Äntligen klar med insuget inkl fäste för gasvajer btr osv... Svarvade distanser till fuelrailen som jag gängade och drog i m6 pinnbult för att fästa upp den med, blev rätt cleant tycker jag.
Dumpfäste/rör är också svetsat å klart. Nu återstår egentligen bara att göra en stoooor beställning på summit i veckan som kommer. Det blir högar av AN-prylar och allt annat jag behöver för att påbörja charger-69an, fetare bromsar , väghållningsprylar, slitdelar, hemi-options osv, osv,, (EFTER att 16V'n blir klar, tänker INTE tjuvstarta hur frestande det än är...) Railen får an-svetsbungar i ändarna. Blir att leva på nudlar ett tag tror jag
Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Behöver tips å smakråd ang alu-delarna under huven. Polera, blästra eller försöka få till någon sorts slipad yta?
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Riktigt jäkla najs, ack, om man ändå hade tillgång till tig
Jag personligen gillar den lite råa looken från naturaluminium, jag ska försöka ha så lite polerat som möjligt i mitt bygge, glasblästrat är snyggt!.
Nu är ju inte mitt projekt lika seriöst som ditt, men det är en åsikt iaf :)
Jag personligen gillar den lite råa looken från naturaluminium, jag ska försöka ha så lite polerat som möjligt i mitt bygge, glasblästrat är snyggt!.
Nu är ju inte mitt projekt lika seriöst som ditt, men det är en åsikt iaf :)
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Ser riktigt bra ut!
Håller med ovan, ser mycket råare ut om du håller delarna så obehandlade du kan.
Du vet "shine will never replace attitude"
Låt plåten vara som den är och borsta av svetsarna lite sen är det en klar 10!
Det är min åsikt!
//Martin A
Håller med ovan, ser mycket råare ut om du håller delarna så obehandlade du kan.
Du vet "shine will never replace attitude"
Låt plåten vara som den är och borsta av svetsarna lite sen är det en klar 10!
Det är min åsikt!
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Borstat är ju annars förbannat trevligt, inget blankt bling, men ändå bearbetat...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
GUS wrote:Borstat är ju annars förbannat trevligt, inget blankt bling, men ändå bearbetat...
Borstat har jag lutat åt ja..
mmm.. men frågan ær vad man ska anvænda før att få till det bara?'
Tips mottages tacksamt..
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Jarven wrote:GUS wrote:Borstat är ju annars förbannat trevligt, inget blankt bling, men ändå bearbetat...
Borstat har jag lutat åt ja..
mmm.. men frågan ær vad man ska anvænda før att få till det bara?'
Tips mottages tacksamt..
Jag har bara gjort några smådelar och då körde jag med roterande stålborste, enda problemet är egentligen att få "borstningarna" parallella och ha samma tryck hela tiden. Var inte så mycket prfiler på mina prylar, dina är mycket värre...
Men som med allt annat, måste ju finnas folk som gjort sånt med förut...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Med slipduk är det busenkelt, finns små mattor liknande scotch brite i olika grovlekar, de är ung 20x10x1cm och är perfekt för att skapa en borstad yta, lätt att få linjerna där man vill ha dem.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Både borstad och glasblästrad finish är ju trevlig...
Gäller ju givetvis polerad också, men ack vilket jobb att hålla efter...
Gäller ju givetvis polerad också, men ack vilket jobb att hålla efter...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Prospect
- Posts: 38
- Joined: Wed 31 May, 2006 18:29
- Location: Skepplanda
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Något som ser rejsigt ut är ju krymplack.
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Har inte rørt en skruv på længe på den stackars cossien
Den har tom stått ute i kylan en stund pga av andra projekt men nu skådar jag ljuset i tunneln igen man jag kan ju ge en liten resume på vad som hænt den sista tiden. Har inte bara legat på soffan..
Fadern køpte ett nytt garage i somras som det blev en hel del grejat med. Mer æn vad jag hade tænkt men det ær væl som vanligt. Førdelen nu ær att jag har ett kanongarage att meka i inkl lyft och rejælt med plats. ca 250m2 totalt.
En uppstællningsdel som vi har pimpat ordentligt med nytt tak, spotlights och en tv-hørna inkl ølkyl och en "mekardel" på ca 110m2. Det ær bra att ha en biltokig farsa. Men det ær klart, hade jag inte fått detta bilintresse i blodet ifrån start så hade man kanske pysslat med någon annan hobby, typ samla på frimærken eller nåt annat spænnande!
