Var iväg igår och köpte mig en 190 att leka med i vinter men finns lite att fixa och fräsha upp på den så en projekttråd var på sin plats och det är alltid skoj att kunna titta tillbaka på i efterhand.
Bilen är då en Mercedes 190 2.0 från 1986
Satt ingen front spoiler på den
Rallystol är ju ett måste i detta vidunder på 105 vilda marsvin
Det första kännda felet är handbromsen så det är de första jag tänkte ta itu med.
När jag hade fått bort skivorna bak så fick jag se att det var upprostad där de små fjädrarna "haft" sitt fäste, går det att byta endast den plåten ?
och är dom där beläggen slut eller går det köra vidare på dem ? vet som sagt inte hur tjocka dom är som nya.
Mercedes 190 2.0 Vinterbil
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Mercedes 190 2.0 Vinterbil
Last edited by Tolvtin on Fri 26 Oct, 2007 13:03, edited 2 times in total.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
du måste nog dessvärre byta sköldarna., går att göra på 2 sätt; 1 enkelt och 1 svårt sätt
enkla sättet - lossa bultarna, kapa sönder befintliga sköldarna, kapa de nya mitt itu bulta fast o punkta ihop
svåra sättet - lossa centumbult som håller drivaxel, skruva loss samtliga leder som sitter i "klumpen" samt lossa från länkarm, vålda loss, pressa ur gamla lagret ta bort sköld o veva dit en ny, veva dit ett nytt lager á 800spänn, bulta fast i leder och länkarm och drivaxel, dra åt centumbult
enkla sättet - lossa bultarna, kapa sönder befintliga sköldarna, kapa de nya mitt itu bulta fast o punkta ihop
svåra sättet - lossa centumbult som håller drivaxel, skruva loss samtliga leder som sitter i "klumpen" samt lossa från länkarm, vålda loss, pressa ur gamla lagret ta bort sköld o veva dit en ny, veva dit ett nytt lager á 800spänn, bulta fast i leder och länkarm och drivaxel, dra åt centumbult
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
sitter ihop med skölden fastpunktad på flertal ställen
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Mercafreaket wrote:sitter ihop med skölden fastpunktad på flertal ställen
Jag var lite för seg med att posta mitt andra inlägg så hann inte se ditt svar.
Jag vill verkligen inte börja böka med lager och sånnt men dessvärre har jag ingen svets heller
Hmm eftersom jag inte tänkt lägga ut några större pengar på bilen får jag försöka leta reda på någon svets jag kan låna o punkta dit skölden med.
Tackar för dina snabba svar
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Eftersom sköldarna kostade 420kr st så ville jag inte köpa nya då bilen inte är värd så dyra delar så jag bestämde mig för att köpa en svets nu när jag endå fått jobb. och försöka fåihop nått dugligt av sköldarna.
Så nu har jag kommit hem efter att ha varit och inhandlat en Kemppi 250
Hittade en annons på blocket och ringde bara för att kolla priserna eftersom det bara var några mil bort.
Det visade sig vara ett överkomligt pris och svetsar växer inte på träd tydligen och speciellt inte här i krokarna så jag åkte direkt och svetsen såg ut att vara i fint skick och nytt slangpaket också.
Provkörde den lite och bestämde mig.
Nu ska jag bara leta reda på en gastub sen ska det svetsas
Så nu har jag kommit hem efter att ha varit och inhandlat en Kemppi 250
Hittade en annons på blocket och ringde bara för att kolla priserna eftersom det bara var några mil bort.
Det visade sig vara ett överkomligt pris och svetsar växer inte på träd tydligen och speciellt inte här i krokarna så jag åkte direkt och svetsen såg ut att vara i fint skick och nytt slangpaket också.
Provkörde den lite och bestämde mig.
Nu ska jag bara leta reda på en gastub sen ska det svetsas
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Idag har jag putsat upp motorumet så gott jag kunnat för att kunna se vart oljeläckaget jag upptäckt kommer ifrån.
Bromssköldarna har jag tagit bort också och det blir att köpa nya om jag inte hittar ett par fina på skroten.
glömde kameran men kommer bilder imorn antagligen.
slänger upp en bild på min nya svets sålänge.
