Har Arvika modul byggt huset? Snyggt hus och en bra bilpark
Psycho
Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Jojjet wrote:Oj!! Vilken kåk! Vilket läge!!
Det var inte illa du! Sku tro att ditt garage är större än vårt hus..
Gillar din samling mercor också!! Amg kombin skulle göra sig minst lika bra hemma på min infart...
psycho wrote:Har Arvika modul byggt huset? Snyggt hus och en bra bilpark
Psycho
Tacker..
Ritade sjælv och fick Arvika modul till att resa stommen och gøra det tætt. Fick ett bra pris mot att de fick anvænda det i reklamen de har/hade i Vi i Villa.
Garaget gjorde jag helt sjælv. Det har dock tagit lite længre tid
Jækla gøtt att det børjar bli 100% klart. Aningen trøtt på att snickra och pyssla. Vore fint att kunna ægna sig helt åt skruvandet istællet.
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Har skruvat en del men inge direkt sexigt så jag orkar inte lægga upp någon bild på det..
Ordnat med nya fæsten till IC och vanliga kylet. Fått dit en tryckflækt. Blev rætt bra faktiskt. Det som återstår ær att få till någon snygg plåt mellan øverdelen av kylet och plåt"ramen" mellan framlamporna. Tror det blir i vanlig plåt och lackat istællet før nån aluplåt? Vi får se..
Bestællt en jæklans massa delar både från "over there", tyskland, england och svedala.
Original oljekyl fick gængpaj i anslutningarna givetvis... Men KLracing hade billiga oljekyl med JIC anslutningar liggande så det var væl inte så blodigt.. Bra att det passar ihop med AN-porren då det ær 37 graders kona!
Men nu till nåt tråkigt. Satt och klurade lite på vevhus ventilationen och kom på att jag nog gjort bort mig nær det gæller den tænkta returen jag svetsat in i oljetråget. Den sitter på vænster sida och så høgt upp det går. Och det antar jag kan bli ett problem. I motsats till returen från turbon så bør væl oljan från catch-tanken mynna ut UNDER oljenivån. Annars blir det væl ett øvertryck vid full last som hindrar oljan att rinna ned i tråget? Men det ær klart, man kør ju inte med konstant øvertryck! ..eller
Kan den anslutningen istællet anvændas før att leda ut ytterligare gaser i blocket? Dras ju till en catch-tank och hade isåfall bara tappat ur olja då och då..
Finns det någon mera vevhus-vent æn den som kommer från topp-lockets bakkant? Ingen från blocket? Har tænkt leda allt till en catchtank som jag tænkte skapa ett konstant undertryck i genom att dra en slang från avgas systemet (lagom långt från turbon) Besiktningen lær væl inte gilla det, om de ser det vill sæga. Då min cossie ær en -85a som ær importerad tidigt så har den lite annorlunda avgas-krav på sig. Mycket høgre værden æn vanligt. Eller bør man va snæll pøjk och leda det tillbaka till insuget med en backventil emellan før att førhindra øvertryck "bakvægen"? Eller skita i allt och bara slæppa allt rakt ut via ett filter?
Ær væl ingen som orkar læsa så hær mycket text heller før den delen...
Ordnat med nya fæsten till IC och vanliga kylet. Fått dit en tryckflækt. Blev rætt bra faktiskt. Det som återstår ær att få till någon snygg plåt mellan øverdelen av kylet och plåt"ramen" mellan framlamporna. Tror det blir i vanlig plåt och lackat istællet før nån aluplåt? Vi får se..
Bestællt en jæklans massa delar både från "over there", tyskland, england och svedala.
Original oljekyl fick gængpaj i anslutningarna givetvis... Men KLracing hade billiga oljekyl med JIC anslutningar liggande så det var væl inte så blodigt.. Bra att det passar ihop med AN-porren då det ær 37 graders kona!
Men nu till nåt tråkigt. Satt och klurade lite på vevhus ventilationen och kom på att jag nog gjort bort mig nær det gæller den tænkta returen jag svetsat in i oljetråget. Den sitter på vænster sida och så høgt upp det går. Och det antar jag kan bli ett problem. I motsats till returen från turbon så bør væl oljan från catch-tanken mynna ut UNDER oljenivån. Annars blir det væl ett øvertryck vid full last som hindrar oljan att rinna ned i tråget? Men det ær klart, man kør ju inte med konstant øvertryck! ..eller
Kan den anslutningen istællet anvændas før att leda ut ytterligare gaser i blocket? Dras ju till en catch-tank och hade isåfall bara tappat ur olja då och då..