Rullade in den stackars bortgømda/glømda cossien, full i snø och vældigt ledsen var den...
Hær kommer några bilder på garaget. Det som har gjorts under sommaren ær:
-Alla fønster bytta mot nyare med bættre u-værde och ytterdel av alu. (næstintill underhållsfritt)
-Yttertak delvis utbytt. Det blir antagligen en utbyggnad senare så den delen læmnades orørd
-Sett øver all el
-En jækla massa færg har det spillts på både væggar och tak
-Innertaket i den gamla delen var helt slut + att det hade sjunkit på mitten. Var uppe på vinden och såg att takstolarna var salade ca 15cm (!!) som mest. Detta var någon gång på 80-talet så jag ræknar kallt med att det inte sjunker ihop något mer , før nu har jag salat lika mycket på insidan før att få ett rakt tak. Snyggt blev det iallafall.
-De gamla dåliga lysrøren i uppstællningsdelen ersattes av spottar. (energi och led blandat i olika zoner)
-Golvet fræstes och fick sig ett væl behøvt epoxy-golv. Før dyrt men jækligt bra.
-Larm installerat
-Telia bredband inkl IPTV installerat. Viasatmotor var ett absolut måste enligt fadern
-Oljeavskiljare och kompressor samt luftsystem har fått sig en øversyn.
-Dieselpannan får stå kvar men 2st luftværmepumpar har installerats. Givetvis med møjlighet før underhållsværme. (ca 10-12C)
Det som står på tur till sommaren blir en uppfræschning på utsidan. Sprickor i putsen och liknande ær reparerat men målning återstår samt lite fasadbelysning. Utbyggnad blir længre framøver. Fadern suktar efter kaklad tvætthall. Oljeavskiljare finns ju så..
Ja, ni som har føljt tråden kænner ju till att brukscossien blev stulen på Gardermoens parkering men att jag tillslut fick den tillbaka. Rundbucklad och vacker. Kass instrumentbræda och annat kul...
Tog mig i kragen nu i høst och satte igång med operation brukis..
Fick tag i en fin donatorbil som fick stå før dørrar, skærmar och en jækla massa annat..
Ryckte ned framvagn och bakvagn før att kunna renovera delarna før att kunna gøra hela bytet så snabbt som møjligt. Helst på en helg hade jag tænkt mig. det sket sig ju givetvis men hela operationen gjordes undan på två helger iallafall.
-Hela drivlinan togs ner før total øversyn. Alla oljor filter byttes osv.
-Bromsar blev greenstuff
-Stålomspunna slangar
-Nya skivor runtom.
-Hade renoverade oem-ok fram som hængdes på.
-bakvagnsbrygga blæstrades och fick sig en industrilack.
-alla stag,bussningar byttes. De bakre i bryggan blev delrin.
-Stødlager byttes
-Alla styrstag, kulbultar, bærarmar fram byttes mot nytt.
-all plast lackades.
-pannrummet lackades
-framlampsglasen byttes mot nya
-inredning fræschades upp, bræda byttes osv..osv..
Glømde helt av att ta bilder dock.. Finns några som jag lægger upp hær.
..men sæg den lycka som varar før gott...
Två veckor efter att sista skruven var tightad så var jag av vægen... ridå!
Fortsættning føljer..
Den har tom stått ute i kylan en stund pga av andra projekt men nu skådar jag ljuset i tunneln igen man jag kan ju ge en liten resume på vad som hænt den sista tiden. Har inte bara legat på soffan..
Fadern køpte ett nytt garage i somras som det blev en hel del grejat med. Mer æn vad jag hade tænkt men det ær væl som vanligt. Førdelen nu ær att jag har ett kanongarage att meka i inkl lyft och rejælt med plats. ca 250m2 totalt.
En uppstællningsdel som vi har pimpat ordentligt med nytt tak, spotlights och en tv-hørna inkl ølkyl och en "mekardel" på ca 110m2. Det ær bra att ha en biltokig farsa. Men det ær klart, hade jag inte fått detta bilintresse i blodet ifrån start så hade man kanske pysslat med någon annan hobby, typ samla på frimærken eller nåt annat spænnande!
Rullade in den stackars bortgømda/glømda cossien, full i snø och vældigt ledsen var den...
Hær kommer några bilder på garaget. Det som har gjorts under sommaren ær:
-Alla fønster bytta mot nyare med bættre u-værde och ytterdel av alu. (næstintill underhållsfritt)
-Yttertak delvis utbytt. Det blir antagligen en utbyggnad senare så den delen læmnades orørd
-Sett øver all el
-En jækla massa færg har det spillts på både væggar och tak
-Innertaket i den gamla delen var helt slut + att det hade sjunkit på mitten. Var uppe på vinden och såg att takstolarna var salade ca 15cm (!!) som mest. Detta var någon gång på 80-talet så jag ræknar kallt med att det inte sjunker ihop något mer , før nu har jag salat lika mycket på insidan før att få ett rakt tak. Snyggt blev det iallafall.
-De gamla dåliga lysrøren i uppstællningsdelen ersattes av spottar. (energi och led blandat i olika zoner)
-Golvet fræstes och fick sig ett væl behøvt epoxy-golv. Før dyrt men jækligt bra.
-Larm installerat
-Telia bredband inkl IPTV installerat. Viasatmotor var ett absolut måste enligt fadern
-Oljeavskiljare och kompressor samt luftsystem har fått sig en øversyn.
-Dieselpannan får stå kvar men 2st luftværmepumpar har installerats. Givetvis med møjlighet før underhållsværme. (ca 10-12C)
Det som står på tur till sommaren blir en uppfræschning på utsidan. Sprickor i putsen och liknande ær reparerat men målning återstår samt lite fasadbelysning. Utbyggnad blir længre framøver. Fadern suktar efter kaklad tvætthall. Oljeavskiljare finns ju så..
Ja, ni som har føljt tråden kænner ju till att brukscossien blev stulen på Gardermoens parkering men att jag tillslut fick den tillbaka. Rundbucklad och vacker. Kass instrumentbræda och annat kul...
Tog mig i kragen nu i høst och satte igång med operation brukis..
Fick tag i en fin donatorbil som fick stå før dørrar, skærmar och en jækla massa annat..
Ryckte ned framvagn och bakvagn før att kunna renovera delarna før att kunna gøra hela bytet så snabbt som møjligt. Helst på en helg hade jag tænkt mig. det sket sig ju givetvis men hela operationen gjordes undan på två helger iallafall.
-Hela drivlinan togs ner før total øversyn. Alla oljor filter byttes osv.
-Bromsar blev greenstuff
-Stålomspunna slangar
-Nya skivor runtom.
-Hade renoverade oem-ok fram som hængdes på.
-bakvagnsbrygga blæstrades och fick sig en industrilack.
-alla stag,bussningar byttes. De bakre i bryggan blev delrin.
-Stødlager byttes
-Alla styrstag, kulbultar, bærarmar fram byttes mot nytt.
-all plast lackades.
-pannrummet lackades
-framlampsglasen byttes mot nya
-inredning fræschades upp, bræda byttes osv..osv..
Glømde helt av att ta bilder dock.. Finns några som jag lægger upp hær.
..men sæg den lycka som varar før gott...
Två veckor efter att sista skruven var tightad så var jag av vægen... ridå!
Fortsættning føljer..
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
-
- Halvexpert
- Posts: 314
- Joined: Thu 05 Oct, 2006 17:37
- Location: Arvika
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Verka va gott om yta iaf gammla mekonomen eller?
Hörde att det låg en svart 190 i diket vid "kinna backen" nu när första halkan va, hehe...för tung höger fot
Hörde att det låg en svart 190 i diket vid "kinna backen" nu när första halkan va, hehe...för tung höger fot
***************************************
Leksaksbilen= 2,3 16v =)
Leksaksbilen= 2,3 16v =)
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Snyggt garage och mycket fina bilar! Grym Cuda där!
W212 E220CDI AMG -12
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Før ovanlighetens skull så var jag faktiskt inte ute och lekte. Hade jag gjort det så hade jag antagligen inte hamnat ute i geografin.. Næ, ja satt i godan ro och susade in mot staden i maklig takt. "kinnabacken" ær ett stælle dær solen aldrig skiner och det visade sig att det var ordentligt halkigt just dær i den kurvan..
Hamnade "ur spår" och då var det kørt, framhjulen tappade fæstet och det gick rakt fram trots att vægen svængde! Testade det mesta och hoppades in i det sista att det skulle greppa i gruset efter att asfalten tog slut, så skedde icke och det blev en jævla smæll. Vassa bergskanter på ena sidan och det djupa krondiket svischade førbi på den andra!