Bromssköldarna har jag tagit bort också och det blir att köpa nya om jag inte hittar ett par fina på skroten.
glömde kameran men kommer bilder imorn antagligen.
slänger upp en bild på min nya svets sålänge.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Motorrummet rengjort någorlunda, såg ut som f-n innan men kom inte ihåg att ta en "före" bild.
Bromssköldarna, kunde bryta loss dem för hand så de blir att köpa nya.
Slipade bort rosten så jag kunde lägga hammarlack.
Slipade mer efter dessa bilder så de var ingen rost kvar.
Så på med färgen.
Medans jag höll på och plocka bort sköldarna såg jag att de främmre bakvagsnsbussningarna var totalt slut
så medans bilen stod uppallad så tog jag bort dem.
Den första kunde jag plocka ut den där metallbiten i för hand så bussningarna hade nog gjort sitt
Första ute
och andra sidan.
Tog bara nån timme att få ur dem, sist jag bytte dessa på min förra 190 höll jag på i flera timmar i 3dagar
I övrigt har jag fixat höger backspegel som tidigare inte fungerade.
försökte fixa vänstern också men när jag fick bort själva spegelglaset så såg jag att länkarmen där inne var av så det gick inte göra något åt.
vindrutetorkarens olika hastigheter fungerar inte heller så jag plockade isär spaken för se om jag kunde hitta något fel men icke, torkararmen går om man trycker in spolarvätske knappen men inte annars
Är det bara att byta hela spaken eller finns det något att titta närmre på ?
Det hängde en stor klump wunderbaums i backspegeln också som jag tog bort, jag tog bort själva spegeln från kulan den sitter på så det gick lätt o ta bort allt utan att sitta och reda ut massa trassel.
Men när jag skulle sätta tillbaka spegeln gick det absolut inte tryckte hårt som f-n men den ville inte tillbaka så om någon har nått trix hur man lyckas med detta får ni gärna tala om det.
Bromssköldarna, kunde bryta loss dem för hand så de blir att köpa nya.
Slipade bort rosten så jag kunde lägga hammarlack.
Slipade mer efter dessa bilder så de var ingen rost kvar.
Så på med färgen.
Medans jag höll på och plocka bort sköldarna såg jag att de främmre bakvagsnsbussningarna var totalt slut
så medans bilen stod uppallad så tog jag bort dem.
Den första kunde jag plocka ut den där metallbiten i för hand så bussningarna hade nog gjort sitt
Första ute
och andra sidan.
Tog bara nån timme att få ur dem, sist jag bytte dessa på min förra 190 höll jag på i flera timmar i 3dagar
I övrigt har jag fixat höger backspegel som tidigare inte fungerade.
försökte fixa vänstern också men när jag fick bort själva spegelglaset så såg jag att länkarmen där inne var av så det gick inte göra något åt.
vindrutetorkarens olika hastigheter fungerar inte heller så jag plockade isär spaken för se om jag kunde hitta något fel men icke, torkararmen går om man trycker in spolarvätske knappen men inte annars
Är det bara att byta hela spaken eller finns det något att titta närmre på ?
Det hängde en stor klump wunderbaums i backspegeln också som jag tog bort, jag tog bort själva spegeln från kulan den sitter på så det gick lätt o ta bort allt utan att sitta och reda ut massa trassel.
Men när jag skulle sätta tillbaka spegeln gick det absolut inte tryckte hårt som f-n men den ville inte tillbaka så om någon har nått trix hur man lyckas med detta får ni gärna tala om det.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
du gjorde bort dig genom att separera kulan från spegeln been there done that, slutade med att det hamnade i soptunnan pga spräckt glas
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Mercafreaket wrote:du gjorde bort dig genom att separera kulan från spegeln been there done that, slutade med att det hamnade i soptunnan pga spräckt glas
Hehe jo jag misstänker att jag gjort de trodde flera ggr att jag skulle spräcka glaset men gav till slut upp i hopp om att någon här visste bättre.
Måste man ha den backspegeln på besiktningen ?
och vad säger dom på besiktningen om man har ett tändningslås utan lås så att säga ?
