C140 S600 1994 såld.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

C140 S600 1994 såld.

Postby Pärlan » Sun 04 Mar, 2007 19:03

Hej.
Det här är min projekttråd om min 600 SEC eller som den eg. heter: S600 kupé. Tidigare ägare är mina föräldrar (2001-2006) och före dem en Hotellägare (1999-2001) i Luleå som importerade bilen 1999 från Tyskland - Dortmund.

Image
Arkivbild

I bilen sitter en Mercedesbyggd V12:a på 6 liter. Motorn började MB utveckla 1985 och 1990 var den klar för lansering i nya S-klass.
Kraftöverföringen sker via en 4-stegs automatväxellåda från Mercedes.
Detta exemplar är en standard 600 SEC men eftersom det här var Mercedes flaggskepp är utrustningslistan nästan fullständig. Det fanns en del "specialtillval" som gick att stoppa in i bilen också om man ville det.

Lite intressanta siffror:

- Skatt: 3465:-/år
- Förbrukning: 1,6-1,9 liter/mil blandad körning, drygt 1 liter/mil landsväg.
- 394 hk och 590 Nm.
- Försäkring: 8760:-/år helförsäkrad. "Dina försäkringar". Född -79.
- Bilen byggdes i 8573 exemplar.
- Nypris i Sverige enligt dåtida prislista: 1 050 000:- exklusive extrautrustning. Sedánversionen: 960000:-. (Referens: Teknikens värld 1993.)

Bilen är numera vad man brukar kalla "entusiastägd" vilket bl.a. innebär garageförvarad.
Jag prioriterar inte styling utan i mitt fall handlar det om att behålla bilen i standardutförande. Hellre byta ut sånt som är trasigt och behålla bilen 100% hel och fungerande än köra en halvtrasig bil som är stylad. Bilen ska kännas "oskruvad" och vara den S-klass den är. Trasiga delar byts bara ut mot Mercedesdelar och inte något hemmabyggt. Bilen går superbra och ser fräsch ut och det är mitt mål.

Några bilder på bilen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Följande är gjort på bilen sedan 2006:

- Nya sfärer bak.
- Nya framvagnsbussningar.
- Nya spindelleder fram. Bägge sidor.
- Vissa nya styrstag.
- Ansatta framhjulslager.
- Renoverad startmotor med ny solenoid.
- Ny oljetrycksgivare.
- Ny kabelstam till insprutningen.
- Ny kabelstam till startmotor.
- Nya kablage till bägge ETA.
- Nya kablage till bägge LMM.
- Ny vattenpump.
- Nya kylslangar och klammer.
- Nytt batteri.
- Nya bakvagnsbussningar.
- 4 x stänkskydd.
- Xenonkonvertering 4300K i halvljuset.
- Åtgärdad ADS. (Aktiv fjädring. Sport och komfort)
- Polerade kromlister på saccoplanken.
- Nya rotorer och fördelarlock.
- Lackerade saccoplank + kofångare.
- Nya bromsbelägg + varnare.
- Nya tändstift.
- Diagnos på MB.
- Ersatt vänster katalysator.
- Bytt bränslepumpen till Webaston = Fungerar nu.
- Nya rutlister runt bakrutan.
- Ny tätlist runt bagageluckan
- Ny plasttröskel till bagaget. Snygg och repfri. :-)
- 9st original 8-håls Alamakfälgar på plats som bilen levererades med.
- Ny termostat.
- Ny kylvätska.
- Nytt bränslefilter och luftfilter.
- Omtätad motor:
- Kamaxeltätningar.
- Ventilkåpspackningar.
- Insugspackningar.
- O-ringar till insug.
- Vevaxeltätning.
- Tätade transmissionskåpor.
- O-ringar till vattenpump och transmissionskåpor.
- Luftbälgar till insugen.
- Vevhusventilation.


Listan växer och allt går att följa i denna tråd.

Under rubriken "Gör det själv" finns mina trådar om bussningsbyten, omdragning av kablar till LMM, ETA och startmotorn + lite till beskrivet steg för steg.
Last edited by Pärlan on Sat 28 Dec, 2013 20:05, edited 139 times in total.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

M120 980

Postby Pärlan » Sun 04 Mar, 2007 19:18

Kromlisterna runt om bilen var lackerade svarta. Förmodligen den dagen bilens plastkåpor nedtill lackerats svarta. Fram- och baklisterna gick att plocka lös och polera i maskin. Listerna var slipade och grundade så färgen satt som f-n! Som tur var är listerna av rostfritt och gick därför att våtsandpappra och sedan polera så de ser ut som nya. Klart nöjd.
Dörrlisterna satt så bra att jag rengjorde dem på plats istället för att plocka ned hela plastkåporna. Även nya skyltar utan skylthållare på plats.

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Pärlan on Mon 16 Jan, 2012 22:09, edited 2 times in total.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Jonas_W124
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1611
Joined: Tue 14 Jun, 2005 01:11
Location: Forsbacka-Gävleborg

Postby Jonas_W124 » Sun 04 Mar, 2007 19:33

Mycket snyggare när kromet kom fram :thumbleft:
Jonas -76

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Sun 04 Mar, 2007 19:34

Sedan jag köpt bilen har även hydrosfärerna till bakdämpningen bytts ut och bägge var trasiga och bilen komfort baktil förändrades radikalt efter bytet. Även höjden bak med hjälp av nivåregleringsventilen har justerats eftersom bilen höjde sig en bra bit efter sfärbytet.