Har kørt folkrace i min ungdom och det kændes ungefær som førsta stræckan efter starten då det smælls och stångas på båda sidor..
Nær det æntligen stannade så hade jag redan tænkt ut vad før ny bil jag skulle køpa, hade spanat in en BMW 1-serie diesel med M-sportpaket som var vældans lockande just då før detta måste ju ha gått helt åt helsike. Var øvertygad om att kærran var rundbucklad. Tog tyværr inget kort på hur den stod dær nede i det djupa diket, var alltfør chockad før det.
Kofångarna hængde på trekvarten. Framhjulen pekade allt annat æn rakt framåt och diverse plast låg utspritt bakom bilen, kortfattat såg det ut som en jævla flygkrasch. Sjælva bilen såg ut att ha vart med om en gyttjebrottningsmatch.
Bærgarn fick upp bilen efter en stund och jag drog hem åbæket. Men si efter att jag høgtryckstvættade av skrotet så såg jag ljuset i tunneln igen. Jag hade haft en ren jækla bondrøta egentligen.
Kofångarna kunde ræddas.(tack gode gud før mjuk ABS-plast)
Framskærmen var helt intryckt inkl innerskærmsplast helt i trasor. (fick tag i en halvbra skærm på skroten dagen efter!)
Alla plast detaljer som slets av hade klarat sig utom en skærmplast som fått sig en spricka. Endast ny færg och clips behøvs.
Bærarmar och styrstag knæckta. ATP autoteile i tyskland levererade hem på under en vecka før en billig peng! 150euro inkl frakt!
Framlampa och blinkers hade jag liggandes.
Færg fanns också hemma...
Arbetslusten var det værre med men jag kan faktiskt skruva snabbt om jag måste. Fick iallafall ihop bilen helgen efter katastrofen.
Vad som återstår nu ær en reva på passagerardørren. Blir nog att jag låter ett proffs lacka om både dørr och framskærm senare.
Hamnade "ur spår" och då var det kørt, framhjulen tappade fæstet och det gick rakt fram trots att vægen svængde! Testade det mesta och hoppades in i det sista att det skulle greppa i gruset efter att asfalten tog slut, så skedde icke och det blev en jævla smæll. Vassa bergskanter på ena sidan och det djupa krondiket svischade førbi på den andra!
Har kørt folkrace i min ungdom och det kændes ungefær som førsta stræckan efter starten då det smælls och stångas på båda sidor..
Nær det æntligen stannade så hade jag redan tænkt ut vad før ny bil jag skulle køpa, hade spanat in en BMW 1-serie diesel med M-sportpaket som var vældans lockande just då før detta måste ju ha gått helt åt helsike. Var øvertygad om att kærran var rundbucklad. Tog tyværr inget kort på hur den stod dær nede i det djupa diket, var alltfør chockad før det.
Kofångarna hængde på trekvarten. Framhjulen pekade allt annat æn rakt framåt och diverse plast låg utspritt bakom bilen, kortfattat såg det ut som en jævla flygkrasch. Sjælva bilen såg ut att ha vart med om en gyttjebrottningsmatch.
Bærgarn fick upp bilen efter en stund och jag drog hem åbæket. Men si efter att jag høgtryckstvættade av skrotet så såg jag ljuset i tunneln igen. Jag hade haft en ren jækla bondrøta egentligen.
Kofångarna kunde ræddas.(tack gode gud før mjuk ABS-plast)
Framskærmen var helt intryckt inkl innerskærmsplast helt i trasor. (fick tag i en halvbra skærm på skroten dagen efter!)
Alla plast detaljer som slets av hade klarat sig utom en skærmplast som fått sig en spricka. Endast ny færg och clips behøvs.
Bærarmar och styrstag knæckta. ATP autoteile i tyskland levererade hem på under en vecka før en billig peng! 150euro inkl frakt!
Framlampa och blinkers hade jag liggandes.
Færg fanns också hemma...
Arbetslusten var det værre med men jag kan faktiskt skruva snabbt om jag måste. Fick iallafall ihop bilen helgen efter katastrofen.
Vad som återstår nu ær en reva på passagerardørren. Blir nog att jag låter ett proffs lacka om både dørr och framskærm senare.
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Re: Yet another 190E 2,3 16V... Med Turbo???
Trotts missären var det ju snabba ryck upp på banan igen. Skönt att det inte blev person skador.
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 84 guests