombinera ihop mellan tror jag använde en från vardera bil
vakumslangen till från bromsservot fick jag svetsa om och göra en väldigt taigth vinkel för att klara luftburken och nån bromsledning fick jag böjja om lite grann
kopplings slangen passade rakt av
slangarna till kylaren fick jag ta en bit från varje så att det stämde
glödning kopplade jag på täningen med glödrellät och starten kopplade jag på ryck och sliten (orginelt)
sen var det bara gasen kvar vilket inte var så super enkelt efterssom compakten har stag med väldigt kort rörelse och 250n har waier med lång rörelse. så jag ficksnickra till en helt ny gaspedal med lenkage inne i bilen sedan satte jag 124 waiern på samma sätt som den sitter orginal med höljet mot torped väggen
sedan var det bara ut och provköra tror jag gjorde detta runt jul förra året på tre dagar från att motorerna satt i sina orginal bilar
sedan äfteråt har jag satt dit en 3:46 klump (orginal 3:92) provade först med en 3:07 men tycke att den skulle sitta bättre på min W116 kompakten blev lite slö att dra släp med 3:07
nu har bilen gått som en klocka i ett år och drar 0.7 L/mil
startar 25- och drar ingen olja liten skillnad mot 220D n från 74 vart det
w115 250d -74 Kompakt med -89 250D
w115 250d -74 Kompakt med -89 250D
W202 C 220 CDI -98
W115 compakt m 250d -74 -89
W116 280SE m 300dt -73 -84
W124 300E -87
W201 190D 2.0
W115 compakt m 250d -74 -89
W116 280SE m 300dt -73 -84
W124 300E -87
W201 190D 2.0
Jaå de är hmc vi pratar om, den har ja åkt några gånger me 220dieseln..en polare som hade den.
Mkt intressant tråd , ännu bättre med bilder sen
Mkt intressant tråd , ännu bättre med bilder sen
Anton Hangasjärvi -87
S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72
http://www.garaget.org/MrMeduza
S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72
http://www.garaget.org/MrMeduza
w115 250d -74 Kompakt med -89 250D
jo det är den bilen
W202 C 220 CDI -98
W115 compakt m 250d -74 -89
W116 280SE m 300dt -73 -84
W124 300E -87
W201 190D 2.0
W115 compakt m 250d -74 -89
W116 280SE m 300dt -73 -84
W124 300E -87
W201 190D 2.0
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 87 guests