Ny jämnar höjd fram och bak.

Image

Nästa projekt blir att bussa om framvagnen och även byta ut spindellederna och övre kulleden på bägge sidorna. Ev. byta ut något styrstag också. Bilens framhjul tenderar att bli "kobenta". Alltså hjulens insida slit först. Detta beror med all säkerhet på bilens tyngd. Bussningar och stag tar mycket stryk. Det hjälper ju inte heller att förra ägaren (min far) kört med en skev fälg i 5 år med samma symptom som kraftigt obalans i framdäcket.

Framvagnen på W/C140

Image

Därefter blir det bakvagnens tur. :shock:

Image

Det lär inte bli billigt men bra. :roll:
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Sun 04 Mar, 2007 20:42

Jonas_W124 wrote:Mycket snyggare när kromet kom fram :thumbleft:


Tackar!
Bilen känns "renare" nu på något sätt. Till sommaren ska även kofångaren fram lackas om för att bli kvitt stenskotten.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Thu 08 Mar, 2007 13:06

Var runt idag på MB, Laitis och Auto ojanpärre här i Luleå och MB var såklart dyrast då priset nästan var det dubbla mellan original och Lemförder. Nu handlar det om bussningskit och övre kulleden i framvagnen.

Auto Ojanpärre var klart billigast och saluförde Lemförder.

Dock slutar totalsumman för bägge sidor fram på ca. 5700:-.
MB begärde drygt 10000:-
Då byter jag ut bussningarna i undre länkarmen och byter ut hela övre kulleden. (de ljusgula "T-formade armarna högst upp, intill dämparna på bilden ovan)
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Postby Scorpio » Thu 08 Mar, 2007 16:02

Mycket snyggare med kromet! Det framhäver V12:ans exklusivitet på ett helt annat sätt tycker jag :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Thu 08 Mar, 2007 21:47

Tack Janne! :-)

Image

Framgår av bilden ovanför vad som ska göras som ett första steg mot en bättre hjulvinkel och bli kvitt det lilla styrglapp som är.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Thu 08 Mar, 2007 21:59

Upplever också ett hamrande klonkljud från bakvagnen efter sfärbytet. Komforten blev något mjukare bak men istället uppkom nu detta oljud istället. Antar att det är gummimellanläggen i stötdämparnas topp som behöver bytas. Se bilden nedan. Nu har vi gått händelserna i förväg visseligen men som lite kuriosa bara. :-)

Image
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Thu 08 Mar, 2007 22:07

De är rätt vanligt med klapper från bakvagnen på bilar med nivåreglering.

Har du tur är det bara gummit eller dra åt skruvarna. Men mest troligt är det själva dämparna. Svindyra nya, men ska visst gå att repa.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Thu 08 Mar, 2007 22:12

Har du kollat staget nr:26 på bilden?
Image
Det samt nedre stötdämparbussningen brukar orsaka klapper ljud.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Thu 08 Mar, 2007 22:36

Dieselpower is Realpower wrote:Har du kollat staget nr:26 på bilden?
Image
Det samt nedre stötdämparbussningen brukar orsaka klapper ljud.


Klockrent tips!
Jag har "kollat" det med bräckjärn/kofot med bilen ståendes på hjulen och det kändes stumt och bra.
Dessa stag kostar inte ens 200:- styck på MB så dessa byter jag ut så fort jag märker att de glappar. De kan tydligen låta rätt så illa dem med.

Ljudet jag hör nu är betydligt dåvare och borde ha något med dämparna att göra. Hoppas dämparna inte är slut... :twisted: då blir det att leva med oljudet för 6-7000:-/styck för dämparna känns helt omöjligt.

Funderar på att byta nr. 23 också. Kan ju inte vara dyra... :?
Går det att byta nedre stötdämparbussningen?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Thu 08 Mar, 2007 22:49

Pärlan wrote:Går det att byta nedre stötdämparbussningen?


Tyvärr går den nog inte att köpa lös, men prova bryta med bräckjärn och se om det är glappt.
Skulle det vara så illa så borde ju någon mekanisk verkstad kunna tillverka en bussning..

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Thu 08 Mar, 2007 23:08

Dieselpower is Realpower wrote:
Pärlan wrote:Går det att byta nedre stötdämparbussningen?


Tyvärr går den nog inte att köpa lös, men prova bryta med bräckjärn och se om det är glappt.
Skulle det vara så illa så borde ju någon mekanisk verkstad kunna tillverka en bussning..


Jag bröt med bräckjärnet där idag men tyckte inte den såg dålig ut. Den kändes stum.

Många bussningar finns det. :lol:
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Postby Pärlan » Fri 09 Mar, 2007 13:10

Det blev ett nytt batteri till bilen idag. :-)
Det gamla laddade ur sig efter att bilen stått en dag. :-(

Nästan samtliga celler i det gamla var dåliga. Syramätaren visade rött på alla utom en cell.

Nu sitter det ett Varta 100 Ah i benzen. :-)

Kanske ADS:en vaknar till liv. Den kräver tydligen en startström över 9,4 V annars låser den sig i sportläge.

Åter till framvagnsproblematiken...
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests