MrMeduza, Guld-w123 dieselkonv (Intercooler och 1,2 bar)

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

MrMeduza, Guld-w123 dieselkonv (Intercooler och 1,2 bar)

Postby MrMeduza » Fri 02 Mar, 2007 23:24

Ja då börjar ja lite smått på mitt andra projekt..

Gäller då min w123 200 bensåsare. champangefärgad med mörkbeige inredning. 21000mil på mätarn och mkt fin, förutom lite bucklor och lackskador.
Och de beror väl mest på att förra ägarna alla är födda på 1910-talet :wink:


Planerna för bilen är än så länge som följande:
Montera i 300D motor och drivlina med turbo och intercooler.
Knacka ut bucklor och lacka om bilen i samma färg.
Montera vit-röda bakljus, röktonade blinkers, polerade instegslister, 16" penta, kromade luftintag, träinteriör, krom under bakljus, farthållare, starktonsstuta, mm..
Lacka upp grill och lysen.
Bygga lite billjud.

Vill få tag på: armstöd, 280E kofångare mm


Image
Image
Image
Image

Motorn kommer från en 309d som gått ca 30.000 mil och startar och går mkt bra.
Image

Fredagens verk:
Image
(lill_ingo från forumet med på bild)
Image

Imorrn blirre att tvätta av motorn och ta hem den, kommer sen dock läggas på is tills kompakten är klar :-)
Last edited by MrMeduza on Tue 10 Aug, 2010 21:45, edited 15 times in total.
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

User avatar
andush
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1544
Joined: Sun 04 May, 2003 14:41
Location: Sthlm/Umeå

Postby andush » Sat 03 Mar, 2007 00:58

Kul med ny tråd! 8)
Inte för att va sån, men är du helt 100% på miltalet? Har sett den där bra många gånger gå den gick i Älvsbyn, och måste säga att det känns nästan lite osannorlikt att den gått så lite. Speciellt med tanke på att dom som ägde den här i byn sålde den p.g.a. att den börjat ta olja, verkar lite suspekt efter bara drygt 7000 mil :roll: . Nåja fin bil hur som haver :wink:
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
ImageImage

Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Sat 03 Mar, 2007 11:58

Är inte säker..är oxå lite misstänksam, sku väl gissa på kanske 25.000 mil el nåt :wink:
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

User avatar
W123-Hasse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1935
Joined: Thu 26 Feb, 2004 22:58
Location: Dalarna Säter
Contact:

Postby W123-Hasse » Sat 03 Mar, 2007 16:19

På en sån där kvittar det om de gått 7000 eller 25000 mil 8) :-D

Hehe jag tror fanimej att det finns ett överflöd av M102or liggandes i stugorna uppe i Norrland :-D tycker att alla ni norrlänningar på forumet dieselkonverterar
Image
200E -89: Skrotad
200 -85: "Veteranbilen". Mycket jobb men skam den som ger sig

JohnL
Expert
Expert
Posts: 972
Joined: Tue 10 May, 2005 11:52
Location: Malmö (Limhamn)

Postby JohnL » Sat 03 Mar, 2007 17:23

Finns det inga normala garage i norrland? Har alla tillgång till maskinhaller med 5 m i takhöjd och tillgång till lyft och/eller lastare?

Sitter och blir lite smått avundsjuk. Sen å andra sidan så har jag 6 plusgrader är i Malmö nu och det är inte fy skam det heller.

/John
Ex MB
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Sat 03 Mar, 2007 21:27

Haha, jo men om man arbetar me lastbilar och maskiner så har man ju tillgång till stora verkstäder :lol:

Ajja, nu har man tvättat stuttgartskakarn iafall..vart mkt finare nu :lol:
Image
Image
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

Bamse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1585
Joined: Wed 25 Jun, 2003 21:58
Location: Skåne Kristianstad
Contact:

Postby Bamse » Sun 04 Mar, 2007 13:17

vill först säga!
välkommen till dieselkonventringsklubb :!: :twisted:

:shock: vad händer sen med dubbelhytt lastbil? :?

ser en del jobb på 309d motor bla annat ventilkåpa,oljefilterhållare,insugkammare ocn en del till.

trevlig jobb och uppdatera ofta bilderna du :wink:
Äger:
450SE-76 Avstannad ren-objekt
280E-77 om617turbo
200b-85 1ägarebil
C320T-02 Fullutr rostburk andrabil
E300TDT-99 smälld
E220TD-12 Bruksbil
L608D Turbo Motorhome

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Sun 04 Mar, 2007 18:56

Tackar tackar :-D
Tjaa de blir väl skroten el om nån ger mej 1500 för den så äre bara hämta :wink:

Jo men ja har ju alla grejerna i 123reservdelsbilen så allt är ju fixat..blir ju turbo intercooler oxå, tihi :-)
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Postby Haagbard » Sun 04 Mar, 2007 19:00

När du ändå har så fint flak (å bilmek-energi) så föreslår jag ett Gelände-pickup bygge :-)
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Sun 04 Mar, 2007 19:27

Flaket var inte såå fint :lol:
Å va menas me gelände-bygge? :oops:
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Postby Haagbard » Sun 04 Mar, 2007 23:08

MrMeduza wrote:Flaket var inte såå fint :lol:
Å va menas me gelände-bygge? :oops:


Ungefär så:
:wink:
http://cgi.ebay.de/Mercedes-Benz-Puch-G ... dZViewItem
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

skrotarn
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Tue 14 Feb, 2006 21:29
Location: pite-sjulsmark
Contact:

Postby skrotarn » Sun 04 Mar, 2007 23:47

går de med ólje filter huset elle måste du byta de??
Image
Sponsor:
http://www.multimedia-import.se

Nuvarande Benzar
-85 w123 300D 24v tyrpo me pymp
-68 w110 250D

Tidigare benzar
-76 w123 300D STT
-79 w123 240D aut
-79 w123 300D
-86 w124 250D
-81 w126 300D
-73 w115 300D STT
-86 w201 190D
-85 w201 190D
-85 w201 190D
-86 w124 250DT
-82 w123 300D
-95 W202 C250D

"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Sun 04 Mar, 2007 23:51

Ahaa :lol: verkar dyrt då de isåfall måst införskaffas en galändewagen :wink:

Nä oljehuset ska bytas mot 123ans
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

skrotarn
Expert
Expert
Posts: 722
Joined: Tue 14 Feb, 2006 21:29
Location: pite-sjulsmark
Contact:

Postby skrotarn » Sun 04 Mar, 2007 23:55

de var de ja tänkte... en om du ska sätta turbo behåller du väl insuget från 309??
Image
Sponsor:
http://www.multimedia-import.se

Nuvarande Benzar
-85 w123 300D 24v tyrpo me pymp
-68 w110 250D

Tidigare benzar
-76 w123 300D STT
-79 w123 240D aut
-79 w123 300D
-86 w124 250D
-81 w126 300D
-73 w115 300D STT
-86 w201 190D
-85 w201 190D
-85 w201 190D
-86 w124 250DT
-82 w123 300D
-95 W202 C250D

"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Postby MrMeduza » Sun 04 Mar, 2007 23:57

Tror de är för högt..
Ska luska fram ett 3.0a insug istället :wink:
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests