hä ä ba å kör på!
på varje sida sitter det 4 fjädrar, följande: 2 för att hålla backarna i rätt läge förhållande till trumman, 1 fjäder för återfjädringen och 1 fjäder för att hålla ihop vid justeringen
Mercedes 190 2.0 Vinterbil
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Det är möjligt att det bara är jag som yrar till de, det är inte alls ovanligt
Får kolla imorn hur många fjädrar det egentligen var, mitt minne säger 3 men de är inte att lita på.
För övrigt bär det av till Biltema imorgon och förhoppningsvis hinner jag klart pakningsbytet innan helgens slut, men bromssköldarna verkar inte bli klara då jag inte får tag i gas till svetsen 3200kr för en komplett tub sjukt.
Får kolla imorn hur många fjädrar det egentligen var, mitt minne säger 3 men de är inte att lita på.
För övrigt bär det av till Biltema imorgon och förhoppningsvis hinner jag klart pakningsbytet innan helgens slut, men bromssköldarna verkar inte bli klara då jag inte får tag i gas till svetsen 3200kr för en komplett tub sjukt.
Last edited by Tolvtin on Fri 02 Nov, 2007 00:11, edited 2 times in total.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Här har du en flaska för 1400:-+frakt
http://www.blocket.se/vi/14022858.htm?ca=1_9_s
http://www.blocket.se/vi/14022858.htm?ca=1_9_s
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:Här har du en flaska för 1400:-+frakt
http://www.blocket.se/vi/14022858.htm?ca=1_9_s
Synd att klockan är så mycket ringde men inget svar, vill inte ringa mer men får ringa imorgon igen.
Men då lär den ju vara såld.
- Pontus_190
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 141
- Joined: Fri 15 Sep, 2006 17:34
- Location: Alingsås
Jag har då skrapat rent från rost och kört med tunnflytande tevtyl som stelnar och sedan ett lager med den tjocka tectylen fungerar prima skinka.Hellre så än köra på färg innan...
Nuvarande Bilar:
Chevrolet Impala 1967
Amazon 1966
Amazon Hgv 1964
Jeep Grand Cherokee 1993
Tidigare Bilar:
MB 190 1984
MB 190E 1988
Peugout 205 1990
Bmw 318 E21 1982
Renault 5 1990
Amazon 1968
MB 190E 2,6 1988
Volvo 242 1976
Volvo 142 1972
MB 200E 1988
Hyundai Elantra Kombi 1997
Vw 1302s 1973
MB 190E 1988
Amazon 1967
Renault 5 Gte Turbo 1988
Handle every situation like a dog...
If you can't Eat it or Screw it, Piss on it and Walk Away.
Chevrolet Impala 1967
Amazon 1966
Amazon Hgv 1964
Jeep Grand Cherokee 1993
Tidigare Bilar:
MB 190 1984
MB 190E 1988
Peugout 205 1990
Bmw 318 E21 1982
Renault 5 1990
Amazon 1968
MB 190E 2,6 1988
Volvo 242 1976
Volvo 142 1972
MB 200E 1988
Hyundai Elantra Kombi 1997
Vw 1302s 1973
MB 190E 1988
Amazon 1967
Renault 5 Gte Turbo 1988
Handle every situation like a dog...
If you can't Eat it or Screw it, Piss on it and Walk Away.
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Tolvtin wrote:Dieselpower is Realpower wrote:Här har du en flaska för 1400:-+frakt
http://www.blocket.se/vi/14022858.htm?ca=1_9_s
Synd att klockan är så mycket ringde men inget svar, vill inte ringa mer men får ringa imorgon igen.
Men då lär den ju vara såld.
Nu är då annonsen borta.
Pontus_190 wrote:Jag har då skrapat rent från rost och kört med tunnflytande tevtyl som stelnar och sedan ett lager med den tjocka tectylen fungerar prima skinka.Hellre så än köra på färg innan...
Jag föredrar då färg istället för rostskyddsmedel direkt på plåten.
Tja, shysst vintrbil du hehe
Jag skulle oxå behöva en ny bromssköld, finns inte på mekonomen eller autoexpertetn i uppsala :/
får se hur man lser detta, den som sitter på är bra rostig med det funkar att bromsa nu iallefall, ska byta nu när jag byter bromsar runt om..
Det kommer bli en bra vinter bil detta!
fortsätt så här!
mvh kimpa
Jag skulle oxå behöva en ny bromssköld, finns inte på mekonomen eller autoexpertetn i uppsala :/
får se hur man lser detta, den som sitter på är bra rostig med det funkar att bromsa nu iallefall, ska byta nu när jag byter bromsar runt om..
Det kommer bli en bra vinter bil detta!
fortsätt så här!
mvh kimpa
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:Tolvtin wrote:Dieselpower is Realpower wrote:Här har du en flaska för 1400:-+frakt
http://www.blocket.se/vi/14022858.htm?ca=1_9_s
Synd att klockan är så mycket ringde men inget svar, vill inte ringa mer men får ringa imorgon igen.
Men då lär den ju vara såld.
Nu är då annonsen borta.Pontus_190 wrote:Jag har då skrapat rent från rost och kört med tunnflytande tevtyl som stelnar och sedan ett lager med den tjocka tectylen fungerar prima skinka.Hellre så än köra på färg innan...
Jag föredrar då färg istället för rostskyddsmedel direkt på plåten.
Jag som köpt den men hinner inte få den förens nästa vecka nångång
Men nu har jag iaf gas snart
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Nu har jag kommit hem från linköping och biltema så momentnyckel och glidhammare är inhandlat plus lite mer.
Ska ner till garaget nu och se om jag kan slutföra demonteringen som tagit ett Antal dagar
De kunde inte beställa hem på mekonomen här heller pga nånting ja inte kommer ihåg (som vanligt)
Jag köpte mina via skroten, de beställer nya delar.
Ska ner till garaget nu och se om jag kan slutföra demonteringen som tagit ett Antal dagar
kimpan_90 wrote:Tja, shysst vintrbil du hehe
Jag skulle oxå behöva en ny bromssköld, finns inte på mekonomen eller autoexpertetn i uppsala :/
får se hur man lser detta, den som sitter på är bra rostig med det funkar att bromsa nu iallefall, ska byta nu när jag byter bromsar runt om..
Det kommer bli en bra vinter bil detta!
fortsätt så här!
mvh kimpa
De kunde inte beställa hem på mekonomen här heller pga nånting ja inte kommer ihåg (som vanligt)
Jag köpte mina via skroten, de beställer nya delar.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Varit i garaget i eftermiddags och fick lite små saker gjorda, men toppen sitter kvar än !
Första pinnen gick fint att få ur men andra skulle naturligtvis gå av med skruven i
Det j#$%&a är att jag inte har några verktyg o få ut fanskapet.
Jag tog ett 5mm borr och borrade 20mm in i pinnen så jag kan dra i nån gängtapp eller nått så man kan göra nya gängor och dra i en ny skruv eller finns det något annat sätt?
Eftersom jag gick bet på de så började jag fixa med bromssköldarna.
Markera upp vart jag skulle kapa.
Provade dem och det var ju inga problem.
Nu är det bara gastuben jag väntar på så jag kan punkta ihop dem.
Slipade bort rosten runt lycktan och kapade bort det värsta.
Hittade rost på insidan också
Vet inte ricktigt hur jag ska komma åt att slipa bort det där
Tog bort listen runt bagaget och hittade mer rost.
Gick loss med vinkelslipen.
slutade med att jag knackade upp svetspunkterna och började slipa mellan plåtarna också
Känns som det alltid spårar ur när jag ska göra något, jag skulle bara slipa bort rosten runt lycktan så slutar det med att jag står med vinkelslipen i bilen
Lite färg efter att ha slipat bort ytrosten.
Ett rosthål i tröskeln som jag tänkte åtgärda inann det blir större.
Ja såhär ser bilen ut nu, jag som bara skulle fixa handbromsen haha
Första pinnen gick fint att få ur men andra skulle naturligtvis gå av med skruven i
Det j#$%&a är att jag inte har några verktyg o få ut fanskapet.
Jag tog ett 5mm borr och borrade 20mm in i pinnen så jag kan dra i nån gängtapp eller nått så man kan göra nya gängor och dra i en ny skruv eller finns det något annat sätt?
Eftersom jag gick bet på de så började jag fixa med bromssköldarna.
Markera upp vart jag skulle kapa.
Provade dem och det var ju inga problem.
Nu är det bara gastuben jag väntar på så jag kan punkta ihop dem.
Slipade bort rosten runt lycktan och kapade bort det värsta.
Hittade rost på insidan också
Vet inte ricktigt hur jag ska komma åt att slipa bort det där
Tog bort listen runt bagaget och hittade mer rost.
Gick loss med vinkelslipen.
slutade med att jag knackade upp svetspunkterna och började slipa mellan plåtarna också
Känns som det alltid spårar ur när jag ska göra något, jag skulle bara slipa bort rosten runt lycktan så slutar det med att jag står med vinkelslipen i bilen
Lite färg efter att ha slipat bort ytrosten.
Ett rosthål i tröskeln som jag tänkte åtgärda inann det blir större.
Ja såhär ser bilen ut nu, jag som bara skulle fixa handbromsen haha
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Dieselpower is Realpower wrote:Jag trodde att man renoverar vinterbilar på sommaren och kör dem på vintern.
men det kanske är så att vinterbilar renoveras på vintern och sommarbilar på sommaren?..
Glöm inte att rostskydda dom kapade kanterna på bromssköldarna ordentligt...
Haha jo de är väl så det ska vara jag skulle som sagt bara fixa handbromsen på bilen men så hittar man nya saker att fixa hela tiden, även om de inte behöver fixas direkt.
Hoppas bara jag hinner få ihop den också
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Idag fick jag bort toppen
Använde en gängtapp och drog ny gänga efter att ha borrat ut den gamla skruven.
Var ricktigt mycke sot o skit på kolvarna men kolv 1 och 4 var skitigast, dåliga kolvringar ? eller vad beror det på ?
Kunde inte se några direkta skador eller fel på packningen
Skrapade bort all packning som satt kvar.
Så rengjorde jag blocket och lite runt omkring ifall det nu skulle vara så att det inte var denna packning som läckte.
Använde en gängtapp och drog ny gänga efter att ha borrat ut den gamla skruven.
Var ricktigt mycke sot o skit på kolvarna men kolv 1 och 4 var skitigast, dåliga kolvringar ? eller vad beror det på ?
Kunde inte se några direkta skador eller fel på packningen
Skrapade bort all packning som satt kvar.
Så rengjorde jag blocket och lite runt omkring ifall det nu skulle vara så att det inte var denna packning som läckte.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
någon glapp ventilstyrning eller otät ventiltätning (båda samverkar, med bra styrningar ska man eg. inte behöva tätningar, med dåliga styrningar suger motorn olja trots friska tätningar), tycker de ser blött ut runt ventiltätningarna
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 97 guests