Finns det någon mera vevhus-vent æn den som kommer från topp-lockets bakkant? Ingen från blocket? Har tænkt leda allt till en catchtank som jag tænkte skapa ett konstant undertryck i genom att dra en slang från avgas systemet (lagom långt från turbon) Besiktningen lær væl inte gilla det, om de ser det vill sæga. Då min cossie ær en -85a som ær importerad tidigt så har den lite annorlunda avgas-krav på sig. Mycket høgre værden æn vanligt. Eller bør man va snæll pøjk och leda det tillbaka till insuget med en backventil emellan før att førhindra øvertryck "bakvægen"? Eller skita i allt och bara slæppa allt rakt ut via ett filter?
Ær væl ingen som orkar læsa så hær mycket text heller før den delen...
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Över eller under ytan spelar väl mindre roll, det är ju fortfarande i samma utrymme...eller
Ventilationen går väl genom hela toppen
Ventilationen går väl genom hela toppen
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
201 035 wrote:Över eller under ytan spelar väl mindre roll, det är ju fortfarande i samma utrymme...eller
Ventilationen går väl genom hela toppen
Tanken med en ventilation længre ned i blocket ær att undvika avrinningsproblem før oljan høgre upp i toppen. Ju fler desto bættre?!
Har skissat på en typ av løsning som jag nog kommer att testa.
Vill gærna førsøka få till ett undertryck i catchtanken før att undvika oljeintrængning i førdelaren då jag ska anvænda den samt att undvika avrinningsproblem från turbons oljeretur.
Kanske jag gør en høna av en fjæder, va vet ja...
De som har testat catchtank utan att leda tillbaka "spill-oljan" sæger att den uppsamlade gojan inte ær någon speciellt vacker syn.. Att undvika att få tilbake den i oljan ær væl en førdel. Att man antagligen får en høgre oljeførbrukning spelar væl mindre roll då det ær en entusiastbil med få mil om året
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Finns faktiskt ett sätt att evakuera övertryck från blocket.
Om du tittar bakom fördelaren finns där ett lock, skruva loss det.
Måtta av locket och gör en fläns som du kan skruva där med ett hål som du gör så stort de går.
Svetsa dit ett rör så du kan få dit en passande slang(koppling) och led vidare till catchtanken.
Ett tips är att du låter röret sticka upp en bra bit då det gärna vill skvätta upp olja, men ska du göra en catchtank med återrinning spelar det mindre roll.
//Martin A
Om du tittar bakom fördelaren finns där ett lock, skruva loss det.
Måtta av locket och gör en fläns som du kan skruva där med ett hål som du gör så stort de går.
Svetsa dit ett rör så du kan få dit en passande slang(koppling) och led vidare till catchtanken.
Ett tips är att du låter röret sticka upp en bra bit då det gärna vill skvätta upp olja, men ska du göra en catchtank med återrinning spelar det mindre roll.
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Martin A wrote:Finns faktiskt ett sätt att evakuera övertryck från blocket.
Om du tittar bakom fördelaren finns där ett lock, skruva loss det.
Måtta av locket och gör en fläns som du kan skruva där med ett hål som du gör så stort de går.
Svetsa dit ett rör så du kan få dit en passande slang(koppling) och led vidare till catchtanken.
Ett tips är att du låter röret sticka upp en bra bit då det gärna vill skvätta upp olja, men ska du göra en catchtank med återrinning spelar det mindre roll.
//Martin A
Jag hade faktiskt klurat på den också.. Det blir nog en evakuering dær med..
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Fortsätter i min skalman-takt ja..
Räknat ut att jag har spenderat 3,5 h i garaget de sista tre veckorna.. Ett tips, skruva ihop projektet INNAN ni skaffar barn
Men har iallafall haft tid att shoppa!
Det lilla skruvande jag hunnit med är att jag skrämt ihop ett fäste till IC och kyl samt bockat till en täckplåt för att dölja härligheten. Ska skvätta på den lite 199 emellan blöjbytena
Annars så har jag fått tag på en brittisk högerspegel istället för dunderklumpen som sitter där nu. Har precis grundat den så det blir lack av den under helgen tror jag.. Lite el-modd för att få till styrningen då det är fel typ av kontakt.
Shoppat btr, silikonslang och tryckrör samt ett oljekyl på KL-racing. Bra att den kom med 3/4 JIC då det passar fint mot en AN8 koppling. För att inte stöldoffret ska bli kinkig och lessen så har den också fått lite godis såsom nya stål-bromsslangar, 300mm zimmermann-skivor, EBC greenstuff, alla stagen till bakvagnen, främre bussningarna i bakramen (ska svarva till en uppsättning delrin till de bakre), nytt aluminiserat avgassystem (även downpipen) och en uppsättning motorkuddar. Tog de styvaste jag fann, alltså till en W124 300TDT med AC.
Fick tid till att göra ett vattenrör på jobbet också. Tjockväggigt sömlöst 18mm SS316. He he.. man tager vad man haver. Fann förresten en original-slang här hemma som var som gjord för det röret! (från vattenpumpen till röret)
Räknat ut att jag har spenderat 3,5 h i garaget de sista tre veckorna.. Ett tips, skruva ihop projektet INNAN ni skaffar barn
Men har iallafall haft tid att shoppa!
Det lilla skruvande jag hunnit med är att jag skrämt ihop ett fäste till IC och kyl samt bockat till en täckplåt för att dölja härligheten. Ska skvätta på den lite 199 emellan blöjbytena
Annars så har jag fått tag på en brittisk högerspegel istället för dunderklumpen som sitter där nu. Har precis grundat den så det blir lack av den under helgen tror jag.. Lite el-modd för att få till styrningen då det är fel typ av kontakt.
Shoppat btr, silikonslang och tryckrör samt ett oljekyl på KL-racing. Bra att den kom med 3/4 JIC då det passar fint mot en AN8 koppling. För att inte stöldoffret ska bli kinkig och lessen så har den också fått lite godis såsom nya stål-bromsslangar, 300mm zimmermann-skivor, EBC greenstuff, alla stagen till bakvagnen, främre bussningarna i bakramen (ska svarva till en uppsättning delrin till de bakre), nytt aluminiserat avgassystem (även downpipen) och en uppsättning motorkuddar. Tog de styvaste jag fann, alltså till en W124 300TDT med AC.
Fick tid till att göra ett vattenrör på jobbet också. Tjockväggigt sömlöst 18mm SS316. He he.. man tager vad man haver. Fann förresten en original-slang här hemma som var som gjord för det röret! (från vattenpumpen till röret)
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Jarven wrote:Ett tips, skruva ihop projektet INNAN ni skaffar barn
Ett av de klokaste råden jag läst här.....
Jag har en 1939 års Ford som står och triggar mitt dåliga samvete. Den blev nedplockad i atomer, chassit renoverat, halva inredningen uppsydd och karossen till största delen rostlagad. Sen blev det flytt, husrenovering, fyra barn och ytterligare två flyttar, och idag 30 år efter avbrottet har jag knappt en susning om var alla grejorna finns, och ännu mindre om hur de skall sitta ihop....
Dessutom saknar jag numera verkstad.
Långtidsprojekt? Du skojar.....
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Fick delarna lackade idag och hann göra det mesta färdigt av elen till sprutet. Nu börjar det faktiskt dra ihop sig! Härligt..
Tryckrör och insuget är de stora kliven som är kvar..
Så någon gång i 2011 är jag nog klar
Tryckrör och insuget är de stora kliven som är kvar..
Så någon gång i 2011 är jag nog klar
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Ser riktigt bra ut! Nu måste du vara sugen på att få ut och provköra?....*harkel* tur att det snart är sommar då
//Martin A
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Marie wrote:Jarven wrote:Ett tips, skruva ihop projektet INNAN ni skaffar barn
Ett av de klokaste råden jag läst här.....
Jag har en 1939 års Ford som står och triggar mitt dåliga samvete. Den blev nedplockad i atomer, chassit renoverat, halva inredningen uppsydd och karossen till största delen rostlagad. Sen blev det flytt, husrenovering, fyra barn och ytterligare två flyttar, och idag 30 år efter avbrottet har jag knappt en susning om var alla grejorna finns, och ännu mindre om hur de skall sitta ihop....
Dessutom saknar jag numera verkstad.
Långtidsprojekt? Du skojar.....
Låter som farsans 37a det där - med skillnaden att den nog hade blivit ståendes hur som helst med tanke på hans förmåga att starta nya grejer innan de gamla slutförts.
Skänk 39an åt mig så blir du av med problemet - du gillade ju ändå inte amerikanska fordon...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
snyggt me den nya sidospegeln, vart letar man reda på sådant någon bra hemsida?
skyddsplåten över kylet var riktigt snyggt också :)
keep it up
mvh stångberg
skyddsplåten över kylet var riktigt snyggt också :)
keep it up
mvh stångberg
Projekttråd mercedes 190 2.6
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
viewtopic.php?f=31&t=48589
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789
projekttråd mercedes 190 2.0
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78195&p=1
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Hpaddict wrote:snyggt me den nya sidospegeln, vart letar man reda på sådant någon bra hemsida?
skyddsplåten över kylet var riktigt snyggt också :)
keep it up
mvh stångberg
Tackar. Speglar finner du lættast på brittiska ebay.
www.ebay.co.uk
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 84 guests