- Pontus_190
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 141
- Joined: Fri 15 Sep, 2006 17:34
- Location: Alingsås
Jag tror den backspegeln måste sitta där vid bes. men satt ditt nån från nån annan bil om du inte är så noga.Men egentligen borde de la gå at få tillbaka glaset på kulan?Jag är inte säker men har för mig jag lyckas med det.
Mvh.Pontus
Mvh.Pontus
Nuvarande Bilar:
Chevrolet Impala 1967
Amazon 1966
Amazon Hgv 1964
Jeep Grand Cherokee 1993
Tidigare Bilar:
MB 190 1984
MB 190E 1988
Peugout 205 1990
Bmw 318 E21 1982
Renault 5 1990
Amazon 1968
MB 190E 2,6 1988
Volvo 242 1976
Volvo 142 1972
MB 200E 1988
Hyundai Elantra Kombi 1997
Vw 1302s 1973
MB 190E 1988
Amazon 1967
Renault 5 Gte Turbo 1988
Handle every situation like a dog...
If you can't Eat it or Screw it, Piss on it and Walk Away.
Chevrolet Impala 1967
Amazon 1966
Amazon Hgv 1964
Jeep Grand Cherokee 1993
Tidigare Bilar:
MB 190 1984
MB 190E 1988
Peugout 205 1990
Bmw 318 E21 1982
Renault 5 1990
Amazon 1968
MB 190E 2,6 1988
Volvo 242 1976
Volvo 142 1972
MB 200E 1988
Hyundai Elantra Kombi 1997
Vw 1302s 1973
MB 190E 1988
Amazon 1967
Renault 5 Gte Turbo 1988
Handle every situation like a dog...
If you can't Eat it or Screw it, Piss on it and Walk Away.
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
- Pontus_190
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 141
- Joined: Fri 15 Sep, 2006 17:34
- Location: Alingsås
Nej dom lär ju inte märka det men enligt reglerna ska du ha tre backspeglar va?Sen kan man ju alltid fuska dom brukar ju som tur är inte märka alla detaljer
Nuvarande Bilar:
Chevrolet Impala 1967
Amazon 1966
Amazon Hgv 1964
Jeep Grand Cherokee 1993
Tidigare Bilar:
MB 190 1984
MB 190E 1988
Peugout 205 1990
Bmw 318 E21 1982
Renault 5 1990
Amazon 1968
MB 190E 2,6 1988
Volvo 242 1976
Volvo 142 1972
MB 200E 1988
Hyundai Elantra Kombi 1997
Vw 1302s 1973
MB 190E 1988
Amazon 1967
Renault 5 Gte Turbo 1988
Handle every situation like a dog...
If you can't Eat it or Screw it, Piss on it and Walk Away.
Chevrolet Impala 1967
Amazon 1966
Amazon Hgv 1964
Jeep Grand Cherokee 1993
Tidigare Bilar:
MB 190 1984
MB 190E 1988
Peugout 205 1990
Bmw 318 E21 1982
Renault 5 1990
Amazon 1968
MB 190E 2,6 1988
Volvo 242 1976
Volvo 142 1972
MB 200E 1988
Hyundai Elantra Kombi 1997
Vw 1302s 1973
MB 190E 1988
Amazon 1967
Renault 5 Gte Turbo 1988
Handle every situation like a dog...
If you can't Eat it or Screw it, Piss on it and Walk Away.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1105
- Joined: Mon 07 Nov, 2005 14:33
- Location: Vimmerby , Småland
- Contact:
Pontus_190 wrote:Nej dom lär ju inte märka det men enligt reglerna ska du ha tre backspeglar va?Sen kan man ju alltid fuska dom brukar ju som tur är inte märka alla detaljer
eftersom alla bilar inte har bakrutor har ju inte alla nytta av backspegeln och bakruta är det ju ingen lag på så om jag svetsar dit en plåt istället ska jag ju inte behöva ha kvar innerbackspegeln då den endå inte kan användas.
Var osäker på om man behövde den men nu vet jag
Angående få tillbaka spegeln på kulan, kanske det går med nått smörjmedel på den får försöka...
Ingen som har tipps gällande torkarspaken ?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 95 guests